Gå til innhold

Kvifor smarttelefon?


Anbefalte innlegg

En ulempe med berøringskjerm er når en skal skrive meldinger f.eks.

Det blir mange skrivefeil.

Veldig irriterende, når du vet hvor lett det gikk å skrive på de med taster. Eneste muligheten til forbedring er å bare godta det.

 

Skjermene er også utsatt når du miste mobilen i bakken/ gulvet osv.

 

Hvis du er ute etter GPS på mobil så kan Nokia sitt anbefales sterkt. Av de som er gratis å bruke. Ingen av de andre er i nærheten. Enkelt å greit.

 

Kamera? Da lønner det seg å se på de med blitz. LED blitz er ikke et alternativ til blitz.

 

Operativsystem? Velg det du liker. Android er bra, å Symbian er bra. Har prøv begge å for tia har jeg Symbian på en Nokia N8.

 

Nettleser, vel, er det noen som er blitt bedre enn Opera? I tillegg så er det norsk :thumbup:

 

Å ikke kast den gammle mobilen. Bruk den når du reiser i utlandet, så ungår du skyhøye mobilregninger på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ulempe med berøringskjerm er når en skal skrive meldinger f.eks.

Det blir mange skrivefeil.

Veldig irriterende, når du vet hvor lett det gikk å skrive på de med taster. Eneste muligheten til forbedring er å bare godta det.

 

Skjermene er også utsatt når du miste mobilen i bakken/ gulvet osv.

 

Hvis du er ute etter GPS på mobil så kan Nokia sitt anbefales sterkt. Av de som er gratis å bruke. Ingen av de andre er i nærheten. Enkelt å greit.

 

Kamera? Da lønner det seg å se på de med blitz. LED blitz er ikke et alternativ til blitz.

 

Operativsystem? Velg det du liker. Android er bra, å Symbian er bra. Har prøv begge å for tia har jeg Symbian på en Nokia N8.

 

Nettleser, vel, er det noen som er blitt bedre enn Opera? I tillegg så er det norsk :thumbup:

 

Å ikke kast den gammle mobilen. Bruk den når du reiser i utlandet, så ungår du skyhøye mobilregninger på en enkel måte.

 

Det siste først. Har du Android er det rimelig enkelt å stoppe all datatrafikk, så ingen grunn til å drasse rundt med den gamle telefonen i utlandet.

Når det gjelder din sammenligning av Symbian og Android, så er Android flere lysår foran. At du i det hele tatt kan sammenligne disse to os-ene blir jeg forundret over.

Kamera: Ingen mobiltelefoner har godt kamera. Og forskjellene er marginale. N8 har slettes ikke noe revolusjonerende kamera. Alle toppmodeller i dag tar ok bilder.

Skjermen på en moderne smart telefon er som oftest utstyrt med gorilla glass, http://www.corninggorillaglass.com/, så den vil faktisk tåle mer en vanlig plast ved fall etc...

Skriver du meldinger med begge tomlene, så vil du oppleve at du faktisk skriver raskere på en skjerm en på et mikro-tastatur. Iallefall hvis du kan benytte http://www.mobilen.no/artikler/swifkey_x_til_baade_mobil_og_nettbrett/100116

