Gå til innhold

Google kjøper Motorola


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jeg ikke fått med meg. Hvilke open source folk har Google hisset på seg og hvorfor?

Google har "skrevet om" og "renset" en masse Linux-headere for å bruk dem med Bionic, og mener at disse headerne ikke lenger er bundet av GPL versjon 2.

 

PDF med forklaring

 

Google thus distributes Bionic under the BSD license, a license that has no copyleft effect. What Google claims to have done, then, is to “wash” the Linux kernel headers, so that the “cleaned-up” headers are no longer subject to the GPLv2 and can be used in a proprietary software system without fear of becoming subject to the GPLv2 obligations (which many application developers seek to avoid).

 

But these issues are even more important for the open source community as a whole, especially if Google is right. GPLv2 was designed to protect the free availability of code, and developers contributed to the Linux kernel expecting that their work would always remain free and could not be made proprietary. But if Google is right, if it has succeeded in removing all copyrightable material from the Linux kernel headers, then it has unlocked the Linux kernel from the restrictions of GPLv2. Google can now use the “clean” Bionic headers to create a non-GPL’d fork of the Linux kernel, one that can be extended under proprietary license terms. Even if Google does not do this itself, it has enabled others to do so. It also has provided a useful roadmap for those who might want to do the same thing with other GPLv2- licensed programs, such as databases.

Geir :)

Lenke til kommentar

Det som er en spennende bieffekt av oppkjøpet, og som mange ikke har fått med seg er at Motorola eier patenter på h.264 og mpeg-4. Det betyr at Google slår to fluer i en smekk. De kan nå beskytte Android på en bedre måte og samtidig gjør det vanskelig for Microsoft og Apple å skape kvalme over Googles åpne filmformat webm.

 

Leser at enkelte misliker den grønne roboten svært sterkt og jeg kan ikke annet enn å riste oppgitt på hodet og le litt over hva som skrives her.

 

Jeg liker Google. Jeg liker produktene og jeg liker måten de gjør forretninger på. Derfor er dette en god dag for meg, likeså må det være en grusom dag for alle Google haterne.

De kan ikke beskytte webm noe mer dersom de ikke fikke med alle patentene webm potensielt bryter (antaglig fikk de ingen). Det de faktisk kan gjøre er å trekke sine patenter fra mpeg-la (hvis det lar seg gjøre), nekte å lisensiere de ut stykkevis og deretter saksøke til både høyre og venstre. Da vil nok populæriteten til H264 gå ned drastisk. Mulig dette vil bli ansett som ond oppførsel...

 

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan dette skal hjelpe de forskjellige android produsentene med microsoft. Microsoft sin sak ser ut til å være såpass solid at de fleste velger å lisensiere patenter fra dem (blandt annet htc). Det trenger heller ikke å ha noen innvirkning på Apple, siden de faktisk ikke har noen stridigheter med google dirkete. Den store effekten kommer først når google vil ta på seg ansvaret for OSet sine patentbrudd, og ikke legge dette ansvaret over på mobilprodusentene. Det eneste håndfaste de oppnår er at motorola ikke begynner å saksøke de andre android produsentene.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke fått med meg. Hvilke open source folk har Google hisset på seg og hvorfor?

Google har "skrevet om" og "renset" en masse Linux-headere for å bruk dem med Bionic, og mener at disse headerne ikke lenger er bundet av GPL versjon 2.

 

 

Geir :)

 

Det har jeg fått med meg, men kan ikke se at advokatfirmaet Brown Rudnick er noen talsmann for open source.

 

Linus Torvalds sa vel også påstandene ikke stemte hvis jeg husker rett.

 

Så hvilke personer innenfor open source hisser seg opp ift Google?

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar

Er kun en del av patentkrigen dette. Motorola har nok, som en av de (eller den) eldste aktøren på mobilmarkedet mange interessante patenter som kan hjelpe Google i krigen mot Apple/MS.

 

Ja, det tror jeg også, kanskje den aggresive patenkrigingen vil slå tilbake på enkelte aktører?

