Gå til innhold

Mann dømt etter å slått ihjel naboens hund. Riktig eller galt?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ble for en stund tilbake fortalt en historie om en mann som i raseri drepte naboens hund. Hunden var en ustyrlig rottweiler som eier hadde lite eller ingen kontroll over. Den hadde også skambitt datteren til dømte i ansiktet og hals, og jenten som ikke var mer enn 5-6 år lå på operasjonsbordet på sykehus da faren grep fatt balltreet som stod i garasjen, gikk over til kjære nabo og gav bikkjen ett hardt slag mot kranium.

 

Kirurgene kjempet for jentens liv, og hun overlevde på nød og neppe med stygge arr etter angrepet. Hundens eier ble stilt økonomisk ansvarlig, fikk smake på noen heftige bøter, og far mottok en fengelsstraff på et par måneder som konsekvens av sine handlinger.

 

Hvorvidt denne historien er fullstendig fiktiv eller sann kan jeg ikke svare på, men at den har rot i virkelige hendelser rår det ingen tvil over.

 

Så kommer spørsmålet, synes du faren handlet fullstendig urimelig eller ville du vært i stand til å gjøre det samme? Selvfølgelig, hans handlinger var dårlig gjennomtenkt og ulovlig rett og slett, det han gjorde var galt - men sett deg selv i hans sko. Det er uvisst om ditt barn vil overleve, og den skyldige stirrer tomt på deg fra den andre siden av bakgården. Sinnet koker, du er livredd og du nærmest fråder av raseri. Alt er da ikke svart-hvitt.

 

Hvordan ville jeg reagert? Det vet jeg helt ærlig ikke. Jeg klarer ikke sette meg inn i personens sinntilstand og kan ikke si jeg har opplevd noe lignende. Sinne er en grunnleggende menneskelig følelse, og på én side sympatiserer jeg med mannen, mens på den andre side brøt han loven.

 

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Dersom en hund skambiter mennesker, så bør den avlives. Først ville jeg kontaktet politiet og eieren. I følge Lov om hundehold, kapittel 6, skal hunder som har påført andre betydelig skade avlives. Hvis det ikke hadde ført noen vei, ville jeg forhåpentligvis tatt saken i egne hender.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Han tar det også ut på feil person. Det er hundeeieren her som har ansvaret, ikke hunden. Slike folk bør ikke få lov til å ha hund, spesielt ikke raser som rottweiler.

 

Jeg skulle gjerne sett at hundeeieren her fikk fengselsstraff.

Endret av Reg2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han tar det også ut på feil person. Det er hundeeieren her som har ansvaret, ikke hunden. Slike folk bør ikke få lov til å ha hund, spesielt ikke raser som rottweiler.

 

 

Helt enig! Om du oppdrar hunden din til å være farlig så bør man i det minste ha munnkurv og sterke bur! Jeg vet ikke hvordan lovverket rundt slike hunder er, men det er ihvertfall slik jeg synes at det burde være.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Ble for en stund tilbake fortalt en historie om en mann som i raseri drepte naboens hund. Hunden var en ustyrlig rottweiler som eier hadde lite eller ingen kontroll over. Den hadde også skambitt datteren til dømte i ansiktet og hals, og jenten som ikke var mer enn 5-6 år lå på operasjonsbordet på sykehus da faren grep fatt balltreet som stod i garasjen, gikk over til kjære nabo og gav bikkjen ett hardt slag mot kranium.

 

Kirurgene kjempet for jentens liv, og hun overlevde på nød og neppe med stygge arr etter angrepet. Hundens eier ble stilt økonomisk ansvarlig, fikk smake på noen heftige bøter, og far mottok en fengelsstraff på et par måneder som konsekvens av sine handlinger.

 

Hvorvidt denne historien er fullstendig fiktiv eller sann kan jeg ikke svare på, men at den har rot i virkelige hendelser rår det ingen tvil over.

 

Så kommer spørsmålet, synes du faren handlet fullstendig urimelig eller ville du vært i stand til å gjøre det samme? Selvfølgelig, hans handlinger var dårlig gjennomtenkt og ulovlig rett og slett, det han gjorde var galt - men sett deg selv i hans sko. Det er uvisst om ditt barn vil overleve, og den skyldige stirrer tomt på deg fra den andre siden av bakgården. Sinnet koker, du er livredd og du nærmest fråder av raseri. Alt er da ikke svart-hvitt.

 

Hvordan ville jeg reagert? Det vet jeg helt ærlig ikke. Jeg klarer ikke sette meg inn i personens sinntilstand og kan ikke si jeg har opplevd noe lignende. Sinne er en grunnleggende menneskelig følelse, og på én side sympatiserer jeg med mannen, mens på den andre side brøt han loven.

 

Hva synes du?

 

Jeg syntes at det er galt å gi mannen straff for å ha slått ihjel hunden. Hunden hadde skambitt datteren og da skal man avlive hunden, så enkelt og greit er det. Hvem som avliver har ikke noe som helst å si, bare det blir gjort... Jo før jo bedre...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg synes det er galt å gi ubetinget fengselsstraff for handlingen, men ettersom han begikk et lovbrudd så kunne fengselsstraffen i dette tilfellet vært gitt betinget... Politiet hadde tatt seg av hunden snart uansett...

 

Hadde jeg vært den mannen, så hadde jeg drept den bikkja momentant hvis jeg min datter hadde skambitt datteren min... Det er bare helt latterlig at man på død og liv skal dømme og straffe noen for bøter i en sånn sammenheng. Loven burde være mer fleksibel, og enhver sak bør vurderes ut i fra sin natur. Uansett: Om jeg var faren så hadde jeg gjort dette uansett. Det er bare rett og riktig å få tatt livet av ei bikkje som er farlig så fort som mulig... Bare en veldig tåpelig regel at man i et hvert tilfelle avlive på en bestemt måte....

Lenke til kommentar

Den ville da høyst sannsynlig blitt tatt hånd om ganske fort...

 

I teorien er det meget mulig. Men om du har ei gal bikkje i nabolaget som har angrepet din datter eller sønn på fire år, og du har et balltre, så er det vanskelig å ta seg bryet med å lenke fast hunden, ringe politiet, og alt dette her, bare sånn at den forpulte rottweileren skal bli avlivet uten noe som helst smerte. Det er ikke riktig å behandle folk på denne måten. Det bedrer ikke mannens oppførsel noe særlig senere heller, da mannen faktisk er helt frisk når han gjorde dette: Det var tross alt hans datter, og datteren ble skambitt (torturert) av hunden...

 

 

Og den har fortsatt rettigheter, jamfør uttalelser om hunder og eiere ovenfor...

 

Jejeje... Ikke når den har skambitt et barn, da har den ikke rett til å leve lenger, den har heller ikke rett til å dø på en "skånsom måte" ...

 

I tillegg, vi har avskaffet blodhevn...

Det er noe helt annet. Det gjelder mennesker i mellom...

Lenke til kommentar

Det er vi av to helt forskjellige meninger. Jeg vet også at jeg hadde hatt veldig lyst til å drepe den om den hadde gjort noe slikt mot en av mine to barn, men jeg ville bare gjort det hvis jeg hadde kunnet ta den på fersk gjerning... Hvis det var for sent til det ville jeg anmeldt og forventet den snarlig avlivet, ellers saksøking og anker frem til den var død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...