Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt håpløst å si noe om, selv om det har irritert mange at det ble stilt spørsmål angående dette.

 

Men som nevnt hadde AUF lederen ingen oversikt.

 

Ingen oversikt om når politiet ville være til stede, ingen oversikt over hvor mange det var som angrep, overhode ingen anelse om hvor stor tragedien skulle bli, ingen anelse om det lot seg å overmanne denne gjerningsmann, eller om at det i det hele tatt lot seg gjøre i all den kaos og panikk som var.

 

I ettertid vet vi det var en gjerningsmann, muligens hadde det latt seg gjøre å overmanne denne person.

 

Det ville ha blitt ett selvmordsangrep mot denne gjerningsmann hvis man hadde greid å samle noen menn/gutter for å utføre dette.

 

I ettertid er det lett å tenke at det kunne latt seg gjøre å lure denne gjerningsmann inn i en bygning, og overmannet ham der.

 

Men slikt kan man bare tenke i ettertid når man vet det man vet.

Under dette angrepet hadde ingen oversikt over noe som helst vil jeg tro, hersket vel full panikk som naturlig er.

Endret av Vårbris
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke alle (gjerne veldig få) som er villig til eller har den mentale sammensetningen til å kunne ofre sitt eget liv i en situasjon med "dårlige odds" og hvor instinktet sier at man skal flykte...

 

Nå er AUF lederen en politiker/akademiker og ikke en kommandosoldat som er trent i krigslignende situasjoner...

Lenke til kommentar

En gal mann med automatvåpen og store mengder ammunisjon jakter på deg folk er spredt rundt på hele øya og gjemmer seg... Hva faen skulle han gjøre? Det var en redd deg selv situasjon, og jeg tviler på at noen kunne ha organisert noe som helst der. De visste ikke hva som skjedde i det hele tatt, de visste ikke hvor mange drapsmenn det var, det lagg lik overalt.

 

Kvalmt å høre på de som kritiserer han for å ha forlatt øya, det som derimot er kvalmt er at det satt en NRK journalist i helikopter over øya mens breivik holdt på, og ikke en snikskyter. også det er sikkert lettere sagt enn gjort.

 

AP vil sikkert få stemmer pga dette, men AUF lederen var på øya, han fikk føle frykten og grusomheten, og jeg tviler på at de ekstra stemmene veier opp for dette i hans øyne. Ingenting veier opp for dette.

Lenke til kommentar

En gal mann med automatvåpen og store mengder ammunisjon jakter på deg folk er spredt rundt på hele øya og gjemmer seg... Hva faen skulle han gjøre? Det var en redd deg selv situasjon, og jeg tviler på at noen kunne ha organisert noe som helst der. De visste ikke hva som skjedde i det hele tatt, de visste ikke hvor mange drapsmenn det var, det lagg lik overalt.

 

Kvalmt å høre på de som kritiserer han for å ha forlatt øya, det som derimot er kvalmt er at det satt en NRK journalist i helikopter over øya mens breivik holdt på, og ikke en snikskyter. også det er sikkert lettere sagt enn gjort.

 

AP vil sikkert få stemmer pga dette, men AUF lederen var på øya, han fikk føle frykten og grusomheten, og jeg tviler på at de ekstra stemmene veier opp for dette i hans øyne. Ingenting veier opp for dette.

 

Ingenting kan noensinne veie opp for disse handlingene, ei heller andre grufulllle handlinger som av massmord som har og forekommer rundt i verden. Og det vil bli fler, desverre. Men er redd for at når sørgeprosessen viser seg mindre fremtredende i det almenne bildet, vil det fremkomme mye sinne og frustrasjon og det kan bli en valgkamp som kommer til å sette demokratiet på en prøve, og det vil vre vanskeligere for høyrepolitikere å nå frem og ap vil få sympati langt utover noe annet parti.

Lenke til kommentar

Det er ingen i tråden som har bearbeidet noen på den øya enda, selv om det er det den handler om..

Så hva er poenget hvis tråden handler om nettopp det? Skal vi vente til førstemann klandrer vedkommende, for så å "angripe" h*n?

 

Tråden ble vel opprettet fordi diskusjonen rundt Eskil ikke passet inn i hovedtråden, og det kan jeg si meg enig i.

 

Han kommer ikke til å bli plaget av noen etter dette, de fleste retter nok all skyld på en annen mann.

Lenke til kommentar

Enkelte av våre brukere har gitt uttrykk for at de mener AUF-lederen burde blitt på Utøya og organisert deltagerne slik at flere liv kunne blitt reddet. Andre har påpekt at han ble omtrent dyttet ned i en båt og evakuert og at hans handlinger ikke er klandreverdige.

