Gå til innhold

Terrorhandlinger - For milde straffer i Norge?


  

118 stemmer

  1. 1. Har vi for milde straffer i Norge?



Anbefalte innlegg

21 år er definitivt for lite for lite for slike ekstreme handlinger. For slikt burde man sitte inne til man dør. Vet ikke reglene for sette noen i forvaring resten av livet, men om det er mulig i slike tilfeller som dette og ikke kun i tilfeller hvor det er fare for gjentagelse så er den normale maks straffen i Norge grei nokk.

 

 

Hvis noe med straffen i Norge burde endres så syntes jeg det burde være å få fangene til å jobbe mens de sitter inne. Burde være greit og få dem til å jobbe om man frister med goder som bedre mat, tv, Internet og straffe reduksjon. Og alt man tjener mens man er inne må gå til staten. Om rike finans folk og andre som har passiv inntekt havner i burdet så burde alt de tjener (profitt) på investeringene sine i den perioden de sitter inne gå direkte til staten.

Kan du fortelle litt om hvorfor du mener 21 år i fengsel er for lite?

21 års fengsel, da soner han ca 2,7 måneder for hvert liv han tok. Er det nok synes du? Å veie et liv mot 2,7 måneder i en leilighet med middels stand og gratis mat?

så kan du sikkert regne 40 år til i forvaring. 61 år år til sammen hvis ikke lengre. hva sier du da?

gratis ,mat ja men det er ikke hyggelig i et fengsel kan jeg si deg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kommer til å sitte innesperret til han er veldig gammel, det bør være tilstrekkelig.

 

Hva dødsstraff angår så synes jeg følgende sitat av Lewis Lawes er på sin plass:

 

As if one crime of such nature, done by a single man, acting individually, can be expiated by a similar crime done by all men, acting collectively.

Lenke til kommentar

21 år er definitivt for lite for lite for slike ekstreme handlinger. For slikt burde man sitte inne til man dør. Vet ikke reglene for sette noen i forvaring resten av livet, men om det er mulig i slike tilfeller som dette og ikke kun i tilfeller hvor det er fare for gjentagelse så er den normale maks straffen i Norge grei nokk.

 

 

Hvis noe med straffen i Norge burde endres så syntes jeg det burde være å få fangene til å jobbe mens de sitter inne. Burde være greit og få dem til å jobbe om man frister med goder som bedre mat, tv, Internet og straffe reduksjon. Og alt man tjener mens man er inne må gå til staten. Om rike finans folk og andre som har passiv inntekt havner i burdet så burde alt de tjener (profitt) på investeringene sine i den perioden de sitter inne gå direkte til staten.

Kan du fortelle litt om hvorfor du mener 21 år i fengsel er for lite?

21 års fengsel, da soner han ca 2,7 måneder for hvert liv han tok. Er det nok synes du? Å veie et liv mot 2,7 måneder i en leilighet med middels stand og gratis mat?

Nei. Personlig synes jeg ikke det er nok. Riktignok lurte jeg bare på om han kunne komme med noen saklige argumenter. Det ligger jo litt i trådens tittel...

Lenke til kommentar

Denne tragiske hendelsen som har skjedd i Regjeringskvartalet i Oslo sentrum og den forferdelige massakeren under AUFs sommerleir på Utøya har til nå krevd minst 91 menneskeliv. Den antatte gjerningsmannen, Anders Begring Breivik (32) risikerer å bli dømt etter Norges strengeste straff etter straffelov § 147a, altså fengsel inntill 21 år.

 

Har vi for mild straffelov i Norge?

Burde den økes, hvorfor?

Hvordan ser dere på andre straffemetoder enn fengsling?

 

Jeg mener dette nå er et høyst aktuelt tema som burde tas opp til diskusjon.

 

Det som er viktigst for Norge nå er å fortsette som før, og ikke la frykt og sinne ta overhånd og la samfunnet bli negativt påvirket av det, slik som i USA.

I USA har samfunnet utviklet seg fra det mest åpne samfunnet i verden, til et ekstremistisk samfunn styrt av frykt, usakligheter og partikrangel. Det må vi unngå.

 

Som kongen sa i sin tale, det viktigste er at vi ikke lar frykten og sinne ta overhånd, men fortsette å ta vare på våre gode verdier.

