Gå til innhold

Er Android et døende OS?


Anbefalte innlegg

Flere vil i fremtiden forlate apple og gå over til android.

 

Det vil tiden vise, jeg går iallefall ikke fra Android til Apple, om Android eller lignende åpne OS finnes. Jeg er for åpent OS, ikke slik "lukket" som Apple sitt IOS, jeg ønsker selv å bestemme hva min telefon skal brukes til/når og hvor.

Så får heller Jobs og co styre andre sine liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Androids "åpenhet" er i stor grad en myte - skapt for å gi Google cred i visse kretser. I realiteten er Symbian og MeeGo mye mer åpne, hvilket også viser at åpenhet ikke er det viktigste kriteriet for suksess i markedet.

 

http://www.visionmobile.com/blog/2011/07/the-open-governance-index-measuring-openness-from-android-to-webkit/

 

Også interessant å se at WebKit, som drives av Apple, er mye mer åpent - heldigvis for Google, kan man vel si, ettersom Google baserer seg på WebKit i mer enn ett av sine viktigste produkt.

Sannsynligvis styrer Jobs & co livene til brukerne av Android og Chrome også, uten at de vet det...skummelt...huuu! :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde google virkelig brutt så mange patenter med sitt android, skal de selvfølgelig betale. Men saken er at apple mener de har patenter på er hinnsidig all fornuft, og jeg vil tro fornuften til slutt vil seire, så jeg ser ingen grunn til at ikke android vil fortsette å vokse. Flere vil i fremtiden forlate apple og gå over til android.

Javel, mine spådommer for 2011 og 2012 er at android og ios vil være de to mobil os'ene med størst økning i nye brukere. Ser ingen grunn til at ios skal selge mindre, siste kvartal var jo meget bra. Og nå ryktes det jo at Kina vil få en billigere iPhone 4, samt at iPhone lanseres i flere land.

 

 

 

Lenke til kommentar

Vel, når Android har omtrent 50% av smartmobil markedet i verden allerede i nå hvor dem selger Android mobiler i bøtter og spann. Eller som hakka møkk, så er det noe som sier meg at uansett hva utfallet av disse søksmålene blir så tror jeg nok ikke at store selskap som Samsung, HTC, LG, og for den slags skyld, Sony Ericsson kommer til å gå fra Android til noe annnet OS.

 

For dere må tenke på at inntektene til Samsung og HTC og andre merker er EKSTREMT bra når det kommer til å selge Android mobiler. Så selv om dem i værste tilfellet blir nødt til å betale en litt større engangssum eller en vis sum penger for hver solgte Android enhet, så ville tapene vært så noe inni granskauen vanvittig om dem skulle ha gått i fra Android til noe annet OS enn om at dem hadde betalt en engangssum eller en sum for hver solgte Android mobil. Så tapet ville ha blitt vanvittig mye mindre uansett om Google, Samsung eller HTC må betale for seg og fortsette med Android.

 

Selv om det blir et tap i penger for Samsung og HTC om dem i værste tilfellet må betale til slutt, så er det ingenting som tyder på at noen av disse firmaene jeg har nevnt her kommer til å gå over til noen andre OS'er. Fordi tapet vil bli vanvittig enormt større om dem går over til Windows Phone 7 eller webOS. Fordi det er veldig få som vil ha mobiler med disse OS'ene i dag.

 

Og da vil salget stupe som en stein om dem går så langt til å gå over til noe annet. Og da vil tapet bli mye større enn om at disse firmaene må betale en større engangssum eller la oss si 15 dollar hver Android enhet som blir solgt.

 

Eller i værste fall, så vil bare disse Android mobilene bli litt dyrere enn vanlig som da igjen betyr at disse selskapene ikke taper noen penger. Og som jeg og andre har sagt, så ville jeg fortsatt ha kjøpt en god Android mobil selv om den hadde blitt 200-300 kr dyrere. Fordi hva en Android mobil kan gjøre er såpass mye verdt at det er verdt å betale en ekstra sum for det.

 

Så til dere som tror at selskaper som Samsung, HTC, LG og Sony Ericsson osv kommer til å gå bort i fra Android. Hva får dere til å tenke det?

Endret av Exynos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, når Android har omtrent 50% av smartmobil markedet i verden allerede i nå hvor dem selger Android mobiler i bøtter og spann. Eller som hakka møkk, så er det noe som sier meg at uansett hva utfallet av disse søksmålene blir så tror jeg nok ikke at store selskap som Samsung, HTC, LG, og for den slags skyld, Sony Ericsson kommer til å gå fra Android til noe annnet OS.

