Gå til innhold

– PlayStation 4-utvikling i gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faen også! PS3 er jo mer enn god nok. Tar meg nok ikke råd å bytte ut PS3'n(som fungerer optimalt. Hatt den siden PS3 kom til Norge), dessuten, hvor skal jeg gjøre av PS3?

 

Latterlig å hive/pakke ned en ufattelig god konsoll for å få en litt nyere.

 

 

Synes de kunne gitt faen i dette iallefall såpass lenge til ps3n min tok kvelden :p (Noe jeg tviler på skjer?!).

 

God nok? Gammelt søppel som hindrer utviklingen for virkelige gamere.

 

Virkelige gamere som du kaller det bryr seg ikke om hardware men om spillene ;)

Lenke til kommentar

Sony har da vært ganske innovative maskinvaremessig, det er utnyttelsen det har stått på.

Innovative og innovative...Innbiller meg å ha lest at Sony utforsket muligheten for å bruke Cell også for grafikk og at da det viste seg å være vrient, klasket de på en (nærmest allerede utdatert) RSX i stedet. Uten at jeg skal påberope meg ekspertise på feltet, har jeg hørt meninger om at Cell på tross av sine tallknuser egenskaper er lite egnet som gaming prosessor.

 

Uansett kan en spørre seg om det var så lurt, når så mange klaget over hvor vansklig det var å programmere til Cell.

 

Skulle bare mangle at de har begynt, det er jo dagens konsoller sørger for at vi får levert dårligere spill enn det som er mulig.

MrLG, vil du gifte deg med meg? - Fra spøk til revolver så er dette nøyaktig det jeg tenker og selv om jeg eier PS3 er det PC jeg brenner for. Og PC får brenne så lenge mulitkonsolltitler dominerer markedet og konsollene for lengst er utdaterte.

 

At denne er under utvikling sier jo forøvrig ikke noe om når den vil lanseres, går vel rundt 5-6år mellom hver generasjon og i såfall begynner tiden å bli moden (PS1 94/95, PS2 00, PS3 06)PS2 og PS3 ble vel annonserte ca ett år før lansering I så fall kunne man vel anta i løpet av 2012 rundt disse måneder?

Allikevel er det noen steder som mener å ha rykter fra insidere om lansering i 2014, så her gjetter man litt i blinde.

Lenke til kommentar

Faen også! PS3 er jo mer enn god nok. Tar meg nok ikke råd å bytte ut PS3'n(som fungerer optimalt. Hatt den siden PS3 kom til Norge), dessuten, hvor skal jeg gjøre av PS3?

 

Latterlig å hive/pakke ned en ufattelig god konsoll for å få en litt nyere.

 

 

Synes de kunne gitt faen i dette iallefall såpass lenge til ps3n min tok kvelden :p (Noe jeg tviler på skjer?!).

 

God nok? Gammelt søppel som hindrer utviklingen for virkelige gamere.

 

Virkelige gamere som du kaller det bryr seg ikke om hardware men om spillene ;)

Løgn.

 

Jeg sitter selv med dyr PC hardware og gleden med det siste 5 år har falt betraktelig og etter 3xHD6950 kjøpet blir det nok en kraftig brems på denne siden.

Sannhet.

 

Slik jeg ser går den "dårlige" grafikken gjerne hånd i hånd i med dårlig gameplay. Dette kan sees ifht. mulitkonsolltitler, der spillene i utgangspunktet legges opp for enkel konsoll mekanikk (enten det er snakk om kontroller, menysystem eller gameplay etc.) samt at grafikkmotor må være bakoverkompatibel med den utdaterte hardwaren i konsollen. Motpolen til dette mønstret blir små utgivere som ikke har råd til fancy grafikk eller konsollutgivelse og dermed må satse på godt gameplay myntet spesifikt på PC og middelmodig grafikk (Se f.eks Mount & Blade). Denne situasjonen tenker jeg at ofte blir feilaktig tolket til at harcore gamere "ikke bryr seg om grafikk".

Lenke til kommentar

Virkelige gamere som du kaller det bryr seg ikke om hardware men om spillene ;)

Virkelige spillere bryr seg om opplevelsen og spillopplevelsen er noe som ofte blir bedre med bedre bildekvalitet, grafikk og framerate. Dette er noe bedre hardware gir mulighet for.

Det blir litt som å si at virkelige musikk elskere ikke bryr seg hvilken musikkanlegg dem hører på, eller at virkelige film elskere ikke bryr seg om hva dem ser filmene på. Virkelige film elskere går gjerne ofte på kino.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virkelige gamere som du kaller det bryr seg ikke om hardware men om spillene ;)

Virkelige spillere bryr seg om opplevelsen og spillopplevelsen er noe som ofte blir bedre med bedre bildekvalitet, grafikk og framerate. Dette er noe bedre hardware gir mulighet for.

