Gå til innhold

Guide: TV-Skolen


Anbefalte innlegg

På Samsung funker camkortet fint, men det er jo avhengig av at man får signaler som fra en leverandør som støtter dette.

Jeg kjøpte først et camkort i en nettbutikk, men dette støttet ikke Canal digital - jeg måtte kjøpe det av dem. (er nesten 2 år siden og kan muligens være anderledes nå?)

 

Det er kun CD sine godkjente CAM-er som virker. Slik har det vært og er fremdeles. Enklest er å kjøpe direkte på nettsidene. Prisene er også blitt konkurransedyktige.

 

De har sikkert noe rett i det. Funksjonaliteten i en TV er ikke i nærheten av hva man får i en god dekoder.

Men de burde likevel åpne for at folk kan ha et valg.

 

Funksjonaliteten i de nyeste og mest avanserte TV-ene ligger langt over det man får i en dekoder. En god dekoder er dog bedre på en del forhold knyttet til kanalvalg og det å se på TV. Men en TV ala Samsung sin Smart-TV er nærmest en komplett PC - og jeg tror det kommer til å komme en god del tjenester relatert til dette etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte på slikt som at en god dekoder (PVR) kan ta opp to kanaler samtidig som man ser på en tredje. Den kan streame video til en PC. Den kan fjernstyres over nett.

 

For meg er PVR funksjonene viktige. Diverse nett-tjenester på TV bruker jeg ikke. Så vi legger nok bare forskjellig vekt på hva som er god funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Flyttet nylig, og gikk da fra Altibox over til RiksTV og følte det var en gylden mulighet for å bli kvitt en fjernkontroll. Bestilte abb. med CAM-modul (Fikk den som det er bilde av her) og plugget inn i min Samsung LED-tv av forrige generasjon. Fungerer nydelig! EPG og info og alt fungerer nydelig, mye bedre enn hva den gamle Altibox-dekoderen klarte. Men bare de ekstra ledningene og fjernkontrollen er himmelsk nok å slippe. Skulle ønske dette var mulig med alle leverandører.

Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung 8 serie LED IDTV og ble ganske sjokka over at EPG-delen bare er halvferdig:

 

Ikke 7 dagers oversikt - kun 5-6 dager. Det betyr at om jeg ønsker å ta opp neste episode, må jeg vente i to dager. Det betyr i klartekst at jeg mister mange episoder fordi jeg selvsagt ofte glemmer å legge inn opptak. Det betyr at jeg aldri får med neste episode når jeg er på ferie lengre enn 1 uke.

 

Ikke serieopptak!!

 

Begge disse manglene gjør at opptak av serier ikke fungerer, og ikke vil fungere da Canal Digital/Samsung ikke ønsker å gjøre dette. Har mast i ett år nå og svaret er som alltid det samme negative.

Lenke til kommentar

Til info for GET-kunder som håper på denne løsningen - og dette kommer fra høyt hold i GET - så har ikke Get noen planer om å planer om å levere CA-moduler med det første. Argumentet var at "menyene på TV-ene er for dårlige, så vi anser det som uhensiktsmessig å tilby en slik løsning inntil TV-enes menyløsninger blir bedre".

 

Lang historie kort: GET er idioter.

 

Da foreslår jeg at du går litt høyere opp. For da blir nok argumentet "vi tjener masse penger på å leie ut dekodere til blodpris". Det blir akkurat som hvorfor de kjører en sær EPG i stede for å følge standarden slik at folk kan kjøpe sin egen DVD/HDD-opptaker og benytte EPGen i den.

 

Burde selvsagt kommet direktiv på dette her slik at folk kunne velge dekodere og PVR fritt.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting. Jeg får lyden ut av boksen (canal digital) via HDMI utaket inn til forsterkern. Hva om jeg får IDTV? Det går jo ingen HDMI utak fra IDTV. Hvordan blir dette løst?

 

Digital lyd ut fra TV. Man trenger ikke annet enn digital lydkabel (optisk) i og med at kun lyden skal overføres, ikke som for dekoder, der både lyd og bilde skal overføres til forsterker eller TV.

 

@rosmo01: Nå var EPG-en minst like elendig på min digitale dekoder som det er på TV-en, og jeg har tatt dette opp med CD siden jeg fikk boksen for mange år siden - uten særlig til forbedring. Bedrifter som har områdemonopol slik som Canal Digital har vil alltid levere tjenester som er dårligere enn det vi ønsker - fordi vi ikke har en reell exitmulighet. Men nå burde det være mulig med en App på 8-serien for å løse dette, jeg har selv sett dette i funksjon på 8-serien i andre land.

Lenke til kommentar

CAM-modulen som Komplett selger skal være en RiksTV godkjent modul - og den skal kunne brukes sammen med etthvert RiksTV-programkort. Men den kan ikke brukes om man har Canal Digital etc som leverandør. Da trenger man en CAM-modul tilpasset Canal Digital.

