Gå til innhold

Google kjøper Motorola


Anbefalte innlegg

 

Som sagt porteføljen har ikke vert solid nok til å unngå søksmål.

 

Hvilke store selskaper har unngått søksmål?

 

AtW

 

Greit nok, men det siste jeg hørte var at Microsoft lå godt ann i sine søksmål. Eller rettere sagt så ser Android svært svak ut.

 

Er ikke det noe som går imot ditt argument? Ingen av de store selskapene unngår å bli saksøkt, derfor må man se grundigere på det for å se hvilke selskaper som klarer seg bra i "saksøkingsmarkedet" og hvilke som klarer seg dårligere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' timestamp='1313417032' post='18171536']
Raptor' timestamp='1313416183' post='18171480']

 

Uansett hadde jeg produsert Android-telefoner hadde jeg begynt å se meg rundt etter alternativer nå. Det vil alltid være en risiko for at Google nå vil gi seg selv fordeler...

 

Hvor stor er den risikioen? Og er den riskoen større en det mulig ekstra fosvaret man får mot patenttrolling?

For øyeblikket er risikoen ganske liten, men mye kan endre seg ganske fort.

 

Hvis det er patentkrangel med Apple du tenker på så tviler jeg på at dette gjør noe forskjell. Apple har allerede endel på gang med Motorola, og Motorola har også flere søksmål mot Apple gående.

Motorola truet jo før med å gå løs på andre Android-partenere, det blir nok hindret nå.

 

Mye kan endre seg fort for en måned siden, eller for ett år siden også. Mye kan endre seg fort med de andre plattformene, at mye kan endre seg fort har ikke noe meningsbærende innhold når man skal veie plattformer opp mot hverandre på denne fronten.

 

Hvorfor tror du det ikke gjør noen forskjell? Å ha mange patenter på sin side har jo tradisjonelt vært ett våpen for å begrense skadevirkningene av patenttrolling på denne måten, mener du det er et ineffektivt virkemiddel? Eller mener du at man i dette tildellet ikke får mange nok relevante patenter på sin side?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, jeg sa allerede 3 dager siden at Google bare kunne kjøpe opp Motorola om dem ville bli noen trussel mot Android med at Motorola truet andre mobilprodusenter med å bli saksøkt på grunn av patenter og i tillegg få med patentene til Motorola. Også sa jeg også at Google har penger nok i massevis til å kunne gjøre det også.

 

Link.

 

Jeg tok jaggu meg rett altså :tease: .

Endret av Vindicator
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil dette ha betydning for maktforholdet Apple/Google. Nå siiter plutselig Google på en haug av patenter som Apple må forholde seg til. Personlig tror jeg vi vil se et epleselskap som jekker seg ned flere hakk. Motorola har vel ikke bare idiotpatenter, men mange patenter på hw-siden også. Tipper Google vil vri om armen på Apple snart, slik at de blir nødt til å slippe. Minner meg litt om drittungen i skolegården som ikke visste når han skulle gi seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil dette ha betydning for maktforholdet Apple/Google. Nå siiter plutselig Google på en haug av patenter som Apple må forholde seg til. Personlig tror jeg vi vil se et epleselskap som jekker seg ned flere hakk. Motorola har vel ikke bare idiotpatenter, men mange patenter på hw-siden også. Tipper Google vil vri om armen på Apple snart, slik at de blir nødt til å slippe. Minner meg litt om drittungen i skolegården som ikke visste når han skulle gi seg.

Du vet enda ikke hvordan ting fungerer i forretningsverden skjønner jeg... :)

 

Edit: Til din informasjon så er Apple allerede i søksmål med Motorola, og Motorola er allerede i søksmål med Apple. At Google nå kjøper Motorola forandrer ikke det.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313421787' post='18172019']

Selvfølgelig vil dette ha betydning for maktforholdet Apple/Google. Nå siiter plutselig Google på en haug av patenter som Apple må forholde seg til. Personlig tror jeg vi vil se et epleselskap som jekker seg ned flere hakk. Motorola har vel ikke bare idiotpatenter, men mange patenter på hw-siden også. Tipper Google vil vri om armen på Apple snart, slik at de blir nødt til å slippe. Minner meg litt om drittungen i skolegården som ikke visste når han skulle gi seg.