Det blir litt som å si at virkelige musikk elskere ikke bryr seg hvilken musikkanlegg dem hører på, eller at virkelige film elskere ikke bryr seg om hva dem ser filmene på. Virkelige film elskere går gjerne ofte på kino.

 

Alle liker jo bra grafikk, men du har dem som setter grafikk og det at dem får presset sine dyrebare skjermkort høyere en noe annet. Slike er ikke virkelige gamere i mine øyne. Og som sutrer hele tiden på at spill på pc er konsollifisert og dårlig for vifta på skjermkortet går bare på 60%...

 

Dem som skriker at Crysis 2 er så utrolig dårlig men som snur på flekken når DX11 patchen kommer og spillet er plutselig verdens beste spill. Dem som skryter hemningsløst av Crysis...verdens peneste og mest ræva kjedelige spill ever uansett plattform...

 

Ja vi snakker om PC kål hodene, som jeg ikke skjønner må sutre å grine hele tiden. Dem har jo sine overlegne maskiner...så hold dere der da og ikke kom å klag på konsoll seksjonen på forumene.

 

NB: Dette er ikke en mld til noen spesifikke i denne tråden men generelt til dem som føler seg truffet under kategorien PC kål hode.

 

"tørker fråden rundt munnen og trekker seg rolig tilbake ned fra pulten og plukker et par taste knapper ut av bena..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkelige gamere som du kaller det bryr seg ikke om hardware men om spillene ;)

Virkelige spillere bryr seg om opplevelsen og spillopplevelsen er noe som ofte blir bedre med bedre bildekvalitet, grafikk og framerate. Dette er noe bedre hardware gir mulighet for.

Det blir litt som å si at virkelige musikk elskere ikke bryr seg hvilken musikkanlegg dem hører på, eller at virkelige film elskere ikke bryr seg om hva dem ser filmene på. Virkelige film elskere går gjerne ofte på kino.

 

Alle liker jo bra grafikk, men du har dem som setter grafikk og det at dem får presset sine dyrebare skjermkort høyere en noe annet. Slike er ikke virkelige gamere i mine øyne. Og som sutrer hele tiden på at spill på pc er konsollifisert og dårlig for vifta på skjermkortet går bare på 60%...

 

Dem som skriker at Crysis 2 er så utrolig dårlig men som snur på flekken når DX11 patchen kommer og spillet er plutselig verdens beste spill. Dem som skryter hemningsløst av Crysis...verdens peneste og mest ræva kjedelige spill ever uansett plattform...

 

Ja vi snakker om PC kål hodene, som jeg ikke skjønner må sutre å grine hele tiden. Dem har jo sine overlegne maskiner...så hold dere der da og ikke kom å klag på konsoll seksjonen på forumene.

 

NB: Dette er ikke en mld til noen spesifikke i denne tråden men generelt til dem som føler seg truffet under kategorien PC kål hode.

 

"tørker fråden rundt munnen og trekker seg rolig tilbake ned fra pulten og plukker et par taste knapper ut av bena..."

Det er nok ikke mange som "skriker" at Crysis 2 er dårlig, men PC-entusiaster vil merke seg særdeles få muligheter for konfigurasjon av grafikk. At de kun har "Gamer", "Advanced" og "Hardcore" er veldig lite spesifikt og kan kun betraktes som latskap fra utviklerens side. At et spill som påberoper seg nydelig grafikk leveres flere DX-generasjoner (10, 10,1 -> 11) bak den nåværende og lavere en sin 3 1/2 år eldre storebror er bare komisk. Dette er før jeg har nevnt små teksturer og overdrevne blur-effekter.

 

For å holde diskusjonen litt relatert til topic har du her forøvrig en av Cryteks (Crysisutvikleren) ledende grafikkingeniører som påpeker at neste generasjons konsoller bør ha mye mer RAM: :tease:

http://www.computerandvideogames.com/298442/news/crytek-wants-ps4/xbox-720-to-have-8gb-of-ram/

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Virkelige gamere som du kaller det bryr seg ikke om hardware men om spillene ;)

Virkelige spillere bryr seg om opplevelsen og spillopplevelsen er noe som ofte blir bedre med bedre bildekvalitet, grafikk og framerate. Dette er noe bedre hardware gir mulighet for.

Det blir litt som å si at virkelige musikk elskere ikke bryr seg hvilken musikkanlegg dem hører på, eller at virkelige film elskere ikke bryr seg om hva dem ser filmene på. Virkelige film elskere går gjerne ofte på kino.