GPS-en er vel like bra på de aller fleste mobiler. Du snakker vel om navigering? Her finnes det mange å velge mellom, noen er gratis, noen koster litt, andre koster en del. Hva som er best, vet jeg ikke, men Navigon er blant de beste. Koster ikke all verden heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Markedsandelen av smarttelefoner er nå så stor at man må lete lenge og godt for IKKE å finne en smarttelefon. For min del så ønsker jeg støtte for wifi (kunne surfe gratis via trådløst nettverk) og gjerne skypestøtte også. Et stort utvalg av apps gjør at det dukker opp noe for alle som er kjekt å ha, mens løsninger for f.eks javaprogrammer forsvinner. spørsmålet er vel mer hvilken smarttelefon man ønsker. Iphone, uten flashstøtte og relativ lav ytelse men med glimrende menysystem og masse apps som blir kontrollert før gjort tilgjengelig, men som også låser bruker til itunes og blokkerer bl.a for å bruke andre nettlesere. Android med sin åpenhet, men som også gjør at hvem som helst kan legge ut virus og andre sikkrehetstrusler siden ingen sjekker hva som gjøres tilgjengelig. Android støtter sockets og VPN, slik at man kan bruke skype på den, men usikekrt hvor lenge etter at ms har kjøpt skype. Android har også bugs under bl.a oppdateringer (måtte selv levere galaxy tab til service under siste oppdatering i likhet med mange andre). Windows, med sin integrasjon og støtte mot windows pc, høye krav til maskinvare gir god flyt, og et kjent brukergrensesnitt fra pcer (mediaplayer, office, internet explorer osv) samt kontroll av programmer før de legges ut. Andre mer ukjente, som bada, blackberry (mindre brukt i norge), palm, maemo, meego, symbian osv. Er også opptat av at det er greit å oppdatere, men med f.eks android så lager hver enkelt produsent et menyskall oppå slik at man ikke bare kan oppdatere android etterhvert som det kommer nye versjoner. Man vet aldri om den android versjon man har nå kan oppdateres fremover. bada, vil det overleve mot ios, android og win? Vil microsoft tilby skype til android og ios når de eier det, elelr vil det bli eksklusivt til win mobiler? Vil planene om å kjøre xbox spill på win 8 bety at man kan kjøre xbox spill på windows mobiler også? mange slike spørsmål. Å spørre hvorfor man kjøper smarttelefoner blir litt som å spørre hvorfor man kjøper bil med 4 hjul.

Lenke til kommentar

 

GPS-en er vel like bra på de aller fleste mobiler. Du snakker vel om navigering? Her finnes det mange å velge mellom, noen er gratis, noen koster litt, andre koster en del. Hva som er best, vet jeg ikke, men Navigon er blant de beste. Koster ikke all verden heller.

 

Har sett flere tester hvor GPS-en er veldig treg til å få kontakt med satelitten, så det er åpenbart store forskjeller på hardware her.

Lenke til kommentar

Har sett flere tester hvor GPS-en er veldig treg til å få kontakt med satelitten, så det er åpenbart store forskjeller på hardware her.

 

Har mere tro på at det er forskjeller på software det dreier seg om.

 

Rett ut av esken trenger en GPS opp mot 12,5 minutter for å motta de nødvendige data for å kunne fungere. Denne tiden kan forkortes drastisk med A-GPS.

Lenke til kommentar

En ulempe med berøringskjerm er når en skal skrive meldinger f.eks.

Det blir mange skrivefeil.

Veldig irriterende, når du vet hvor lett det gikk å skrive på de med taster. Eneste muligheten til forbedring er å bare godta det.

 

Skjermene er også utsatt når du miste mobilen i bakken/ gulvet osv.

 

Hvis du er ute etter GPS på mobil så kan Nokia sitt anbefales sterkt. Av de som er gratis å bruke. Ingen av de andre er i nærheten. Enkelt å greit.

 

Kamera? Da lønner det seg å se på de med blitz. LED blitz er ikke et alternativ til blitz.

 

Operativsystem? Velg det du liker. Android er bra, å Symbian er bra. Har prøv begge å for tia har jeg Symbian på en Nokia N8.

 

Nettleser, vel, er det noen som er blitt bedre enn Opera? I tillegg så er det norsk :thumbup:

 

Å ikke kast den gammle mobilen. Bruk den når du reiser i utlandet, så ungår du skyhøye mobilregninger på en enkel måte.

 

Det siste først. Har du Android er det rimelig enkelt å stoppe all datatrafikk, så ingen grunn til å drasse rundt med den gamle telefonen i utlandet.