Lenke til kommentar

Han kan dømmes til forvaring. I teorien kan det bety at han aldri slipper ut igjen. Hva er strengere enn det? Skal vi innføre dødstraff igjen? Nei, mener jeg.

Det er vel kun synsing fra din side om jeg skal si det mildt.

 

Saken er at vi glemmer fort uansett hvor stor en tragedie virker når den er der.

 

Tror du virkelig ikke at 10-15 års "god oppførsel" ikke kan gi han friheten innen 21 år?

 

Ikke bare det men standarden på Norske fengsel er alt for gode og man burde derfor opprette fengsler som kun dekker primærbehov for de aller verste fangene, ihvertfall dem som ikke skal ut igjen.

 

Flislagte bad, TV, internett, etc er jo nesten som å være på leirskole (ja jeg overdriver så klart).

 

Beste vi kunne gjort i denne saken er å samarbeidet med USA, gitt han amerikanske statsborgerskap og utlevert han. De hadde gladelig tatt i mot han og vet hvordan man skal behandle slike folk!!!

Lenke til kommentar

jeg tror du selv bør komme deg i fengsel en tur å se hvordan det virkelig er...

 

for det andre så kommer ikke han ut igjen, det er planlagt lenge, det er den største tragedien norge har opplevd (utenom ww2) du må ikke tro at noen setter menneske rettigheter på denne karen.

 

Det var på nære vippen at advokaten strøyk ut som forsvarer nettopp pga hvem det var men han oppførte seg profesjonelt nok til å se at alle uansett sak har rett på en representant (ikke forsvarer i denne saken)

 

hva er det som får deg til å tro at han ikke vil få 21 år forvaring +5+5+5+5+5+5+5+5+5++5+5+5+5+5++5+5+5+5++5+5+5+5+5+5+5 år med forvaring i tillegg for dette?

hvordan tror du samfunnet reagerer hvis han får noe mindre enn det jeg skreiv der?

Lenke til kommentar

Etter å ha lest dette kan det være at noen kaller meg syk i hodet, grusom, eller i verste fall et monster på linje med massemorderen det diskuteres om. Men tro meg når jeg sier at jeg ikke er noen tilhenger av å sende noen til en straff som de ikke fortjener, og det er etter lang betenkningstid at jeg kom fram til at dette passet til denne galningen.

Og det er noe annet enn dødsstraff; dødsstraff ville være for lett.

 

Jeg er også fullt på det rene at noe som jeg beskriver ikke eksisterer, at hvis noe slikt eksisterte, ville menneskerettighetsorganisasjoner få hetta, og sjansen for at noe slikt kommer til å skje i norge, er et sted mellom null og aldri i livet. Men dette er hva jeg i mitt mest grusomme sinn tenker at denne mannen fortjener.

 

Jeg vil også fortelle at dette ikke dreier seg om fysisk avstraffelse

 

 

*** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL ***

 

 

 

Dette innlegget inneholder meget sterke skildringer og vil antakelig vekke sinne i noen, og kanskje forundring over at et menneske er i stand til å tenke ut dette.

Jeg ber deg som leser om å tenke over hva slags person det er jeg ser for meg motta denne straffen, og dette er det ENESTE levende menneske jeg kan tenke meg som ville fortjent dette.

 

 

 

*** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL ***

 

 

For en tid tilbake dro jeg ut min egen grusomhet og skrev en fantasifortelling om det verste fengsel som noensinne har eksistert. Dette fengselet er delt inn i syv nivåer, og på hvert nivå får fangene sin straff. Jeg skal ikke gå noe nærmere inn på disse, av hensyn til at flere antakelig ville fått kvalmefornemmelser.

 

Jeg ville plassert ham på det syvende og dypeste nivå som er i det fengselet. Her ville han ha blitt satt inn i en enecelle, der alle vegger er polstret, og han ville ha blitt lenket fast til en plate, eller et slags bord, midt i cella. Her blir han lenket fast på ankler, knær, lår, midje, bryst, skuldre, albuer, håndledd og panne, slik at han blir ute av stand til å røre seg.