 

Alle liker jo bra grafikk, men du har dem som setter grafikk og det at dem får presset sine dyrebare skjermkort høyere en noe annet. Slike er ikke virkelige gamere i mine øyne. Og som sutrer hele tiden på at spill på pc er konsollifisert og dårlig for vifta på skjermkortet går bare på 60%...

 

Dem som skriker at Crysis 2 er så utrolig dårlig men som snur på flekken når DX11 patchen kommer og spillet er plutselig verdens beste spill. Dem som skryter hemningsløst av Crysis...verdens peneste og mest ræva kjedelige spill ever uansett plattform...

 

Ja vi snakker om PC kål hodene, som jeg ikke skjønner må sutre å grine hele tiden. Dem har jo sine overlegne maskiner...så hold dere der da og ikke kom å klag på konsoll seksjonen på forumene.

 

NB: Dette er ikke en mld til noen spesifikke i denne tråden men generelt til dem som føler seg truffet under kategorien PC kål hode.

 

"tørker fråden rundt munnen og trekker seg rolig tilbake ned fra pulten og plukker et par taste knapper ut av bena..."

 

Vi MÅ klage og sutre på konsollene, fordi spill blir laget på mulitiplatform, og da blir de skalert til å passe det svakeste leddet, nemlig konsollene. DVS at konsollene forhindrer at vi får bedre og penere PC spill.

 

Personlig synes jeg ikke at de som ikke verdsetter graffikk er noe mere "virkelige gamere" enn de som gjør det, faktisk heller omvendt. Det var veldig bra sammenligning MistaPi gjorde med musikkanlegg og kino, akkurat sånn er det med spill og gamere også

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal det være noe poeng i å lage en ny konsoll, så må det være noe nytt som den andre ikke har. Det eneste jeg ser på dette som er ultra HD (eller bare høyere oppløsning), men det er fortsatt en stund til dette er standard på TVer, så tviler sterkt på at det kommer en ny konsoll fra Sony på kanskje et par år. Men vi får se hva de finner på....

Lenke til kommentar

Dette kan bli interessant, men jeg håper for Guds skyld den støtter ps3 spill. Er lei av å måtte kjøpe nye spill bare for å kunne bruke en ny maskin. Ikke at det er noe i veien med nye spill, men jeg har jo også lyst til å spille gamle spill uten å måtte løpe frem og tilbake for å koble til og fra forskjellige konsoller.

Endret av Henrik0
Lenke til kommentar

Dette kan bli interessant, men jeg håper for Guds skyld den støtter ps3 spill. Er lei av å måtte kjøpe nye spill bare for å kunne bruke en ny maskin. Ikke at det er noe i veien med nye spill, men jeg har jo også lyst til å spille gamle spill uten å måtte løpe frem og tilbake for å koble til og fra forskjellige konsoller.

Nå ville det jo at det det ville være veldig rart om denne ikke skulle være bakoverkompatibel. Sony har jo kastet så utrolig mange millioner inn i Cell investeringer at å bytte ut til en annen prosessor ville vært et ekstremt tapsprosjekt. Det ville sjokkere meg om denne ikke fikk støtte for PS3 spill.

Lenke til kommentar

Skal det være noe poeng i å lage en ny konsoll, så må det være noe nytt som den andre ikke har. Det eneste jeg ser på dette som er ultra HD (eller bare høyere oppløsning), men det er fortsatt en stund til dette er standard på TVer, så tviler sterkt på at det kommer en ny konsoll fra Sony på kanskje et par år. Men vi får se hva de finner på....

Jeg tviler sterk på at vi vil se UltraHD i neste generasjons konsollene, i beste fall vil det være en kuriositet slik 1080p er idag.

Mer data per pixel gir som regel større inntrykk enn flere av dem. Langt bedre grafikk og flere muligheter innen fysikk håndtering etc hadde vært noe nytt fra dagens konsoller. Det samme med 1080p (2,2x flere pixler fra idag) med skikkelig AA implentert i spillene, dette hadde gitt en stor oppgradering i bildekvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faen også! PS3 er jo mer enn god nok. Tar meg nok ikke råd å bytte ut PS3'n(som fungerer optimalt. Hatt den siden PS3 kom til Norge), dessuten, hvor skal jeg gjøre av PS3?

 

Latterlig å hive/pakke ned en ufattelig god konsoll for å få en litt nyere.

 

 

Synes de kunne gitt faen i dette iallefall såpass lenge til ps3n min tok kvelden :p (Noe jeg tviler på skjer?!).

 

God nok? Gammelt søppel som hindrer utviklingen for virkelige gamere.

