Gå til innhold

Kvifor smarttelefon?


Anbefalte innlegg

Hei eg brukar no ein Nokia 6070, denne begynner å bli moden for utskiftning. Det eg lurer på då er kvifor skal eg velge ein smarttelefon, ovanfor ein "standard" telefon? Eg ønsker at dykk skal overtale meg.

Telefonen blir for det meste brukt til ringing og sending av melding (sidan det er det einaste den kan :p ).

Eg har ein tendens til å miste telefonar i bakken og håper at ein eventuell ny telefon skal takle dette (til ei viss grad selfølgelig)

Eg ønsker heller ikkje å leggje meir ein 2-3 000 i ein telefon.

 

Akkurat no heller eg like mykje begge vegar so sjå om dykk klarer å vippe meg mot smarttelefon eller ein "standard" telefon :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du trenger en smartelefon eller ikke må du nesten se selv.

 

Men annbefales selv om du bare ringer og sender sms, da du kan sette opp telefonen til å gjøre dette omtrent akkurat slik du vil.

 

edit: Smartelefonen er min beste venn på toalettet btw.

 

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha en smart-telefon?

 

Du trenger det ikke. Smart-telefoner er bare nødvendig for de som må være tilgjengelig på facebook, google plus, twitter, epost, msn, skype og mange andre tjenester hele tiden. Smart-telefoner er bare nødvendig for de som vil ha mulighetene til en laptop i mobiltelefonformat.

 

Så for en som bare ringer og SMSer, dropp smarttelefoner. Det er alt for dyrt i forhold til hva du får.

 

Selv har jeg smarttelefon, men jeg bruker den da også svært mye i forhold til jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606312

 

Her har du smarttelefon.

Smarttelefon er ikke bare for de som henger på sosiale medier. Det er et jobbverktøy for de aller fleste. det er bare det at siden iphone kom, så har fjortissene tatt over "smartphone"-begrepet, og facebook har blitt mer og mer bygd inn. Så til og med reklame på en telefon med facebook-knapp :hmm:

 

Smartphone betyr ikke alltid touchtelefon til 5000 kr.

 

Selv bruker jeg telefonen min som en planlegger. Bruker kalenderen til å huske hva jeg skal når, jeg har notater hvis det er noe jeg skal huske.(Kan være til og med handleliste til butikken) Jeg har nettverk til å sjekke diverse på nett, GPS til å komme meg steder.

 

Det finnes mye mer, og så har jeg også underholdningsdelen i telefonen, som musikk og film.

 

Bruker selv:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631205 :love:

Lenke til kommentar

For oss som har blitt avhengige av Palm PDA o.l. er smarttelefon det eneste alternativet når den gamle PDA'en svikter.

Husker jeg hadde en Palm m100 for rundt 10 år sia, var ganske tøfft at du kunne legge over diverse homebrew spill o.l.

 

Jeg må si at det er utrolig praktiskt å ha tilgang til email, msn, facebook, musikk, kalender og en skikkelig browser rett på mobilen, for å nevne et par ting.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606312

 

Her har du smarttelefon.

Smarttelefon er ikke bare for de som henger på sosiale medier. Det er et jobbverktøy for de aller fleste. det er bare det at siden iphone kom, så har fjortissene tatt over "smartphone"-begrepet, og facebook har blitt mer og mer bygd inn. Så til og med reklame på en telefon med facebook-knapp :hmm:

 

Smartphone betyr ikke alltid touchtelefon til 5000 kr.

 

Selv bruker jeg telefonen min som en planlegger. Bruker kalenderen til å huske hva jeg skal når, jeg har notater hvis det er noe jeg skal huske.(Kan være til og med handleliste til butikken) Jeg har nettverk til å sjekke diverse på nett, GPS til å komme meg steder.

 

Det finnes mye mer, og så har jeg også underholdningsdelen i telefonen, som musikk og film.

 

Bruker selv:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631205 :love:

 

Det er meir noke slek eg er ute etter ja. Ein praktisk liten telefon, (uten å være 100% touch baser :new_woot: ) som eg kan bruke til jobb, avtaler og liknande... hmm. Dette var ingen dum telefon. Om eg skal ha smart telefon så treng eg tilgang til e-post, gps og ein og anna gang ein nettleser. Denne såg til og med ut som den gjekk å skrive meldingar og sende sms med :thumbup:

Lenke til kommentar

Absolutt en telefon jeg kan anbefale. Jeg har hatt Nokia E71, altså en av forgjengerene til denne. var meget fornøyd. Jeg gikk over til touch, fordi jeg ble lei av knapper, og ville ha videomuligheter og litt flere funksjoner(en del apps som er gode).

 

Så hvis jeg skulle hatt ny telefon, selv om jeg bare ringte og sendte sms, så hadde jeg kjøpt den. Er ikke så veldig dyr heller.

Lenke til kommentar

At du kun bruker telefonen din til å sende SMS og ringe er vel ikke så rart når det er alt telefonen din kan gjøre. Kjøper du en smartelefon ala Samsung Galaxy, SE Arc, HTC Desire e.l., så vil jeg tro at bruken og behovene dine endrer seg. Telefonen vil da, til en viss grad*, kunne erstatte MP3-spilleren din, Gameboyen, GPSen og det kompakte digitalkameraet.

