Gå til innhold

Hvordan ville du straffet den eller de ansvarlige for dagens terrorhandlinger?


Anbefalte innlegg

Tja, egentlig synes jeg han burde blitt hogget av bein og armer og plassert i en fluesverm, og levd der til hans dager var talte i pine og fordervelser.

 

Men sånn i praktisk bør han fengsel for livet.

Eller 21 år og ++++ det som er mulig.

 

Vi bør ikke endre en bokstav i den store røde boka. Da vinner han.

Bra sagt.

Ingen regler burde endres, men her bør det etter min mening gjøres unntak fra reglene, uten at de i praksis endres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening burde man skjære ut begge øyeballene hans og gjøre han døv på begge ørene, slik at han ikke kan få glede av det han har gjort. Han ville verken kunne se eller høre noen ting, og uten evne til å kommunisere med omverden. Kun ham og de syke tankene hans. Dag ut og dag inn. År etter år. Man kunne sikkert også ha snittet opp pungen hans og skjært over den strammemuskelen i rumpehullet slik at han fikk litt fysiske smerter oppi all hjelpeløsheten.

Lenke til kommentar

Hvem som "vinner" er fullstendig irrelevant. Vi bør gjøre det som kommer folket til gode.

Det kommer ikke folket til gode å endre lover i en situasjon der de fleste av oss er i sjokk, og er følelsesmessig sett svært påvirkelige og lever i sorg. Å skrive lover i affekt er aldri noen god ide.

 

Etter 11. september 2001 var det amerikanske folk i sjokk, vedvarende, hemmende sjokk. Og la oss ikke glemme at politikere og ledere også er mennesker, George W. Bush og hans meningsfeller var i sjokk, og det var også kongressen. Å vedta the USA PATRIOT Act i affekt var en enorm tabbe.

 

Vi bør ikke gjøre samme feil.

Jeg tror heller folk henviser til lover vedr. straffeutmålinger ved alvorlige forbrytelser. Det norske straffesystem er ikke, og har aldri vært, laget for å kunne ivareta ekstreme hendelser som dette. Om det ikke er vedtatt i loven kan vi da heller ikke gjør unntak som vi selv finner for godt! "Nei, dette var var så fælt at vi legger til et eget tillegg som kun gjelder for Anders Breivik".:no: Breivik skal og må få straffen som loven sier at han fortjener. Om loven sier at han er ute på gata etter 13 år i fengsel så må han få dette. Om dette er en passende straff for en som kaldblodig har myrdet nesten 100 mennesker er en høyst aktuell debatt,og jeg er sikker på at 99,99% av alle mener at en slik straff ville være blodig urettferdig og helt skjev i saken.

Lenke til kommentar

Vi har allerede en ny lov på vei som skal gi en strafferamme på 30 år for terrorhandlinger. Den har ikke tredd i kraft, og man kan derfor ikke dømme Breivik etter denne.

Men som sagt utallige ganger kan han likevel holdes i fengsel til han dør vha. forvaring.

 

For meg er det ikke så viktig hva vi kaller det, så lenge han havner i fengsel.

Lenke til kommentar

Etter min mening burde man skjære ut begge øyeballene hans og gjøre han døv på begge ørene, slik at han ikke kan få glede av det han har gjort. Han ville verken kunne se eller høre noen ting, og uten evne til å kommunisere med omverden. Kun ham og de syke tankene hans. Dag ut og dag inn. År etter år. Man kunne sikkert også ha snittet opp pungen hans og skjært over den strammemuskelen i rumpehullet slik at han fikk litt fysiske smerter oppi all hjelpeløsheten.

 

Det var da voldsomt...du er jo like ille som folk i middelalderen.

Lenke til kommentar

Hvem som "vinner" er fullstendig irrelevant. Vi bør gjøre det som kommer folket til gode.

Det kommer ikke folket til gode å endre lover i en situasjon der de fleste av oss er i sjokk, og er følelsesmessig sett svært påvirkelige og lever i sorg. Å skrive lover i affekt er aldri noen god ide.

 

Etter 11. september 2001 var det amerikanske folk i sjokk, vedvarende, hemmende sjokk. Og la oss ikke glemme at politikere og ledere også er mennesker, George W. Bush og hans meningsfeller var i sjokk, og det var også kongressen. Å vedta the USA PATRIOT Act i affekt var en enorm tabbe.

 

Vi bør ikke gjøre samme feil.

Jeg tror heller folk henviser til lover vedr. straffeutmålinger ved alvorlige forbrytelser. Det norske straffesystem er ikke, og har aldri vært, laget for å kunne ivareta ekstreme hendelser som dette... jeg er sikker på at 99,99% av alle mener at en slik straff ville være blodig urettferdig og helt skjev i saken.

 

 

Dette er åpenbart. Hvis det norske rettssystemet hadde vært klart for dette, ville det vært mulig å idømme livstid med én gang i stedet for å ta veien om forlengelser. Dette er ikke mulig i Norge, og den udiskutable konklusjonen er da at dette er en type forbrytelse som det ikke er tatt høyde for. Forståelig nok.

 

Og det er jo en viss risiko for at mannen faktisk blir sluppet ut etter f.eks. 20 år. Faktisk en overhengende risiko, med et så mildt og slapt system som det er i Norge. Jeg vil ganske enkelt ha en garanti på at mannen aldri slipper ut, og en "mulig" forlengelse i fremtiden holder ganske enkelt ikke.

 

Dette er en helt eksepsjonell sak, ikke bare i Norge, men i verdensmålestokk. Det krever noe helt eksepsjonelt av systemet vårt.