 

AtW

Ja, man skal ikke se bort fra at det vil slå tilbake på Motorola, som har vært temmelig aggressive mot både Apple og andre... ;)

http://www.nytimes.com/2011/02/28/technology/28motorola.html?_r=1

http://www.slashgear.com/motorola-mobility-sues-apple-over-patent-infringement-06106342/

http://www.telecompaper.com/news/motorola-sues-rim-for-patent-infringement

Lenke til kommentar

Er kun en del av patentkrigen dette. Motorola har nok, som en av de (eller den) eldste aktøren på mobilmarkedet mange interessante patenter som kan hjelpe Google i krigen mot Apple/MS.

 

Ja, det tror jeg også, kanskje den aggresive patenkrigingen vil slå tilbake på enkelte aktører?

 

AtW

Ja, man skal ikke se bort fra at det vil slå tilbake på Motorola, som har vært temmelig aggressive mot både Apple og andre... ;)

http://www.nytimes.com/2011/02/28/technology/28motorola.html?_r=1

http://www.slashgear.com/motorola-mobility-sues-apple-over-patent-infringement-06106342/

http://www.telecompaper.com/news/motorola-sues-rim-for-patent-infringement

Man skal ikke se bort i fra noe som helst, men det jeg tenkte på var at det kan slå tilbake på apple, fordi maktbalansen nå har endret seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

just don't buy motorola, they've not made anything good since the razr and you might as well throw your money into a fire

 

Motorola Droid/Milestone serien. 3. gen med dobbeltkjerne og 4" høyoppløst skjerm.

Motorola Atrix, med fingeravtrykkleser, Tegra 2 først av alle og 1 GB RAM samt høyoppløst skjerm. For ikke å nevne TV-Dock, laptop dock etc. Mye spennende her som ingen andre byr på.

 

Motorola Xoom, først med Honeycomb, Tegra 2 og 1 GB RAM i nettbrett.

 

Motorola FlipOut, Backflip, DEXT etc. Android til folket med verdi for pengene. FlipOut koster i skrivende stund under 1200kr og har da snerten skjerm, full fysisk qwerty-tastatur og massive 512MB RAM, ha så mange widgets man vil.

 

just don't buy motorola, they've not made anything good since the razr and you might as well throw your money into a fire.

 

Og hvor kommer den greia fra der folk begynner å liste spesifikasjoner når noen forteller dem at f'eks en Xoom knapt kan starte nettleseren uten å kreve en hard reset?

 

Hvem har sagt at det er tilfelle?

 

Og når telefonen kjører samme OS, er det stort sett kun HW og fysisk byggkvalitet som skiller.

 

Xoom kom først med 3.0, og det er jo ikke Motorola sin feil om Google har slitt med Honeycomb. Motorola har jo bare villet gi kundene det nyeste OS-et. Med en gang 3.1 kom, fikk Xoom denne. Nå har Xoom fått 3.2 og jeg regner med at Ice Cream Sandwich kommer til Xoom nokså snart.

 

Byggkvaliteten (med hovedvekt på metaller) til Motorola overgår de fleste andre plasttelefoner fra SE, Samsung, HTC, LG. Maskinvaremessig er de vel på høyde, og de siste to årene vært forut konkurrentene sine HW-messig.

 

I nettlesertester på Wi-Fi (samme nettverk), laster Xoom inn sider raskere enn til eksempel ipad 2. En annen fin ting med Xoom, og Android forøvrig, er at skulle du for eksempel ha problem med en nettleser, så kan du bare gi tilbakemelding til utvikler og finne en annen til problemet utbedres.

 

For å svare mer spesifikt på det opprinnelige utsagnet om at Motorola ikke har laget gode telefoner siden Razr (regner med at det siktes til den opprinnelige V3). Som senere ble oppgradert med bedre kamera V3i, bedre kamera og skjerm i V3xx samt at de laget i sin tid verdens tynneste 3G-telefon med videotelefoni og denne ble jo også kåret til årets telefon av EISA (V3x). Motorola hadde vel av de beste Symbiantelefonene i sin tid da de lanserte Z8. Denne fikk alle Nokiatelefoner til å fremstå som urgamle og hinsides trege. Dette var forøvrig også første telefon som kunne ta opp video i 30 fps tror jeg.

