Gå til innhold

Melde seg av eksamen/levere blankt?


MrL

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et mattefag på høyskole som jeg trenger å bestå for å få bach. grad. Jeg strøk på eksamen før sommern, og meldte meg opp til konteeksamen nå i august.

 

Greia er at jeg håpet på at eksamen skulle bli senere i måneden så jeg fikk bedre tid til å øve, men det viser seg at den er nå ganske snart, jeg har nettopp nylig kommet hjem fra ferie og får derfor lite tid til øving.

 

Greia er at jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å bestå denne også, og litt synd og ta den da man bare får 3 forsøk totalt.

 

 

Noen som vet konsekvensene av å levere blankt på eksamen, eller noen måte å melde seg av? Tror jeg nesten bare må ta faget på nytt eller noe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at å levere blankt er annerledes enn å f.eks skrive noen uduglige kladder for å så levere, fordi det er forskjell fra å trekke seg og fra å stryke, men mulig jeg tar feil.

 

 

Jeg har faktisk satt av flere uker til øving, men tydligvis for seint, jeg trodde eksamen var langt senere i august, men det spiller uannsett ingen rolle ihenhold til denne diskusjonen akkurat nå..

Lenke til kommentar

Det å levere blankt er det samme som å stryke. Då er det betre å berre ikkje møte. Dersom du har legerklæring på at du var sjuk så vil du få ein ny eksamensdato (men kanskje ikkje før til jul eller neste vår).

Største forskjellen er vel at du får karakteren T (trekkt) dersom du leverer blankt og ikkje karakterern F dersom du skriver noke på besvarelsen. Men det vil fortsatt telle som eit forsøk, men det ser muligens litt penere ut på karakterutskriften at du ikkje har fått godkjent eit fag i staden for at du har fått lavaste karakter.

 

Så med unntak av legeerkklæring så vil dette telle som eit forsøk.

Av andre ting som ofte er godtatt som gyldig fråvær er;

Sterke velferdsgrunner vil kunne reknast som gyldig fråvær (dødsfall i familien).

Stemning til å vitne i ei rettsak (merk at dersom det er du som står tiltalt så er det ikkje gyldig fråvær).

Innkalling til militær eller sivil tjeneste, typisk uplanlagte hendeslser som f.eks innkalling til aksjon i regi av sivilforsvaret.

 

 

 

Så mitt råd er å ta eit skippertak og lese deg opp. Anbefaler også å rekne gjennom tidligere eksamensoppgåver dersom du har tilgang til dei. Alt du trenger er ein ståkarakter, så kan du heller melde deg opp til eksamen no til våren dersom du vil ha ein betre karakter.

 

PS; når det gjeld antall forsøk så er det 3 forsøk du har, men du kan søke om få fleire forsøk. Vanligvis får du innvilga detter dersom det ikkje innebærer mykje ekstraarbeid for høgskulen. Dersom faget går som normalt med samme fagkoda så får du vanligvis prøve deg fleire gongar, men høgskulen har plikt til å tilby deg tre forsøk, også dersom faget blir endra.

Lenke til kommentar

Okei la meg prøve å forstå dette igjen, dette er en konteeksamen, vil det være noen reell forskjell borsett fra karakteren jeg får, å ta eksamen og stryke, enn å ikke møte opp?

 

Altså: Hvis man VET man kommer til å stryke, er det vits å møte opp til eksamen? Det som dog er veldig viktig er at jeg ikke automatisk blir meldt opp til neste eksamen

 

Det som står på hjemmesiden er

 

(2) En kandidat som ikke møter til eksamen til fastsatt tid, registreres som « ikke møtt ». Dette teller som ett eksamensforsøk.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Dersom du veit at du stryker så er det ingen praktisk betydning om du velger å møte og stryke eller om du velger å ikkje møte opp på eksamensdagen.

 

Den einaste forskjellen er at karakterutskrifta du får vil avspeile kva alternativ du har valgt.

 

Det er mulig at det er marginalt enklare å få seg jobb utan fullført utdanning dersom det står "ikke møtt" på karakterutskrifta sidan du då kan bløffe arbeidsgiver og påstå at du eigentlig kan pensum men at du ikkje kunne møte opp av personlige årsaker. Men denne muligheita har du strengt tatt også sjølv om du har fått karakteren F (då kan dikte opp ein grunn til at du måtte gå frå eksamenen tidlig).

 

Men eg vil på det sterkaste anbefale og møte likevell, du kan ha griseflaks og få akkurat dei to oppgåvene som du får til å løyse slik at du får deg ein ståkarakter.

Om ikkje anna kan du lese over eksamensoppgåva og deretter gå utan å levere dersom du vil det.

I tillegg så kan det også skje at eksamenen blir avbrutt som følge av f.eks ein brannalarm som fører til at alle må gå ut utan at eksamensvaktene kan halde oversikt over studentane. Dei fleste høgskulane har då instuks på at sidan dei då ikkje veit om nokon har juksa så må dei lage ny eksamen som blir avlagt på eit seinare tidspunkt.

Sannsynligheita for at dette skjer er svært liten, men dersom det skjer så vil ikkje eksamenen telle som eit forsøk.

 

Det er med andre ord større sannsynligheit for å bestå eksamenen eller eventuellt få eksamenen utsatt til f.eks jul dersom du faktisk møter.

Dersom du ikkje møter er det einaste som er sikkert er at du ikkje får bestått faget.

Lenke til kommentar

Løs tidligere eksamensoppgaver som bare faen, ta eksamen og se om du klarer å bestå. Matte er vel ett av de fagene som er best egnet til denne studieteknikken.

 

Ettersom det koster en god del å sette opp en eksamen så er vel regelverket utformet slik at det er bedre å prøve seg enn å prøve å snike seg unna.

 

Evt fremtidig arbeidsgiver kommer til å bry seg fletta om du trakk deg eller strøk for andre gang. Hvis det mot formodning skulle komme opp, så vil det være på denne formen: Jeg ser du strøk to ganger? "Ja, jeg hadde ikke lest godt nok". Jeg ser du strøk og så trakk deg? "Ja, jeg leste ikke nok første gangen, og ga faen andre gangen". Ingen av delene er veldig heldig, men å trekke seg er vel hakket verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...