Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya


Anbefalte innlegg

Snodig hvordan det hele tiden kommer inn nye historier om folk som gjorde litt for andre. Kanske ikke alle setter seg selv høyest i en slik situasjon allikevel.

Ikke alle, men ingen kan klanders for å ha gjort det...

Folk reagerer forskjellig, at en person er leder i ett eller annet betyr nødvendigvis ikke noe som helst i en slik situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snodig hvordan det hele tiden kommer inn nye historier om folk som gjorde litt for andre. Kanske ikke alle setter seg selv høyest i en slik situasjon allikevel.

Ikke alle, men ingen kan klanders for å ha gjort det...

Folk reagerer forskjellig, at en person er leder i ett eller annet betyr nødvendigvis ikke noe som helst i en slik situasjon.

 

Helt enig.

Lenke til kommentar

My "2cents" fra den andre tråden:

 

Her har man en helt og leder, må være en helt utrolig sterk person:

 

http://utoyahelvette...tte_p_utya.html

 

Vil bare ta et utdrag her i fra.

Jeg samlet mine hender og snakket til Gud, jeg prøvde samtidig å holde de andre rolige. Så valgte jeg å sende en melding til lederen i AUF, fikk bekreftet at han var i god behold. så spurte jeg "hva skal vi gjøre? vi er 4 stk gjemt i en fjellvegg" fikk da bare et kort svar "svøm ut" Jeg tok tak i de tre andre og sa vi måtte svømme ut.

 

Se hvem ungdommen med en gang setter tilliten sin til. Jeg vet ikke om det var han, eller "mor utøya" som hadde alt ansvaret, men de er voksne mennesker, på en politisk sommerleir. Hvis noen hadde brukket armen eller blitt kritisk skadet, er det de som skal være der. Jeg sliter så inderlig med å forstå denne situasjonen, men jeg tror for mange av oss som har vært i en situasjon hvor vi har ansvar for noen så blir det nesten umulig for oss å forstå (MERK: FORSTÅ, ikke klandre, legger ikke noe skyldfølelse _FORSTÅ_) at Eskil Pedersen kunne dra fra ungene. Jeg har selv jobbet i barnehage, og kan ikke begynne å fatte en situasjon hvor jeg må vært så redd at jeg løp fra alle de små. Eskil Pedersen opplevde tydeligvis dette helvete, og han må det helt forferdelig nå. Han burde absolutt ikke bli klandret. Prøv å forstå dere som med en gang kaller oss kaldblodig idioter som prøver å legge skylden på han, hvor utrolig vanskelig det er å sette seg inn i hans situasjon når du selv har hatt stort ansvar for barn. Dette blir nesten som sånn umulig livs valg: "Ville du at broren eller søstren din skulle død, hvis du måtte velge en" osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi sier at Jens Stoltenberg var på øya, hva mener du han burde gjort?

Hva Stoltenberg burde ha gjort, måtte nok være å komme seg i sikkerhet fortest mulig. Han er tross alt en viktig person for hele landet. Er dog usikker på om han burde ha stukket avgårde med eneste båt, dersom andre kunne blitt reddet i den også, selv som statsminister. Men han kunne også ha blitt grepet av total panikk.

Lenke til kommentar

Jeg har selv jobbet i barnehage, og kan ikke begynne å fatte en situasjon hvor jeg må vært så redd at jeg løp fra alle de små.

Men har du noen sinne jobbet i en krigssone, der tungt bevæpnede soldater skyter alle de ser og jager deg på en liten øy?

 

Veldig lett å si at man vet hvordan man hadde reagert. Når man er anonym på internett. I trygghet. I ettertid.

 

Du kan prøve å sette deg inn i situasjonen, men det hjelper likevel ikke. Du må oppleve det for å vite hva du virkelig ville gjort.

 

Ingen skal komme etterpå å klandre noen for å flykte fra Utøya, med mindre det var beredskapstroppen som flyktet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv jobbet i barnehage, og kan ikke begynne å fatte en situasjon hvor jeg må vært så redd at jeg løp fra alle de små.

Men har du noen sinne jobbet i en krigssone, der tungt bevæpnede soldater skyter alle de ser og jager deg på en liten øy?

 

Veldig lett å si at man vet hvordan man hadde reagert. Når man er anonym på internett. I trygghet. I ettertid.

 

Du kan prøve å sette deg inn i situasjonen, men det hjelper likevel ikke. Du må oppleve det for å vite hva du virkelig ville gjort.

 

Ingen skal komme etterpå å klandre noen for å flykte fra Utøya, med mindre det var beredskapstroppen som flyktet!

 

Ehh...unnskyld? Skrev jeg at jeg vet hvordan jeg hadde reagert? Det står klart å tydelig i innlegget mitt at jeg synes det er vanskelig å sette meg inn i situasjonen. Det at jeg skrev"Jeg kan ikke begynne å fatte en situasjon", skulle det vel heller stått "forestille" i stede for "fatte", men setning er jo full forstålig, til tross for litt dårlig formulering. Ganske dumt at du siterer en bitte liten del av innlegget mitt og kommenterer den, når egentlig hele innlegget ditt ikke passer inn med det jeg har skrevet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det latterlige er at dette i hele tatt ble en egen tråd.