 

Virkelige gamere som du kaller det bryr seg ikke om hardware men om spillene ;)

 

 

er en grunn til at jeg har over 500 spilletimer på final fantasy 10 og er ennå ikke lei.

gleder meg hver gang til å begynne på nytt=)

Lenke til kommentar

Dette kan bli interessant, men jeg håper for Guds skyld den støtter ps3 spill. Er lei av å måtte kjøpe nye spill bare for å kunne bruke en ny maskin. Ikke at det er noe i veien med nye spill, men jeg har jo også lyst til å spille gamle spill uten å måtte løpe frem og tilbake for å koble til og fra forskjellige konsoller.

Nå ville det jo at det det ville være veldig rart om denne ikke skulle være bakoverkompatibel. Sony har jo kastet så utrolig mange millioner inn i Cell investeringer at å bytte ut til en annen prosessor ville vært et ekstremt tapsprosjekt. Det ville sjokkere meg om denne ikke fikk støtte for PS3 spill.

 

HD-oppløsning var "forrige krig". Neste runde kommer til å handle om noe annet tror jeg. En utfordring er å skille seg fra PC og IPad på en meningsfylt måte.

Lenke til kommentar

Skal det være noe poeng i å lage en ny konsoll, så må det være noe nytt som den andre ikke har. Det eneste jeg ser på dette som er ultra HD (eller bare høyere oppløsning), men det er fortsatt en stund til dette er standard på TVer, så tviler sterkt på at det kommer en ny konsoll fra Sony på kanskje et par år. Men vi får se hva de finner på....

Jeg tviler sterk på at vi vil se UltraHD i neste generasjons konsollene, i beste fall vil det være en kuriositet slik 1080p er idag.

Mer data per pixel gir som regel større inntrykk enn flere av dem. Langt bedre grafikk og flere muligheter innen fysikk håndtering etc hadde vært noe nytt fra dagens konsoller. Det samme med 1080p (2,2x flere pixler fra idag) med skikkelig AA implentert i spillene, dette hadde gitt en stor oppgradering i bildekvaliteten.

Helt enig med deg her. Ingen av dagens konsoller er true FullHD med god AA og DX11 kvaliteter så vi får håpe at det blir hva vi får se. I tillegg at de da lett skal kjøres i minimum 60fps (20-30fps bør bli historie) og kanskje tom. 120fps stereoskopisk 3D uten å svette hardwaremessig. Jeg kan nesten ikke vente på GT og FM på en slik generasjon.

 

Fordelen med dette er at nesten alle nå har 1080p flatskjermer og dette ville vært midt i blinken for å selge heftig med konsoller fra dag 1.

 

Jeg håper også dette snart kommer slik at vi kan få et etterlengtet løft i teknologien. Q1 2014 eller Q3 2013 til julen hadde vært ideelt. Dog trenger studioene lang tid på å få til virkelig imponerende titler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bildekvalitet og flyt i grafikken er ikke viktigst, men det er viktig for spillopplevelsen.

 

PlayStation 3 hadde et par dårlige designvalg. For det første var Cell-prosessoren overdimensjonert sammenlignet med GPU, her kunne de spart penger og effektforbruk som kunne blitt fokusert på en bedre GPU eller rett og slett en billigere og kjøligere konsoll. Det andre dårlige valget var å beholde GeForce 7800-brikken som de kunne byttet ut med en betraktelig bedre GeForce 8800-brikke siden PlayStation 3 var så forsinket. De kunne da brukt en 8800-brikke(G80) av lavere sortering og fremdeles ha suveren ytelse sammenlignet med Xbox 360, og det hadde ikke blitt betydelig dyrere. På sikt ville det faktisk blitt billigere, siden nVidia har måttet produsere gamle NV47-brikker og krympe disse, samtidig som Sony bare har brukt øvre sortering, som betyr at en god del brikker blir til overs. I stedet burde de valgt G80 som er en arkitektur som nVidia har beholdt videre, eventuelt byttet med f.eks. G92 i slim. Kraftigere GPU ville medført flere spill i FullHD og bruk av AA. Men minst like viktig er teksturkvaliteten til GeForce 8000 og nyere med anisotropic filtering, og denne generasjonens mulighet til å generere vertices på GPU.

 

Min ønskeliste for PlayStation 4 er en Kepler-basert GPU og en høyt klokket CPU med cirka 4 kjerner (mer enn 6 har lite for seg til spill, jeg vil ha minimum 3). Rikelig med minne til GPU, og en del minne til CPU, og med en bred god databuss, også til disken. En liten SSD til operativsystemet samt kanskje deler av lasting for spill. I kontrollene vil jeg ha analoge stikker med mer presisjon og med motstand som øker mer med avstand fra senter. Dette er det jeg vil ha som utvikler, hva sluttbrukere ønsker er nok en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...