 

For dere må tenke på at inntektene til Samsung og HTC og andre merker er EKSTREMT bra når det kommer til å selge Android mobiler. Så selv om dem i værste tilfellet blir nødt til å betale en litt større engangssum eller en vis sum penger for hver solgte Android enhet, så ville tapene vært så noe inni granskauen vanvittig om dem skulle ha gått i fra Android til noe annet OS enn om at dem hadde betalt en engangssum eller en sum for hver solgte Android mobil. Så tapet ville ha blitt vanvittig mye mindre uansett om Google, Samsung eller HTC må betale for seg og fortsette med Android.

 

Selv om det blir et tap i penger for Samsung og HTC om dem i værste tilfellet må betale til slutt, så er det ingenting som tyder på at noen av disse firmaene jeg har nevnt her kommer til å gå over til noen andre OS'er. Fordi tapet vil bli vanvittig enormt større om dem går over til Windows Phone 7 eller webOS. Fordi det er veldig få som vil ha mobiler med disse OS'ene i dag.

 

Og da vil salget stupe som en stein om dem går så langt til å gå over til noe annet. Og da vil tapet bli mye større enn om at disse firmaene må betale en større engangssum eller la oss si 15 dollar hver Android enhet som blir solgt.

 

Eller i værste fall, så vil bare disse Android mobilene bli litt dyrere enn vanlig som da igjen betyr at disse selskapene ikke taper noen penger. Og som jeg og andre har sagt, så ville jeg fortsatt ha kjøpt en god Android mobil selv om den hadde blitt 200-300 kr dyrere. Fordi hva en Android mobil kan gjøre er såpass mye verdt at det er verdt å betale en ekstra sum for det.

 

Så til dere som tror at selskaper som Samsung, HTC, LG og Sony Ericsson osv kommer til å gå bort i fra Android. Hva får dere til å tenke det?

 

Mobilprodusentene tjener ikke på å selge Android-telefoner i seg selv. Hadde det ikke vært Android, så hadde det vært noe annet. Google tjener gode penger.

Lenke til kommentar

Nei, sgiga. Samsung og htc har vokst på android. De hadde neppe hatt samme veksten uten android. Sony ericsson snudde minus til et stort pluss da de begynte å pushe android. Så samsung, htc og SE tjener stort på å selge android. Tipper situasjonen er den samme for Lg og de andre som også pusher android.

Lenke til kommentar

@Exynos: Det er kun 3 år siden Symbian hadde 50% av smarttelefonmarkedet - ting kan altså endre seg veldig fort for de som ser ut til å ha en urokkelig dominerende posisjon i markedet - det gjelder også for Android.

 

Vi vet f.eks at Microsoft og deres partnere - som med unntak av den gamle kjempen Nokia i stor grad er de samme som produserer Android-telefoner - står klare til å pøse milliarder av markedsføringskroner inn i en lanseringen av en rekke toppspesifiserte telefoner med Windows Phone 7.5 "Mango". Hvem vet hva resultatet vil bli i form av markedsandeler?

 

Det er som kjent vanskelig å spå, spesielt om framtiden... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Vel, når Android har omtrent 50% av smartmobil markedet i verden allerede i nå hvor dem selger Android mobiler i bøtter og spann. Eller som hakka møkk, så er det noe som sier meg at uansett hva utfallet av disse søksmålene blir så tror jeg nok ikke at store selskap som Samsung, HTC, LG, og for den slags skyld, Sony Ericsson kommer til å gå fra Android til noe annnet OS.

 

For dere må tenke på at inntektene til Samsung og HTC og andre merker er EKSTREMT bra når det kommer til å selge Android mobiler. Så selv om dem i værste tilfellet blir nødt til å betale en litt større engangssum eller en vis sum penger for hver solgte Android enhet, så ville tapene vært så noe inni granskauen vanvittig om dem skulle ha gått i fra Android til noe annet OS enn om at dem hadde betalt en engangssum eller en sum for hver solgte Android mobil. Så tapet ville ha blitt vanvittig mye mindre uansett om Google, Samsung eller HTC må betale for seg og fortsette med Android.

 

Selv om det blir et tap i penger for Samsung og HTC om dem i værste tilfellet må betale til slutt, så er det ingenting som tyder på at noen av disse firmaene jeg har nevnt her kommer til å gå over til noen andre OS'er. Fordi tapet vil bli vanvittig enormt større om dem går over til Windows Phone 7 eller webOS. Fordi det er veldig få som vil ha mobiler med disse OS'ene i dag.

 

Og da vil salget stupe som en stein om dem går så langt til å gå over til noe annet. Og da vil tapet bli mye større enn om at disse firmaene må betale en større engangssum eller la oss si 15 dollar hver Android enhet som blir solgt.