 

Andregenerasjon RAZR var jo også bra, RAZR2. Jeg har min RAZR2 fremdeles, og bruker den som roaming-/ferietelefon. Jeg har forøvrig også min god gamle StereMoto (E398, fa ca samme tid som RAZR, forgjengeren til ROKR-serien). Denne inspirerte jo også til SE sin gjennombrudds-walkmantelefon (W800). StereMotoen fungerer ypperlig den dag i dag og har vært brukt av min kone som Roaming-/ferietelefon.

 

Motorola Q-telefonene for proffene har jo vært upåklagelige.

ROKR-telefonene for musikkelskere, opphavet til iphone (ROKR E1).

 

Sett bort fra dagens toppmodeller av Android, og de rimelige variantene nevnt i mitt opprinnelige innlegg, var jo Motorola også først ute med en nokså røff androidtelefon med IP67-godkjenning, Motorola DEFY. Denne koster ca 2000kr og har ca samme HW-spek som til eksempel Huawei U8800, men er likefullt mer kompakt og selvsagt bedre bygget for å oppnå sertifiseringen. Samsung har jo blant annet vært av dem som har latt seg inspirere av denne nå nylig og lanserer vel sin varient om noen måneder.

 

For andre flotte telefoner lansert etter RAZR henvises til gsmarena. Mye fin telefonhistorie der. Av Motorolatelefoner jeg ønsket meg var blant andre E1000, V3x (som jeg kjøpte), ROKR E6 (musikktelefon i ren touch), PEBL (først U3 så U9 når den kom),Z6, RAZR2 (som jeg kjøpte), Z8 (som jeg kjøpte) og Zn5 (MotoZine med med kodakkamera). Denne kjøpte jeg også, og dens 5MP danket lett ut telefonen den erstattet (LG Renoir med sine 8 MP. Skarpe bilder, men lite farger i LG-en). Zn5 brukes den dag i dag av noen i Filippinene. Mye metall gir en herlig kvalitetsfølelse.

 

Motorola sitt problem har nok ikke lagt særlig i telefonene, men markedsføringen av dem i andre land enn USA, og kanskje de større europeiske og asiatiske landene hvor de har vist seg nokså bra.

 

De aller fleste store mobilprodusenter har laget nokså gode telefoner generellt sett gjennnom årene som har gått. Alcatel er vel kanskje et unnak, og det samme gjelder vel et par andre små, noen av dem konkurse, så kjøpt opp, så konkurs igjen.

Lenke til kommentar

Man skal ikke se bort i fra noe som helst, men det jeg tenkte på var at det kan slå tilbake på apple, fordi maktbalansen nå har endret seg.

Det skal bli interessant å se. Apple-aksjen steg jevnt utover dagen igår, Google sank litt med en gang, men tok seg bra opp igjen. Egentlig bare Motorolaaksjen som ble påvirket med sine +55%. Så investorene legger øyensynlig ikke for mye vekt på de potensielle konsekvensene foreløpig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Man skal ikke se bort i fra noe som helst, men det jeg tenkte på var at det kan slå tilbake på apple, fordi maktbalansen nå har endret seg.

Det skal bli interessant å se. Apple-aksjen steg jevnt utover dagen igår, Google sank litt med en gang, men tok seg bra opp igjen. Egentlig bare Motorolaaksjen som ble påvirket med sine +55%. Så investorene legger øyensynlig ikke for mye vekt på de potensielle konsekvensene foreløpig.

 

Geir :)

 

Nei, men er det noen jeg har liten tiltro til å spå slikt, så er det investorer. Det er omtrent like sikkert som horoskop. Det blir vel å vente å se som er resepten som vanlig :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Som sagt porteføljen har ikke vert solid nok til å unngå søksmål.

 

Hvilke store selskaper har unngått søksmål?