 

Jeg mener de ikke hadde noen valg. Hadde de latt båten stå, og prøvd å kjempet, eller prøvd å få flere på båten, så ville det nok bare blitt enda flere drepte. Og hva skulle det være godt for?

Så jeg syntes det var riktig av de og forlate Utøya. Men jeg skjønner ikke hva de tenkte på da de ikke i hele tatt kunne vurdere å bruke båten til å redde andre svømmende. De prøvde bare å komme seg til land, og bli transportert med bil lengre vekk.

Det syntes jeg faktisk var veldig feigt. Men panikk kan skape feighet dessverre.

 

Når det var andre frivillige med båt som prøvde å redde opp folk, men hadde ikke plass til flere, så ville den lille fergen uansett kunne vært brukt til å hjelpe til. Om det ikke hadde vært forsvarlig å kjøre fergen nærme øya, så kunne de likevel bidratt ved å holde seg flytende på vann.

 

Om jeg personlig hadde vært i den situasjonen, så ville jeg nok valgt å ta fergen. Men jeg ville da og følt et ansvar om å hjelpe til uansett om jeg ikke var "på" øya.

 

Uansett så var det klokt av ham ikke leke en rambohelt ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hepp!

 

Da roer vi oss ned et par hakk, en saklig diskusjon vil føre til bedre kommunikasjon og forståelse om hendelser.

 

Vil også nevne at denne tråden er tillatt som et diskusjonsemne, dog i saklige former.

Alt annet hadde vært knebling av ytringsfrihet.

 

Men, jeg gir en advarsel, straks tråden utvikler seg mot personhetsing og OT så tar vi action.

 

Mvh

Jarmo

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

edit: Etter å ha lest svar fra BadCat og flere med hans meninger i denne tråden får jeg en anelse. En anelse om at ingen av disse folkene gikk i markeringstog / la ned blomster i løpet av mandagen.

Det gjorde ikke jeg heller, men jeg deler ikke BadCats meninger av den grunn.

 

Jeg synes det blir for drøyt å kritisere hva som ble gjort. "Hvis man bare hadde gjort ditt og datt, så kunne mange liv vært spart." Kvalmt! Hadde det blitt rettet et våpen mot dere, så hadde dere kanskje lært litt av hvert både om dere selv og livet. At noen tar på seg rollen som Supermann på et forum, gir oss ingen av livene tilbake.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Han var da for faen ingen soldat, han var en ungdomsleder!

 

Ja, der sa du det jo selv.

 

Det er derfor det er så vanskelig for mange av oss å forstå at han forsvant fra Utøya med første og beste båt.

Virker som du blander dette:

post-118993-0-88201000-1311720090_thumb.jpg

Med dette:

320_norsk_soldat_hk79.jpg

 

Førstnevnte har ikke noe overordnet ansvar på en liten øy med fiendtlige tungt bevæpnede terrorister som skyter og dreper alle de ser.

 

Hva mener du han burde gjort?

 

Begått selvmord ved å oppholde seg på øya? Samle barn og unge slik at de ble et letter mål for ABB?

Jeg synes det blir for drøyt å kritisere hva som ble gjort. "Hvis man bare hadde gjort ditt og datt, så kunne mange liv vært spart." Kvalmt! Hadde det blitt rettet et våpen mot dere, så hadde dere kanskje lært litt av hvert både om dere selv og livet. At noen tar på seg rollen som Supermann på et forum, gir oss ingen av livene tilbake.

^ this

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette tror jeg kan oppsummers meget enkelt: Kun en eneste person på Utøya opptrådde klandreverdig og han var utkledd som politi. Jeg synes vi skal vise respekt for hva alle de andre som var der ute gjorde. Et tilsvarende stort tilfeldig utvalg av alle her f.eks ville trolig fordelt seg meget likt med tanke på handlinger utført av de resterende på øya. Uavhengig av hva man sier trygt plassert bak et tastatur.

 

Forøvrig synes jeg denne typen diskusjon burde vært lagt død i utgangspunktet. Bare muligheten for å påføre noen av de som var oppe i situasjonen tanker om at kunne utført mer synes jeg er grunn nok. La dem være i fred og hjelp dem heller med å komme tilbake til dagliglivet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting til, vi kommer til å vite mye mer om noen uker og mnd.

 

Vennligst vent at alle brikkene faller på plass, det er ingen vits å spekulere noe på dette tidspunkt.

 

Det er ikke vårt oppgave å dele skyld og/eller uskyld i denne saken.

 

Mvh

Jarmo

 

Er ikke denne tråden utelukkende viet til spekulering og fordeling av skyld? Slik ser det hvertfall ut for meg. Jeg er forøvrig helt enig med deg i det du skriver, og ser på bakgrunn av dette overhodet ingen behov for en slik tråd. At den i det hele tatt holdes åpen, og slik bidrar til å sverte en ungdomspolitiker som var heldig nok til å redde livet sitt, synes jeg er tragisk. All medfølelse til Eskil og alle andre overlevende, absolutt ingen andre enn Anders Breivik har noen skyld i dette. (Han er hvertfall den eneste som er tiltalt, og lite tyder på at det blir tatt ut tiltale mot andre, minst av alt Eskil og andre overlevende).

