Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?


Anbefalte innlegg

Norske politikere er jo som regel vanlige nordmenn.

Hvis du sjekker topp-politikere idag i de fleste demokratiske land mot folk i tilsvarende posisjoner for 20-30 år siden så er det en vesentlig vridning mot at det er mennesker som aldri har hatt en vanlig jobb som sitter i styre og stell.

 

Jeg liker ikke denne trenden fordi jo mer profesjonalisert man er som politiker jo mindre villig er man til å være åpen for andres tanker og ideer. Mange som har vært lenge under vingene til moderpartiene, det være seg enten på høyre- eller venstresiden, er jo helt låst for at det finnes noe annet enn deres egen ideologi som kan fungere.

 

Folk som derimot har være i arbeidslivet i ulike jobber i noen år vet at verden ikke er fullt så enkel.

 

Et godt eksempel er søsteren til en kamerat av meg som for noen år siden uttalte at man ikke burde tjene mer enn 250.000 her i landet. For hun tjente mindre enn det og klarte seg utmerket. At det var fordi hun hadde arvet en leilighet fra sin bestemor og dermed hadde månedlige boutgifter på en brøkdel av det folk som faktisk må kjøpe sin egen bolig har var ikke noe tema i så måte. Og dette er et menneske som har stått høyt (ikke helt øverst dog) på kommunelistene i Oslo for et parti på venstresiden i flere valg.

 

Slike ting skremmer meg.

Endret av satchman
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han gjorde èn stor feil ved hele angrepet, hvis det skulle vært riktig utført: Han tok ikke selvmord etter å ha utført angrepet. (Heldigvis!)

 

Nja, virket som at han forventet å bli drept, men var klar konsekvensene hvis han overlevde. Grunnen til at han laget manifestet er for å belyse HVORFOR han gjorde dette, hva målet var.

 

Tror ikke han har noen problemer med fengsel. Han må ha vært fullt klar over at han høyst sannsynlig ville bli arrestert.

 

Det er vel heller reaksjonene i Norge og verdenssamfunnet han har tatt feil av. Det virker som om han ser på seg selv som en helt, som om han har flertallet på sin side og at det på noen som helst måte rettferdiggjør det han gjorde.

 

Han ser nok på seg selv på en slags helt, men fremdeles er han klar over hva han har gjort og hvordan folk vil se på han. Det blir litt som batman, "er det onde folket trenger" (Er på ingen måte enig forresten!)

 

Alt kommer litt an på reaksjonene. De vil fortelle om Norge taper på grunn av ABB slik som USA gjorde etter 911. Det beste tjenesten Norge kan gjøre er å fortsette som vanlig, ikke la frykt og sinne ta overhånd, da ender vi også opp med å tape.

 

Man kan si mye vondt om ABB som drepte 93 mennesker, men til slutt kan det hende han ender opp med å spare mange fremtidige liv i Norge. Jeg har sett som et skrekkscenario at terrorister kan bombe i byen eller skyte vilt rundt seg, det blir mye vanskeligere i fremtiden, forhåpentligvis, det kan ende med å redde mange mange liv. Norge blir kanskje litt mindre naivt, men forhåpentligvis forandrer vi oss så lite som mulig, det er da vi vinner, sammen. Vi må ikke la ting ta overhånd som i USA.

 

I tillegg vil sannsynligvis Europeiske land ta grep for at slike ting ikke kan skje i fremtiden, ved å øke sikkerheten mot slike terrorhandlinger. Det kan også spare mange liv. Jeg forsvarer ikke ABB, men konsekvensen må vi tenke over.

 

Det som jeg tenker mest på nå er at vi må forvare verneplikten og ta opp spørsmål om vi alle burde kunne bære våpen. En slik handling kunne aldri ha lykkes om flere personer på Utøya hadda våpen selv. Jeg personlig tror aldri denne tragedien kunne blitt så stor som den er om vi hadde samme våpen politikk som USA.