 

AtW

 

Greit nok, men det siste jeg hørte var at Microsoft lå godt ann i sine søksmål. Eller rettere sagt så ser Android svært svak ut.

 

Er ikke det noe som går imot ditt argument? Ingen av de store selskapene unngår å bli saksøkt, derfor må man se grundigere på det for å se hvilke selskaper som klarer seg bra i "saksøkingsmarkedet" og hvilke som klarer seg dårligere.

 

AtW

 

Mot hvilket argument?

 

Min påstand er at Motorolas patenter ikke vil hjelpe Google pga at Microsoft ser ut til å vinne over Motorola.

 

Om Motorola ikke kan beskytte seg selv, så kan de ikke beskytte Google heller. Og hva med alle de andre OEMene? Vil Google plutselig begynne å bry seg om HTC?

 

Ellers så synest jeg det er rimelig latterlig at Google betaler Motorolas aksjeeiere 12 milliarder dollar for å kunne prøve å fortsette å bryte andre selskapers patenter.

 

 

 

At android ligger svakt ann tyder jo på at det er en fordel å ha mange flere pententer "på sin side", noe som er det motsatte av det du påstår. Motorola har jo tidligere saksøkt MS også. Det er jo veldig underlig å bruke ett søksmål fra MS som et bevis på at motorola sine patenter ikke vil hjelpe. Det henger rett og slett lite sammen. Det er ikke sånn at man enten er hjelpesløs, eller har et uovervinnelig forsvar.

 

Sålenge det er snakk om dustepatenter som det apple tuller med, så er det fornuftig at google kan bryte de, det er idiotpatenter.

 

AtW

 

Om du leser etter så bruker jeg ikke bare søksmålene, men signalene på hvordan det går i disse søksmålene. Og om man slår dette sammen med alle som hopper på "lisenstoget" for Android så ser det ikke bra ut for Android.

 

Når det kommer til at Motorola saksøker Microsoft, så har Microsoft vist seg mer enn villige til å inngå patentavtaler der de mener at dette skal gjøres. Dette er ikke noe Google har gjort, de har rett og slett gitt F, og dumpet sitt OS gratis ut på markedet uten å bry seg med å betale for noe som helst.

 

 

 

 

At Google nå kjøper en haug med patenter gjør de ikke til noe annet enn ett gigantisk patenttroll.

 

Man blir ikke ett patenttroll av å eie patenter, man blir det av å misbruke de, sånn som apple gjør.

 

AtW

 

Hvordan er det Google gjør noe bedre enn det Microsoft og Apple gjør?

 

Android brøt i utgangspunktet en haug med patenter som de ikke ville betale for. HTC betaler f.eks. $5 pr telefon til Microsoft, og nå vil de også inngå avtaler med Apple, la oss si at de må betale $5 der også. Og krysslisensiering inngår i disse pengene.

 

Da skylder Android i utgangspunktet $10 pr device. Det Google gjør nå er å kjøpe patenter for å slippe å betale de pengene de skal.

 

Hvordan er det noe annerledes enn å kjøpe patenter for å få betalt fra andre? Eneste forskjellen er at Android starter ut på minus sida i regnestykket, mens Apple starter på null.

 

Apples oppførsel ovenfor Samsung er latterlig, men den gjelder vel design, og ikke patenter.

Endret av hvakrg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Android brøt i utgangspunktet en haug med patenter som de ikke ville betale for. HTC betaler f.eks. $5 pr telefon til Microsoft, og nå vil de også inngå avtaler med Apple, la oss si at de må betale $5 der også. Og krysslisensiering inngår i disse pengene.

 

Da skylder Android i utgangspunktet $10 pr device. Det Google gjør nå er å kjøpe patenter for å slippe å betale de pengene de skal.

 

Hvordan er det noe annerledes enn å kjøpe patenter for å få betalt fra andre? Eneste forskjellen er at Android starter ut på minus sida i regnestykket, mens Apple starter på null.

 

Apples oppførsel ovenfor Samsung er latterlig, men den gjelder vel design, og ikke patenter.

