Gå til innhold

Den massive Galaxy tab 8.9 og 10.1 tråden


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Lang kabel ja. De der er ment for stillestående bruk, ikke for portabel bruk om det var det du hadde tenkt deg.

For portabel bruk er disse gode:

http://cdon.no/elektronikk/sennheiser_px100-ii-587228

http://cdon.no/elektronikk/akg_k_518_dj_fullsize-656725

De første lekker lyd begge veier og er best egnet stille situasjoner. De andre sperrer lyden inne/ute men presser mer på hodet.

Lenke til kommentar

Lang kabel ja. De der er ment for stillestående bruk, ikke for portabel bruk om det var det du hadde tenkt deg.

For portabel bruk er disse gode:

http://cdon.no/elektronikk/sennheiser_px100-ii-587228

http://cdon.no/elektronikk/akg_k_518_dj_fullsize-656725

De første lekker lyd begge veier og er best egnet stille situasjoner. De andre sperrer lyden inne/ute men presser mer på hodet.

 

Tusen takk, de siste så ganske greie ut. Er bare ment til tog-/bussreiser på en halvtime, så litt press funker sikkert.

 

Edit: står jo at ledningen er 2,5 m, da er jeg like langt :p

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Captain Ødegård : Takker så meget for gode og utfyllende svar :)

 

Jeg kjøper ikke en tab 8.9 bare for skolebruk, det er bare hovedgrunnen. Jeg skal selvfølgelig surfe, spille spill, ha diverse apps osv. Grunnen til at jeg kanskje går for en tab framfor prime er at jeg synes Prime ligner mer på en fotoramme. Angående skrive programmer står det på komplett.no "Få jobben gjort - uansett hvor du er. Med det forhåndsinnstallerte Polaris Office kan du jobbe uansett hvor du befinner deg. PowerPoint, Word, og Excel er bare et klikk unna". Bildene av tab var virkelig fine, meget fresht :)

 

Skal tenke på valget, men du nevte at Android ikke er det beste til å skrive med i skolesammenheng. Hva mener du ? Vanskelig å bruke, dårlig opplegg ? Bare lurer. Det er så vanskelig å velge :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Lang kabel ja. De der er ment for stillestående bruk, ikke for portabel bruk om det var det du hadde tenkt deg.

For portabel bruk er disse gode:

http://cdon.no/elektronikk/sennheiser_px100-ii-587228

http://cdon.no/elektronikk/akg_k_518_dj_fullsize-656725

De første lekker lyd begge veier og er best egnet stille situasjoner. De andre sperrer lyden inne/ute men presser mer på hodet.

 

Tusen takk, de siste så ganske greie ut. Er bare ment til tog-/bussreiser på en halvtime, så litt press funker sikkert.

 

Edit: står jo at ledningen er 2,5 m, da er jeg like langt :p

 

Ja, den er det, desverre. Da jeg hadde de der så loddet jeg på ny plugg på 1.2m og byttet ut putene med velur, men det krever at du kan å lodde. Her er lukket utgave av de første, kanskje det kan være noe? http://www.pixmania.com/no/no/4690596/art/sennheiser/hodetelefoner-px-200-ii-s.html

 

 

 

Captain Ødegård : Takker så meget for gode og utfyllende svar :)

 

Jeg kjøper ikke en tab 8.9 bare for skolebruk, det er bare hovedgrunnen. Jeg skal selvfølgelig surfe, spille spill, ha diverse apps osv. Grunnen til at jeg kanskje går for en tab framfor prime er at jeg synes Prime ligner mer på en fotoramme. Angående skrive programmer står det på komplett.no "Få jobben gjort - uansett hvor du er. Med det forhåndsinnstallerte Polaris Office kan du jobbe uansett hvor du befinner deg. PowerPoint, Word, og Excel er bare et klikk unna". Bildene av tab var virkelig fine, meget fresht :)

 

Skal tenke på valget, men du nevte at Android ikke er det beste til å skrive med i skolesammenheng. Hva mener du ? Vanskelig å bruke, dårlig opplegg ? Bare lurer. Det er så vanskelig å velge :p

 

 

Som sagt så har jeg kun brukt iPad dette året, på en hødskole hvor foreleserne har fått utdelt iPad til bruk i undervisningen. Mye som gjør Android uegnet, men ikke nødvendigvis sikkert at det går ut over din bruk.

