Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

For meg er det også mer enn nok om den er like sterk som en 360, men det hadde vært fint om tredjepartsspill som Street Fighter 5 og Mass Effect 4 osv også kunne kommet til Wii U - og for det så må den nok være noe kraftigere enn PS360. Dog trenger den nok ikke være voldsomt mye kraftigere, da den med en moderne arkitektur uansett skulle kunne kjøre nedskallerte versjoner av PS4/Xbox3-spill.

 

Nintendo har forresten et investormøte mot slutten av måneden, så der får vi nok vite en del av deres planer for i år. Forrige gang røpte de blant annet at Wii U vil ha konto-basert online og at vi får et nytt New Super Mario Bros spill til 3DS i løpet av finansåret, men denne gangen skal hele finansåret oppsummeres, så det er vanlig å få mer informasjon her.

 

Anngående den Miyamoto-Miien, så tror jeg nok det dreier seg om et spill - kanskje Miyamotos neste prosjekt for Wii U? Det er ihvertfall nesten alltid spill de hinter slik om. Tror uansett vi kan si med rimelig sikkerhet at vi kommer til å få en god del info i løpet av den neste måneden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt flere rykter, er vel ikke noe mer troverdige enn de forrige, men ihvertfall mer positive:

 

Nintendo still like the name Wii U, but there may be a trademark issue. Regardless, Wii will be part of the name.

Nintendo are unhappy about the "weaker than X360" rumours. It's far from the truth.

Top tier devs are keeping their mouths shut despite these negative rumours.

No release date yet.

Nintendo have discussed haptics, but nothing concrete.

Lenke til kommentar

Og sist, her ser det ut som vi endelig har fått bekreftet noe av innmaten i Wii U:

 

IBM Embedded Dynamic Random Access Memory

Date added: 07 Jun 2011

IBM's embedded dynamic random access memory (test chip shown here) will help deliver a thrilling new game experience to Nintendo fans. The new memory technology, a key element of the new Power microprocessor that IBM is building for the Nintendo Wii U console, can triple the amount of memory contained on a single chip, making for extreme game play.

 

Nå vet vi ingenting om mengden, men det er ihvertfall relativt moderne teknologi.

Lenke til kommentar

Endelig har jeg fått begynt på Zelda Skyward Sword, har fullført en del spill jeg "måtte" bli ferdig med før jeg kunne begynne på dette. Hvert eneste nye Zelda spill er en begivenhet for meg, og dette er ikke noe unntak. Sverdfektinga fungerer overraskende bra, og får gåsehud av den nydelige musikken. Tror jeg har et storslagent eventyr foran meg :)

 

Dette med at Wii U kanskje er svakere enn 360/PS3 og dermed taper "igjen".. Dette er jo deja vu, Wiien skulle bli knust fordi den var så svak, samme med DSen.. Hva skjedde egentlig?

 

Men håper selvsagt at Wii U kan måle seg med 360/PS3, og den bør sånn sett være litt mer kraftig. Tiden vil vise, jeg vet at jeg kjøper konsollen uansett, Mario og Zelda blir jeg aldri lei!

Lenke til kommentar

Har endelig somlet med gjennom Resident Evil: Revelations, så tenkte å ta en liten anmeldelse, mine tanker rundt det eller hva man nå kaller det. Tar det i en spoiler, så blir det raskere å hoppe over om dere ikke gidder lese alt. :p

 

 

Resident Evil: Revelations

 

For det første gidder jeg ikke si noe særlig om resten av serien. For min del døde den etter Resi Zero, og selv om Resi 4 var bra manglet det fullstendig følelsen av at jeg satt og spilte Resident Evil. Det kunne like gjerne vært Alone in the dark 5, Forbidden Siren eller The Suffering uten at det hadde gjort noe særlig fra eller til. RE5 var rimelig kjedelige saker, så jeg trodde serien var død. Og når vi tenker på at Revelations ville ha to karakterer gjennom hele spillet (stort sett) og en god del action lovet det ikke bra. Så hva ble resultatet?