 

Nå vet jeg ikke hvor du tar beløpene fra, men det stemmer sikkert. Men nå tror jeg du er litt snar med å forskuttere en seier til Apple mot HTC. Kan jo tenkes at Google vil bruke sine nyervervede patenter til å presse Apple bort fra HTC. Dessuten er patentene de er saksøkt for ganske så idiotiske, så får vi en domstol med sunt vett, vil Apple tape så det griner...

 

Men som sagt, Google har sagt de vil bruke patentene de har kjøpt, til å stagge Apple i deres søksmål mot Android. Og da ikke bare Motorola, men alle de andre som produserer Androidtelefoner....

Lenke til kommentar
Kjenner jeg fortsatt trekker kraftig på smilebåndene hver gang Google snakker om anti-competetive oppførsel fra konkurrentene når det er Google som bryter en haug av patenter uten å betale for seg.

Hvilke patenter da? Og hva gjør at det er "anti-competitive"?

 

De patentene som f.eks. HTC betaler for, og som Motorola virket å være på veg til å betale for før Google bestemte seg for at det ikke kunne skje, og endte opp med å kjøpe de.

 

 

 

Som sagt porteføljen har ikke vert solid nok til å unngå søksmål.

Men nå kommer det altså i tillegg til alle de andre patentene Google har, samt advokatene deres. Et poeng du valgte å ignorere.

 

Google har knapt nok patenter fra før av, de har vel 2000 patenter pdd, og det inkluderer de 1000 de kjøpte fra IBM.

 

 

 

 

Android brøt i utgangspunktet en haug med patenter som de ikke ville betale for. HTC betaler f.eks. $5 pr telefon til Microsoft, og nå vil de også inngå avtaler med Apple, la oss si at de må betale $5 der også. Og krysslisensiering inngår i disse pengene.

 

Da skylder Android i utgangspunktet $10 pr device. Det Google gjør nå er å kjøpe patenter for å slippe å betale de pengene de skal.

 

Hvordan er det noe annerledes enn å kjøpe patenter for å få betalt fra andre? Eneste forskjellen er at Android starter ut på minus sida i regnestykket, mens Apple starter på null.

 

Apples oppførsel ovenfor Samsung er latterlig, men den gjelder vel design, og ikke patenter.

 

Nå vet jeg ikke hvor du tar beløpene fra, men det stemmer sikkert. Men nå tror jeg du er litt snar med å forskuttere en seier til Apple mot HTC. Kan jo tenkes at Google vil bruke sine nyervervede patenter til å presse Apple bort fra HTC. Dessuten er patentene de er saksøkt for ganske så idiotiske, så får vi en domstol med sunt vett, vil Apple tape så det griner...

 

Men som sagt, Google har sagt de vil bruke patentene de har kjøpt, til å stagge Apple i deres søksmål mot Android. Og da ikke bare Motorola, men alle de andre som produserer Androidtelefoner....

 

De $5 til Microsoft har vert ute i media en periode nå. Når det kommer til Apple så er det vel ikke noen avtale enda, det siste der var at HTC plutselig ønsket å snakke med Apple om en lisensieringsavtale.

 

Problemet er bare at de patentene de får fra Motorola ikke ser ut til å være gode nok til å utgjøre en forskjell. Kanskje mot Apple, men ikke mot Microsoft som rett og slett er patentkonger for tiden.

 

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0BzoAwPaAUkjNNGVmNDliMTctMmUzNi00YWYzLTkyOTQtOWVhMDQxMjU1ZWVk&hl=en_US

 

http://www.businessweek.com/magazine/content/10_04/b4164051608050.htm

 

Den sterkeste aktøren på Androidsiden er nok fortsatt Samsung, men de er låst opp i krangelen med Apple for tiden. Og på toppen av dette er Microsoft en viktig partner for Samsung, og de har allerede signert en bred kryss-lisensieringsavtale.

 

Motorola har mange patenter, men når det kommer til patenter så gjelder det samme som så mange andre steder at kvalitet slår kvantitet.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...