Gå til innhold

Hvordan ungå sommerjobbene


Brouwer

Burde jeg skaffe sommerjobb?  

91 stemmer

  1. 1. Skal jeg skaffe sommerjobb



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Nå er sommerferien snart over

sommerjobben jeg hadde som ikke eksisterte er nå overstått

moren og faren min trodde på meg hele tiden.

jeg sa jeg solgte jordbær for en bonde med en kammerat,

et stykke unna der jeg bor sånn at de ikke skulle stikke innom.

(det var han jeg var hos istedet for å jobbe)

Jeg synes jeg var flink som klarte å gjennomføre dette uten at noen skjønte at jeg ikke jobbet, han jeg var hos hadde alerede jobbet for faren sin. male huset(ikke mye jobb i forhold til vanlige sommer jobbene). Hvis andre leser dette så har dere tips til hvordan unngå sommerjobbene. Jeg tjente ingen penger i sommer, men jeg har ikke så mye behov for det akkurat nå, jeg ser at det er mange som ikke deler min forståelse for dette :hmm:

 

- Barry

Lenke til kommentar

Gratulere da!

 

Men penger er alltid kjekt å ha, f.eks til førerkort,bil og hus! disse tingene koster gjerne veldig mye (spess hus, kan fint komme opp i noen mill for det)

 

Jeg har vært så heldig at mutter'n kan spørre de på jobben til å ansette meg i postsortering, til høsten, men pga at jeg er 15 år så blir det litt vanskelig, og jeg kommer ikke i nærheten av 40k. Men til neste sommer så er det ganske sikkert at jeg får den jobben, og da går jo 40k grensen fint (nb jeg kommer hjem fra skolen, så tar jeg tok rett til jobben, og jobber til 9-10 tiden) (aka 1500 til 2100 eller 2200)

Lenke til kommentar

For noen er sommerferien mer hellig enn andre. Selv jobber jeg lite om sommeren - helt bevisst. Jeg ønsker å utnytte den herligste årstiden i Norge maksimalt, og vil heller jobbe sene kvelder om høsten og vinteren. For desom har hytte, feriehus eller lignende er det vanvittig deiligå ikke sølse bort hee ferien påå jobbe, som du kan ghøre på si retsen av året. Jeg er klar over at sommeren er en yndet tid til det hvis man "kjeder" seg, men husk også at det er ferie etter et langt skoleår og man trengertid til avslapping og avkobling. Jeg sier ikke at man ikke skal ha sommerjobb, eller jobbe om sommeren,det er ikke dumt, men man må avveie selv hvor stor del av ferien som skal disponeres til jobb.

 

Gjør som du selv vil, ikke hva foreldre eller andre sier. Du bestemmer selv, ingen andre! Du har fått råd, du bestemmer om de er de beste for deg. Det må du finne ut av selv. trenger du seks uker ferie, så trenger du seks uker ferie. Det er helt i orden det. Voksenårene og jobbing kommer fort nok uansett!

 

Synes du har fått i overkant mye negativ kritikk for å ikke ønske å jobbe så mye om sommeren. Det er helt fair enought. Formeg som har hytteog har det veldig bra der på alle måter nedprioterer jeg jobbing om sommeren, om noen gjør det omvendte har jeg ingen problemer med, men da kan også respektere at noen ønsker det motsatte - iallfall i så ung alder.

Lenke til kommentar

@Barry

Skjønner godt at du ikke har LYST på sommerjobb. Tenkte akkurat som deg før. Når man endelig fikk fri så skulle man jobbe liksom. Har dog hatt sommerjobb siden jeg var ca. 14 (er 22 nå) med unntak av sommeren etter militæret, da tok jeg meg velfortjent fri:p

 

Som de fleste her har nevnt, ja det er viktig å ha litt arbeidserfaring på CV'en din, kun for å vise at du har hatt litt guts i deg, og ikke var en slappfisk. Men vær litt forberedt til neste år da. Få med deg en kompis og søk på sommerjobb tidligere på året. Det er 10x morsommere når man er 2. Dersom du ikke har lyst å jobbe alt for mye, og bare vil "dodge" dine foreldres vrede, så får du deg en jobb som varer i 2 uker, gjerne noe du blir sliten av (ryddegutt i byggefirma etc.). Når du da kommer hjem fra jobb, skitten og sliten i beina, så vil foreldrene dine tenke at du gjør en god innsats. Vips så har du stilt opp til kravene med bare 10 skarve dagers arbeid!

Endret av Lord Haart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...