Gå til innhold

Terrorhandlinger - For milde straffer i Norge?


  

118 stemmer

  1. 1. Har vi for milde straffer i Norge?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

21 år er definitivt for lite for lite for slike ekstreme handlinger. For slikt burde man sitte inne til man dør. Vet ikke reglene for sette noen i forvaring resten av livet, men om det er mulig i slike tilfeller som dette og ikke kun i tilfeller hvor det er fare for gjentagelse så er den normale maks straffen i Norge grei nokk.

 

 

Hvis noe med straffen i Norge burde endres så syntes jeg det burde være å få fangene til å jobbe mens de sitter inne. Burde være greit og få dem til å jobbe om man frister med goder som bedre mat, tv, Internet og straffe reduksjon. Og alt man tjener mens man er inne må gå til staten. Om rike finans folk og andre som har passiv inntekt havner i burdet så burde alt de tjener (profitt) på investeringene sine i den perioden de sitter inne gå direkte til staten.

Kan du fortelle litt om hvorfor du mener 21 år i fengsel er for lite?

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Denne handlignen er en god grunn til å innføre livstidsfengsel. Å bare gi Breivik 21 års fengsel er et hån mot rettssystemet, det norske folk og alle ofrene. Han har tross alt utført en av de største massakrene i verdenshistorien, der kun én person står bak.

Lenke til kommentar

I Norge har vi i lang tid vært skånet for alvorlig kriminalitet i fredstid. Straffeloven av 1902 ble følgelig vedtatt på en tid der man ikke ante hva som ville ramme Norge over 100 år senere.

 

Maksimalstraffen på 21 år er for lav i forhold til de lovbrudd som begås i Norge i dag.

 

Uansett hvor mange mennesker man dreper eller voldtar - er maksimalstraffen 21 år. Anders Behring Breivik drepte i går minimum 92 mennesker. Deler du det på antall ofre, vil det bli under 3 måneder fengsel per liv han rev bort. Er ikke er menneskeliv verdt mer enn 3 måneder i fengsel? I USA ville denne mannen mest sannsynlig dømmes til 92 tilfeller av overlagt drap til 92 livstidsdommer. I Norge er et menneskeliv verdt under 3 måneder, i USA er et liv verdt et helt menneskeliv.

 

I tillegg dømmes mange voldtekts- og drapmenn til såkalt tvungent psykisk helsevern. Det kan innebære alt fra at man kommer på en sikringsanstalt på et psykiatrisk sykehus - så lenge du ikke rømmer derfra og oppfører deg bra, er det mye bedre enn et fengsel.

 

Enkelte som dømmes til tvungent psykisk helsevern, kommer på en rehabiliteringsinstitusjon - uten remmer, belteseng, og håndjern - til gjengjeld er det gjerne et sted på Vestlandet med en idyllisk utsikt, stor hage, blomster inne og ute, osv...

 

For å få bukt med den alvorlige kriminaliteten vi står ovenfor i Norge i dag, bør straffene økes. Livstids fengsel for drap, voldtekt og andre alvorlige forbrytelser. Egne psykiatrifengsler er nødvendig, selv for syke personer. Å være psykisk syk skal ikke være en unnskyldning.

 

Hvis vi som nordmenn skal fortsatt leve i verdens fredeligste, beste og tryggeste land, MÅ straffenivået for alvorlige forbrytelser opp. Staten skylder oss som nordmenn det.

I USA blir verdien av et menneskeliv i prinsippet definert. Det finnes ingen straff som kan oppveie verdien av et menneskeliv.

 

Som jusstudent synes jeg forøvrig du burde forstå at hensikten med en straff ikke er å rettferdiggjøre for den kriminelle handlingen. Hvilket i denne saken ikke er mulig.

Lenke til kommentar

Så fint som dem har det i fengsel i Norge vil jeg ikke kalle det straff.

 

Tipper du vil få en annen mening om du tilbringer et par dager i fengsel.

Personer som tar andre sitt liv synes jeg rett og slett skal få sitte bak gitter, med en sponplate som seng. Celler som man ser på filmer.

Lenke til kommentar

I Norge har vi i lang tid vært skånet for alvorlig kriminalitet i fredstid. Straffeloven av 1902 ble følgelig vedtatt på en tid der man ikke ante hva som ville ramme Norge over 100 år senere.

 

En tør gjøre oppmerksom på at straffeloven av 1902 har vært revidert flere ganger, blant annet etter to verdenskriger og 9/11. Straffeloven av 2005, som ble vedtatt med 9/11 relativt "friskt i mente" gjør heller ikke de aller største endringer. Argumentet ditt på dette punkt er derfor misvisende.

 

Maksimalstraffen på 21 år er for lav i forhold til de lovbrudd som begås i Norge i dag.