 

Ett ord: Wow... For å ta de beste bitene først starter det svært bra med mørke rom, lyder du ikke helt kan plassere (verken lokasjon eller identitet, for å bruke ordboken litt) :p Kontrollene er perfekte, og grafikken meget bra. Det tekniske er med andre ord helt på topp, stort sett. Selvsagt har vi problemet med full 3D på en liten, bevegelig skjerm, men det er et problem med 3DSen, ikke med spillet. Spillet taper heldigvis heller ingenting på å bli spilt i 2D. Som om ikke alt dette er nok får vi Jill Valentine tilbake. Hun var med i det første og tredje spillet, men har vært irriterende fraværende siden da (medu nntak av diverse spin-offs.) Personlig satte jeg svært stor pris på det. Nok til å ha en plakat av henne på veggen, faktisk. :p

 

Historien denne gangen dreier seg om et cruiseskip der ting har gått til helvete av uvisste årsaker. Det tar ikke lang tid før første zombie-lignende greie dukker opp (riktignok ikke "ekte" zombier, men de er helt klart inspirert av dem.) Videre gjennom spillet får vi møte noen andre kjenninger, og morsomt nok handler det som vanlig om et virus. Legg til trange korridorer, enkelte områder som er som tatt rett ut av herregården i RE1 og så videre, så er det lett å se de har hentet mye inspirasjon fra de første spillene. Det er ikke negativt. Heller tvert om, det virker som om de prøver å si unnskyld for RE4 og 5.

 

Anyway, historien begynner som vanlig lett nok, men blir betydelig mer komplisert etterhvert. Faktisk så kompliset at vi har hele seks hovedpersoner denne gangen, fordelt på tre lag. Det er mye som pågår i bakgrunnen, og det er ikke alltid så lett å vite hva som egentlig foregår. Jeg spolerer neppe så mye når jeg skipet bare er en del av områdene vi får dra til. Historien hopper frem og tilbake i tid, og fra karakter til karakter, men det er gjort på en måte som gjør at det er lett å henge med likevel. Dette var noe av det jeg var mest skeptisk til, siden jeg liker å hamstre våpen, herbs og alt det der. Når vi bytter til en annen person i en annen tid vil vi naturligvis miste alt sammen, men det er som regel fort gjort å finne mer. Men det beste er at det ikke trengs. Ikke fordi vi har mer enn nok ammo, selvsagt. Tvert imot har vi som regel fint lite. Mulig det er bare jeg som hadde flaks, men jeg så hele tiden ammoen og herbs minke drastisk i kamper, men jeg tok ned siste fiende rett før jeg gikk tom for ammo eller helse. Sånne ting gav meg for øvrig en ganske episk scene, der vi hadde fem minutter igjen, og jeg nådde utgangen med to sekunder igjen før... vel, før. Var rimelig anpusten der, men lettet. :p En annen interessant vri var å bli fanget under vann uten noe åpenlyst sted å dra, og med lungene skrikende etter luft. (hallo, det er på et skip i et survival/horror. At man nesten drukner burde ikke være en stor spoiler. Når, hvor og hvorfor, derimot...) :p Sånne ting gjør at det er nok action for de fleste, men det er også et betydelig høyere fokus på overlevelse enn RE4 og 5. Dessverre ser det ut til at RE6 går tilbake til de to spillene med mye action og fint lite annet (løpende zombier med våpen? Cover-system?), men jeg våger å tro Revelations får en verdig oppfølger om ikke så alt for lenge.

 

Så til det litt mer negative. I de forrige spillene er man vant til å ha en sammenhengende historie hele veien, og gjerne med en enkelt karakter. De første hadde riktignok to spillbare karakterer som bi-roller (Rebecca i RE1, Sherry i RE2, Carlos i RE3 osv), men her hopper handlingen i tid og sted hele tiden, og fra karakter til karakter. Det kan være litt forvirrende for noen, og i tillegg er hele spillet delt inn i små kapitler. Ofte begynner ting endelig å ta litt av, bare for å hoppe til neste kapittel. Jeg skjønner det er pga naturen til håndholdte konsoller som ofte spilles på bussen, i friminutt osv), og det funker mye bedre enn jeg hadde fryktet. Men jeg savner de to valgbare karakterene i RE1 og 2, og ikke minst de to scerioene i RE2. (fullfør spillet med Claire og åpne en lengre historie til Leon, og fullføre spillet med ham for å få en lengre historie med Claire. For å få hele historien må man dermed gjennom hele spillet fire ganger.)

 

En av de største skuffelsene jeg fant er en bosskamp helt mot slutten, men gidder ikke spolere for mye. Alt jeg kan si er at de gikk et stykke for langt, og hele kampen burde vært valgfritt. Kanskje for å få en bonus, eller noe sånt. Det hadde vært et naturlig sted å avslutte historien, men neida.

