Gå til innhold

Test: Nettlesere


Anbefalte innlegg

Tja, vet ikke helt jeg. Jeg dro nettopp ut en fane ifra Opera, som ble åpnet i et nytt vindu. Så dro jeg det til siden, og fikk to Opera-vinduere på hver side av skjermen, 50/50. Så dro jeg siden tilbake til hvor jeg hadde den orginalt.

 

50/50-greiene er en funksjon i Windows 7. Fane-greiene er en funksjon i nettleserene. Opera og IE iallefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor får Safari + for RSS-reader og ikke IE9? Er Safari hvirkelig så mye bedre på dette området? Har ikke brukt Safari. Og hvorfor kjører dere tester fra Google og Firefox, men hopper over W3Cs HTML5 test?

 

Og om en nettleser får + for god RSS-funksjonalitet, hvorfor får ikke andre nettlesere - for å ha ræva RSS-funksjonalitet, som f.eks. det å ikke kunne klare å vise en enkel RSS-feed på en god måte i det hele tatt.

 

Og istedenfor å kjøre mange javascript tester, hvorfor ikke teste hvor raske nettleserene er på å åpne la oss si de 30 største nettsidene i Norge?

 

Tja, vet ikke helt jeg. Jeg dro nettopp ut en fane ifra Opera, som ble åpnet i et nytt vindu. Så dro jeg det til siden, og fikk to Opera-vinduere på hver side av skjermen, 50/50. Så dro jeg siden tilbake til hvor jeg hadde den orginalt.

 

50/50-greiene er en funksjon i Windows 7. Fane-greiene er en funksjon i nettleserene. Opera og IE iallefall.

 

Hva skjer om du tar tak i en fane og drar denne rett ut i sida? Slik du forklarer det så må du bruke to "drag" med Opera for å gjøre det som tar ett "drag" i IE.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Det er korrekt. Når jeg først drar fanen ut av Opera-vinduet, starter dette "nytt vindu"-sekvensen. Det kan dessverre ikke gjøres om til et "nytt vindu på halve skjermen"-sekvens. Men det er mulig, bare med to klikk-dra isteden for en.

 

Ja, men da er det jo en ekstra feature som IE har som de andre ikke har da.

Lenke til kommentar

Det som er litt interessant er at det overhodet ikke er tatt hensyn til HVILKE tillegg o.l. som støttes i de forskjellige nettleserne.

 

For meg, f.eks., finnes det ingen konkurrent til Firefox om jeg skal gjøre noe som helst utover det å browse websider - til det er Chrome en god kandidat, men pga. manglende støtte for "de riktige" utvidelsene (for meg) så vinner Firefox helt klart.

 

Det er også litt interessant at det overhodet ikke er tatt hensyn til Firefox' måte å organisere grupper av bokmerker på, ettersom dette er tatt hensyn til når det gjelder Opera.

 

En ganske meningsløs test, med andre ord, særlig når det ikke egentlig dras noen konklusjon.

 

Kanskje det kunne vært en ide å gjøre en anbefaling basert på forskjellige bruksområder? For de aller, aller fleste brukere vil nok IE 9 faktisk gjøre jobben mer enn godt nok - det er en meget god nettleser, særlig med tanke på IEs noe brokete historie. Chrome er også en nettleser som, dersom man vil ha et alternativ til IE, er meget god og kjapp. Det er synd at Opera mister terreng i desktop-markedet, og med tanke på at det stadig kommer gode (til tider meget gode) alternativer også på mobilmarkedet, så er Operas største fordel for tiden Opera Turbo. Safari er og blir en søplete browser, dessverre. Vil man først ha en webkit-basert browser, så kan man heller gå for Chrome (enn så lenge i alle fall).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foretrekker Chrome fordi den er raskest(på min maskin).

Men det er store problemer med flash, den stopper hele tiden og fryser nettleseren. Mange som har hatt dette problemet i flere måneder og ingen oppdateringer som løser problemet. Også liker jeg den ikke fordi den har så mange prossesorer som åpnes.

Lenke til kommentar

IE har også en stygg vane å krasje til tider av ukjent årsak. FireFox er like så, spesielt med Javascript og Flash, men vil funke generelt greit når du kan lett komme deg på bena igjen med utvidelser som SessionManager (Lagrer og har backups av fanene dine, i tilegg er den pålitlig i motsettning til FireFox sin egen.) Og FF har de beste addonsene også, Adblock, skikkelig popup blocker (Stenger ALT! Uansett, noe som trengs idag.) DND cache renser for å nevne noen som gjør den svært fleksibel.

Lenke til kommentar
Amund91 skrev: Om IE9 "En annen finesse er muligheten til å vise to nettsider side ved side. Dette gjøres ved å dra den ene siden helt ut til venstre, og den andre siden helt til høyre. Siden vil da tilpasses skjermen, det vil si på hver sin side."

 

Dette er da vel noe som kan gjøres med alle programmer i Windows 7?

 

Det er helt riktig. Det kan gjøres med nesten alle programmer i Windows 7. Til og med Opera. Til og med Chrome. Til og med Firefox, osv.

Lenke til kommentar

Det nevnes at IE9 har ett minimalistisk fremtoning, noe som er korrekt. Personlig liker jeg å ha ett par linjer på denne, og hadde motforestillinger når jeg fikk vite at IE9 ikke hadde dette. Men det går kanskje ann å nevne at man kan få dette hvis man ønsker.

 

Har testet IE9 på en maskin, og savner nedrullingsvinduet som er sammen med frem og tilbake knappene, slik at jeg lett kunne hoppe lengre tilbake i sidene jeg har vært på. Det er enkelte sider som ikke liker at man går vekk fra dem med tilbake knappen, og bare laster på nytt. Da er denne knappen kjekk å ha.

 

 

 

 

En annen ting som noen kanskje kan hjelpe meg med i IE9, før jeg tar den i bruk på hovedmaskinen. Hvordan får jeg Google som deault søkemotor? Bruksanvisningen fungerer ikke. Dette var relativt enkelt, men det er endret i IE9, og får det ikke til.

 

Har testet andre nettlesere, og de har ikke falt i smak.

Lenke til kommentar

Huff, også Chrome som var så lovende, men en kjempestor installasjonsfil på litt over 20Mb (!) gjør at jeg må velge noe annet, rett og slett!

 

Det mer mye feil i denne artikkelen og noe er allerede påpekt, men jeg kan nevne en ting ingen andre har nevnt.. Det står at Opera og Safari er de eneste browserne i testen med innebygget RSS-reader. Det stemmer i alle fall ikke ettersom Firefox 4 har dette. RSS-knappen i adresselinja er riktignok fjernet som default, men man kan legge på denne selv (http://technophilia.madharasan.com/2123/where-is-the-rss-feed-icon-in-firefox-4). Det ville også overraske meg om IE9 ikke støtter RSS, men det har jeg ikke anledning til å teste ettersom jeg ikke har noen Windows-maskiner tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...