 

Hos Canal Digital kan man bestille nytt programkort og CAM i en pakke, hvordan det er hos RiksTV aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

CAM-modulen som Komplett selger skal være en RiksTV godkjent modul - og den skal kunne brukes sammen med etthvert RiksTV-programkort. Men den kan ikke brukes om man har Canal Digital etc som leverandør. Da trenger man en CAM-modul tilpasset Canal Digital.

 

Hos Canal Digital kan man bestille nytt programkort og CAM i en pakke, hvordan det er hos RiksTV aner jeg ikke.

 

hmm.. de selger akkurat den samme hos hifi: skal nok passe til CD

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/annet-tilbehor/canal-digital-ca-modul.htm

Lenke til kommentar

Eg har ein LG pk950 eg kjøpte i fjor. Eg ser omtrent ingenting på TV, bare NRK innimellom. Kva trenger eg då for å bruke RiksTV for å få NRK? Antenne og sånn Camkort? Er det dyrt?

Om du bare ser på NRK, så skal det være nok å bare sette antenna inn i TVen og søke inn kanalene. Trenger ikke noe ekstra kort eller CAM-modul for å ta inn NRK.

Lenke til kommentar

@rosmo01: Nå var EPG-en minst like elendig på min digitale dekoder som det er på TV-en, og jeg har tatt dette opp med CD siden jeg fikk boksen for mange år siden - uten særlig til forbedring. Bedrifter som har områdemonopol slik som Canal Digital har vil alltid levere tjenester som er dårligere enn det vi ønsker - fordi vi ikke har en reell exitmulighet. Men nå burde det være mulig med en App på 8-serien for å løse dette, jeg har selv sett dette i funksjon på 8-serien i andre land.

I UK er det BSKYB som har monopol, men jeg har ikke sett noe til tjenester som er dårligere enn det vi ønsker. Jeg tror rett og slett CanalDigital er inkompetente!

 

Med SKY +HD har bla. følgende fungert i maaaange år:

 

Reklame for nye episoder kommer også med "reminder", slik at du i reklamens varighet kan trykke opptak/minne på direkte.

 

Serieopptak er så lett at jeg nesten ikke tror det! Det skilles ikke på om serien går i reprise, har en ukes pause, eller andre irregulariteter.

 

Man kan til og med kontrollere opptak via internet (kun for bredbåndskunder i UK).

 

CanalDigital lever i en teknoboble der man tydeligvis ikke har ansatte under en viss alder, eller teknologisk innsikt - for de manglene vi har klagd på i alle år har vært standard i svært mange av de land vi kan sammenligne oss med som bla UK/USA, som jeg kjenner.

Lenke til kommentar

Eg har ein LG pk950 eg kjøpte i fjor. Eg ser omtrent ingenting på TV, bare NRK innimellom. Kva trenger eg då for å bruke RiksTV for å få NRK? Antenne og sånn Camkort? Er det dyrt?

Om du bare ser på NRK, så skal det være nok å bare sette antenna inn i TVen og søke inn kanalene. Trenger ikke noe ekstra kort eller CAM-modul for å ta inn NRK.

Det er jo bra, det er vell det store spørsmålet om eg skal ha ute eller inne antenne. Bur jo i mørkegrønt område :p

Lenke til kommentar

CAM-modulen som Komplett selger skal være en RiksTV godkjent modul - og den skal kunne brukes sammen med etthvert RiksTV-programkort. Men den kan ikke brukes om man har Canal Digital etc som leverandør. Da trenger man en CAM-modul tilpasset Canal Digital.

 

Hos Canal Digital kan man bestille nytt programkort og CAM i en pakke, hvordan det er hos RiksTV aner jeg ikke.

 

hmm.. de selger akkurat den samme hos hifi: skal nok passe til CD

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/annet-tilbehor/canal-digital-ca-modul.htm

 

Det er to helt ulike CAM-er, da de bruker ulik krypteringsteknologi. Det er bare at produsentent er den samme. Så vidt jeg vet er det faktisk hele tre ulike CAM-er, en for RiksTV, en for CD kabel og en for CD parabol.

 

 

[snip....

 

BSkyB har vel bare "monopol" på en bærer - dvs over satelitt. Canal Digital har områdemonopol på kabel, er dominerende aktør på satelitt og deleier på bakkenett. I forhold til antall innbyggere er således Canal Digital en større aktør en BSkyB. Ikke minst at de dominerer både kabel og satelitt gir en meget dominerende stilling.

 

I tillegg er vikningen av dominerende aktører svært ulik avhengig av befolkning i et "område". Der man har store befolkninger er det vanskeligere å opprettholde et monopol fordi inngangsbarierrer er mindre (ofte også byttekostnader for kunder). Da må også aktørene levere bedre produkter for å unngå konkurrenter eller at kundene bytter bærer.

 

Jeg forsvarer på ingen måte Canal Digital, prøver bare å peke på naturlige forklaringer for hvorfor man på en del områder leverer et svært mangelfullt produkt. Jeg tror ellers ikke de er inkompetente, jeg tror faktisk de er så kyniske i forhold til sin dominerende stilling at de bare leverer det minimale - fordi de tar liten risiko med å gjøre dette. Og det gir bedre resultat på bunnlinjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...