Gå til innhold

Fjerner spill etter terror (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Det er så utrolig trist at folk med høy utdannelse i maktposisjoner ikke leser artiklene og setter seg inn i saker før de tar avgjørelser og sprer uvitenhet og fordommer i befolkningen.

 

Synes du ikke det er litt trist at du selv skriver at andre "ikke leser artiklene og setter seg inn i saker" når du selv åpenbart ikke har lest artiklene (godt nok) om Coop og Platekompaniet for så å spre utvitenhet og fordommer om dem?

 

Ingen av de to bedriftene har sagt at spill fører til massakre. Platekompaniet sier blant annet at noen kunder (som godt kan være direkte pårørende til noen på Utøya, det vet jeg ikke) har tatt kontakt fordi de har vært støtt av å se spillene i butikken, og at PK dermed har gjort spillene mindre synlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Spill med mennesker mot monstre er beroligende. Spill med mennesker mot menensker er ikke det. Feks når jeg spiller Call of Duty eller BF spill er det banning hvert 10 sekund.Når jeg spiller Battlefront eller andre spill der man er mot monstre eller aliens så er alle glade og ivertfall mindre banning. Team playet er bedre.

 

Veldig konkurranse spill fremmer aggresjon.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Edit: Lurer litt på hvordan FPS kan brukes til å trene med?

 

Tilsynelatende ja. Det ble nevnt angående en av skolemassakrene i USA at skyteren hadde en helt sinnsyk treffsikkerhet og jeg mener å huske så godt som alle skudd var "head shot". Så det virker som CS hjalp på med treffsikkerheten, ifølge etterforskeren som ble intervjuet.

 

Før noen av dere gjør det samme som med artikkelen (trekker egne konklusjoner), er det ikke sagt at jeg eller noen der påstod at spill var avgjørende for handlingen i seg selv. Bare at det hjalp på treffsikkerheten.

 

Angående det å trekke spill fra hyllene i en bestemt tidsperiode, vil jeg heller si det er en god ting. Det er jo kun et tegn på hensyn til de pårørende og de spesifiserer selv at de ikke har peiling på om spill har noen som helt relevant sammenheng for ugjerningen. Så ser ikke grunnen til å bli så hissige som noen er i innleggene her - eller har dere spilt for mye dataspill kanskje? høh høh ;)

Lenke til kommentar

Edit: Lurer litt på hvordan FPS kan brukes til å trene med?

 

Tilsynelatende ja. Det ble nevnt angående en av skolemassakrene i USA at skyteren hadde en helt sinnsyk treffsikkerhet og jeg mener å huske så godt som alle skudd var "head shot". Så det virker som CS hjalp på med treffsikkerheten, ifølge etterforskeren som ble intervjuet.

 

Nå har riktignok jeg ikke verdens største erfaring med å skyyte med våpen, men der jeg har gjort med det bærer svært liten grad noen likhet med å sikte i CS sånn jeg ser det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Edit: Lurer litt på hvordan FPS kan brukes til å trene med?

 

Tilsynelatende ja. Det ble nevnt angående en av skolemassakrene i USA at skyteren hadde en helt sinnsyk treffsikkerhet og jeg mener å huske så godt som alle skudd var "head shot". Så det virker som CS hjalp på med treffsikkerheten, ifølge etterforskeren som ble intervjuet.

 

Nå har riktignok jeg ikke verdens største erfaring med å skyyte med våpen, men der jeg har gjort med det bærer svært liten grad noen likhet med å sikte i CS sånn jeg ser det.

 

AtW

 

Om noe så er det kun det å kunne følge et bevegelsesmønster og beregne skuddene på et mål i bevegelse.

Lenke til kommentar

Edit: Lurer litt på hvordan FPS kan brukes til å trene med?

 

Tilsynelatende ja. Det ble nevnt angående en av skolemassakrene i USA at skyteren hadde en helt sinnsyk treffsikkerhet og jeg mener å huske så godt som alle skudd var "head shot". Så det virker som CS hjalp på med treffsikkerheten, ifølge etterforskeren som ble intervjuet.

