Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser han er kreditert med samme navn som den bankmannen som er med i bøkene. Så da kan det vel godt hende du får viljen din vedrørende gjensyn med Mark Gatiss. Vi vet jo enda ikke helt hvor sentral han kan komme til å bli i bøkene fremover heller.

 

Edit: Og jeg er enig i at han gjorde en god figur i den rollen.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Jeg er helt uenig i at bøkene blir dårligere etter hvert. Problemet er at bok fire og halve bok fem ble totalt fucked på grunn av alt rotet med deling i to. Den delingen fungerte såpass dårlig at det er utrolig merkelig hvis det ikke kommer en revised versjon av bok 4 og 5 hvor handlingen er delt kronologisk i stedet for geografisk. Ærlig talt, at ikke forlaget bare sa "No fucking way" når ideen først dukket opp. Allerede i de første to-tre kapitlene etter at bok fem går over til standard layout blir jo handlingen langt mer logisk, og andre halvdel av bok 5 er for meg den beste boka siden 1.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen angående Braavos. Men uansett gøy at de introduserte byen

Absolutt, følte de traff ganske bra på Braavos. En liten smakebit nå, så får vi se mer ettersom reisen til Arya fortsetter. Eg likar :)

 

Problemet som jeg syntes oppstod i bok fire og størsteparten av bok 5 er at det ble ekstremt langtekkelig. Spesielt Daenerys sin historie følte jeg ble dratt alt for mye ut i bok 5. Samtidig, om det kommer en revised versjon av de to - er det nok "spenning" til å kunne gjøre det? F.eks. i bok 3 skjer det mætt med action/spennende ting både midt i og på slutten. I bok 4 og 5 skjer vel det meste mot slutten, om jeg husker rett?

Lenke til kommentar

Jeg er helt uenig i at bøkene blir dårligere etter hvert. Problemet er at bok fire og halve bok fem ble totalt fucked på grunn av alt rotet med deling i to. Den delingen fungerte såpass dårlig at det er utrolig merkelig hvis det ikke kommer en revised versjon av bok 4 og 5 hvor handlingen er delt kronologisk i stedet for geografisk. Ærlig talt, at ikke forlaget bare sa "No fucking way" når ideen først dukket opp. Allerede i de første to-tre kapitlene etter at bok fem går over til standard layout blir jo handlingen langt mer logisk, og andre halvdel av bok 5 er for meg den beste boka siden 1.

 

Hadde egentlig ikke tenkt å si noe på temaet, men stort sett enig med det du skriver her. Legger til at mange av de nye pov'ene ikke passet meg helt, men det er uansett jævlig mye fett i begge bøkene.

Lenke til kommentar

Selv om jeg som regel foretrekker kronologiske kapitler, tror jeg i grunn oppdelingen av bok 4 og 5 på denne måten var den beste løsningen Martin kunne komme opp med. Det gikk ikke knirkefritt, men jeg synes ikke det fungerte spesielt dårlig heller, med untak av at det ble litt vel mange småkjedelige Jaime/Brienne/Cersei-kapitler i bok 4. Hadde bøkene vært delt i to kronologisk, ville vi hatt alt for mange POV-karakterer på én gang, alle uten noe klimaks eller avslutning i del 1. Jeg sier meg enig med Sleggefett i at problemet hovedsakelig var langtekkeligheten. Har midlertid intrykk av at bøkene ble som de ble på grunn av falmende interesse fra Martins side, men at de heller bærer preg av skrivesperre og mange ombestemmelser. Mye på grunn av at han droppet det planlagte tidshoppet.

 

Angående Daenerys, har Martin forklart hvorfor han viser som mye av hennes tid i Meereen:

 

 

 

A major concern in A Song of Ice and Fire and Game of Thrones is power. Almost everybody – except maybe Daenerys, across the waters with her dragons – wields power badly.
Ruling is hard. This was maybe my answer to Tolkien, whom, as much as I admire him, I do quibble with. Lord of the Rings had a very medieval philosophy: that if the king was a good man, the land would prosper. We look at real history and it's not that simple. Tolkien can say that Aragorn became king and reigned for a hundred years, and he was wise and good. But Tolkien doesn't ask the question: What was Aragorn's tax policy? Did he maintain a standing army? What did he do in times of flood and famine? And what about all these orcs? By the end of the war, Sauron is gone but all of the orcs aren't gone – they're in the mountains. Did Aragorn pursue a policy of systematic genocide and kill them? Even the little baby orcs, in their little orc cradles?

In real life, real-life kings had real-life problems to deal with. Just being a good guy was not the answer. You had to make hard, hard decisions. Sometimes what seemed to be a good decision turned around and bit you in the ass; it was the law of unintended consequences. I've tried to get at some of these in my books. My people who are trying to rule don't have an easy time of it. Just having good intentions doesn't make you a wise king.

(Fra et lengre intervju: http://www.rollingstone.com/movies/news/george-r-r-martin-the-rolling-stone-interview-20140423?page=3

 

Dette endrer ikke på at det ble litt uinteressant til tider, men jeg må sette pris på det Martin ønsket å gjøre

Lenke til kommentar

Vel... hvis det var forklaringen så håper jeg han synes han har fått demonstrert det godt nok nå som Daenerys ikke lenger er i en by på en trone... og dermed ikke sender henbe tilbake til en trone i Essos, men isteden lar henne skape sin historie på andre måter enn å vise hvilken rettferdig dronning hun er.

 

Trenger ikke nødvendigvis å være i westeros bare det driver historien hennes fremover. Møtet hennes med Khalasaren på slutten av bok 5 er hva jeg vil kalle "lovende" :)

Lenke til kommentar

Synes det er interessant at han prøver å vise realistiske, politiske utfordringer ved å plutselig skulle styre en hel by, men selv ikke Martin greide å gjøre det særlig spennende. Spesielt ikke når dette tok opp 100-200 sider.

 

Generelt lider bøkene av at tidshoppet ikke ble noe av. Selv om jeg likte det meste, er det mye som kunne blitt hoppet over eller omskrevet til å passe i en nedkortet flashbackform.

Endret av Serjiously
Lenke til kommentar

Trodde ikke GRRM skulle klare å overraske meg etter de første 4 bøkene, men cliffhangern med Jon.. Den var ufin!

Så har du også Kings Landing hvor Lannisters nå ikke har noe særlig med makt lenger, om du ser bortifra Cersei som virka som et lite nervevrak, Winterfell, Arya osv. Er nok å fortelle om for stakkars GRRM :)

Lenke til kommentar

Om man ser bort fra Cersei sier du? Ikke bare er hun spik spenna gæærn men hun skal snart dømmes gjennom en trial by combat som hun ikke nødvendigvis kommer helskodd ut av, og hva sitter Lannisters igjen med da?

 

Er absolutt lagt godt til rette for en bra bok 6 ja :)

Lenke til kommentar

Og det skal liksom være en garanti for at hun vinner? Dette er tross alt GRRM og ASOIAF ;-)

Oh hells to the no, men det er jo en indikasjon på at hun fremdeles har makt. Hun satt bokstavelig talt naken på en celle, og fikk likevel plassert en ukjent mann uten stemme eller ansikt i den mest eksklusive militærposisjonen på kontinentet!

Beste hadde vært om hun døde, så slapp man alt sytet. Ta gjerne med seg Brianna eller hva det var i samme slengen.

Brianna the Tart? ;p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...