Gå til innhold

Hvordan ungå sommerjobbene


Brouwer

Burde jeg skaffe sommerjobb?  

91 stemmer

  1. 1. Skal jeg skaffe sommerjobb



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arbeit macht frei, heh.

 

Jeg er nå 19 år gammel. Har fått jobb i seks uker. Jeg har hatt sommerjobb siden jeg var 13 år gammel, og angrer ikke et sekund. Har i tillegg hatt jobb etter skolen på ungdomsskolen.

 

Det har gitt meg:

1 - Erfaring som er relevant med utdanningen min

2 - Noe å gjøre på om sommeren. Det er utrolig kjedelig å ikke gjøre noe fornuftig en hel sommer.

3 - Penger. Dette kommer utrolig godt med! Ekstra penger ved siden av stipend/studielån, bil/forsikringer osv.

4 - Noe å ha på CV'n.

 

Hva gir det deg å sitte inne fremfor PC-en?

 

1 - Ingenting.

Lenke til kommentar

jeg har kommet frem til konklusjonen

Skal starte å søke jobber nå :new_woot:

Men jeg vet fortsatt ikke hva slags jobb som en 15åring kan få

kan jeg f.eks jobbe på kiwi? eller får man ikke lov på grunn av

at de selger alkohol? jeg bryr meg ikke lenger om hvilken jobb jeg får. Et spørsmål

Hvis jeg starter å jobbe på kiwi (hvis det går) får jeg kjøpt snus da siden jeg jobber der? Er 15 år. Eller kan jeg bare slå det inn i kassa selv mens ingen ser det :hmm:

Endret av barry
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvorfor er det vanskelig å få jobb når man har utdanningen til det?

Fordi jobben som er relevant til utdanningen din må eksistere. Er det lite slike stillinger ute er det de/den som gjør det best på intervjuet (hvis du er så heldig og kommer så langt) som får jobben. Man er sjeldent den eneste som søker på en jobb, skjønner du. Har du INGEN jobberfaring kan du se lenge etter de mest interessante stillingene, med mindre du har et gudssendt talent når det kommer til overbevisningsevne.

 

Men jeg skrev at jeg kan lese programmering/andre ting hjemme istedet

Det burde telle like mye som jobberfaring? Hvem ville dere ansatt. En med ingeniør utdanning og programmeringskunnskaper eller en uten programmeringskunnskaper som har jobbet på bondegård noen måneder i et par somre (ikke lært programmering)

 

Ikke lært programmering? Hva tror du de lærer på et 5 års studie da?

 

Har du jobbet på bondegård (vet ikke hvorfor det er eksempelet du velger å bruke) har du bevist at du kan stå opp om morgenen og jobbe en full arbeidsdag.

 

Det er selvfølgelig fint å lære seg programmering også, men dette for at det skal bli enklere for deg i programmeringsfagene på skolen som igjen gir bedre resultater.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det vanskelig å få jobb når man har utdanningen til det?

Fordi jobben som er relevant til utdanningen din må eksistere. Er det lite slike stillinger ute er det de/den som gjør det best på intervjuet (hvis du er så heldig og kommer så langt) som får jobben. Man er sjeldent den eneste som søker på en jobb, skjønner du. Har du INGEN jobberfaring kan du se lenge etter de mest interessante stillingene, med mindre du har et gudssendt talent når det kommer til overbevisningsevne.

 

Men jeg skrev at jeg kan lese programmering/andre ting hjemme istedet

Det burde telle like mye som jobberfaring? Hvem ville dere ansatt. En med ingeniør utdanning og programmeringskunnskaper eller en uten programmeringskunnskaper som har jobbet på bondegård noen måneder i et par somre (ikke lært programmering)

 

Ikke lært programmering? Hva tror du de lærer på et 5 års studie da?

 

Har du jobbet på bondegård (vet ikke hvorfor det er eksempelet du velger å bruke) har du bevist at du kan stå opp om morgenen og jobbe en full arbeidsdag.

 

Det er selvfølgelig fint å lære seg programmering også, men dette for at det skal bli enklere for deg i programmeringsfagene på skolen som igjen gir bedre resultater.

 

kan vel aldri lære nok programmering? :thumbup:

hvordan vet du at arbeidsdagen starter tidlig på bondegården

dessuten hvis jobben hadde starta tidlig og jeg hadde forsovet meg så hadde det ikke vært bra på cven. Da er det like greit å la være å ha jobb som starter tidlig i tilfelle man driter seg ut? :hmm:

Lenke til kommentar

hvordan vet du at arbeidsdagen starter tidlig på bondegården

dessuten hvis jobben hadde starta tidlig og jeg hadde forsovet meg så hadde det ikke vært bra på cven. Da er det like greit å la være å ha jobb som starter tidlig i tilfelle man driter seg ut? :hmm:

Jeg har jobbet en del på bondegård, og er født på landet. Tro meg når jeg sier det, det er sånn det fungerer dersom man skal rekke alt.

 

Det er kun deg selv som velger å skrive noe på CV'n. Hvis du mener at du får dårlige referanser fra din tidligere sjef - ikke gjør det. Mener du at han kan legge inn et godt ord for deg? Do it.

 

"a er det like greit å la være å ha jobb som starter tidlig i tilfelle man driter seg ut?"

 

Skal du leve slik resten av livet? Vanlig arbeidstid er fra 07:00 - 15:00 eller 08:00 til 16:00. Åtte timer. Dette varierer selvsagt mye fra yrke til yrke.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Sommerjobber varer som regel bare i 3 uker.

Er dette en "uskreven regel"? Jeg har fått sommerjobb (forskjellige år) fra tre uker til totalt fem uker.

Kan ofte være 3 uker, da den ansatte man tar over jobben til gjerne tar ut 3 uker ferie om sommeren. Betyr selvsagt ikke at man ikke kan få både mer og mindre enn 3 uker sommerjobb.

Lenke til kommentar

Sommerjobb er kanskje kjedelig der og da, men herregud så deilig med alle de kronasjene når man er ferdig. Bruker å tjene 40K i snitt hver sommer på 2 måneder. I år skal jeg ikke jobbe like mye men blir godt over 20K i det minste, + at jeg har jobbet litt deltid som jeg kan spe på i tillegg.

 

Nei, kom deg i jobb. Penger vokser ikke på trær, du får erfaring, og kanskje du treffer trivelige folk på jobben også. :thumbup:

Lenke til kommentar

ARBEIT MACHT FREI

 

ARBEIT MACHT PENG-er

 

Regner med at alle her som maser på deg har vært i samme situasjon.

Kontakter er ofte det som er grensen mellom jobb og ikke.

 

Finnes vikarbyråer som ansetter folk på dagen nærsagt i mange tilfeller. Om du ikke får jobb direkte, kan du jo melde deg til eks. Manpower, Jobzone, Adecco eller lignende.

Lenke til kommentar

Sommerjobb er kanskje kjedelig der og da, men herregud så deilig med alle de kronasjene når man er ferdig. Bruker å tjene 40K i snitt hver sommer på 2 måneder. I år skal jeg ikke jobbe like mye men blir godt over 20K i det minste, + at jeg har jobbet litt deltid som jeg kan spe på i tillegg.

 

Nei, kom deg i jobb. Penger vokser ikke på trær, du får erfaring, og kanskje du treffer trivelige folk på jobben også. :thumbup:

 

Er det ikke slik på sommerjobber om man tjener mer enn 3995 så må man betale skatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...