Når det gjelder din sammenligning av Symbian og Android, så er Android flere lysår foran. At du i det hele tatt kan sammenligne disse to os-ene blir jeg forundret over.

Kamera: Ingen mobiltelefoner har godt kamera. Og forskjellene er marginale. N8 har slettes ikke noe revolusjonerende kamera. Alle toppmodeller i dag tar ok bilder.

Skjermen på en moderne smart telefon er som oftest utstyrt med gorilla glass, http://www.corninggorillaglass.com/, så den vil faktisk tåle mer en vanlig plast ved fall etc...

Skriver du meldinger med begge tomlene, så vil du oppleve at du faktisk skriver raskere på en skjerm en på et mikro-tastatur. Iallefall hvis du kan benytte http://www.mobilen.no/artikler/swifkey_x_til_baade_mobil_og_nettbrett/100116

GPS-en er vel like bra på de aller fleste mobiler. Du snakker vel om navigering? Her finnes det mange å velge mellom, noen er gratis, noen koster litt, andre koster en del. Hva som er best, vet jeg ikke, men Navigon er blant de beste. Koster ikke all verden heller.

 

 

Blir litt rart når det meste du svarer meg på er noe jeg ikke har nevnt. Blir bare forvirring utav det.

 

Får starte med det siste jeg å da. Har aldri testa å stoppe datatrafikk. Aldri hatt behov for det. Når jeg nevnte det er det pga den artikkelen som lå på Amobil for et par uker siden om det emne. Slik unngår du mobilfellene i ferien

 

Når det gjelder operativsystemene så har jeg aldri kommet over noe jeg ikke har fått til på verken Android eller Symbian. Hastighet å brukervennlighet har heller aldri vært noe problem. Hvis du vet om hva som er bedre på Android så får du nevne hva som er bedre osv... link eller noe annet. Jeg skriver bare utifra erfaring jeg har.

 

Mobilkamera har jeg heller ikke nevnt at er noen erstattning for et vanlig kamera. Heller ikke nevnt at N8 har et bedre kamera, å hvertfall ikke brukt ordet revolusjonerende. Alt jeg nevnte var om blitz, å ikke Led osv...

 

Skjermen står jeg beinhardt på at er dårligere enn på de gammle mobilene. Gorilla glass har garantert gjort dem bedre, men det ligger sakens natur at en berøringskjerm blir oftere ødelagt pga størrelse å konstruksjon. Den dekker så å si hele fronten å er derfor mye mere utsatt. Kom foresten til å titte på min N8 nå. Der går faktisk ikke skjermen helt ut til kantene. Mulig den er en liten smule bedre beskyttet da? Å det er bare noe jeg kom til å tenke på å IKKE har påstått.

Prøv å skriv ei melding uten å se på skjermen så skjønner du et det bla er endel enklere på tastefoner :innocent:

 

Med GPS så mente jeg selvfølgelig når du skal navigere, å jeg nevnte kun at Nokia var best av de som var gratis. Å kan nevne i tillegg at den ble enda bedre for et par uker siden, da kom det ei ny opdattering. Synes å huske at en arbeidskolega nevnte at Samsung bruker det samme systemet? Hvis det er korrekt så lurer jeg på hva slags operativ system dem bruker det på?

 

:thumbup:

Endret av onkelRoar
Lenke til kommentar

Kamera: Ingen mobiltelefoner har godt kamera. Og forskjellene er marginale. N8 har slettes ikke noe revolusjonerende kamera. Alle toppmodeller i dag tar ok bilder.

 

Ikke enig. Svært få telefoner har Xenon blitz.

 

Det er stor forskjell på klarhet i bildene.

Mulig de fleste mobilene har greit kamera for en gjennomsnittskjøper.

 

For meg? Nei. Kun det beste er godt nok. Har ikke hatt mobil uten Xenon blitz siden 2006, og har ikke tenkt å fravike det prinsippet i framtiden heller.