Det er negative og positive ting med våpenpolitikken til USA, men sett i lys av slike handlinger og mulighten for slike handlinger i fremtiden, da er det klart for meg at vi iallefall burde ta opp den diskusjonen. Jeg er sterk forsvarer av verneplikten da jeg mener dette setter alle i litt beredskap og lar majoriteten oppnå en viss kompetanse i våpenbruk og forsvar. I sammen med dette og en litt mer urestriktig våpenpolitikk som i USA har vi folkets forsvar, da kan slike handlinger aldri skje igjen.

 

Tenk om 10 terrorister skyter rundt seg i Oslo. Det tar litt tid for politiet med respons, hvis folk med riktig trening kan bære våpen har vi direkte respons.

 

Det høres kanskje litt motsigende ut av vi skal forandre våpenloven, men forandre oss minst mulig som respons i forhold til hva som skjedde, men hvis vi skal ha forandrig, tror jeg dette er den mest fornuftige.

 

Det er tull å ha profesjonelt militær og eksludere folket, vi burde ha begge to, folkets forsvar og verneplikt og profesjonelt militær som blir rekruttert etter verneplikten frivillig eller frivillig etter spørsmål fra militæret om ønske at de skal fortsette som profesjonell.

Lenke til kommentar

(...)

 

For all del, det er godt mulig at resultatet ville blitt et annet hvis flere hadde gått med våpen. Men ikke glem at det kun er en brøkdel som er skikket mentalt til å gå rundt med våpen og andelen folk som kan leve med å ha skutt og drept en person (selv om det er selvforsvar) er enda mindre!

 

Denne tragedien tror jeg det er lite vi faktisk kunne gjort for å unngå dessverre!

Lenke til kommentar

Han mangler i hvert fall ikke pågangsmot, og han er sannsynligvis ikke dum. I likhet med noen få mennesker på dette forumet er han svært fremmedfiendtlig og paranoid. Har er også en arrogant person som oppriktig tror at han vet best.

 

Det er helt klart at vi står ovenfor utfordringer når det gjelder innvandring, men om det er såpass alvorlig som han tror kan jeg ikke skjønne. Det er i hvert fall ikke gangbart å drepe mennesker for å fremme sine meninger, og ved å gjøre dette synker denne ynkelige mannen lavere enn de fleste andre som har levd på denne jorden. Det er paradoksalt at religiøse mennesker stadig er de som skaper problemer her i verden. Ekstreme religiøse personer er livsfarlige uansett hvor de kommer fra, og jeg ser på det som en fornærmelse mot sunn fornuft og rasjonelle tanker at disse menneskene har klart å bli så forvirret. Hvordan blir en intelligent person så forbasket forvirra i Norge, egentlig?

Tipper han har utviklet vrangforestillinger over tid. Han virker å ha griller i hodet når det gjelder kultur-marxisme og om hvordan han mener "ting egentlig henger i sammen". En realitets-brist med andre ord.

 

At man lever seg inn i sin egen verden, og skaper sine ytre fiender, og så videre...

 

Hitler og nazistene gjorde også dette med jødene. Jødene er jo på samme måte som muslimene en gruppe mennesker med en bestemt tro (det eksisterer selvsagt store variasjoner innen tro, og det er tusenvis av ulike tros-retninger/greiner). Det er vanskelig for meg å forestille meg at "jøder var noe problem i tyskland" for eksempel... Jeg tror frykten for det ukjente driver dem til vannvidd - til å begå disse grusomme handlingene...

 

Han var så oppslukt i dette, i terror og så videre, at han bestemte seg for å "slå tilbake" ...

Nå veit jo ikke jeg, men det er i alle fall det jeg forestiller meg i denne sammenhengen.

 

 

Jeg tror mye av problemet er at han ikke har blitt så alt for mye konfrontert med synene sine... Jeg mener og tror det er svært viktig å imøtekomme slike forestillinger og ta dem på alvor. Forsøke å nå frem med fornuft .... kanskje dette vil bidra til å motvirke slik type ekstreme handlinger som vi har sett???