 

Mener du at et drap er verre i Norge i dag enn det var i Norge i 1905, i 1925, i 1940-årene, og så videre?

 

Uansett hvor mange mennesker man dreper eller voldtar - er maksimalstraffen 21 år.

 

Du bør lese deg opp på begrepet "forvaring", som dekker de tilfeller der samfunnet har behov for vern fra en person ut over det 21 års fengselsstraff kan tilby.

 

I tillegg dømmes mange voldtekts- og drapmenn til såkalt tvungent psykisk helsevern. Det kan innebære alt fra at man kommer på en sikringsanstalt på et psykiatrisk sykehus - så lenge du ikke rømmer derfra og oppfører deg bra, er det mye bedre enn et fengsel.

 

Enkelte som dømmes til tvungent psykisk helsevern, kommer på en rehabiliteringsinstitusjon - uten remmer, belteseng, og håndjern - til gjengjeld er det gjerne et sted på Vestlandet med en idyllisk utsikt, stor hage, blomster inne og ute, osv...

 

Kjenner du vilkårene for å bli dømt til tvungent psykisk helsevern?

 

For å få bukt med den alvorlige kriminaliteten vi står ovenfor i Norge i dag, bør straffene økes. Livstids fengsel for drap, voldtekt og andre alvorlige forbrytelser. Egne psykiatrifengsler er nødvendig, selv for syke personer. Å være psykisk syk skal ikke være en unnskyldning.

 

Hvem har sagt det er det? Har du i det hele tatt satt deg inn i litteraturen på området?

 

Hvis vi som nordmenn skal fortsatt leve i verdens fredeligste, beste og tryggeste land, MÅ straffenivået for alvorlige forbrytelser opp. Staten skylder oss som nordmenn det.

 

Staten, det er oss.

Lenke til kommentar

Norske straffer er generellt rettferdige både for pårørende og gjerningsmenn. Selvsagt kan man nok si at straffene er for lave ved en del typer kriminalitet som f.eks voldtekt, men det betyr ikke at Norge har for milde straffer, men at enkelte av Norges straffer er for milde. Det er en vesentlig forskjell.

 

Når det gjelder denne terrorsaken, og terror generellt, er nok ikke straffene laget med tanke på at det kom til å skje. Jeg tror ikke noen i Norge ønsker A. B. Breivik tilbake i det norske samfunnet. Det er likevel lite å gjøre med dette da norske lover ikke kan ha tilbakevirkende kraft, og at den høyeste straffen ABB kan dømmes er 21 år - med mindre man ønsker å bryte grunnloven. I fremtiden bør nok uten tvil straffen for terror økes til livstid(til man dør), av de enkle grunner at Norge ikke er tjent med at så hatede personer slippes ut igjen i samfunnet(om det blir funnet forsvarlig) og fordi hardere straffer(dødstraff) bryter mot menneskerettigheter Norge kjemper for.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Så de døde er ikke kalde engang før trådstarter finner det for godt å bruke hendelsen til selge sine overbevisninger? :thumbdown:

 

Tråden er ikke startet for at jeg skal få frem mine personlige meninger om straffeloven i Norge, men jeg vil ta temaet opp til diskusjon.

Tror en moderator har vært innom og flettet sammen en 2-3-4 tråder, jeg svarte i en tråd startet av "godset_123"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

21 år er definitivt for lite for lite for slike ekstreme handlinger. For slikt burde man sitte inne til man dør. Vet ikke reglene for sette noen i forvaring resten av livet, men om det er mulig i slike tilfeller som dette og ikke kun i tilfeller hvor det er fare for gjentagelse så er den normale maks straffen i Norge grei nokk.

 

 

Hvis noe med straffen i Norge burde endres så syntes jeg det burde være å få fangene til å jobbe mens de sitter inne. Burde være greit og få dem til å jobbe om man frister med goder som bedre mat, tv, Internet og straffe reduksjon. Og alt man tjener mens man er inne må gå til staten. Om rike finans folk og andre som har passiv inntekt havner i burdet så burde alt de tjener (profitt) på investeringene sine i den perioden de sitter inne gå direkte til staten.

Kan du fortelle litt om hvorfor du mener 21 år i fengsel er for lite?

 

Fordi han fremdeles er en fare for samfunnet når han kommer ut som 55-åring? :hmm:

Lenke til kommentar

All form for hevn blir meningsløs her, samme er rehabilitering og det å prøve å få dette monsteret til å føle det på seg hva han har gjort. Ingenting av det vil gjøre noe med tapet, og vi vil ikke kunne hindre lignende personligheter fra å gjøre det samme utifra hva slags straff vi truer med. Det eneste hensiktsmessige her er å stenge han ute fra samfunnet på livstid. Et slikt individ vil vi aldri mer kunne ha tillit til.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Så de døde er ikke kalde engang før trådstarter finner det for godt å bruke hendelsen til selge sine overbevisninger? :thumbdown:

 

Tråden er ikke startet for at jeg skal få frem mine personlige meninger om straffeloven i Norge, men jeg vil ta temaet opp til diskusjon.