 

Slik jeg bruker den så får vi alltid mange dokumenter. POwerpointpresentasjoner til nedlasting, kompendier til lesning, bøker (som jeg har digitalt), utdelte papirer etc. Alt det havner på iPaden. Får jeg papirer i en forelesning vipper jeg opp et eksternt kamera, knipser bilder av arkene, importerer til iPad med camera connection kit, kjører gjennom Scanner Pro for å få de til å se ut som ordentlige scans (fikser kontrast, skjevhet etc) og så har jeg en PDF file av papirdokumenter på ca et minutt. Så langt kommer du også i Android, og mange Android-tablets har godt nok kamera til at du kan scanne direkte uten å gå via eksternt kamera.

 

Neste steg er hvor det går galt for Android. FInnes et dusinvis programmer på iPad som fungerer noenlunde på samme måte; du kan importere dokumenter eller opprette blanke sider, og så skrive oppå. Enten med håndskrift, eller "maskintekst". Disse programmene har en funksjon hvor du kan skrive stort i en boks så kommer teksten i "normal" håndskriftstørrelse på siden. De har funksjoner for automatisk å flytte boksen slik at du bare skriver i vei til du får slikt noe: http://dl.dropbox.com/u/510000/Photo%2002-12-2011%2018%2018%2005.png

Der har jeg skrevet på en blank side, men du kan også skrive oppå dokumenter. Håndskrift på den måten er genialt for mange ting, f.eks mer "fleksibelt" om du må skrive lite innimellom setninger, streke hit og dit, skrive matematikkformler, skrive på skrå etc. Noen av de programmene til ipad har også mer avanserte funksjoner som at du kan sette inn lydopptak inn i notatene etc. Du kan eksportere notatene til PDF etterpå så du kan lese på hva som helst.

 

Akkurat denne typen program er hovedgrunnen til at det går så greit som det gjæøre å bruke iPad på skolen for meg, men du klarer deg kanskje med maskintekst. En av foreleserne våre bruker samme program istedetfor overhead/smartboard, kobler bare til iPaden med VGA-adapter til prosjekter og skriver i vei. VGA adapter får du ikke engang til Galaxy Tab, sånn for å nevne enda en ting som gør mange Android-tablets uegnet til utdanning.

 

Er også andre typer programmer som gjør en forskjell, men kommer an på hva du trenger. Har brukt SYncPad en del, det er et program som oogås lar deg skrive på dokumenter, men det sender automatisk bilde av skjermen til en nettside som andre nettlesere kan besøke. Åpner du den siden i en nettleser på en PC tilkoblet en prosjektor har du automatisk trådløst smartboard uten krav om installering av programvare, kun en HTML5 nettleser. Det er dog mer en program for lærere, har allikevel brukt det et par ganger på gruppearbeid og studentpresentasjoner. Så har du ReplayNote, et program som - surprise surprise - også går ut på å skrive på ting. Det ReplayNote gjør er at det "filmer" skjermen mens du skriver samtidig som det tar opp lyd så du kan kommentere hva du gjør, og setter sammen alt det til en video som lastes opp til YouTube. Nytteverdien er om du vil vise noen hvordan du gjør matte/fysikk/whatever og så bare lager en video som viser utregning som du så kan sende link til. Finnes flere slike finurlige programmer også, felles for alle er at de ikke er på Android. Det gjør heller ikke appen til Fronter, om dere bruker det idiotiske systemet. Har du språkfag finner du de blå ordbøkene på iPad, ikke Android, og slik fortsetter det egentlig. iPad har blitt adoptert av så mange utdanningsinstitusjoner nå at forspranget når det gjelder utdanningsrelaterte programmer bare øker, desverre.

 

En annen ting å tenke på er at iPad har 4:3-skjerm, Android 16:9. Selv om iPaden sin oppløsning er lavere og faktisk passer helt inn i oppløsningen til mange Android-tablets (1024x768 er kortere begge veier enn 1280x800) så vil jeg påstå at det er bedre å lese dokumenter på en skjerm som er tilpasser dokumenter, ikke film.

 

Men som sagt så vet ikke jeg hvordan du har tenkt å bruke tableten på skolen. Hvis du kun trenger skriveprogram så spiller det egentlig liten rolle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kalles Sleep of Death og er et veldig normalt problem på flere modeller av Galaxy Tab. En ting som kan hjelpe problemet, dog ikke nødvendigvis fikse det, er å sette Wifi-instillingene til å skru seg av når skjermen er av.