Grunnet polstringen er rommet ekkofritt og lydtett, så ingen lyd kan høres. Allikevel blir ørene plugget igjen, så han ikke vil høre noe. Rommet har ingen lys, men han får allikevel bind for øynene, slik at han ikke kan se noe. Nesen hans vil bli plugget igjen med et filter, slik at han ikke vil klare å lukte noe. All nødvendig næring og væske vil bli gitt ham gjennom slanger direkte inn i kroppen, omtrent som på et sykehus, så han vil være ute av stand til å smake noe. Slanger fra underlivet vil transportere avfall fra kroppen direkte til septiktank. Til slutt vil han bli dekket av et nervepulver som lammer samtlige følelsesnerver i kroppen og gjør ham ute av stand til å føle noe. En maske blir satt på ham slik at han ikke kan bite av seg tungen og dø av blodtap.

 

På denne måten blir han en fange i sin egen kropp, ute av stand til å orientere eller sanse seg. Siden det allikevel er enecelle, vil han være sikret mot overfall, og andre vil være sikret fra å høre på ham. Denne galningen ville ha oppmerksomhet, i en slik celle vil han ikke få noe. Kall det hans eget helvete. Og her vil han være plassert på livstid - ikke 21 år, men inntil livet hans tok slutt.

 

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

 

Nok en gang, jeg er fullt på det rene at dette er langt bortenfor humanitært, og noen kan gjerne kalle dette usaklig, grusomt og langt mer enn hva vedkommende fortjener. Hvis administratorer mener at posten strider imot retningslinjene for forumet og ønsker å slette den, kommer den ikke til å bli postet igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 21-års fengsel + forvaring, altså livstid er for mildt. Vi snakker da altså om en mann som har drept hele 92 mennsker hittil. Det er ihvertfall høyst sannsynlig at dette er rett mann, så jeg tar utgangspunkt i at dette er rett person. Og hvis det blir 100% sikkert at dette er mannen bak disse grusomme angrepene, synes jeg dødsstraff er den passende straffen. Han har foreløpig tatt livet av hele 92 USKYLDIGE MENNESKER. Poenget mitt er at det er HAN som har gjort noe galt og det er de uskyldige menneskene som har måtte bøte med livet.

 

Jeg mener, skal den skyldige personen få leve, mens de som faktisk er uskyldige død? Det er etter mitt synspunkt absolutt ikke etisk riktig. Ja, kall det gjerne en hevn. Men jeg synes ikke at en person, som har drept så mange liv, skal få leve videre. Uavhengig om han sitter i fengsel på livstid, så får han i det minste leve ut livet sitt, imotsetning til de uskyldige som faktisk ble drept..

Støtter denne 100% :yes:

Lenke til kommentar

ABB sier selv i manifestet at han ønsker å død pga alle vil kalle han stygge ting som nazist og rasist og alt mulig.

 

TV2 siterer det til og med opp på norsk direkte på tv`en

 

så hva blir da den største smerte for han? ja å leve ja

 

la han leve, la han sitte å råtne i fengsel til han dør naturlig eller unaturlig av noen av jailmatesa han sine

Lenke til kommentar

jeg tror du selv bør komme deg i fengsel en tur å se hvordan det virkelig er...

Har vel sett en god del fengsel både gjennom TV og ett par i virkelighet.

 

ALLE norske fengsel er alt for bra for personer som dette.

 

for det andre så kommer ikke han ut igjen, det er planlagt lenge, det er den største tragedien norge har opplevd (utenom ww2) du må ikke tro at noen setter menneske rettigheter på denne karen.

 

Det var på nære vippen at advokaten strøyk ut som forsvarer nettopp pga hvem det var men han oppførte seg profesjonelt nok til å se at alle uansett sak har rett på en representant (ikke forsvarer i denne saken)

 

hva er det som får deg til å tro at han ikke vil få 21 år forvaring +5+5+5+5+5+5+5+5+5++5+5+5+5+5++5+5+5+5++5+5+5+5+5+5+5 år med forvaring i tillegg for dette?

hvordan tror du samfunnet reagerer hvis han får noe mindre enn det jeg skreiv der?

Man blir ikke dømt til forvaring på livstid, blir man?

 

For meg virker dette som en intelligent person som gjerne klarer å spille "normal" i ett par tiår så han slipper ut igjen.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest dette kan det være at noen kaller meg syk i hodet, grusom, eller i verste fall et monster på linje med massemorderen det diskuteres om. Men tro meg når jeg sier at jeg ikke er noen tilhenger av å sende noen til en straff som de ikke fortjener, og det er etter lang betenkningstid at jeg kom fram til at dette passet til denne galningen.