 

Eller i værste fall, så vil bare disse Android mobilene bli litt dyrere enn vanlig som da igjen betyr at disse selskapene ikke taper noen penger. Og som jeg og andre har sagt, så ville jeg fortsatt ha kjøpt en god Android mobil selv om den hadde blitt 200-300 kr dyrere. Fordi hva en Android mobil kan gjøre er såpass mye verdt at det er verdt å betale en ekstra sum for det.

 

Så til dere som tror at selskaper som Samsung, HTC, LG og Sony Ericsson osv kommer til å gå bort i fra Android. Hva får dere til å tenke det?

 

Vel Apple hadde sist jeg så noen tall over dette, 2/3 av profiten i markedet. Så HTC, MS, LG, Samsung, osv osv er nok fornøyde med å måtte dele 1/3 :D

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Exynos: Det er kun 3 år siden Symbian hadde 50% av smarttelefonmarkedet - ting kan altså endre seg veldig fort for de som ser ut til å ha en urokkelig dominerende posisjon i markedet - det gjelder også for Android.

 

Vi vet f.eks at Microsoft og deres partnere - som med unntak av den gamle kjempen Nokia i stor grad er de samme som produserer Android-telefoner - står klare til å pøse milliarder av markedsføringskroner inn i en lanseringen av en rekke toppspesifiserte telefoner med Windows Phone 7.5 "Mango". Hvem vet hva resultatet vil bli i form av markedsandeler?

 

Det er som kjent vanskelig å spå, spesielt om framtiden... ;)

Jeg vil annta at du vet hvorfor Symbian døde slikt det gjorde?

 

Om du vet det så vet du også veldig godt at dette skjer ikke med Android om dem fortsetter å oppdatere Android slik dem gjør nå.

Lenke til kommentar

@Exynos: jeg ser et stort om der...Android har jo stort sett bare fått relativt små oppdateringer og litt ekstra "kakepynt" på toppen fra mobilprodusentene siden 2008, og du forutsetter at ingen andre kommer med noen store overraskelser som på en eller annen måte tar Google på senga slik det skjedde med både Nokia og MS for 4 år siden.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobilprodusentene tjener ikke på å selge Android-telefoner i seg selv. Hadde det ikke vært Android, så hadde det vært noe annet. Google tjener gode penger.

Stemmer...

Hvis for eksempel Samsung eller en annen Android-produsent begytter å vokse seg veldig store skal du ikke se bort i fra at de kanskje begynner å selge Android-telefoner uten Google sine egene applikasjoner (GMail, Market, Maps, etc.), og installerer sine egne, slik at de kan få en større del av kaka.

 

Det tross alt i AppStore en stor del av Apple sine inntekter ligger, og slik ting er nå så tjener ikke Samsung og de andre produsentene noe på denne delen av økosystemet.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1312806335' post='18135108']

Helt meningsløst å sitte å gruble på noe så idiotisk når Android lever i sitt beste velgående. Når du ser salget gå nedover og ikke oppover da kan du komme med slike teorier.

Det sa de også om verdensøkonomien før finanskrisen i 2008.

 

Et godt poeng.

 

Droidnytt har også lagt ut en artikkel om emnet, se her.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvem som står bak droidnytt, men for meg virker det som om vedkommende ikke er så veldig gammel.

Google er nok forberedt på søksmål, og jeg tipper de klarer å forsvare seg i de fleste tilfellene. Apples søksmål mot HTC virker iallefall søkt, og har de ikke annet å fare med, så tipper jeg vi vil se android vokse inn i himmelen.

Det har ikke slått dere hvorfor så mange velger Android? Det er jo tydeligvis et produkt forbrukerne vil ha, og handler deretter. Hvis Apple fortsetter sin trang til å styre alt det forbrukerne skal få lov til å gjøre med sine produkter, så vil jeg tro mange vil rømme fra iphone. Kun den harde fan-skaren vil forbli lojale mot iphone, mens den vanlige mannen i gata, ja kvinnen i gata og for den saks skyld, finne seg andre produkter å bruke pengene sine på.

Lenke til kommentar

Nå har vel Apple handlet etter denne trangen til å kontrollere alt, allikevel selger de bare mer og mer. Så ser ikke helt hvordan du føler at teorien din passer inn hen. Slik det er i dag så vokser både android og iOS. Det er Blackberry, symbian og andre os'er som taper.

 

Og Newnick, hvor mange er det som velger iOS og android? Hvor mange gjør beviste valg rundt os'et? Jeg aner ikke, og har ikke sett tall på dette heller. Men du vet tydeligvis dette?

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...