Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er selvfølgelig en uverdig diskusjon, og en diskusjon som fremfor alt handler om å baktale en ungdoms handlinger i panikk, fra godstolens sikkerhet.

 

Det er kanskje en nødvendig diskusjon. Men jeg syns likevel diskusjonen er uverdig.

 

Jeg er enig i alt, bortsett fra at det kanskje er en nødvendig diskusjon. Hva i alle dager skal komme ut av denne diskusjonen? Blir bare matt når folk skriver at han burde ha gjort noe mer enn å komme seg til helvete vekk fra øyen.

Lenke til kommentar

Jeg tar nok bare forbehold for at all diskusjon på en eller annen måte kan være nyttig. Husk at jeg er latterlig tolerant når det kommer til meninger, om enn ikke handlinger.

Kanskje denne diskusjonen er nyttig hvis noen av de som mener han skulle ha gjort noe annet enn å komme seg vekk tenker seg en ekstra gang om hvis de gud forby skulle komme opp i tilsvarende situasjon, og de tar til vettet og kommer seg vekk framfor å leke helt.

Lenke til kommentar

Det er noe vidunderlig med de få prosentene av en befolkning som er villige til å legge sitt liv i en vektskål, i en slik situasjon, for å forsøke å redde andre liv. Dersom noen (hvem som helst) klarte å gjemme seg bak en jævla stein, og slenge en gråstein i bakhodet på angriperen, kunne kanskje enkelte fortsatt vært i live.

 

Jeg tror det er essensielt viktig at vi ikke avviser dette, denne heroismen som kanskje fins hos en svært liten del av nordmenn flest. At det sansynligvis ikke ville fungere endrer ikke på det, at det ville være en svært edel handling.

 

Det jeg fremfor alt reagerer på er at enkelte fremstår som besserwissere og rynker nese over handlinger i en situasjon de ikke forstår.

Lenke til kommentar

Temaet er kanskje for vanskelig for tiden. Men vanskelige spørsmål og analyser kommer senere... Vi alle har sine egne meninger om moderne lederegenskaper. Det er kanskje ikke så mange Max Manus(er) blant dagens politikerne lenge.. Og det er fullt akseptabelt fra min side. Jeg er glad at jeg har mulighet og rett til å stemme imot lederne som ikke møter mine personlige forventniger, krav og tillit..

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke denne diskusjonen er uverdig. Dette er tanker vi alle stiller oss og da er det greit å få luftet det i et fora. Det som er betenkelig er at voksne menn stakk, rømte, gjemte seg mens det fortsatt var mange barn på øya som ble skutt. Det er vi som voksne som skal beskytte barna. Det er mange måter å avvæpne en person på. Og da er spørsmålet; Var det ingen voksne på øya med førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

Det er for det første ikke alle som setter noen som helst spørsmålstegn ved at han gjorde som han gjorde.

 

Og hvis du enda ikke har fått det med deg så var det en politimann på øya som selv om han ikke var der i egenskap av sitt yrke antagelig er det nærmeste vi kommer personell med spesiell kunnskap/trening på slike situasjoner og vi veit alle(ihvertfall noen av oss) hvordan det gikk med ham.

Lenke til kommentar

Enkelte av våre brukere har gitt uttrykk for at de mener AUF-lederen burde blitt på Utøya og organisert deltagerne slik at flere liv kunne blitt reddet. Andre har påpekt at han ble omtrent dyttet ned i en båt og evakuert og at hans handlinger ikke er klandreverdige.

 

Hva mener dere? Selv mener jeg at ingen av oss kan sette oss inn i situasjonen. Han var ikke noen leir-leder og har så vidt jeg vet ikke noen trening i å håndtere noen slik situasjon. Jeg synes det er forkastelig å sitte å være "sofa-helt" og spekulere i hvor mange han kunne reddet.

Jeg er ingen ekspert på stress, men for et par år siden mens jeg jobbet som dørvakt og vekter, ønsket jeg å bli livvakt og startet derfor utdannlese ditmot. Jeg så og opplevde hvordan stress, (nå snakker jeg ikke om hverdagsstress), påvirker psyken. Folk reagerer VELDIG forskjellig i en krisesituasjon, der stresset lamslår de kognetive funksjonene i hjernen, (evnen til å tenke logisk), og man går i "krisemodus", enten flykter mann, angriper, eller blir katatonisk, (siste her skjer oftere hvis rømning ikke er mulig, da rømmer bevisstheten istede for kroppen). Å forvente at AUF-lederen, som ikke har noen form for trening i stridsledelse, skal organisere noe som helst under en slik situasjon er ikke bare tullete, det er idiotisk.

