Gå til innhold

Er Android et døende OS?


Anbefalte innlegg

Android er absolutt ikke et døende OS, tvert imot.

 

En smartmobil med et valgt OS idag består av rundt 250.000 patenter! Og nå krangler de om 5-10 patenter som skal gjøres opp for. Apple vet idag at de ikke kan konkurrere med Android, og derfor skal de finne andre måter å slå de på.

 

en av to solgte smartmobiler kommer idag med android OS. Og pilen stiger til værs. Det er klart at konkurrentene frykter stor konkurranse. Det hadde jammen meg jeg og gjort. Så hvis android skal være døende, da må det skje noe mer enn bare å krangle om noen få patenter.

 

Her er resultatet om hva brukere her på forumet tror så langt

post-227811-0-97632200-1312899710_thumb.png

 

Stem du også?

Apple trenger ikke å være like store som Android når de tar all profitten i markedet... Enkel logikk.

Endret av andybb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Keynotene betyr jo lite for folk flest. Hvor mange % av apple eller android brukerene tror du følger med på disse keynotene?

 

 

 

 

ATW: Lesestoff. Google villig til å forhandle med Oracle

 

Oracle sues google

 

Judge orders Oracle to lower lawsuit to around 100 million USD.

 

Jeg må innrømme jeg ikke ble så klok av disse sakene. Jeg skjønner fortsatt ikke helt greia, Java er vel open source, og android bruker java. Jeg ser ikke helt hvilke patenter som er brutt, og det er vel heller ikke henvist til. Per nå så er den neste informasjonen jeg besitter, og såvidt jeg kan se i artikkelen, at oracle mener google bryter noen patenter, men det er ikke spesifisert hvilke?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i den saken, men sjekk FOSS Patents: http://fosspatents.blogspot.com/2011/07/google-blinks-in-oracle-patent-case.html#reexamstatus

 

Det var visst over 100 patenter opprinnelig, men dommeren ba Google og Oracle om å bli enige om 50 patenter de skulle gå videre med.

 

edit: Ser ut som om det er Patent claims det er snakk om.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Android er absolutt ikke et døende OS, tvert imot.

 

En smartmobil med et valgt OS idag består av rundt 250.000 patenter! Og nå krangler de om 5-10 patenter som skal gjøres opp for. Apple vet idag at de ikke kan konkurrere med Android, og derfor skal de finne andre måter å slå de på.

 

en av to solgte smartmobiler kommer idag med android OS. Og pilen stiger til værs. Det er klart at konkurrentene frykter stor konkurranse. Det hadde jammen meg jeg og gjort. Så hvis android skal være døende, da må det skje noe mer enn bare å krangle om noen få patenter.

 

Her er resultatet om hva brukere her på forumet tror så langt

post-227811-0-97632200-1312899710_thumb.png

 

Stem du også?

Apple trenger ikke å være like store som Android når de tar all profitten i markedet... Enkel logikk.

 

Ser du ikke poenget av at veksten til android kan føre til at det bremser opp? Spesielt om Nokia kommer på banen med WP7. Apple er avhengig av å ha en bra markedsandel for å tjene penger. Apple har det pr. dags dato.

 

Profitten og overskuddet til Apple merker ikke du eller vi så mye av med mindre du sitter i styret eller er investor. Det som teller er produktene du sitter igjen med i din hånd. Apple har jo så mye på bok at de kunne kjøpt flere av de største produsentene, men faktum er jo at 8/10 av de beste smartmobilene i verden kjører android. Nå kommer snart Apple ut med neste generasjon iPhone som er forsinket med 3-4mnd. Dermed kan vi faktisk se at det kommer en bedre androidenhet med nyere teknologi kanskje rett før eller rett etter lanseringen.

