Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor gifte seg?


Anbefalte innlegg

(Hvis denne passer bedre i samliv og relasjoner, kan moder flytte den dit)

 

Har et spørsmål, har tenkt over dette, det er noe som virker naturlig og er en tradisjon i alle kulturer jeg har hørt om. Så jeg spør engentlig: Hvorfor inngår man engentlig ekteskap?

 

Vet at det er et løfte om trosskap etc, men er det sånn at man elsker eller er enda mer tro med personen man gifter seg med, enn det man hadde vært i et forhold? Det gir bare ikke mening for meg. Hvorfor bruke så mye tid og penger, bare for å flashe for alle andre at dette forholdet kommer til å vare evig(når statistikken viser at det ikke gjør det, men det er noe annet)?

 

Er ekteskap egentlig bare et produkt av religion? Hvorfor får ikke homofile lov til å gifte seg? Hvorfor er dette så spesifikt rettet mot kvinner og menn som par? Eneste argumentet jeg har hørt er at det står i bibelen at ekteskapet mellom kvinnen og mannen er hellig. I mine øyne blir det dette egentlig en mer religiøs tradisjon. Før i tiden så skjønner jeg det, men i vår tid så er det sånn at personer som er i forhold ofte bor med hverandre og har samleie før de gifter seg.

 

Så spørsmålet er bare: Hvorfor gifter man seg? Og kan noen av dere som har giftet dere, eller skal gifte dere også gi deres synspunkter?

 

Det skal sies at jeg ikke er imot ekteskap, vet at jeg mest sannsynlig kommer til å gifte meg engang selv. S

 

På forhånd takk :)

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor kan jeg ikke vise men min dedikasjon til en annen person utenom ekteskap? Kan jo også alltids dele pengene med en felles konto eller noe sånt. Vet også at det er mange som inngår ekteskaps kontrakter, og i mine øyne vil ikke dette vise at man stoler på hverandre. Samtidig så deler de ikke hver av sine respektive kontoer.

 

Og igjen, hvorfor kan ikke homofile også få lignende økonomiske fordeler og vise sin dedikasjon og kjærlighet til hverandre fordi at det står i den gamle moseboken at det er urent at to menn lager barn med hverandre. Når jesus igjen har sagt at man ikke skal følge mosebøkene, men tro på Gud.

Lenke til kommentar

Jo homofile har vel lov til å gifte seg i Norge, men det er også mange motstandere, blant prester også, men hvorfor? (dette er ikke spørsmålet jeg engentlig lurer på). Enig i det at har man lyst så har man lyst, men jeg ser egentlig ikke noen annen grunn til å gifte seg enn pågrunn av at det er en tradisjon man skal holde. Og hvorfor er det sånn at mange "forventer" at man skal gifte seg før man får barn, flytter sammen eller har sex?

 

Alle kvinnfolk drømmer om og planlegger bryllup og den hvite kjolen fra de er små. Man gifter seg rett og slett for å slippe mer mas.

 

Haha, skjønner ^^,

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

Ekteskap skal være et løfte om troskap og dedikasjon til hverandres kjærlighet, samt gav dette i utgangspunktet mannen en trygghet for at eventuelle barn var hans, ettersom at utroskap ble slått hardere ned på før, enn i dag (særlig for kvinnen).

 

Så vidt jeg har forstått det er ikke likekjønnet kirkelig ekteskap tillatt i Norge, kun borgerlig, men off topic.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Så bare for å si det sånn: Man gifter seg fordi det er en tradisjon. Og etter en viss tid blir dette regnet som en selvfølge at man gifter seg for å vise kjærlighet og troskap til hverandre? Hvorfor kan jeg ikke vise denne troskapen og dedikasjon til en annen, uten å nødvendigvis gi henne en ring? Og hvorfor gifter man seg idetheletatt borgerlig? I vår kultur, etter det jeg har forstått så er dette en religiøs tradisjon, og dette gjorde man for å vise at man skal leve resten av livet med partneren sin og ikke være utro som han oblivon skrev over her.

 

Høres sikkert arrogant ut ja, men hvorfor gifter man seg borgelig da hvis man ikke vil gjøre det i kirken? Det er jo tross alt en kristen tradisjon.

 

EDIT: Er klar over at det ikke er utelukkende en kristen tradisjon, men her snakker jeg nå om i "vår" kultur.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

Når kjønnsrollene er tydeligere enn de er hos oss er det lettere å forstå. Kvinner skal stelle hjemme og føde barn, menn skal skaffe mat. Da blir et ekteskap en nyttig enhet og en forutsetning for et ordentlig familieliv. I dag er vi kommet dithen at enslige og homofiles rett til å få barn er blitt et tema. Så individualistiske har vi blitt at vi ikke ser på reproduksjon som noe forbeholdt tradisjonelle par. I et sånt klima er det kanskje vanskeligere å skjønne vitsen med ekteskap også. Før var ekteskap et overordnet mål i de fleste liv. Nå er det mer noe man kan gjøre hvis man har lyst.

 

EDIT: Ekteskap er ikke en utelukkende kristen tradisjon, vi finner det igjen over hele verden. Som så mye annet er nok dette en av institusjonene religionen har gjort til sin egen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Har lurt litt på dette selv. Var det ikke en forsker eller noe lignende som sa at mennesker ikke var ment til å leve i eksteskap? For mennesker er jo tross alt bare dyr som har mål om å føre slekten videre. But dont get me wrong. Personlig så synes jeg at ekteskap er et fint riual som mennesket burde holde på :)

Lenke til kommentar

Har lurt litt på dette selv. Var det ikke en forsker eller noe lignende som sa at mennesker ikke var ment til å leve i eksteskap? For mennesker er jo tross alt bare dyr som har mål om å føre slekten videre. But dont get me wrong. Personlig så synes jeg at ekteskap er et fint riual som mennesket burde holde på :)

 

Hmm interessant. Har også lest at grunnen til at tenåringsgutter eller gutter for den saks skyld ofte blir betatt av pene/friske jenter er fordi at de skal spre genene sine til så mange "babes" som mulig. Derfor gutter visstnok også ofterere tenker og har lyst på sex. I.e "Gutter har bare lyst på en ting". Men det er alltid unntak, og betrakter dette fra et biologisk synspunkt og ikke individuelt.