Du vet enda ikke hvordan ting fungerer i forretningsverden skjønner jeg... :)

Kanskje du skulle lære oss det? Du kan jo starte med Google... ;)

Fra Googles pressemelding:

 

We recently explained how companies including Microsoft and Apple are banding together in anti-competitive patent attacks on Android. The U.S. Department of Justice had to intervene in the results of one recent patent auction to “protect competition and innovation in the open source software community” and it is currently looking into the results of the Nortel auction. Our acquisition of Motorola will increase competition by strengthening Google’s patent portfolio, which will enable us to better protect Android from anti-competitive threats from Microsoft, Apple and other companies.

Lenke til kommentar

strengthening Google’s patent portfolio, which will enable us to better protect Android from anti-competitive threats from Microsoft, Apple and other companies.

Men som jeg sa... Motorola er allerede i sak med Apple. At Google kjøper Motorola forandrer ikke det.

 

Anbefaler å lese over denne:

http://fosspatents.blogspot.com/2011/08/first-reaction-to-googlemotorola.html

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Det som derimot er viktig for Google her er at de har hindret indre uro bland Android partnerne. Det er ikke mange uker siden flere personer i ledelsen på Motorola hintet til at Motorola vurderte å kreve lisens av andre Android-produsenter som Samsung, LG og Sony Ericsson. Det ble blant annet truet med å bruke Motorola sine egne patenter mot de.

 

http://fosspatents.blogspot.com/2011/08/motorola-doesnt-have-license-to-kill.html#statements

Lenke til kommentar

Å tro at ikke dette betyr noe når det kommer til maktbalansen mellom Google/Apple er i beste fall naivt. Selvfølgelig er hovedformålet med oppkjøpet å få fatt i mange patenter, noe Google ikke legger skjul på. Selv om Apple har saksøkt Motorola, så er det ikke dermed sagt at ikke Motorola kan saksøke Apple. De har vel muligens også gjort det? Men nå når Google har fått tak i ca 17000 patenter, i tillegg til de de hadde fra før, ja så stiller de langt sterkere enn Apple med sine 10000 patenter.

Tror du virkelig google kjøpte Motorola for at de plutselig skulle hive seg rundt å bygge mobiltelefoner? hehehe....

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313423281' post='18172141']

Det som derimot er viktig for Google her er at de har hindret indre uro bland Android partnerne. Det er ikke mange uker siden flere personer i ledelsen på Motorola hintet til at Motorola vurderte å kreve lisens av andre Android-produsenter som Samsung, LG og Sony Ericsson. Det ble blant annet truet med å bruke Motorola sine egne patenter mot de.

 

http://fosspatents.blogspot.com/2011/08/motorola-doesnt-have-license-to-kill.html#statements

Jeg tror ikke dette er grunnen til at de punget ut med nesten 70 milliarder. Å blidgjøre motorola hadde vært langt billigere. Nei, grunnen, som Google selv sier, er å slå kloa i patentene for å stå i mot Microsoft og Apple.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313423281' post='18172141']

Det som derimot er viktig for Google her er at de har hindret indre uro bland Android partnerne. Det er ikke mange uker siden flere personer i ledelsen på Motorola hintet til at Motorola vurderte å kreve lisens av andre Android-produsenter som Samsung, LG og Sony Ericsson. Det ble blant annet truet med å bruke Motorola sine egne patenter mot de.

 

http://fosspatents.blogspot.com/2011/08/motorola-doesnt-have-license-to-kill.html#statements

Jeg tror ikke dette er grunnen til at de punget ut med nesten 70 milliarder. Å blidgjøre motorola hadde vært langt billigere. Nei, grunnen, som Google selv sier, er å slå kloa i patentene for å stå i mot Microsoft og Apple.

Jupp. Tror nok ikke Google går å betaler nesten 70 milliard kroner for 17000 patenter uten å ha gått igjennom hva disse patentene gjør og hva dem kan bli brukt mot / til.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

@hvakrg:

 

Jeg er ingen slik tendens til at bare store patentinnehavere søker mindre. Flertallet av saker kommer vel faktisk fra de med relativt små porteføljer mot de store. Men det er en klar tendens til at saker mellom store ender i forlik, fordi det er en betydelig risiko for at man ikke får noen vinner i en rettssak. Søksmålet er således bare et verktøy for å etablere muligheten for forlik der normale forhandlinger ikke lykkes.