Har også minimal erfaring med våpen, kun rekruttskolen og det begrenser seg til 5 skudd på 30 meter og 5 skudd på 100 eller 200 meter (husker ikke helt, er 14 år siden) bane. Ingenting av det jeg opplevde der er i nærheten av de FPS spillene jeg har spilt og spiller. Så dette tror jeg lite på, lurer på om du i det hele tatt er seriøs.

 

Angående det å trekke spill fra hyllene i en bestemt tidsperiode, vil jeg heller si det er en god ting. Det er jo kun et tegn på hensyn til de pårørende og de spesifiserer selv at de ikke har peiling på om spill har noen som helt relevant sammenheng for ugjerningen. Så ser ikke grunnen til å bli så hissige som noen er i innleggene her - eller har dere spilt for mye dataspill kanskje? høh høh ;)

Jeg vet at Coop har sagt at de ikke vet noe om de fjernede spillene har noen sammenheng med ugjerningen, eller i deres egne ord

– Bakgrunnen er fredagens grufulle hendelser. Dette er et midlertidig grep vi gjør av hensyn og i respekt til de berørte. Beslutning om å ta ut spillene tok vi umiddelbart da vi skjønte omfanget, sier Stokke til Rogalands Avis.

 

Kjeden har selv gjort vurderinger på hvilke varer som er fjernet. Fortsatt er noen spill med advarsler om voldelig innhold å finne i hyllene.

 

Andre er mer kompetente enn oss til å peke på ringvirkninger slike spill har. Akkurat nå er det naturlig for oss å fjerne disse. Jeg blir ikke overrasket om andre følger etter, sier Stokke, som ikke har ønsket oppmerksomhet om dette.

dette gjør det bare verre. Tilsynelatende har de tatt besluttingen raskt, har pårørende i det hele tatt klagd? Og siden de sier at andre er mer kompetente til å peke på ringvirkningene, hvis det i det hele tatt er noen, hvorfor har de selv tatt denne besluttingen? På hvilket grunnlag? Bare i tilfelle? Og hvorfor har de ikke fjernet alle voldelige spill?

 

Rogalandsavis.no henviser til

Disse spillene berøres også i 2010-rapporten fra Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (Nova). Den oppgir at 41 prosent av gutter spiller PC- eller TV-spill daglig. Gutter er også overrepresentert i gruppen over spilleavhengige. Det beskrives at «World of Warcraft» tilhører en spesielt avhengighetsskapende sjanger. Gruppen med høyest spillfrekvens utfører «oftere normbrytende eller kriminelle handlinger» enn andre. Mangel på impulskontroll og psykiske vansker er også symptomer blant storspillere.

At det er flest gutter som spiller er ingen overraskelse med tanke på hvordan flertallet av spillene er. "Mangel på impulskontroll og psykiske vansker", er dette p.g.a. av de spiller (for) mye? Eller er årsaken noe annet, som har vært der før de begynte så spille, at de er interessert i spill p.g.a. denne/disse årsakene? Dette gir ikke så mange svar, egentlig bare flere spørsmål.

 

Så jeg står fortsatt på mitt om at Coop og PK følte at de måtte gjøre "noe", og i en liten gjennomtenkt handling var det dette de kom opp med.

Lenke til kommentar

Jeg vedder på at om ABB sa at han var stor fan av f.eks fast and furious serien at disse også blitt fjernet fra hyllen. Jeg skjønner ikke akkurat hva det hjelper å ta disse spillene fra hyllene. de kunne i samme slengen fjernet Darksiders, Gears of wars, etc pga disse er også voldelige spill. Nei dette blir litt for dumt.

Lenke til kommentar

"Vårt svar er mer demokrati, mer åpenhet". Sa noen viktige personer her i landet rett etterpå. Ja, riktig... Fjern et spill fra hyllene som har tegneseriegrafikk, et spill der man dreper drager og redder folk fra troll osv.. er svaret til CooP og Platekompaniet.