Tror en moderator har vært innom og flettet sammen en 2-3-4 tråder, jeg svarte i en tråd startet av "godset_123"

Det stemmer. Jeg flettet sammen disse to trådene, jeg beklager at jeg ikke notifiserte om dette i tråden, slik at misforståelser ble unngått. Dette er en tung dag for oss alle, og det er fort gjort å tabbe seg ut på slikt.

 

Denne tematikken skal ikke diskuteres videre i tråden, ta heller kommentarer via en PM.

Lenke til kommentar

En slik person som Breivik fortjenner ikke et åndedrag til. Det gjør heller ikke de som hjalp han med dette. Alle må finnes og fjerne dem. Disse er farlige og det de har gjort nå er faen meg nok. Jeg håper Breivik aldri får nyte noen ting! Sett han på isolasjon uten sollys eller noe resten av livet. Han burde ha det så jævlig at han skulle ønske han aldri begikk handling og han ønsker han heller er død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne handlignen er en god grunn til å innføre livstidsfengsel. Å bare gi Breivik 21 års fengsel er et hån mot rettssystemet, det norske folk og alle ofrene. Han har tross alt utført en av de største massakrene i verdenshistorien, der kun én person står bak.

 

Det, pluss st fyren har publisert et riv ruskende tullete 1500-siders politisk manifest der han oppgir at folk er raseforrædere og der han uttrykker sin støtte til israel. Litt sånn som et par brukere her.

Lenke til kommentar

Loven bør endres slik at livstid uten prøveløslatelse kan taes i bruk ved svært alvorlig kriminalitet. Helst da på isolat under hele soningen.

 

Personlig skulle jeg gjerne sett denne mannen død, men innser at dødsstraff kommer det aldri til å bli i Norge, selv for slike hendelser.

 

Blir fysisk uvel av å tenke på den dagen jeg ser at Breivik er dømt til 21 års forvaring for å drepe 92 mennesker. Det er 83 dager fengsel for hvert uskyldig menneskeliv han tok.

 

Håper noen dreper han i fengselet, det være seg en vakt eller fange.

Lenke til kommentar

*Snip*

 

+1 Godset!

 

Om det viser seg at Breivik har planlagt dette over flere år kan ingen komme å si at han var psykisk syk i gjerningsøyeblikket eller lignende.

 

 

Etter min mening fortjener han å dø, det han har gjort er landsforræderi. Sånn jeg ser det er ikke 21 års forvaring tilstrekkelig til denne karen. Livstidsdom i norske fengsler kan ikke sees som straff når man ser hvilke standarder de har i fengselet i dag ( tilnærmet hotell + med ukepenger)

 

 

 

Jeg veit ikke om vi har mulighet til å stille han for en milliterdomstol eller noe annet som viker i fra det sivile retts å straffesystemet, som gjør at vi kan henrette han?

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke om vi har mulighet til å stille han for en milliterdomstol eller noe annet som viker i fra det sivile retts å straffesystemet, som gjør at vi kan henrette han?

 

Norge, som andre siviliserte vestlige land, har avskaffet dødsstraff både i krigs- og fredstid, og er bundet av internasjonale konvensjoner til å sørge for at de forblir avskaffet og til å oppfordre flere land til å gå i samme retning. Vi har heller ikke militærdomstoler.

Lenke til kommentar

21 år er definitivt for lite for lite for slike ekstreme handlinger. For slikt burde man sitte inne til man dør. Vet ikke reglene for sette noen i forvaring resten av livet, men om det er mulig i slike tilfeller som dette og ikke kun i tilfeller hvor det er fare for gjentagelse så er den normale maks straffen i Norge grei nokk.

 

 

Hvis noe med straffen i Norge burde endres så syntes jeg det burde være å få fangene til å jobbe mens de sitter inne. Burde være greit og få dem til å jobbe om man frister med goder som bedre mat, tv, Internet og straffe reduksjon. Og alt man tjener mens man er inne må gå til staten. Om rike finans folk og andre som har passiv inntekt havner i burdet så burde alt de tjener (profitt) på investeringene sine i den perioden de sitter inne gå direkte til staten.

Kan du fortelle litt om hvorfor du mener 21 år i fengsel er for lite?

21 års fengsel, da soner han ca 2,7 måneder for hvert liv han tok. Er det nok synes du? Å veie et liv mot 2,7 måneder i en leilighet med middels stand og gratis mat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...