Gå til innhold

Battlefield 3 kan ikke «moddes» (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Har ingenting med hvor avansert det er. Men om community får mulighet til å modde, blir det mindre potensielle salg av DLC/utvidelser. Enkelt og greit. Kall en spade en spade.

Du må ikke glemme at mods også gir økt salgstall. Mtp. Rome, Medieval 2 Total War, Elder Scrolls, Battlefield 1942, Warcraft 3, Half-Life, Minecraft osv... Uten mods ville dem ha solgt langt færre eksemplarer. Også Battlefield 2 og 3 ville ikke ha vært her i dag, om ikke Trauma Studios hadde utviklet modden Desert Combat til Battlefield 1942.

 

Selvsagt, men prøv å fortelle EA det. De tenker bare "kortsiktig" fortjeneste i form av raske mappacks og annet DLC.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo faktisk ikke en nyhet. Det har vært snakk om dette lenge fra DICE sin side.

 

Grunnen skal visst være at Frostbite-motoren er satt opp på en veldig tungvindt måte, slik at hvis de skulle lage mod-verktøy ville det tatt måneder med arbeid for DICE.

 

EDIT: Jeg skal se om jeg kan finne linker til stedet jeg leste dette.

Lenke til kommentar

Dice har vel skyldt på kompleksiteten på Frostbite 2 motoren, når de begrunnet mangelen på mod-tools ja. Men for alt vi vet er det kun en unnskyldning de har kommet med for å forsvare seg mot sinte fans. Det er vanskelig å vite den eksakte grunnen uten å være utvikler eller ansatt i Dice. Når det er sagt ser man jo en generell tendens til at spillutgivere ønsker å ha enerett på publisering av ekstrainnhold til sine spill. Dette er jo noe de tjener penger på, og som de siste årene har blitt et forholdsvis stort marked. Med nok DLC og en viss fanbase for et spill, kan jo utgiveren hove inn dobbel inntjening på et spill. Er jo ikke utenkelig at enkelte mennesker glatt bruker 600 kroner på DLC til et spill.

 

Nei. Man kan si at spillere flest ikke bryr seg om mods, eller at dette er noe sært for de spesielt interiserte. Jeg er uenig, hvertfall fra en pc-spillers perspektiv. Enkelte av moddene til Battlefield 1942 og Battlefield 2 fikk en rimelig svær spillerbase. Nå har jeg ingen tall på dette, men jeg ville tro Desert Combat var nesten like stor som vanilla Battlefield 1942 på et tidspunkt. Mods som Forgotten Hope og Star Wars-moddene var også populære, om ikke like store. I tillegg mener jeg å huske at Project Reality ble en ganske stor suksess til Battlefield 2. Interstate (et årstall bakpå) til Battlefield 1942 var jo også gøy. Battlefield 1942 hadde ikke hatt samme underholdningsverdi for meg, om det ikke hadde hatt spill-modifikasjoner. Spillere som aldri har opplevd spillmodisikasjoner, gjerne folk som alltid har holdt seg til konsoller, vet bare ikke hvor mye mer gjenspillingsverdi et spill har med spillmodifikasjoner. Battlefield 1942 var jo nærmest to og et halvt separate spill takket være spillmodifikasjoner. Desert Combat var jo på høyde med Battlefield 1942 spillmessig. Heck, fan-communitiet pumpet ut mer innhold enn Dice klarte med sine ekspansjonspakker.

 

Så for all del. Ikke alle spillere er så opptatt av spillmodifikasjoner. Men man kan ikke nekte for at man går glipp av verdifullt spillinnhold på den måten. Og jeg må si meg enig med Zealuu i denne saken. Her er det nok sannsynligvis EA Games sitt ønske om å være enerådende leverandør av spillinhold som DLC og ekspansjoner som avgjør, ikke hvor avansert motoren er. For communitiet vil alltids klare å finne ut av ting. Og det kan umulig være så vanskelig å sette sammen et mod-kit fra de verktøyene de allerede bruker internt i studioet.

Lenke til kommentar

Betyr ingenting, det er vell ingen som kjøper et spill for å modde det om, man kjøper jo spillet for å spille det som det er.

Så klart finnes det spill som kan moddes, men man kan ikke forvente det av alle spill.

Synes det er flott jeg, da har alle 100% likt oppsett, ingen interface advantages som skjer i flere andre spill.

 

Haha, dette er faktisk dagens gullkorn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Betyr ingenting, det er vell ingen som kjøper et spill for å modde det om, man kjøper jo spillet for å spille det som det er.

Så klart finnes det spill som kan moddes, men man kan ikke forvente det av alle spill.

Synes det er flott jeg, da har alle 100% likt oppsett, ingen interface advantages som skjer i flere andre spill.

 

Second that. Når jeg kjøper ett spill så kjøper jeg det for å spille det som det er. Men kan skjønne at folk kan like å ha muligheten til å endre ting hvertfall. Men men, nå blir BF3 så awsome uansett så hvem trenger det ;)

Lenke til kommentar

Med tanke på at ulike community klarer å knekke diverse sikkerhetssystemer som det er meningen ikke skal være lette å knekke, så er det ganske latterlig å påstå at BF3 vil være for avansert å kunne modifiseres.

 

Tror nok det henger mer sammen med at det er DLC og at det kommer til konsoll i tillegg til PC. De skyter seg selv i foten ganske kraftig hvis dette blir stående. Om det åpnes for modifisering litt etter launch så får pipa en annen lyd, men jeg tviler.

Lenke til kommentar

Det er ikke konsollenes feil, men kapitalismens.

 

 

Tror du at PC utviklere gir ut mod tools av ren hjertegodhet?

 

Bye... Bye... BattleField 3: Project Reality :cry:

 

 

 

 

PR teamet har visst siden kunngjøringen av bf3 at dette i realiteten ville være ett nytt Bad Company 3.

Og det tror jeg også de fleste i denne tråden forsto når Battlefield 3 mistet PC eksklusiviteten.:)

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Tror du at PC utviklere gir ut mod tools av ren hjertegodhet?

Mod tools forlenger utvilsomt spillets levetid, og det har bl.a EA nå skjønt. EA vil heller at folk skal spille det i et år eller to, for så å få flest mulig over på deres neste stortittel. Så hvis et spill kommer ut i dag med mod tools, så svarer jeg glatt ja på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...