 

Så man kan tolke det slik at ekteskapet går imot menneskets natur?

Endret av SubHuman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekteskap er nok like mye et produkt av behov for trygghet som et produkt av religion. Samboende i Norge i dag har fortsatt ikke samme rettigheter som et ektepar har - uten å lage egne skriftlige, juridiske avtaler.

 

Samboere heller ikke nødvendigvis sett på som hverandres nærmeste pårørende. F.eks. ved arv, helsemessige avgjørelser.

 

Ektepar sees skattemessig under ett, mens samboere blir lignet hver for seg. Uavhengig av felles gjeld og/eller formue. I et ekteskap hvor den ene parten har vanlig eller høy inntekt og den andre parten har lav inntekt, vil den med høy inntekt bli plassert i en forsørgerrolle og få skatteklasse 2. Det gjelder ikke samboere.

 

Sikkert en hel del annet òg. Samboere(spesielt uten felles barn) er rett og slett ikke likestilt med et ektepar. Det er nok et "salgspunkt" for en del. Selv om det ikke nødvendigvis blir snakket så mye om.

 

 

edit: Jeg er ikke noen forkjemper for ekteskap. Og jeg har absolutt ikke drømt om et bryllup siden jeg var to måneder gammel. Men jeg har kjennskap til samboere(med felles barn) som etter ti-tolv års samboerskap giftet seg nettopp på grunn av rettighetene en ektefelle har fremfor en samboer.

Endret av bazukh
Lenke til kommentar

Vet ikke jeg vil si at de promoterer det. Det er bare slik det har vært. Samboerskap var jo ikke tillatt i Norge før i 1972, så det er absolutt ikke unaturlig at samboere ikke har de samme rettighetene. Det er også veldig mye vanskeligere å definere et samboerskap i motsetning til et ekteskap, som har veldig klar start- og avslutningspunkter.

Det blir en del synsing, spesielt om den ene parten dør og ikke kan uttale seg om hensikten med samboerskapet.

 

For at et samboerskap skal være et samboerskap av definisjonen "ugift samliv i ekteskapslignende former mellom to personer", må tre ting være tilstede; Samme folkeregistrerte adresse, at man faktisk lever i et ekteskapslignende forhold og gjensidig bekreftelse.

 

Hvis den ene parten dør, er det faktisk ingen som uten tvil kan bekrefte at det faktisk var et samboerskap og ikke bare to venner som bodde sammen. Med mindre man igjen ordner en hel del juridiske ting selv.

 

Om samboerskap skal være like godt på rettigheter og plikter som et ekteskap, må man ha klare start og stopp-punkter for det òg.

Men da begynner det jo igjen å ligne så mye på et ekteskap at det egentlig ikke er noen vits å beholde begge. Kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekteskap i forskjellige kulturer har vært innvielsen av et partnerskap, da den i følge en religion er blitt legitim. Grunner til at folk giftet seg kunne være forventning eller press fra samfunnet. Menn hadde et behov for en arving, mens kvinner kunne oppnå økonomisk trygghet, da de ikke alltid har hatt lov til å tjene egne penger.

 

Å gifte seg av kjærlighet var noe som ble funnet på i Europa først på 1800-tallet.

 

Nå ser jeg ingen praktisk grunn til å gifte seg.

Lenke til kommentar

Ekteskap i forskjellige kulturer har vært innvielsen av et partnerskap, da den i følge en religion er blitt legitim. Grunner til at folk giftet seg kunne være forventning eller press fra samfunnet. Menn hadde et behov for en arving, mens kvinner kunne oppnå økonomisk trygghet, da de ikke alltid har hatt lov til å tjene egne penger.

 

Å gifte seg av kjærlighet var noe som ble funnet på i Europa først på 1800-tallet.

 

Nå ser jeg ingen praktisk grunn til å gifte seg.

 

Det jeg også tenkte, bare klarte ikke å formulere meg på en like bra måte. Men var ikke ekteskap ment som en kjærlighetshandling før 1800tallet?

 

(Må minne om at jeg snakker om europeiske tradisjoner, og ekteskap i europa)

Lenke til kommentar

Eg er har vore i eit forhold i to år (vert 20 snart) og vil ikkje gifte meg. Eg er kvinna, og har aldri hatt draumar/tankar om å stå i ein kvit kjole framfor alteret.

 

I ekteskapstradisjonen der faren fylgjer dottera opp til alters og til den komande ektemannen, ser eg på noko gamalt og patriarkalsk: Kvinna, som har tilhøyrt faren heile livet, skal no tilhøyra ektemannen.

 

Eg ser ikkje poenget med å gifte seg. Ein kan visa kjærleiken på ein anna måte enn eit par dyre ringar, eit kosteleg bryllaup og å vita om ein skilsmissestatistikk på 50 % (om eg ikkje tek feil).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...] Hvorfor bruke så mye tid og penger, bare for å flashe for alle andre at dette forholdet kommer til å vare evig [...]

Nå er det gratis å gifte seg i kontortiden, og det tar ca 15 minutter. Fest og morro kan selvfølgelig bli noen kroner og ta litt tid, men det er jo noe man lett kan justere etter egen lommebok og timeplan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...