Endret av ChaosPredicted
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forklart igjen og igjen hvorfor denne tråden er åpen. Videre diskusjon i av temaet i denne tråden vil bli regnet som OT og slettet. Et passende sted for denne debatten er således tilbakemeldingsforumet.

For ordens skyld kan jeg si at tråden holdes åpen fordi vi tror på en åpen og fri debatt, og at det ikke er opp til oss å bestemme hva som bør og ikke bør diskuteres. Vi har våre meninger, jeg har gitt uttrykk for mine egne i denne tråden, men ut fra vårt virke med å moderere og å styre forumet er det uvesentlig.

Reaksjoner på dette innlegget kan eventuelt tas på en PM, så kan de som ønsker det si det de måtte ønske å si.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uten sammenligning forøvrig.

 

Hva mener du egentlig her? Du har jo nettopp trukket frem historien for å sammenlikne med Eskils sak? Om historien kun var ment som en anektode for å få frem poenget at du mener saken bør diskuteres og stilles spørsmål ved, kunne du lett ha gjort dette uten å trekke paralleller som er "uten sammenlikning forøvrig". Dette minner nesten om Godwin's law, og om man fortsetter slik ender vi vel snart opp med en reductio ad Hitlerum. :ermm:

Lenke til kommentar

HVORFOR blir alle som stiller spørsmålstegn ved AUF-lederens oppførsel på Utøya sablet ned og skjelt ut så til de grader? Hva er det som skaper slik agresjon og tildels lynsjestemning hos dere "rettenkte"??

 

Politiet har blitt kritisert for å ha kommet for sent, ikke brukt helikopter, ikke tilkalt støtte fra FSK osv, osv. DET er tillatt og blir diskutert i det vide og det brede på ulike fora rundt omkring uten at NOEN tar til motmæle og slenger dritt om at dette er nedrig, lavmål og smakløst. Folkene i Politiet/Beredskapstroppen som deltok i aksjonen har nok sitt å slite med de også i denne tiden etter massakren. Men det synest helt legitimt å likevel stille disse personene i et dårlig lys?

 

Det er en elefant i rommet, faktisk en svært stor en, som nesten ingen tør å snakke om. De stakkars få som gjør det, får passet sitt påskrevet i en slik form at jeg lurer på om avsenderene fullstendig har glemt alt som heter forumregler, vennlighet og toleranse. Dere minner meg om de som i går gikk til angrep på en mørk stasjonsvogn som kjørte inn i rettsbygningen FØR bilen med ABB ankom.

 

Og å unnskylde AUF-lederen med at han ikke har operasjonell/militær trening for krisesituasjoner er så tankeløst at jeg mangler ord. En trenger ikke være marinejeger for å forstå at en har et ansvar for barn? Til og med en kirketjener forstår jo det!

 

AUF-lederen viste eksepsjonelt dårlig lederskap. Det kan skje den beste, men det er visstnok ulovlig å påpeke det i følge tankepolitiet som regjerer nå.

 

Ikke kom og si at det var leirlederen som var den formelle lederen av Utøya 2011, eller at det var politimannen som jobbet der i privat sivil vakt. Det resonnementet fører ingensteds hen. Eller vil dere påstå at den dagen Norge blir innvadert så er det ikke Statsministerens ansvar å lede landet, men "leirsjefen"?

 

Ingen forventer at AUF-lederen skulle ha reddet samtlige deltagere fra den visse død. INGEN gjør det! Men å forlate øya i ferjen som frakter folk til og fra, som den aller første i det helvete bryter løs, blant ungdom og uskyldige barn helt ned i 7-årsalderen er mildt sagt en adferd som det i aller høyeste grad kan stilles spørsmålstegn ved! Det bør det være takhøyde for i et åpent og demokratisk samfunn!

 

Ingen vet hvordan de ville ha reagert i en krisesituasjon. En kan tro og håpe, men en vet det ikke før en er oppe i situasjonen. Spør en soldat som har vært i utenlandstjeneste, spør en statsleder som har gjennomlevd en krig eller kassadamen som har opplevd et væpnet ran. At ikke AUF-lederen selv har innrømmet dårlig dømmekraft er direkte pinlig. Hadde han gjort det tror jeg han hadde vunnet større sympati blant de av oss som stiller spørsmålstegn ved hans lederegenskaper.

 

 

Takk for meg!

 

Jeg er helt enig med deg!

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen av kritikerene har svar på mitt spørsmål om de gir storparten av dine penger til nødhjelp, for å redde barn fra å sulte ihjel? Det er ganske tydelig at de ikke gjør dette. Med andre ord lar de med viten og vilje folk dø, for å øke sin egen lommebok. Er det rettferdig å kritisere de for det? Å bruke slik retorikk som jeg bruker nå? Å beksylde de for å ha barns død på samvittigheten? Om nei, hvorfor er det mer rettferdig i AUF-lederens tilfelle?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...