Og det er noe annet enn dødsstraff; dødsstraff ville være for lett.

 

Jeg er også fullt på det rene at noe som jeg beskriver ikke eksisterer, at hvis noe slikt eksisterte, ville menneskerettighetsorganisasjoner få hetta, og sjansen for at noe slikt kommer til å skje i norge, er et sted mellom null og aldri i livet. Men dette er hva jeg i mitt mest grusomme sinn tenker at denne mannen fortjener.

 

Jeg vil også fortelle at dette ikke dreier seg om fysisk avstraffelse

 

 

*** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL ***

 

 

 

Dette innlegget inneholder meget sterke skildringer og vil antakelig vekke sinne i noen, og kanskje forundring over at et menneske er i stand til å tenke ut dette.

Jeg ber deg som leser om å tenke over hva slags person det er jeg ser for meg motta denne straffen, og dette er det ENESTE levende menneske jeg kan tenke meg som ville fortjent dette.

 

 

 

*** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL *** ADVARSEL ***

 

 

For en tid tilbake dro jeg ut min egen grusomhet og skrev en fantasifortelling om det verste fengsel som noensinne har eksistert. Dette fengselet er delt inn i syv nivåer, og på hvert nivå får fangene sin straff. Jeg skal ikke gå noe nærmere inn på disse, av hensyn til at flere antakelig ville fått kvalmefornemmelser.

 

Jeg ville plassert ham på det syvende og dypeste nivå som er i det fengselet. Her ville han ha blitt satt inn i en enecelle, der alle vegger er polstret, og han ville ha blitt lenket fast til en plate, eller et slags bord, midt i cella. Her blir han lenket fast på ankler, knær, lår, midje, bryst, skuldre, albuer, håndledd og panne, slik at han blir ute av stand til å røre seg.

Grunnet polstringen er rommet ekkofritt og lydtett, så ingen lyd kan høres. Allikevel blir ørene plugget igjen, så han ikke vil høre noe. Rommet har ingen lys, men han får allikevel bind for øynene, slik at han ikke kan se noe. Nesen hans vil bli plugget igjen med et filter, slik at han ikke vil klare å lukte noe. All nødvendig næring og væske vil bli gitt ham gjennom slanger direkte inn i kroppen, omtrent som på et sykehus, så han vil være ute av stand til å smake noe. Slanger fra underlivet vil transportere avfall fra kroppen direkte til septiktank. Til slutt vil han bli dekket av et nervepulver som lammer samtlige følelsesnerver i kroppen og gjør ham ute av stand til å føle noe. En maske blir satt på ham slik at han ikke kan bite av seg tungen og dø av blodtap.

 

På denne måten blir han en fange i sin egen kropp, ute av stand til å orientere eller sanse seg. Siden det allikevel er enecelle, vil han være sikret mot overfall, og andre vil være sikret fra å høre på ham. Denne galningen ville ha oppmerksomhet, i en slik celle vil han ikke få noe. Kall det hans eget helvete. Og her vil han være plassert på livstid - ikke 21 år, men inntil livet hans tok slutt.

 

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

 

Nok en gang, jeg er fullt på det rene at dette er langt bortenfor humanitært, og noen kan gjerne kalle dette usaklig, grusomt og langt mer enn hva vedkommende fortjener. Hvis administratorer mener at posten strider imot retningslinjene for forumet og ønsker å slette den, kommer den ikke til å bli postet igjen.

Jeg fikk indeed en jævlig følelse av å lese om ditt fengsel. Likevel, har jeg en halveis fortrengt følelse i meg som sier at Behring fortjener det. Til tross for at jeg vet at det er helt galt.

 

Jeg håper bare han blir sittende inne resten av livet uten særlig oppmerksomhet og at pårørende slipper å bli hjemsøkt av tanken på at han er fri.