 

Og vi bor i et land der aviser ser det nødvendig å forulempe muslimer verden over ved å trykke teite tegninger ved jevne mellomrom.. En handling som ikke gjør noe annet enn å forulempe heller, for alle vet VI HAR ytringsfrihet alikevel. Selv om vi ikke hadde hatt de tegningene i avisene våre. (Så det er faen ikke nødvendig en gang). Blir litt sånn som når bruttern irriterte meg til døde som drittunge da han vifta med hende rett foran øya mine og ropte "lufta er for alle, lufta er for alle" til jeg sprakk og vi begynte å slåss. Jeg var minst og fikk bank hver gang. Når muttern grep inn så sa han: "Jammen lufta ER jo for alle!". Og det måtte muttern gi han rett i hver gang. "Men MÅ du da bevise det, hvis du vet det. Det blir jo bare bråk!", var hennes svar. Omtrent sånn. Ok, nå er jeg på viddene.

 

(Ok, da - litt til på vidda: Hadde de samme folka publisert slike tegninger i land der det var en viss risiko for dem selv, så ja,, da hadde det kansje vært en symbolsk handling. Men her på berget - det blir bare for å fornærme en haug med folk verden over, (og øke risikoen for norsk soldater og sivilister ved utenrikstasjoner)).

 

MEN VI støtter det, som gode nordmenn, i ytringsfrihetens navn. Jada.

 

Så kommer en kristen massmorder, terrorist. Da er slike prinsipper ikke viktig lenger. Noen Kiwi butikker f.eks snur avisene bak fram fordi de ikke vil vise ansiktet til terroristen Breivik. Og Coop og Platekompaniet fjerner lovlige artikler fra hyllene. Av følsomhet for.. noen. Seg selv og egen selvgodhet kanskje mest.

 

Hvorfor er det ikke mer snakk om musikken Breivik lot seg inspirere av? Musikken han lyttet til mens han lagde bombe, musikken han hadde på iPod'n mens han skjøt? Dette er jo skikkelig farlige greier, hvis vi skal følge denne tankegangen. Spille spill var noe han gjorde når han IKKE forberedte bomben eller drepte.

 

Jada jada jada... Nå skal jeg gå og ta meg en bolle. :-)

Lenke til kommentar

Dette er jo helt uproblematisk. Jeg ser helt klart poenget med at noen ønsker å tone ned ting som har med våpen å gjøre en kort periode. Landsskytterstevnet ble jo ikke sendt på TV i år. Om noen uker er alt tilbake til normalen på salgsfronten.

 

De aller fleste er nok enige i at spill ikke skaper mennesker som bedriver terror. Det var jo flere ekstreme terrorister før de moderne spillene kom på markedet (f.eks 1970-1980). Jeg er selv stor fan av Battlefield og kommer til å fortsette med det. Man skal heller ta avstand til menneskesynet som Anders B. Breivik hadde, for det er der problemet ligger.

Endret av la7dfa.com
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tre tråder om dette på forumet nå, og jeg startet den første. DET er mindre viktig, og min er også den med færrest innlegg. Det er naturlig, siden jeg er newfag på gamer.no, for å si det slik. Men samme det.

 

For jeg har benyttet sjansen til å rette min ion cannon mot utdanningsminister Kristin Halvorsen. Mission: Få til en offentlig og skikkelig diskusjon om myndighetenes behandling av spill og spillere. Jeg har fx trukket inn at mens Jazzfestivalen i Molde åpnes av kulturministeren og hylles av politikerne, blir The Gathering, Norges største spill-"festival", utsatt for moms-krav og politirassia.

 

Jeg heter Morten Jørgensen, er forfatter og punkrock-veteran, gamer og gamlis.

 

Det hele begynte med at jeg skrev SPILLEGALSKAP - HYSTERIET TAR OVERHÅND, og det er en viss fordel med å være gamlis, for jeg flagget posten på Twitter, og jeg har i dag fått svar fra utdanningsminister Halvorsen. Et skikkelig feige-ut-svar, der hun prøver å gjøre dette til et spørsmål om meg, at jeg "hisser meg opp".