 

Eksempel på hans tankegang:

 

Man kan ikke støtte kulturmarxisme/multikulturalisme og samtidig kalle seg konservativ, selv om noen muligens ikke vil være enig med meg der:) Flertallet på høyresiden har dessverre enda ikke funnet ut at man må beseire multikulturalisme for å kunne beseire Islamisering så mange ser fortsatt på seg selv som multikulturalister. Dette vil uansett endre seg og tydeliggjøres i større grad for de fleste de neste tiårene da polariseringen vil øke. En gang i fremtiden vil de fleste bli nødt til å flagge ståsted, man blir nødt til å ta et valg: nasjonalisme eller internasjonalisme. Det er dessverre fortsatt mye stigma knyttet til order "nasjonalisme" så jeg bruker vanligvis ordet kulturkonservativ:)

 

For meg ser han ikke ut til å ha noen som helst tvil ved det han skriver. Alt dreier seg om "enten eller"-tankegang, og han har hengt seg opp i ord og begreper, som gjennomsyrer alt han skriver. Han klarer ikke se noe som helst positivt ved at ulike kulturer lever side om side. Har ingen tanker om at kulturene vil smelte sammen - eller noe i den retningen. Bare enten eller. Akkurat som Hitler, og andre mennesker som har delt menneskeheten opp i "gode" og "onde"...

 

 

 

Vrangforestillinger

Psykose kan innebære at vrangforestillinger og noen av disse kan være av paranoid natur. Karl Jaspers har klassifisert psykotiske vrangforestillinger i primære og sekundære typer. Primære vrangforestillinger er definert som å oppstå plutselig og ikke være forståelige i forhold til normale mentale prosesser, mens sekundære vrangforestillinger kan forstås som å være preget av personens bakgrunn eller nåværende situasjon (f.eks, etnisk tilhørighet, seksuell legning, religiøs tro, overtro).

 

Han har nok også skapt mer samhold mellom innvandrere og etniske nordmenn enn han aner. Aksjonen høster kanskje støtte i et par ytterliggående miljøer, men den gjennomsnittlige nordmann vil distansere seg fra mennesker som Anders Behring Breivik.

Det tror jeg også.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Tydeligvis noe av Helen Bøksle, men kom gjerne med resten:

 

En bekjent sier at musikken kommer fra spillet Age of Conan.

 

Ja, det er soundtracket til Age og Conan: Hyborian adventures (eller noe). Synd og skam at Helen Bøksle må kobles opp mot dette. Det blir liksom ikke det samme å høre på sangene hennes etter at ABB har brukt de i sin video.

Lenke til kommentar

Tydeligvis noe av Helen Bøksle, men kom gjerne med resten:

 

En bekjent sier at musikken kommer fra spillet Age of Conan.

 

Ja, det er soundtracket til Age og Conan: Hyborian adventures (eller noe). Synd og skam at Helen Bøksle må kobles opp mot dette. Det blir liksom ikke det samme å høre på sangene hennes etter at ABB har brukt de i sin video.

 

Vel... Sinnssyke kan jo også ha god musikksmak...

Personlig er jeg glad i Armin van Buuren... (Noe jeg har registrert at denne gale mannen også er)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Han har tydeligvis et behov for å angripe systemet for høyere utdanning. Han beskriver dem som overdrevent politisk korrekte og at de bedriver sensur. Er dette fordi han føler seg truet av oppegående og metodiske mennesker som kan avsløre bløffen hans for hele verden? Kanskje takler han ikke kritikken ideologien hans møter i utdanningssystemet og av personer med høyere utdanning?

Nei.. det er snytt rett ut av Pam Geller, og resten av te-pose galningene i USA. Alle republikanere som har hatt et slags ønske om å bli gjenvalgt i det siste behandler meninger som dette som om det er den mest selvfølgelige saken i verden. Global oppvarming er et våpen intellektuelle marxister bruker for å undertrykke oljebransjen. Evolusjon er funnet på for å undergrave kristne verdier. Statistikk over mord og skuddskader blir misbrukt av den intellektuelle eliten for å skru opinionen imot hvor fornuftig det er å ikke ha noen reguleringer av våpenkjøp (for eksempel av automatgevær). Osv, osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Han oppnår igrunn det han ville, spre sitt buskap og bli hørt. Tragisk at man bli førstemann i media i ukevis etter disse handlingene. Tror han hadde fått mer henge tryne og kanskje skjønt litt mer om han ikke ble omtalt så mye..

