Gå til innhold

Bil - en slags penisforlenger?


Anbefalte innlegg

Arbeidsløse mennesker som sitter hjemme, som åpenbart ikke vil nedverdige seg til å ta en enkel jobb og som rakker ned på mennesker som har andre prioriteringer i livet fortjener ikke annet enn negative karakteristikker.

Hvorfor må det at du har antipatier, rettferdiggjøres ved at årsaken for dette skyves på målet for antipatiene?

 

Hva betyr å fortjene, egentlig? Hvis vi ikke er annet enn vrak, enn kontrollete genetiske organiske maskiner som flyter i et kaos av påvirkning fra omgivelse, og viljen vår kun er et epifenomen av miljø og gener, hva kan fortjenes? Er vi ikke alle bare passive ofre av verden?

 

Jeg syns ikke det er galt at du har antipatier mot TS. Men dersom du fortsetter på den selverkjennelsen du begynte på, så innser du kanskje at negative følelser du får for en person, ikke nødvendigvis har noe med å fortjene å gjøre. Jeg får negative følelser for feite, gamle mennesker som lukter vondt. De to siste tingene kan mennesker svært lite for, da alle blir gamle, og får svettekjertler etter genetikk, og det er godt mulig fedme er noe mennesker har null mulighet til å kontrollere med "egen" vilje.

 

TS er virkelig NAV-klient. Jeg har ikke for vane å slenge rundt meg med slike påstander uten at det er begrunnet.

Men det gjør ikke noe med TS sine helt legitime spm; er biler penisforlengere.

 

Hva det gjør med følelseslivet til vedkommende er meg revnende likegyldig.

Ja, jeg skjønte det. Det var også derfor jeg kalte deg drittsekk, uten å bry meg om at du da ville få et behov for å forsvare deg selv, eller potensielt få dårlig samvittighet og plages med det.

 

Å påpeke at TS' innlegg var gjennomsyret av misunnelse ser jeg ikke på som noen avsporing i det hele tatt. Det er tvert imot essensielt i en slik debatt å få frem grunnen til at personen har et så sterkt hat mot noen som har finere ting enn vedkommende selv.

Påstand uten begrunnelse.

 

Hva hindrer deg i å debattere påstanden: er bil en slags penisforlenger som et frittstående spm, uten å trekke inn persondebatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min oppfattelse: Biler er penisforlengere. Menn og damer verdsetter deg bedre, jo høyere, mer symmetrisk, slankere, mer atletisk, rikere, flottere jobb du har. Mennesker er genetiske monstre og flokkdyr. Vi er grusomme allerede som barn, og mobber dritten ut av andre for å ikke ha iPhones, riktige klær, frynsegoder fra foreldre, osv. Vi hakker på de som allerede er svake, stammer, er dyslektiske (språknazier), eller har lav selvtillit.

 

Nordmenn blir negativ snakkis dersom de har noe som er annerledes enn naboen, men dersom de har det samme som naboen, bare bedre, blir de også verdsett mer, samt misunnet. Det er en krig, samfunnet og verden er en krig om å få avkom, få pult, komme seg opp og fram. Folk finner sine nisjer, og sine foretrukne måter å bli verdsatt på. En forsker kjører typisk i en skitten fransk bil, nettopp på grunn at imagen om å ikke bry seg om image, er viktig. En finansperson kjører en dyr SUV eller personbil. Det gir status. Det viser at vedkommede er vellykket.

 

Manglende status eller følelse av vellykkethet gir negative utslag hos forskjellige mennesker. Ifølge lykkeforsker, bla. Hellevik på Blinderen, blir folk syke av slikt, men i forskjellig grad. Noen er narsissistiske til fingerspissene, og klarer ikke glede seg over andres lykke i det hele tatt. Andre har ikke samme problemet med å tillate naboen høyere status, men det kommer sannsynligvis an på hva en har av andre ben å stå på, som gir selvrespekt og tilfredshet. Er du NAV-klient, og attpåtil passe smart, så sier det seg selv at det er liten sannsynlighet for å være glad på andres vegne, og at det er vanskeligere å unne andre glede. Det er mye lettere for Thor Hushovd å rose andre sykkelryttere som ikke vinner, en for en sykkelrytter som aldri har vunnet å rose Thor Hushovd. Det skal da faen ikke så mye forståelse av følelser til for å se dette?