 

Google har gjort et kupp når alle de største mobilprodusentene nå satser alt på android. Dvs. at det vil pøse ut med androidenheter året rundt med den nyeste teknologien. Apple kommer kun ut med 1 mobil hver 12-15 mnd. Til nå har ikke dette vært noe problem for Apple, pga. de selger jo hakka møkk. Men kanskje dette endres litt i fremtiden. Vi får vente å se.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Også litt morsomt at folk kun ser på speccs på telefonen, for å konkludere at den er best.

Best til hva ?

 

Lukket hardware- og softwaremiljø har også sine fordeler, så man får optimalisert software mot hardware på best mulig måte.

Bare se på 5 år gamle xbox og PS3 (som også er veldig gammel), som det fortsatt slippes highend spill til. (Eks Crysis2 til Xbox).

 

Bare nevner det.

Endret av laserlars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Keynotene betyr jo lite for folk flest. Hvor mange % av apple eller android brukerene tror du følger med på disse keynotene?

 

 

 

 

ATW: Lesestoff. Google villig til å forhandle med Oracle

 

Oracle sues google

 

Judge orders Oracle to lower lawsuit to around 100 million USD.

 

Jeg må innrømme jeg ikke ble så klok av disse sakene. Jeg skjønner fortsatt ikke helt greia, Java er vel open source, og android bruker java. Jeg ser ikke helt hvilke patenter som er brutt, og det er vel heller ikke henvist til. Per nå så er den neste informasjonen jeg besitter, og såvidt jeg kan se i artikkelen, at oracle mener google bryter noen patenter, men det er ikke spesifisert hvilke?

 

AtW

 

 

 

 

Vel om du har lest mailen jeg postet i en annen tråd så mener jo også Goolge at de bryter patenter.. de bare prøvde å slippe unna med det :p

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er fordi iphone 4 er kliss lik iphone 3 som var kliss lik iphone 2 som var kliss lik iphone 1.

Har du prøvd noen av telefonene du ramser opp eller bare gjetter du og dømmer utifra utseende og det du leser på Internettet? iPhone 4 er like «kliss lik» iPhone (den første) som Toyota Prius er «kliss lik» en ny Toyota Land Cruiser.

Les innlegget en gang til. Hvor skriver jeg at ip4 er kliss lik ip1?

Lenke til kommentar

Nei det er fordi iphone 4 er kliss lik iphone 3 som var kliss lik iphone 2 som var kliss lik iphone 1.

Har du prøvd noen av telefonene du ramser opp eller bare gjetter du og dømmer utifra utseende og det du leser på Internettet? iPhone 4 er like «kliss lik» iPhone (den første) som Toyota Prius er «kliss lik» en ny Toyota Land Cruiser.

Les innlegget en gang til. Hvor skriver jeg at ip4 er kliss lik ip1?

Om iPhone 4 er kliss lik iPhone 3 som er kliss lik iPhone 2 som er kliss lik iPhone 1 så er de ganske så kliss lik hele gjengen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal jeg svare på det?

 

Men om man skal se for seg scenarioer så kan dette jo ende med en lisensiering av java for bruk i Android, noe som kan ende med at google må begynne å ta betalt for android, noe som kan ende med mindre salg. Men hvem vet?

 

Siden du spurte meg om dette spørsmålet som svar på #121:

"Hva mener du om googles helt beviste misbruk av oracles java patenter?"

 

Jeg er rimelig sikker på at saken med Oracle ikke vil ha den minste betydning for salget av androidenheter, nettopp fordi Oracle ikke er ute etter å hindre salg, men få penger.

 

Jeg ønsket bare å få en kommentar fra deg på hvordan du ser på det som har skjedd mellom Google og Oracle(sun). Her har google, som er bevist gjennom eposter lagt frem i retten, med vilje unngått å lisensiere java, og heller prøve å lure seg unna. Du har jo vist mye avsky for slik oppførsel i mobilbransjen, så regner med du vurderer å hoppe over til microsoft eller symbian nå. Om det er noe bedre i de leierene.

 

 

 

 

Ja, som du sier Oracle er ute etter penger. Men du mener altså at om Google må betale Oracle 5 USD per androidenhet så vil dette ikke påvirke salget?