 

Optikken og autofokusen må også være god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kamera: Ingen mobiltelefoner har godt kamera. Og forskjellene er marginale. N8 har slettes ikke noe revolusjonerende kamera. Alle toppmodeller i dag tar ok bilder.

 

Ikke enig. Svært få telefoner har Xenon blitz.

 

Det er stor forskjell på klarhet i bildene.

Mulig de fleste mobilene har greit kamera for en gjennomsnittskjøper.

...

 

Du er jo enig, egentlig! Det er snakk om "ok" bilder, ikke "bra" bilder.

 

Om folk er ute etter å ta bra bilder er det bedre å kjøpe et dedikert kamera.

 

 

Jeg er og, i trådens navn, på vei over fra lett-mobil til smart-mobil. Er det likesågreit å bar 'hoppe i det' og gå for en utvalgt (jeg har fått sansen for HTC Desire S)? Eller vil dere heller anbefale å kjøpe en eldre smart-telefon til en (mye) billigere penge for å 'lære seg' systemet før en kjøper en av de dyre variantene?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-82119

Erfaringsmessig så er nye telefoner mer oppdatert og utviklet og støtter siste os versjoner. Nyere telefoner har bedre strømstyring, bedre menyer og bedre hardware. Ut over det så vil en eldre telefon ofte ha luket ut mange feil gjennom mange oppdateringer og kan derfor være mer stabil.

 

Skal jeg velge mobil, ser jeg først og fremst på følgende:

-Lav SAR (max 0,6)

-Herdet glass

-Lang batteritid

-Standard kontakter (3,5mm til lyd og micro/mini usb til lading og data)

-Wifi støtte

-Arbeidsminne/RAM (Slik at en nettside kan vises uten å krasje telefonen pga lite minne)

-God lyd for både den man snakker til og den man hører

 

Dernest er det funksjoner jeg liker:

-At skjermen er lett å lese selv i sollys

-Menyløsninger som gjør det enkelt å bruke telefonen

-Støtte for å sende lange sms i en melding (min har 7 nå)

-God lagringsplass (innebygd minne eller minnekort)

-Solid konstruksjon

-Tilbehør som vesker

-Enkel og stabil overføring til data

-Støtte for flash, nettsider, skype osv

-At programmer og apps er sjekket at de ikke inneholder malware, spyware, virus og ikke krasjer telefonen

-At produsenten har godt rykte med tanke på kundeservice

-At firmware oppdateres gjevnlig, og ikke hindres av produsentens sære løsninger

-At batteriindikatoren viser reell nivå, og ikke f.eks OK, Svakt, Lad

-At den støtter ulike nettverk, også om man reiser til andre land og kontinenter

-At man kan overføre filer på bluetooth

-NFC støtte

-Strekkode støtte

-Augmented reality støtte (spesielt om jeg skal ha telefonen over ett år)

-GPS

-At man kan overføre filer som musikk, film og bilder med klipp og lim og ikke via sære programmer

-Indikator selv om den ikke er i bruk på mottatt sms og smataler, klokke

osv

osv osv

 

Har ikke smart telefon nå, men den jeg har (LG KF750) restarter seg hvis man surfer fordi det er for lite minne. Batteriindikatoren vises i lg style som OK, Svakt og Tom. I standby er skjermen helt svart uten noen indikering av klokke, ubesvarte anrop, mottatt sms og man vet ikke om det er strøm på den engang med mindre man sjekker. Lyset i tastaturet slukkes også etter kort tid, så skal man f.eks sjekke kontoen sin og venter på telefonmenyer så famler man i mørket med helt svart skjerm når menyen er opplest. Den har også en bildeviser som viser alle bildene alfabetisk, så festbildene kommer sammen med bildene man har av familien med mindre man går inn i hver enkelt mappe og sorterer bilder i slike som man kan bla i. Slike ting vil jeg unngå neste gang, men utover det er den ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...