 

Hva skulle han ha gjort?? det var kaos, folk gjemte seg og forsøkte å IKKE bli oppdaget, skulle han stikket hodet opp fra hvorenn han var og ropt på folk for å samle de??

 

AUF-lederen gjorde ingen heltedåd sammenlignet med de andre på utøya, men han var heller ingen feiging. DET er det eneste man kan forvente av en sivil. Og jeg applauderer ham og alle andre som overlevde enten gjennom å hjemme seg eller om å svømme til land.

 

Å kritisere folks handling i slike situasjoner er langt forbi det som som kan tolereres av folk som ikke var der!

 

-frank

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Intervju med medlemmer fra Norsk Folkehjelp på NRK for et øyeblikk siden. De reddet 40 liv ved å samle folk inne i en av bygningene som var der.

 

Det kunne gått galt det også, men Breivik prøvde ikke særlig hard for å komme inn den låste døren.

DET kunne gått galt ja, 40 stk. i en bygning med begrensede utganger og en person med massemord i planene...

 

-frank

Lenke til kommentar

Intervju med medlemmer fra Norsk Folkehjelp på NRK for et øyeblikk siden. De reddet 40 liv ved å samle folk inne i en av bygningene som var der.

 

Det kunne gått galt det også, men Breivik prøvde ikke særlig hard for å komme inn den låste døren.

 

Og som du nå unnlater å nevne, om det er bevisst eller ikke skal jeg ikke spekulere i så er det her snakk om en gruppe fra norsk folkehjelp som faktisk hadde trening i denne type krisesituasjoner. De hadde et grunnlag for å ta de valgene de gjorde basert på spesialtrening innen terror/gissel situasjoner.

 

Nevnte AUF leder hadde ikke dette grunnlaget.

Lenke til kommentar

Intervju med medlemmer fra Norsk Folkehjelp på NRK for et øyeblikk siden. De reddet 40 liv ved å samle folk inne i en av bygningene som var der.

 

Det kunne gått galt det også, men Breivik prøvde ikke særlig hard for å komme inn den låste døren.

DET kunne gått galt ja, 40 stk. i en bygning med begrensede utganger og en person med massemord i planene...

 

-frank

 

Han var nok for lur til å gå inn der. Større sjanse for å bli overmannet.. Men det var vel neppe det de hadde i tankene.

 

vidarkri: Kanskje de har trening, men jeg tror det var det de fant mest logisk der og da. NB: jeg blåser i hva Eskil gjorde for å være ærlig. For alt jeg vet ble han dratt med på den båten..

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Det er ikke noe "kanskje" hadde de her. Det var en ren tilfeldighet at akkurat denne gruppen fra norsk folkehjelp på hadeland var tilstede på utøya. Dette er den eneste gruppa innen norsk folkehjelp som er trenet/drillet i akkurat denne type situasjon. Alt de gjorde i denne situasjonen var basert på denne treningen ifølge lederen i norsk folkehjelp.

Lenke til kommentar

Jeg er forøvrig overrasket over at ikke moderatorene foretar seg noe i flere av de trådene som har oppstått etter fredagens tragiske hendelser.

 

Det er blitt fremlagt massevis med sterkt injurierende påstander og ærekrenkelser mot både AUF lederen og flere andre ledende personer i Norge.

 

Vi bor i et demokratisk og fritt land med en grunnleggende ytringsfrihet, men jeg er helt sikker på at mange av påstandene/beskyldningene som er fremlagt her inne de siste dagene kan gi grunnlag for straffeforfølgelse eller i beste fall en grundig granskning av rette instans.

 

Jeg vil rette en sterk appell til moderatorer og veiledere om at de opprettholder prinsippet her inne om at det er helt greit å diskutere sak, men at vi skal forholde oss for gode til å komme med slike personangrep som vi har sett her de siste dagene.

 

De siste dagene så har jeg skammet meg mer og mer over at diskusjon.no tillater injurier og personangrep i den skalaen vi har sett.

 

Skjerp dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...