 

Hva mener dere? Selv mener jeg at ingen av oss kan sette oss inn i situasjonen. Han var ikke noen leir-leder og har så vidt jeg vet ikke noen trening i å håndtere noen slik situasjon. Jeg synes det er forkastelig å sitte å være "sofa-helt" og spekulere i hvor mange han kunne reddet.

 

Jeg er enig med deg, L4r5. AUF-lederen hadde ikke kunnet gjort noe fra eller til her. I en slik situasjon vil jeg anta at en handler instinktivt om man ikke er trent til å gjøre annet. AUF-lederen er først og fremst politiker, en soldat som kjemper med ord.

 

Det er lett å være sofa-helt. :)

Lenke til kommentar

Jeg har sansen for deg Simon Aldra, du er klok.

Det er fint å høre, men jeg er ikke klok, jeg er bare ung.

 

Men fra eple til banan syns jeg ikke det tjener til noe særlig å snakke i etterpåklokskapens navn og fra sofaens sikkerhet om hva sivile bør gjøre i det som nærmest sammenlignes med en krigssituasjon.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det har blitt nevnt tidligere, men ytterst relevant og sterkt:

 

"Jeg har sett mye på film. Gisselsituasjoner, skuddrama og bankran. Jeg har lenge lurt på hvordan jeg kom til å reagere i en krisesituasjon. I går fikk jeg svaret. For en uke siden hadde jeg kanskje trodd jeg ville reagert med sinne. At jeg ville ha gått på gjerningsmennene. At jeg hadde stormet ut, med risiko for mitt eget liv, for å komme de skadede til unnsettning når de trengte det som mest. Den bitre og beinharde sannheten er at jeg, som alle andre, ikke turte annet enn å ligge musestille på gulvet, i tre og en halv time, til politiet fant oss."

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080724

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et demokrati er det lov å reagere på ulike måter ....

Jeg reagerer på at AUF lederen "stakk" med fergen som hadde plass til 50 personer, de var 9 ombord ...

Han beordret å dra så fort han kom ombord!

Campingturistene kjørte shuttle med sine små båter frem og tilbake (flere turer) til Utøya mens skytingen pågikk !

Det måtte vel være mulig å få med noen flere på fergen ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er hel enig at det er lov å være svak og reagere på ulike måter i slike situasjone, men jeg fortsatt har noen spørsmål ubesvart..

 

1. Hvorfor stakk AUF lederen med båten som kunne plukke opp mange flere?

2. Hvorfor kom han ikke tilbake med båten for å redde de som begynte å svøme etter hans egen anmodning? Båtene fra campingplassen reddet over 250 mennesker!!

3. AUF leder bør ikke være en spetsnazsoldat... Men han bør være en rollemodell for andre ungdommer hvis han tar på seg veivisersansvaret. Det er vel derfor vi velger dem.. Hva skulle vi ha sagt hvis en lærer hadde forlatt skoleklassen i en slik situasjon?

Endret av GoldenHill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tro at Stoltenberg ville ha gjort det samme hvis han var der..

AUF leder er ikke noen statsleder for å bli evakuert i slike situasjoner. Statslederne evakueres fordi de er ansvarlige for landssikkerehet ... AUF leder er en ideologisk leder og er rollemodell for andre i organisasjonen.. Det er sikkert mange på øya som trengte ham i nærheten, ikke på fastlandet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jens har kanskje taklet denne hendelsen her sånn ganske ok, men nå snakker ikke jeg bare om di siste dagene, men siste åra. Hadde nok ikke hvert så dumt at politikerne måtte ha hvert igjennom ett millitært opplegg.

Å Eskil Pedersen er ikke en person som uansett burde bli evakuert som en statleder/statsråd.

Jeg mener at han ikke hadde noe mer rett til å bli evakuert enn alle di andre som var på Utøya.

Situasjene skulle hvert håndtert bedre av ledelsen der ute og ikke stukket fra alle di andre ungdommene.

Er det jeg fordømmer. Den båten skulle hvert fyllt til randen, og om du mener et menneskets liv eller noen få menneskers liv står over livet til mangfoldet så må det være noe galt med deg å...

Situasjonen skulle hvert håndtert bedre og Eskil Pedersen skulle ha hatt med seg minst 30 - 40 unfdommer over på fastland igjen å sendt båten tilbake... Det jeg reagerer på. Situasjonen var selvfølgelig fel, men jeg hadde ikke stukket av fra di som hadde trengt meg, vi trenger folk som faktisk kan stille opp, og det er personer folket villet lent seg inntil.

Lenke til kommentar

Den båten skulle hvert fyllt til randen, og om du mener et menneskets liv eller noen få menneskers liv står over livet til mangfoldet så må det være noe galt med deg å...