Endret av krangel.no
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 21-års fengsel + forvaring, altså livstid er for mildt. Vi snakker da altså om en mann som har drept hele 92 mennsker hittil. Det er ihvertfall høyst sannsynlig at dette er rett mann, så jeg tar utgangspunkt i at dette er rett person. Og hvis det blir 100% sikkert at dette er mannen bak disse grusomme angrepene, synes jeg dødsstraff er den passende straffen. Han har foreløpig tatt livet av hele 92 USKYLDIGE MENNESKER. Poenget mitt er at det er HAN som har gjort noe galt og det er de uskyldige menneskene som har måtte bøte med livet.

 

Jeg mener, skal den skyldige personen få leve, mens de som faktisk er uskyldige død? Det er etter mitt synspunkt absolutt ikke etisk riktig. Ja, kall det gjerne en hevn. Men jeg synes ikke at en person, som har drept så mange liv, skal få leve videre. Uavhengig om han sitter i fengsel på livstid, så får han i det minste leve ut livet sitt, imotsetning til de uskyldige som faktisk ble drept..

Støtter denne 100% :yes:

Jeg må spørre, hva mener du er grensen for hvor mange drap som begåes? Om man har intensjonelt drept kun én person, skal man da få dødsstraff?

Lenke til kommentar

jeg tror du selv bør komme deg i fengsel en tur å se hvordan det virkelig er...

Har vel sett en god del fengsel både gjennom TV og ett par i virkelighet.

 

ALLE norske fengsel er alt for bra for personer som dette.

 

for det andre så kommer ikke han ut igjen, det er planlagt lenge, det er den største tragedien norge har opplevd (utenom ww2) du må ikke tro at noen setter menneske rettigheter på denne karen.

 

Det var på nære vippen at advokaten strøyk ut som forsvarer nettopp pga hvem det var men han oppførte seg profesjonelt nok til å se at alle uansett sak har rett på en representant (ikke forsvarer i denne saken)

 

hva er det som får deg til å tro at han ikke vil få 21 år forvaring +5+5+5+5+5+5+5+5+5++5+5+5+5+5++5+5+5+5++5+5+5+5+5+5+5 år med forvaring i tillegg for dette?

hvordan tror du samfunnet reagerer hvis han får noe mindre enn det jeg skreiv der?

Man blir ikke dømt til forvaring på livstid, blir man?

 

For meg virker dette som en intelligent person som gjerne klarer å spille "normal" i ett par tiår så han slipper ut igjen.

 

gjerne les mine poster i de tidligere sider så quoter jeg opp direkte fra aviser som har det skreven.

 

De kan sette 21 år forvaring på han, da vil han sone 21 år uten mulighet for prøve eller perm, når de 21 årene er gått så kommer han opp til ny vurdering og denne vurdering går hovedsaklig på om han er en fare for seg selv elelr samfunnet og om det er fare for gjentagelse (spesielt det siste) og hvis man finner ja på dette så kan de sette han inn i 5 nye år på forvaring. slik kan de holde på for alltid hvis de vil, så lenge de har grunnlag nok til det. de kan kun forlaegne forvaringen med 5 år omganga mjen kan gjøre det så mye dem ønsker etter grunnlagene.

 

ja dette er en intelligent person men politiet og dommere og adbokater er også intelligente personer ;)

 

hva er det som får deg til å tro at han klarer å lure disse 3 kategoriene av menneskene rundt lillefingen etter han har laga verden største massakre?

 

er ikke fredagen bevis nok på hva han er og står for? så har du manifestet i tilleg som er så detaljert at det er ganske så utrolig

 

hvis det er bevis nok for emg og deg så er det hvertfall bevis nok for politiet og dommere ;)

Lenke til kommentar

Er det virkelig noe som er absurd i det hele, så er det straffesystemet i dette landet. Man kan drepe massevis av folk og få uslige 20 år. Jeg mener nå at det burde bli strengere. 20 år er som regel 1/4 av livet, hvis man tar utgangspunkt i at man lever i 80 år, som er mer gjennomsnittlig. Hvis man sammenligner med resten, så er det jo nærmere mer straff i å ta seg en uskyldig øl i gata.

Lenke til kommentar

Støtter ikke dødsstraff, men 21 år er betraktelig mye lavere enn hva jeg ser på som fornuftig i en sak som dette. Forvaring er fint, men med alle de evalueringene som følger med er bortkastet tid og penger. En enkel og grei livstidsdom anser jeg som adekvat, og bør tilfredsstille begge sider i denne debatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...