Du tror ikke at HTC kanskje vil satse noe mer på WIndows 7 Mobile, siden de nå må betale MS dyrt for å bruke android?

Nå synes jeg du framstiller saken kun fra den ene siden. Har du f.eks lest blogposten fra Sun CEO-en hvor han uttrykker stor glede over at Google har valgt Java, når han samtidig visste at de ikke lisensierte noe?

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme jeg ikke ble så klok av disse sakene. Jeg skjønner fortsatt ikke helt greia, Java er vel open source, og android bruker java. Jeg ser ikke helt hvilke patenter som er brutt, og det er vel heller ikke henvist til. Per nå så er den neste informasjonen jeg besitter, og såvidt jeg kan se i artikkelen, at oracle mener google bryter noen patenter, men det er ikke spesifisert hvilke?

 

AtW

Hofteskudd: Java er open source, men har et par kritiske unntak fra standard GPL-lisens, det er disse unntakene saken dreier rundt. Med Sun i førersetet fikk dette aldri særlig stor praktisk betydning, Oracle er mildt sagt ikke like mye i kantene.

 

Ars Technica har litt info: http://arstechnica.com/open-source/news/2010/08/oracles-java-lawsuit-undermines-its-open-source-credibility.ars

Lenke til kommentar

Jeg tror Android vil bli mindre viktig og kanskje til og med dø med tiden. Ikke i nærmeste framtid, og ikke fordi Apple og andre kommer med søksmål, men fordi det vil dukke opp noe nytt, kulere og enda bedre etterhvert. Men Android har nok livets rett i lang tid enda.

 

Det kan du si, men det samme må sies om samtlige systemer som forefinnes, og som vil komme.

Lenke til kommentar

Vel om du har lest mailen jeg postet i en annen tråd så mener jo også Goolge at de bryter patenter.. de bare prøvde å slippe unna med det :p

 

Det er din tolkning, det er en ganske vid tolkning av innholdet i mailen i mine øyne.

 

AtW

 

Det står jo ganske svart på hvitt der. Ansatte i google sier at de ikke har funnet gode alternativer til Java, og at de derfor bør forhandle om en lisens for Java. Så sier sjefen at de heller driter i det og peiser på videre.

Lenke til kommentar

Vel om du har lest mailen jeg postet i en annen tråd så mener jo også Goolge at de bryter patenter.. de bare prøvde å slippe unna med det :p

 

Det er din tolkning, det er en ganske vid tolkning av innholdet i mailen i mine øyne.

 

AtW

 

Det står jo ganske svart på hvitt der. Ansatte i google sier at de ikke har funnet gode alternativer til Java, og at de derfor bør forhandle om en lisens for Java. Så sier sjefen at de heller driter i det og peiser på videre.

 

Javel, hvilke konkrete mailer er det du sikter til der dette står? Det er ikke innholdet i mailen jeg har lest ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

«If Sun doesn't want to work with us, we have two options: 1) Abandon our work and adopt MSFT CLR VM and C# language - or - 2) Do Java anyway and defend our decision, perhaps making enemies along the way»

–Andy Rubin, oktober 2005

 

Det er mailen jeg har lest også, men det står ingenting der om at google mener de har brutt patenter, ei heller om at de "peiser på" uten å betale lisenskostnader (ikke skjønner jeg hvordan man tolker at mailen handler om begge deler heller).

 

Slik jeg tolker det, så er det en eller annen uenighet/mangel på samarbeid som skaper trøbbel med javaplattformen, og de vurderer å enten ditche den, eller forsvare sin posisjon. Uenigheten det er snakk om er ikke spesifisert, og kan være penger, patenter eller noe annet, å regne med trøbbel er ikke det samme som å ikke mene at man har rett, eller mene at motparten krav er legitimt. Dette er basert på denne ene mailen, om det finnes mere informasjon rundt, så kan jo dette føre til en oppklaring av situasjonen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...