 

Ingen steder har jeg sagt at Eskils liv er mer verdt enn andres. Jeg stilte spørsmål ved hvorvidt det å kjøre båten ut halvfull i det hele tatt var hans beslutning. Faktisk er det du som legger opp til å veie et menneskets liv foran andre, da du argumenterer evakueringen av Jens kontra Eskil med at den ene er statsleder og den andre ikke var det. Jeg personlig er glad for hvert eneste liv som ble reddet, Eskils inkludert, og sørger over alle og enhver som ble rammet. Jeg ser at vi ikke kommer lenger i diskusjonen, da dette legger opp til å bli en sirkelargumentasjon. Som jeg har sagt tidligere, vi kan godt diskutere en generell kursing av mennesker med slike lederverv, og bedre rømningsrutiner i ekstreme situasjoner, men jeg vil ikke kritisere Eskil eller noen av de andre i hans situasjon for å ha reddet sitt eget liv. Jeg håper inderlig at en slik tråd ikke vil forverre hans mentale tilstand, da han garantert kommer til å bli gjort oppmerksom på dette i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Jens har kanskje taklet denne hendelsen her sånn ganske ok, men nå snakker ikke jeg bare om di siste dagene, men siste åra. Hadde nok ikke hvert så dumt at politikerne måtte ha hvert igjennom ett millitært opplegg.

Å Eskil Pedersen er ikke en person som uansett burde bli evakuert som en statleder/statsråd.

Jeg mener at han ikke hadde noe mer rett til å bli evakuert enn alle di andre som var på Utøya.

Situasjene skulle hvert håndtert bedre av ledelsen der ute og ikke stukket fra alle di andre ungdommene.

Er det jeg fordømmer. Den båten skulle hvert fyllt til randen, og om du mener et menneskets liv eller noen få menneskers liv står over livet til mangfoldet så må det være noe galt med deg å...

Situasjonen skulle hvert håndtert bedre og Eskil Pedersen skulle ha hatt med seg minst 30 - 40 unfdommer over på fastland igjen å sendt båten tilbake... Det jeg reagerer på. Situasjonen var selvfølgelig fel, men jeg hadde ikke stukket av fra di som hadde trengt meg, vi trenger folk som faktisk kan stille opp, og det er personer folket villet lent seg inntil.

Eskil skulle med andre ord løpt rundt på øya og lett etter ungdommer og fyldt opp en liten båt med de...

Ja, kunne ha gått bra, men ABB kunne også ha plaffet ned alle på båten og Eskil, evt. også alle Eskil hadde funnet som han hadde med på vei bort til båten.

 

Så, det kunne gått begge veier, var jo ikke slik at han dro fra 30-40 ungdommer som stod på brygga.

Lenke til kommentar

Den båten skulle hvert fyllt til randen, og om du mener et menneskets liv eller noen få menneskers liv står over livet til mangfoldet så må det være noe galt med deg å...

 

Ingen steder har jeg sagt at Eskils liv er mer verdt enn andres. Jeg stilte spørsmål ved hvorvidt det å kjøre båten ut halvfull i det hele tatt var hans beslutning. Faktisk er det du som legger opp til å veie et menneskets liv foran andre, da du argumenterer evakueringen av Jens kontra Eskil med at den ene er statsleder og den andre ikke var det. Jeg personlig er glad for hvert eneste liv som ble reddet, Eskils inkludert, og sørger over alle og enhver som ble rammet. Jeg ser at vi ikke kommer lenger i diskusjonen, da dette legger opp til å bli en sirkelargumentasjon. Som jeg har sagt tidligere, vi kan godt diskutere en generell kursing av mennesker med slike lederverv, og bedre rømningsrutiner i ekstreme situasjoner, men jeg vil ikke kritisere Eskil eller noen av de andre i hans situasjon for å ha reddet sitt eget liv. Jeg håper inderlig at en slik tråd ikke vil forverre hans mentale tilstand, da han garantert kommer til å bli gjort oppmerksom på dette i nærmeste fremtid.

 

Så for noen runder siden at dette ville fortsette i sirkler, men er lov å ha forskjellige synspunkter.

Å ja, jeg håper faktisk Eskil Pedersen får med seg dette her, for det er faktisk noen der ute som mener det i samme retning som meg. At han skulle ha stillt opp mer, å ja han som AUF leder skulle ha sagt i fra på båten at dem ikke skulle ha kjørt uten tilstreklig med folk på, for meg står det desverre på han...

Også tror jeg egentlig at politikerne hadde hatt godt å hvert igjennom et opplegg for å blitt mer kjent med seg selv og som vi kunne ha blitt kjent med dem på.

Lenke til kommentar

Jens har kanskje taklet denne hendelsen her sånn ganske ok, men nå snakker ikke jeg bare om di siste dagene, men siste åra. Hadde nok ikke hvert så dumt at politikerne måtte ha hvert igjennom ett millitært opplegg.