 

Tror nok Google gir langt bedre støtte til LG, Samsung og HTC enn vi vet om. Men så lenge Google ikke er direkte saksøkt kommer nok lite i media.

 

Google får ellers en større total patentportefølje enn Apple etter dette kjøpet ut fra det jeg kan regne meg til.

 

Raptor' timestamp='1313416183' post='18171480']

Google kjøper kun mobildivisjonen til Motorola (Motorola Mobility).

 

Så vidt jeg vet så får de ikke eierskap til alle Motorola sine patenter, kun rettigheter.

 

Uansett hadde jeg produsert Android-telefoner hadde jeg begynt å se meg rundt etter alternativer nå. Det vil alltid være en risiko for at Google nå vil gi seg selv fordeler...

 

De får eierskap til ca 17 000 patenter + 7 500 under behandling som er den delen av patentene til "gamle" Motorola som endte i Mobility da selskapet ble delt i to. Det er omtrent tre ganger så mange patenter som Microsoft, Apple etc kjøpte ved Nortel auksjonen (ca 6 000). Det forteller også at patentene var det som satte det meste av prisen. Motorola Mobility sitter så vidt jeg vet på en del fundamentale 3G og 4G LTE patenter. Motorola Mobility er nemlig ikke en divisjon i Motorola, men et selvstendig selskap som ble etablert da "gamle" Motorola ble delt i to selvstendige selskaper den 4.1.2011 (Motorola Mobility og Motorola Solutions).

 

Tror neppe at Google gir seg selv fordeler - Google forretningsmodell og inntjening vil bare tape på det.

 

PS! Mange analytikere tror faktisk at Google kommer til å skille ut patentporteføljen fra Motorola Mobility til et nytt selskap, og så selge selve mobilproduksjonen. Analytikere mener også at prisen primært gjenspeiler patentenes verdi, og kjøpet primært er å få tak i "frossen kunnskap" som en sa det så godt.

Lenke til kommentar

Ser bra ut dette. Så får vi bare håpe Google er det de utgir seg for å være. Når de nå, etter litt frem og tilbake, klarer å stagge Apples aggressivitet, så får vi håpe ting roer seg igjen. Hvis Google da skulle vise seg like kyniske som Apple, å starte å missbruke sine patenter, så er vi i prinsippet like langt. Men jeg tror på Google, til det motsatte er bevist...

Lenke til kommentar

 

Som sagt porteføljen har ikke vert solid nok til å unngå søksmål.

 

Hvilke store selskaper har unngått søksmål?

 

AtW

 

Greit nok, men det siste jeg hørte var at Microsoft lå godt ann i sine søksmål. Eller rettere sagt så ser Android svært svak ut.

 

Er ikke det noe som går imot ditt argument? Ingen av de store selskapene unngår å bli saksøkt, derfor må man se grundigere på det for å se hvilke selskaper som klarer seg bra i "saksøkingsmarkedet" og hvilke som klarer seg dårligere.

 

AtW

 

Mot hvilket argument?

 

Min påstand er at Motorolas patenter ikke vil hjelpe Google pga at Microsoft ser ut til å vinne over Motorola.

 

Om Motorola ikke kan beskytte seg selv, så kan de ikke beskytte Google heller. Og hva med alle de andre OEMene? Vil Google plutselig begynne å bry seg om HTC?

 

Ellers så synest jeg det er rimelig latterlig at Google betaler Motorolas aksjeeiere 12 milliarder dollar for å kunne prøve å fortsette å bryte andre selskapers patenter.

 

 

Som sagt porteføljen har ikke vert solid nok til å unngå søksmål.

 

Hvilke store selskaper har unngått søksmål?

 

AtW

 

Greit nok, men det siste jeg hørte var at Microsoft lå godt ann i sine søksmål. Eller rettere sagt så ser Android svært svak ut.