 

*avhengig av hvilken telefon du kjøper og hvilke krav du stiller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor smarttelefon? Kan bare snakke for meg selv, men jeg synes det er uvurderlig å ha Internett i lomma. Epost kjapt tilgjengelig. Kart. Google. Alltid synkronisert kalender. Lese nyheter. Bruke som notisblokk.I tillegg har man kamera, musikk, tv, tilmed lagt inn store deler av bildesamlingen i miniformat, slik at jeg når det måtte være kan dra opp mobilen og vise highlights fra romaturen i 2001. Med de fenomenalt høyoppløste skjermene man får i dag er tilmed boklesning ikke en dårlig opplevelse. I tillegg får de som har tid til det enorme muligheter til å utforske de tusener av spill og mer og mindre nyttige apper man har hos feks Apple.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme posisjon som deg rett før jul. Telefonen jeg brukte var en Nokia 3510 :).

 

Jeg hadde en bestemt mening om at smarttelefoner var "dyre briefetelefoner", og at jeg ikke hadde behov for noe sånt. Til slutt begynte batteri-levetiden og ikke minst samtalekvaliteten på min foreldede 3510 å bli så dårlig at dama fikk hetta hver gang hun skulle ringe meg, og hun tvinger meg nærmest til å kjøpe ny tlf.

 

Det ble til at jeg plukket opp en Samsung Spica (som kjørte android 2.1), fordi jeg fikk et kjempegodt tilbud på den (forstår nå i ettertid at de nok hadde problemer med å bli kvitt dem da folk gjerne ville ha nyere modeller med 2.2).

 

Uansett var jeg kjempefornøyd med kjøpet. Der jeg før hadde brukt tlf til kun samtaler/sms (slik som deg) brukte jeg den nå også til masse annet. Den gamle Creative MP3 spilleren fikk avlastning når det gjaldt video og musikk. GPS og Google Maps har blitt flittig brukt på ferie både her hjemme og i utlandet. Nett/epost er alltid tilgjengelig. Lesing av bøker og pdf'er gikk overraskende greit på den lille skjermen. Notater og kalender ble et enkelt og nyttig verktøy både privat og i forhold til jobben.

 

Nyforelsket i android gikk jeg raskt til innkjøp av en Archos 101 pad som kjørte 2.2, og ble (og fortsatt blir) brukt til lesing av bøker og tegneserier, samt skjemaer og dokumenter relatert til jobben.

 

For ca en måned siden ble fristelsen for stor, og min herlige lille Spica måtte vike veien for en ordentlig kraftkar (Samsung Galaxy SII). Og mulighetene åpner seg stadig med denne nye telefonen. Alt jeg satte pris på med Spica'en fungerer enda bedre på SII'en.

 

Man har alltid nettet tilgjengelig (til og med i utlandet kan man benytte seg av wi-fi for å surfe gratis på nesten alle hoteller/kafeer og resturanter). Sitter man på et hotellrom med kun møkk på tv, er det bare å kose seg med en bok, tv-serie eller film man har lagt inn på telefonen (eller kanskje et spill om man har sansen for slikt).

 

Fra å se litt ned på folk som briefet med dyre "trendtelefoner" er jeg nå like hekta selv, og jeg ser fordelene daglig både i jobb og privatlivet.

 

Nettopp derfor blir det vanskelig å gi råd om du skal kjøpe smarttlf eller ikke, ingen andre enn du vet om du kommer til å sette pris på alle alternativene en slik dings gir deg, og i tillegg vet du ikke før du har prøvd. :)

 

Rune

Endret av Nanostorm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøpe noe du ikke trenger er jo generelt ikke direkte smart, men mannen og dama på gata i dag gjør det ofte likevel. Selv bytter jeg telefon altfor ofte, selv om jeg for lengst har insett at jeg ikke trenger alle funksjonene. Som selger av mobiltelefoner tror jeg at folk kjøper disse telefonene uten egentlig å trenge de fordi alle andre har de eller fordi produsentenes markedsføring klarer å "skape behov". Selv har jeg alltid hatt en stor interesse for dupedittene, og bytter dermed mye oftere enn nødvendig.

Uansett, det er nok ikke sikkert du kommer til å trenge halvparten av funksjonene disse telefonene har, i hvertfall ikke med en gang, men de er nå der i det minste om du skulle trenge dem.

Dessuten kan det jo hende at du kommer til å bli mer avansert i ditt bruk når telefonen du bruker åpner for det.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet - om du har vanskelig for å lære noe nytt, og det tok flere år å lære de enkleste funksjonene på den gamle - prøv å finne en som likner den gamle, og hold deg unna smarttelefoner.

 

Liker du å knotte - løp og kjøp.

 

Er du jente og liker ting som er praktisk brukbart, og kan finne ut av det, absolutt.

 

For eksempel: Alltid ha med en e-bok i tilfelle du må vente - ikke alltid det er praktisk å høre på musikk - som du også kan gjøre. En touch-mobil er den perfekte størrelsen for e-bøker også, synes jeg.

 

De beste smarttelefonene kan også redigere HD-video direkte i telefonen!

 

Du kan finne apps for de fleste interesser - mer eller mindre brukbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...