Å Eskil Pedersen er ikke en person som uansett burde bli evakuert som en statleder/statsråd.

Jeg mener at han ikke hadde noe mer rett til å bli evakuert enn alle di andre som var på Utøya.

Situasjene skulle hvert håndtert bedre av ledelsen der ute og ikke stukket fra alle di andre ungdommene.

Er det jeg fordømmer. Den båten skulle hvert fyllt til randen, og om du mener et menneskets liv eller noen få menneskers liv står over livet til mangfoldet så må det være noe galt med deg å...

Situasjonen skulle hvert håndtert bedre og Eskil Pedersen skulle ha hatt med seg minst 30 - 40 unfdommer over på fastland igjen å sendt båten tilbake... Det jeg reagerer på. Situasjonen var selvfølgelig fel, men jeg hadde ikke stukket av fra di som hadde trengt meg, vi trenger folk som faktisk kan stille opp, og det er personer folket villet lent seg inntil.

Helt klart. Egentlig burde vi avskaffa beredskapstroppen og heller gitt den oppgava til politikkerne, slik at de kunne rykke ut ved slike hendelser og vise at de er verdige ledere.

 

Men fra spøk til alvor, det er veldig mange anntagelser i det du her skriver. For det første, ledelsen reagerte svært bra forholdene tatt i betraktning. Monika var skeptisk til at det kom en vepna politimann og ble med ferga over etter det jeg har hørt (eller ihvertfall venta på den), hun ble sansynligvis den første som døde, da i et forsøk på å stoppe gjerningsmannen. Politimannen som hadde ansvar for sikkerheten var også på vei til kaia for å undersøke, han ble sansynligvis også, i et forsøk på å stoppe gjerningsmannen, drept som en av de aller aller første. Og dette var mens situasjonen fortsatt var relativt oversiktlig (de visste at det kom en bevepna politimann, visste hvor han var og så videre).

 

Du antar også at det ikke allerede var mange i båten og at båten ikke returnerte for å plukke opp flere etter å ha satt av de første (om det var Eskil som personlig kjørte båten tilbake har fint lite å si).

 

Du antar også at båten trygt kunne ta så mange flere personer, og at de selv ikke hadde endt opp med å bli skutt om de venta. Ut fra det jeg har hørt virker det heller ikke til å være Eskil sin ide å ta båten.

 

Jeg vil tro du bare er ute etter noen å skylde på, slik at du kan si at "om bare han/hun hadde gjort slik og slik så hadde ting gått langt bedre". Men sannheten er nok at det er svært lite han kunne forandra i denne situasjonen.

 

For all del, jeg sier ikke at Eskil ikke kunne håndtert situasjonen mye bedre, men man må huske på at dette er en utrolig kaotisk og uoversiktlig situasjon og ikke kan sammenlignes med andre situasjoner hvor man har oversikten som trengs for å ta de riktige avgjørelsene.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med aklla. De kunne ha risikert å tiltrekke seg ABB's oppmerksomhet så han kunne avrettet 50-60 stykker på båten. Det er heller ikke snakk om noen speedbåt men en ferge som oppnår noen få knop slik at ABB kunne kost seg lenge med å skyte disse ungdommene som fisk i ei tønne.

Lenke til kommentar

Dette er en pinlig og totalt uverdig diskusjon.

 

Ingen kan hverken kreve eller forvente at noen skal sette livet til for andre. Et ukvalifisert angrep på gjerninsgmannen ville vært et rent selvmord. Ikke noe heltemodig i det. En person som ikke er spesielt trent til en slik manøver gjør best i å holde seg unna. Man gjør tross alt best nytte for seg i levende livet.

 

Det er en grunn til at myndighetene aldri sender ellers godt trent og kvalifisert politi inn i en slik situasjon. Hverken med eller uten våpen. Vi har egne spesialstyrker for dette som heter beredskapstroppen.

 

ABB mener han er i sin fulle rett til å drepe andre for sin sak. Samtidig fordømmer han muslimsk terrorisme, men ser ikke noen motsetning i dette, slik vi andre, normale mennesker gjør. Han bekjenner seg tydeligvis til et etisk syn der målet helliger middelet, dvs. ethvert virkemiddel er tillat når målet er godt. Han kan benytte de samme bestialske virkemidlene som muslimske terrorister gjør fordi han mener eget mål er edelt.

 

Dere som mener at noen bør ofre sine liv for andre står for et beslektet etisk grunnsyn som gjerningsmannen ABB. For jeg går ut i fra at dere alle mener det er galt å drepe. Men når målet er "riktig", så mener dere likevel at noen skal ofre sine liv. Ikke ved at dere begår drap, men ved å skape et miljø der andre føler seg psykisk presset til å ofre sitt liv. Det er også drap.

 

Skammelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...