Lenke til kommentar

Muligens ett tap av statsborgerskap også hadde vært en tanke, selv om jeg nevnte fengsel på livstid.

 

Hva vil tap av statsborgerskap gjøre? Det sitter utenlanske kriminelle i Norske paradis fenglser i dag, og får alle rettigheter nordmenn får i fengsel.

 

Det norske systemet har vel heller ingen myndighet å ta fra en som er født norsk, statsborgerskapet.

 

Uten statsborgerskap, skulle vi bare ha sendt ham ut av landet? Hvor henn da? Det er vel ingen vestlige land som er interissert i ham, eller vil betale for å ha ham i fengsel. Sendes han til mindre utviklede land, så slipper de han bare ut på gaten.

Lenke til kommentar

først putt han i gapestokk midt i oslo sentrum eller noe. Det er lov å spytte på han, sparke han i trynet og kalle ham hva faen folk vil.

Deretter skal han leve resten av livet i en liten celle med kun en luke der det bare kommer inn dagslys når noen åpner den for å gi han mat.

 

Han har ikke kapasitet til å tenke som et menneske. Jeg ser ikke på han som noe menneske lenger. Han er like mye verdt som en bille.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Dødstraff gir ingen liv tilbake og selv om tanken på å flå fyren levende eller koke ham i olje eller riste ham langsomt over glør har streifet meg føler jeg at det ikke ville være riktig, hverken mot de som gjør slike ting eller mot de som faktisk ble satt til å utføre straffen...

 

Som barne morder spørs det vel om han vil overleve i fengselet sammen med andre innsatte med mindre de setter han på ene celle og det er vel også en straff i seg selv... Virker som han trodde han ville bli en martyr eller noe slikt og at han gjorde dette bare for å bruke pressen som et mikrofon stativ mot resten av verden for å få ut budskapet sitt...

 

Men straff må han få og sikring etterpå....

Lenke til kommentar

Etter min mening burde man skjære ut begge øyeballene hans og gjøre han døv på begge ørene, slik at han ikke kan få glede av det han har gjort. Han ville verken kunne se eller høre noen ting, og uten evne til å kommunisere med omverden. Kun ham og de syke tankene hans. Dag ut og dag inn. År etter år. Man kunne sikkert også ha snittet opp pungen hans og skjært over den strammemuskelen i rumpehullet slik at han fikk litt fysiske smerter oppi all hjelpeløsheten.

 

Hahahaha. Hell yeah! :thumbup:

Lenke til kommentar

Selv om jeg føler at han må få som fortjent og hater denne terroristen som utførte de grusomme handlingene den 22/7 til de grader, så blir jeg litt skuffet når jeg ser noen av reaksjonene. Folk svarer med å forklare alle de grusomme tingene de ville gjort tilbake ned til minste detalj, men dette ville bare gjort oss til en "tyrann" selv. Jeg påstår ikke at han ikke hadde fortjent det, men alikevel.

 

Det får meg til å tenke på sitatet “Om én mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan vise sammen.” av Stine Renate Håheim. Jeg synes man skal fokusere på andre ting enn hat, hevn, sinne og heller vise godhet og kjærlighet ovenfor våre medmennesker og å hjelpe alle til å komme gjennom dette. Og forsøke å hindre at noe slikt skjer igjen!

 

Når det er sagt så ble jeg glad når jeg så at Anders Behring Breivik kunne få en utvidet straff på 30 år! Håper virkelig han får maksimal straff. Fordi det han gjorde er helt ubegripelig og fælt. At noen er i stand til å gjøre noe sånt skjønner jeg enda ikke. Jeg synes det er utrolig hvordan dette har gått inn på meg, og hele Norge for den saks skyld. Jeg kjente ingen som var involvert, men føler alikvel stor tristhet rundt dette. Og tenk på alle pårørende, de som sitter igjen og har mistet sine kjære og alle som har opplevd dette. Tenk hvor fælt det må ha vært for dem, og hvor fælt de har det og kommer til å ha det fremover! Jeg vet hvordan sorg føles, men noe slikt som dette kan jeg ikke forestille meg en gang! Kondolerer til alle pårørende! Som andre sier, ord er fattige!

 

Andre hadde sikkert sagt dette mye bedre enn meg ettersom jeg ikke helt fant ord, men regner at med alle skjønte hva jeg mente.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

 

Når det er sagt så ble jeg glad når jeg så at Anders Behring Breivik kunne få en utvidet straff på 30 år! Håper virkelig han får maksimal straff. Fordi det han gjorde er helt ubegripelig og fælt.

 

Så lenge den dommen også kan inneholde forvaring. Ellers så er det bedre med 21 år og forvaring.

 

Men nå kom jo advokaten ut med det jeg fryktet. At han hevder klienten sin er sinnsyk. Da får han ett fint rom og sykepleiere som klapper han på hode og sier, "stakkars, er du syk du". Dette er noe det virker som alle advokater bruker for å få sine klienter fri, eller lav straff. Det er en uting. Alle som tar livet av ett annet menneske er syke i hue. Men straff dem for det. Er man syk de få sekundene det tar, så vet man aldri når det skjer igjen. Da er det bare å finne ett sted hvor man kan låse dem inne, og kaste nøkklen.

 

Ett godt bevis er vel somalieren eller hva han var som de slapp ut fordi han var blitt frisk nok til å ikke behandles videre, så tok han frem en kniv på trikken, og tok livet av 1, og skadet flere. Det tok ikke lang tid før han igjen var ute på gaten så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...