Lenke til kommentar

Captain Ødegård : Det er ikke så avanserte ting der jeg går på skole. Jeg går i 10.klasse og vil bare bruke en pad på skolen, og kanskje gjøre resten ferdig hjemme på en pc. Jeg synes det er litt tungvint med å dra på en data fram og tilbake heletiden. Jeg vil gjerne bare skrive på skolen eller lage en powerpoint. Problemet er at jeg sliter med konsentrasjonen når jeg skriver med penn og jeg jobber mer effektivt på en datamaskin eller en pad. Derfor synes jeg kommentaren på komplett.no passet meg perfekt :) Tab 8.9 er i tilleg en veldig god maskin, som gjør den bra på mange bruksområder.

 

Om iPad er best til å skrive med tar jeg det, men ikke om den såvidt er bedre. Jeg har en iPhone 4S og synes det er kjempeflott men synes ikke iOS på iPad er så kult. Jeg hadde jo en Desire, og likte ikke android med sense, men synes det virker kjempekult på en tab 8.9 / 10.1. Det er uansett Samsung sitt grensesnitt som jeg synes er så frecht at det frister.

Lenke til kommentar

Kan fortelle deg det at jeg har sittet med Galaxy Tab på universitetet med Fronter og hele pakka de siste 3 månedene uten problemer. Den takler alle standard oppgaver fint og nettleseren gjør unna alle oppgavene som en vanlig nettleser kan gjøre. Akkurat det burde ikke endre et valg da det ikke er noe problem i det hele tatt. Skriveprogrammer er det flust av på Tab'en også så det går helt fint. Sitter med Polaris Office og Quickoffice. Begge to gjør unna standard skriveoppgaver i en fei. Om du vil gå for skikkelig tablet system med tastatur ville jeg tatt Asus sin. Rundt samme pris og tastaturet du betaler for med Asus sin er mye mer kompakt og fint enn Galaxy Tab sin.

 

Skal jeg si meg helt ærlig så burde du vente i et par måneder til. Tegra 3 tablets kommer snart på markedet og de vil ha litt mindre glitches og skjit i seg enn Tegra 2 har. Tegra 2 har småproblemer i grafikkdelen av Tegra 2 i portrait mode. Noe som kan gjøre at ting går tregt den veien.

Lenke til kommentar

Jeg ser at Transformer Prime er rett rundt hjørne. Med de heftige specs'a burde det vere et mye bedre nettbrett i utgangspunktet enn tab og iPad !? Om prisen som er oppgitt er riktig vil jeg heller kjøpe det.

Det er ikke sikkert at jeg kjøper, bare er inne på tanken :) Vil bare høre hva jeg eventuelt burde kjøpe, men takk for alle svar, de er til god hjelp :) Tastatur skal jeg nok kjøpe, uansett nettbrett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Å se tablets bli referert til som nettbrett på det satans minoritetsspråket vårt får meg virkelig til å håpe at hele språket går under

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Da har jeg endelig bestemt meg for en tab selv, tror jeg ;)

 

Fant 32gb-versjonen hos it24.no, men har aldri handlet der før. Noen med erfaringer?

 

Vil det ha noen negative konsekvenser at dette ser ut til å være en amerikansk versjon? Ellers noen som ser noen grunner til at jeg ikke bør kjøpe denne modellen som it24.no fører? Hadde satt stor pris på om dere som har peiling tok en titt og rådet meg! :)

 

På forhånd takk,

Haakon

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Har selv en amerikansk 7.0 Plus og ikke merket noe negativt med det enda, annet enn at laderen trenger en bitteliten konverteringsplugg om du ikke kjøper ny norsk

Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe en 10.1" på Smart Club til 2990 i dag som julegave til familien. Har som mål å ikke åpne den før julaften, men dit jeg skal er det ikke trådløst nettverk. Går det ann å laste ned applikasjoner til pc for så å overføre de til taben?

 

Noen tips til "veske"/futural hos Deal extreme?

 

Og har noen erfaring til overganger for minnekort/minnepenner fra Deal Extreme, f.eks denne?

 

(Sorry hvis spørsmålene har blitt besvart før, men var ikke så lysten å lese gjennom nesten 1000 innlegg.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...