 

Jeg slutter meg til Audun Rodems blogginnlegg her på gamer.no, han og jeg mener ca. det samme.

 

Det som imidlertid IKKE utdanningsministeren visste, var at jeg la ut en VOTE her da jeg postet SPILLEGALSKAP, der jeg spør hva folk mener om fjerningen av Wow osv. Og de foreløpige tallene er:

 

Veldig bra/Fornuftig: 0 % (2 alternativer)

Idiotisk/Latterlig/Fjernt/Høl i huet 100 % (4 alternativer)

 

Jeg håper så mange som mulig av dere gidder å stemme. Og sleng gjerne på svar også.

 

For ordens skyld: Siden utdanningsministeren skriver i sitt svar at hun "Har sjekket m div ungd som spiller og som ikke hisser seg opp", dvs. hint, hint, du er gamlis, lizzm, har jeg i dag lagt til et VOTE-alternativ nr. 9: "Samme for meg", som dere som gir blaffen i hele greia, kan bruke. Velkommen til tråden min, dere også.

 

Som sagt, mission: Få til den første offentlige spilldiskusjonen i Norge. Det er lett for politikere å vifte bort kids og post-kids, men jeg er like lett å bli kvitt som Kane.

 

Det er selvsagt en bonus hvis debatten havner i pressen, gjerne TV, jeg battler gjerne utdanningsministeren live (har gjort sånt før), og på våre premisser denne gangen. Enten dere har forståelse for CooP og Platekompaniet eller ei, er vel alle sammen lei av at spill framstilles som "farlig" i seg selv. Columbine osv.

 

Dere finner tråden og voten her.

 

Dere som vil gå rett til SPILLEGALSKAP, finner den her, og den er allerede oppe i 1000 lesere. (WARNING en viss tl;dr-faktor.)

 

Til dere som synes det er kleint av meg å ta opp dette i skyggen av Utøya, kan jeg bare si: Stoltenberg ber folk roe seg, Halvorsens meldinger på TV2 om at foreldre må holde øye med barna sine - hint, hint, gaming er farlig og kan skape massemordere, slik Audun skriver - er hysteri. Stoltenberg sier mer demokrati og mer kjærlighet, men hvorfor skal ikke vi gamers møtes med love, vi også??

 

I morgen skal jeg skrive et tilsvar til utdanningsministeren. Jeg har basen hennes i sikte, og jeg er klar til å nuke.

 

Velkommen til voten (og plz, ikke si at jeg troller denne tråden, fortsett gjerne praten her også).

Lenke til kommentar

Bra Morten. Er faktisk noe galt med de som tror/mener at man kan bli drapsmann hvis man spiller for skytespill.

De tror kansje man kan bli verdensmester i F1 ved å spille bilspill. Heller omvendt.

Greit å forholde seg til virkeligheten.

Men når noe slik som dette skjer så skal mange tjene penger og utnytte seg av sitvasjonen.

Hva slags type våpen som ble brukt spiller liten rolle.

 

Faktum er at mannen er gal og at det absolutt ikke finnes andre som kunne gjort det samme.

Man kan like godt si at alle politisk intereserte burde få bæretilatelse på våpen for selvforsvar.

 

Jeg syntes også man skal unngå å overdramatisere det som har hendt. I Oslo var vi svært heldige som ikke fikk flere drepte og skadede. Helt utrolig at det gikk så "bra".

For enkeltmennesket så tror jeg de etterlatte etter Utøya og i Oslo har det lettere enn etterlatte der kun noen få var utsatt for vold/drap. Her har de hverandre å dele det med og flere som har opplevd det samme. Man faktisk ikke ha psykisk behandling og man er ikke dømt til å få problemer etter noe slikt.

 

Mitt råd er å støtte de etterlatte ved å vise medfølelse og la verdagen komme tilbake som normalt.

Verden er den samme i dag som 21.07.2011.

 

Hvil i fred 77

Endret av Glavalavala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...