 

Så langt er spillet med andre ord nesten perfekt... og ennå er vi bare halvveis. Dere husker Mercenary-moden fra RE4 og 5? Eller Resident Evil: The Mercenaries 3D? Jepp, den er tilbake her for fullt. Når vi spiller gjennom historien vil vi med jevne mellomrom åpne brettene i Raid-mode. Dette er bare et annet navn for Mercenary-mode. Her velger vi en karakter, kjøper og oppgraderer våpen og prøver å dra gjennom brettet så raskt som mulig, enten solo, sammen med en venn som har spillet via Local Play (eller hva det nå heter), eller over internett. Siden jeg ikke kjenner noen andre som har 3DS, og selv om jeg hadde hatt det har enkelte prestert å klage over at de lagde spill av filmene (!) blir det nok mest solo og internett på meg. Jeg spilte The Mercenaries 3D en god stund på nettet, men fikk stadig vekk problemer med å koble meg til. Dette er helt borte her. Jeg har til nå fått S-rank på alle de første femten brettene på nettet, og har ennå til gode å få en eneste fil med koblingen. Meget bra.

 

En annen morsom ting er at vi nå har Achivements, eller Missions som det kalles her. Det kan være alt fra å utrydde en viss fiende til å samle alle unike våpen, og alt fungerer både i solo og på nettet i multiplayer. I tillegg er det egne missions for kampanjen, interessant nok. I tillegg til dette kan vi få misions fra andre spillere vi spiller med, og selv om dette stort sett består i å drepe en tilfeldig fiende på et tilfeldig brett er det morsomt å jakte på dem. Om enn bare for å fullføre flere missions. (vi får belønning for fullførte missions, naturligvis. Det er alt fra penger til nye våpen.)

 

Alt i alt et meget bra spill jeg anbefaler til alle sammen. Drit i at det er en liten skjerm eller "bare" en håndholdt konsoll. Resident Evil: Revelations er det nest beste spillet i serien, kun overgått av Resident Evil 2.

 

(NB: Circle Pad Expansion er helt nødvendig. Det er ikke uten grunn du får den med i en versjon av spillet. Det er mulig å spille uten den, men det er også mulig å kjøre bil og styre med føttene.)

 

Lenke til kommentar

Nå har det dukket opp et rykte om PS4 (via fudzilla):

 

Actually it’s about what we expected

Sources are now spilling the beans on exactly what we can expect from Orbis, or the PlayStation 4, when it is arrives. For the most part it is about what we already knew, with no real surprises; and it looks to be a very smart decision for AMD.

 

If the tech specs are correct, the latest info has the PS4 showing the unit being built from what amounts to off-the-self parts. The unit will use the AMD A8-3850 APU and Radeon 7670 GPU. The AP-3850 APU is said to clock in at 2.9GHz and it will be a quad core chip, while the HD 7670 which will offer 1GB of RAM and while we have heard rumors of a projected clock speed, we would wait till we are closer to release before we predict what this will actually be.

 

As we told you previously, this selection does take back from the PC side, but there still a lot more questions than answers. Our contacts in the development community seem divided on what the box can actually deliver in terms of performance. According to one developer, “…we really don’t know how well the unit can perform, but so far it has been on par with the current generation.”

 

Ser altså ut som om heller ikke PS4 blir særlig mye kraftigere enn denne generasjonen? Eller kanskje vi bare skal bli enige om at alle disse ryktene i det store og det hele ikke betyr stort når de - som her med Wii U og PS4 - kommer fra "anonyme kilder".

 

Ønsker dere å vurdere kraften i Wii U bør vi gå til de kildene som tross alt er sikrest, nemlig demoene fra E3, og kommentarene fra navngitte utviklere.

Lenke til kommentar

Rumor: Wii U $300 Price Planned

 

Høres ut som en fornuftig pris. Blir ca. 1700,- når jeg sjekker på valutakurser.no. Så blir den nok litt dyrere her i Norge, så et sted mellom 2000-2500,- kanskje?

 

OK, dersom de legger seg på dette prisnivået her samtidig som de skal tjene penger fra dag 1 av, i god Nintendo tradisjon, har jeg virkelig vanskelig for å se for meg at maskinvaren er så enormt kraftig. Det var vel slik at kontrollen i seg selv var en stor kostnad for nintendo i denne omgang?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Ifølge artikkelen vil kontrolleren koste $50 å produsere. Det står også at de fikk GPU og CPU til en god pris.

 

"Nintendo chose an economical GPU and CPU that could keep up with the performance of today's current consoles, but keep hardware costs down to maximize profits. Nintendo got a bargain price on the custom GPU and CPU that the Wii U uses.

 

Men igjen, alt er bare rykter. Men gøy å lese og diskutere uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...