 

TS misser ut på et poeng: En bil er ikke bare et statussymbol. Det gir også glede i seg selv å ha noe man liker og som man gleder seg til å bruke, utover hva det gir av sosial bonus. Det er potensielt mye gøy med leketøy. Men hva vet jeg, foreløpig bare leier jeg bil, eller låner av fattern når jeg trenger.

Lenke til kommentar

Jeg foler debatten er ganske uinteresant. En av de viktigste grunnene til at folk skaffer seg en pen bil er fordi man onsker a imponere andre mennesker. Det er ingenting galt i det, og jeg er sikker pa at TS f.eks. grer haret sitt fordi han onsker a se bedre ut for andre mennesker.

 

Men han har ingen grunn til a klage over at andre mennesker har finere ting enn han har. Det er bare misunnelse.

Lenke til kommentar

En av de viktigste grunnene til at folk skaffer seg en pen bil er fordi man onsker a imponere andre mennesker.

Faktisk ikke, jeg tenker overhode ikke slik når det gjelder bil. Jeg vil ha det beste, og det er et behov som bunner ut i tilfredshet. Det plager meg at noe kunne vært bedre. Feks en flatskejerm. Ingen av vennene mine har flatskjerm på 52 tommer (er student) og jeg kunne kjøpt en for 10k og likevell vært "kongen", men jeg gikk for en til 15K, fordi den var marginalt bedre.

 

Ingen klarer å se foskjell på de ekstra 5000kronene, men det gir meg en personlig ro i sinnet når jeg veit at "det er faen meg en bra tv". Jeg gir meg selv et klapp på skuldren og sier bra jobba, dette ble bra.

 

At naboen sitter i stua meg kikkert og skjelver av sinne og misunnelse kunne jeg ikke brydd meg noe som helst om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av de viktigste grunnene til at folk skaffer seg en pen bil er fordi man onsker a imponere andre mennesker.

 

Det er vel strengt tatt 5 viktige grunner til at folk velger den bilen de gjør.

- Imponere andre

- Dekke ett behov

- Leketøy

- Image

- Interesse

 

Personlig har jeg den bilen jeg har fordi det er ett leketøy :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt på dette i forrige måned - kjempeflott at noen tar det opp. Å kalle fine biler "penisforlengere" blir litt merkelig - kall dem heller "ego-boostere". Ordet "penisforlenger" bare et flåsete navn brukt av de som er ekstremt misunnelige.

 

Folk elsker å vise seg frem, og en flott bil er selvsagt en måte å gjøre det på. Jeg vet om mennesker som kjøper seg biler av typen Porsche, BMW, Audi og Mercedes utelukkende for å vise seg frem. Personlig er jeg lidenskapelig interessert i biler, og noe av det morsomste i verden er å kjøre dem eller vedlikeholde/oppgradere dem. Det er bare noe jeg interesserer meg for - i stedet for skisport, frimerkesamling, hagearbeid, osv. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av mine bekjente - jeg kan ikke akkurat kalle ham for kamerat, fordi jeg nærer en skarpslipt avsky til ham - har nettopp gått til anskaffelse av en flunkende ny bil, en BMW som glitrer pompøst og oppmerksomhetssykt i solskinnet. Han smiler hovent og kvalmt hver gang jeg ser ham. Noe som selvsagt bare nører ytterligere opp under hatet mitt til ham.

 

Noen ganger undrer jeg på om bil er en slags megalomansk penisforlenger. En kløktig oppfinnelse skapt av en mann med lav selvtillit som trengte et kompenseringsmiddel.

 

Det er jo vel og greit å kjøpe seg bil hvis man behøver et transportmiddel. Jeg har selv en enkel og skranglete bil. Den sviver kurrant nok, dog litt preget av alderdom.

 

Min tese lyder følgende - og ja, jeg er fullstendig klar over at dette vil vekke anstøt blant de mange barske mannfolka her inne som flittig polerer bilen sin som om det skulle vært snakk om en spåkule: Biler kan i noen tilfeller være penisforlengere?!

 

 

Vent bare til han viser deg den rålekre dama han har fått.

BMW fungerer sikkert som en magnet på lekre damer...

 

Da gliser han enda bedre til deg, og hatet ditt blir om mulig enda større.

 

Er han heldig får han dama til å polere bilen sin for seg, mens han gliser meget bredt og hovent til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...