 

Er ikke det noe som går imot ditt argument? Ingen av de store selskapene unngår å bli saksøkt, derfor må man se grundigere på det for å se hvilke selskaper som klarer seg bra i "saksøkingsmarkedet" og hvilke som klarer seg dårligere.

 

AtW

 

Mot hvilket argument?

 

Min påstand er at Motorolas patenter ikke vil hjelpe Google pga at Microsoft ser ut til å vinne over Motorola.

 

Om Motorola ikke kan beskytte seg selv, så kan de ikke beskytte Google heller. Og hva med alle de andre OEMene? Vil Google plutselig begynne å bry seg om HTC?

 

Ellers så synest jeg det er rimelig latterlig at Google betaler Motorolas aksjeeiere 12 milliarder dollar for å kunne prøve å fortsette å bryte andre selskapers patenter.

Lenke til kommentar

@hvakrg:

 

Jeg er ingen slik tendens til at bare store patentinnehavere søker mindre. Flertallet av saker kommer vel faktisk fra de med relativt små porteføljer mot de store. Men det er en klar tendens til at saker mellom store ender i forlik, fordi det er en betydelig risiko for at man ikke får noen vinner i en rettssak. Søksmålet er således bare et verktøy for å etablere muligheten for forlik der normale forhandlinger ikke lykkes.

 

Tror nok Google gir langt bedre støtte til LG, Samsung og HTC enn vi vet om. Men så lenge Google ikke er direkte saksøkt kommer nok lite i media.

 

Google får ellers en større total patentportefølje enn Apple etter dette kjøpet ut fra det jeg kan regne meg til.

 

Hvor har jeg påstått at det er en slik tendens? Men, det er Google som først går ut og angriper Microsoft på latterlig vis for så å kjøpe Motorola. Det er da rimelig klart at de da tenker på Microsoft når de kjøper Motorola, og ikke alle de små virkelige patenttrollene.

 

Og at Google støtter LG, Samsung og HTC tror jeg ikke før jeg ser ett bevis på dette. At Samsung byr mot Google, og at HTC betaler Microsoft er rimelig klare bevis på det motsatte.

Lenke til kommentar

Pr dags dato forbinder jeg kun Motorola med udaterte "dritt" produkter som ikke har sjangs i havet mot Samsung, HTC og Apple.

 

Nå vet ikke jeg om de kommer til å prioritere de nyeste android versjonene på Motorola mobiler, men det skal langt mer enn det til før jeg går over til det merke, så her har de isåfall en god jobb å gjøre. Skulle sånnsett heller ønske de kjøpte HTC eller Samsung, men det er vel(ihvertfall sistnevnte) ganske umulig.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

 

Kjenner jeg fortsatt trekker kraftig på smilebåndene hver gang Google snakker om anti-competetive oppførsel fra konkurrentene når det er Google som bryter en haug av patenter uten å betale for seg.

 

At de i senere tid virker å ha hisset på seg open source folk i Linux er jo rett og slett bare kos.

 

Det eneste Google kan gjøre for å redde ansikt er å betale for de patentene de bryter fra både Microsoft, Apple og Nokia, Linux og sikkert flere også. Små patenttroll driter jeg da de ikke har livets rett, men selskaper som de tre over er reelle enheter som har skapt og patentert ting i mange (ti)år, som Google rett og slett stjeler.

 

At Google nå kjøper en haug med patenter gjør de ikke til noe annet enn ett gigantisk patenttroll.

Endret av hvakrg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser bra ut dette. Så får vi bare håpe Google er det de utgir seg for å være. Når de nå, etter litt frem og tilbake, klarer å stagge Apples aggressivitet, så får vi håpe ting roer seg igjen. Hvis Google da skulle vise seg like kyniske som Apple, å starte å missbruke sine patenter, så er vi i prinsippet like langt. Men jeg tror på Google, til det motsatte er bevist...

 

Google sin modell for å tjene penger er jo fundamentalt forskjellig fra Apple sin, så Google er vel bare interessert i at flest mulig apparater bruker flest mulig av Google sine tjenester. Tviler ikke på at Google er kyniske, men resultatet av den kynismen vil få helt andre konsekvenser enn når Apple gjør sine ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...