Vel, hvis folk virkelig er så stokk teite i pappen, og lett påvirkelige som Brevik tror - så spiller det ingen rolle uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var jo som han selv sa. Tragisk, men vold måtte til. Og da blir han hørt. Blir sånn Islamittiske greier. Men blir som man oppnår ikke respekt før man tar igjen. Og nei, jeg er ikke noe tilhenger av dette, bare så det er sagt.

 

Fare for at dette er den "nye" moten her til lands :(

Lenke til kommentar

Han oppnår igrunn det han ville, spre sitt buskap og bli hørt. Tragisk at man bli førstemann i media i ukevis etter disse handlingene. Tror han hadde fått mer henge tryne og kanskje skjønt litt mer om han ikke ble omtalt så mye..

Vel, hvis folk virkelig er så stokk teite i pappen, og lett påvirkelige som Brevik tror - så spiller det ingen rolle uansett.

 

Media kommer til å demonisere han og hans ideologi fullstendig. I nærmere tider kommer det til å være tv-diskusjoner der venstresiden bestemmer premissene, og høyresiden må gi seg etter.

 

Framtiden kommer til å bli interessant, vi får se hva som eventuell skjer.

Endret av Adogg
Lenke til kommentar

fra manifestet om hvordan han syns det var å leve "dobbelt liv"

 

Q: I guess you wanted to tell your friends about this. Has it been hard to live a

"double life", hiding your true political conservative revolutionary convictions?

A: At first it was extremely hard to avoid the temptation to tell your closest friends. I

decided however to withhold all relevant information from them and everyone, not

because I didn't trust them, but rather because I wanted to avoid incriminating them.

Revealing sensitive information to any of them would put them in a difficult spot, because

they would be required by law to report this info to the authorities. It would also pose a

serious threat to me if they decided to tell anyone. Adding any cell commanders on MSN

or other online networks would be completely idiotic and reckless and would violate my

oath. As such, I therefore only corresponded with moderate people who had no clue

whatsoever about my clandestine activities. After all, a Justiciar Knight is not an

ideologically insecure individual. A Justiciar Knight does not rely on constant babysitting

or "patting on the back". He is self driven and ideologically confident with proven daily

rituals/meditation which keeps him going. A couple of my friends have their suspicions though. However, I have managed to

channel these suspicions far away from relating to my political convictions. Instead they

suspect that I am playing WoW (and trying to hide it) and a couple of them believe that I

have chosen semi-isolation because of some alleged homosexual relationship which they

suspect I am trying to hide, LOL. Quite hilarious, as I am 100% hetero, but they may

continue to believe what they want as it prevents them from asking more questions;))

My goal is obviously to prevent my closest network from asking specific questions, and it

has worked perfectly so far.

 

Han virker til å ha en liten "Tomas Quick" i seg...

Men, slik jeg ser det er han mye verre enn Quick, selv om det blir vanskelig å sammenlikne.

Lenke til kommentar

Fare for at dette er den "nye" moten her til lands :(

Hah. Ja, det kan du tro. Jeg liker å banke opp skinheads til knokene føles tjukke og trælete like mye som alle andre. Men som Jens sa - svaret på terror-angrep er mer demokrati.

 

..med mindre du er Amerikaner, selvsagt. Da er terror et signal om å gradvis opprette en politistat, tilsidesette internasjonal rett, avskaffe demokratiet og rettstaten, samt å legalisere tortur og overvåkning av egne innbyggere på generellt grunnlag.

 

Men vi er ikke så latterlige som dem. Strengt tatt de vel i en helt særegen klasse, i og med at de har klart å komme så langt avgårde som de har gjort, uten å erklære Presidenten konge og enehersker på livsstid først. Men nok om det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...