Gå til innhold

HTC Sensation - Diskutér HTC sin sensasjonelle mobil!


Anbefalte innlegg

Machz: fulgte guiden din i går og innstallerte revolution. Men litt kjapp i svingene, så klarte seff å installere 3.6 med påfølgende rekommandert radio istedenfor siste hd 6.1 som jeg hadde lyst på.

 

Hadde fra før super cid og nyeste firmware (3.24 tror jeg det var) så jeg la inn eng s-off, kjørte super wipe og la inn revolution 3.6 (som jeg trodde var 6.1..Hehe)

 

Spm da er...må jeg innstallere firmware på nytt? Eller holder det med å oppdatere radio, kjøre super wipe og installere revolution 6.1?

 

Har nå i følge bootloader hboot 1.17.2008 (pg5813000) og radio 10.14.9035.02_2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle oppsummere litt hva som må gjøres og i hvilken rekkefølge det skal gjøres i for å legge inn ARHD 6.0.3 på en Sensation fordi jeg sleit noe jævlig selv med å finne ut av det ved å lese på XDA. Er så sinnsykt mange og lange poster med masse kontrameldinger, store fonter, linker i øst og i vest og en shit load med info som åpenbart er en selvfølge for mange der at man går bare helt i stå og blir totalt forvirret.

Først av alt så har jeg en Telenor Sensation(men det spiller egentlig ikke noe rolle).

OBS! Filer som heter PG58IMG.Zip og som ligger på roten på minnekortet i telefonen blir automatisk kjørt hvis du starter telefonen i bootloader modus(holde inn volum ned sammen med power)

 

1: Du må slå av NAND sikkerheten til av. Dette er S-OFF som det blir referert til overalt. Dette for å i det hele tatt få lov til å skrive noe som helst til den beskyttete delen av minnet på telefonen. Denne oppskriften fulgte jeg og det fungerte helt topp men legg inn "su-2.3.6.3-ef-signed.zip" på roten av minnekortet med en gang(dette nevner ikke forfatter men det blir tatt opp i responsene lengre ned på siden) mens du har telefonen koblet til en PC og du er i Windows/Linux:

http://www.androidauthority.com/how-to-root-htc-sensation-21697/

 

Clockwork Mod er enkelt forklart en råere gjenopprettings program som lar deg gjøre alt mulig rart, feks legge inn andre ROM. Bootloader er det skjermbildet du kommer til når du holder inne "volum ned" og power samtidlig. Clockwork Mod er det skjermbildet som dukker opp etter at du har valgt "Recovery" i Bootloader. Du ser da et skjermbildet med sort bakgrunn og blå skrift(jeg rotet med hva som var hva så derfor forklarer jeg dette for andre).

 

2: Hvis nå Clockwork Mod er klar og telefonen er i S-OFF, er den klar til å bli satt i permanent Root. Du ser at Clockwork Mod og at telefonen er satt i S-OFF ved å sammenligne med dette skjermbildet:

htc-sense-unlocked-bootloader-france-650x487-300x224.jpg

Du skal nå ved å bruke volum-ned kanppen bla deg ned til "Recovery" og så trykke på Powerknappen som faktisk starte den berømte Clockwork Mod.

Her kan du ta backup av telefonen først. Velg "Backup & Restore" og så "Backup". Du velger å lagre det på minnekortet og det tar bitte litt tid, noen minutter ikke timer.

Når backupen er ferdig, velger du "Install ZIP from SDCard" og videre "Choose ZIP from SDCard".

Velg så filen "su-2.3.6.3-ef-signed.zip" for å installere den. Nå den nå er ferdig, er telefonen permanent root'et. Telefonen er ellers helt som før, ingenting er mistet eller endret på noe vis, forskjellen er at du nå kan endre på alt, inkl kødde til hele greia sånn at telefonen er ubrukelig for all framtid.

 

Beskrivelsen ovenfor er på en måte utgangspunktet for all installering av ROM'er og må gjøres uansett hvilken uoffisielle ROM som skal legges inn, altså ikke bare ARHD 6.0.3.

 

Neste skritt er derfor å gjøre alt som kreves for at ARHD 6.0.3 skal fungere som tiltenkt og jeg skriver en kort oppsummering i hvilken rekkefølge dette skal gjøres(det var her jeg virkelig ble forvirret av å lese på XDA).

 

1. Legge inn SuperCID kode på telefonen <-- Gjør at du kan legge inn hvilken som helst ROM utgivelse på en hvilken som helst operatørversjon av telefonen. Gå til STEP 4 i denne linken: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1192300

 

2a. Legge inn "ENG S-OFF" <-- Telefonen din er fra før av "SHIP S-OFF" og du kan nå ikke oppdatere radiodelen av telefonen før dette er gjort. Gå til "Methode 2" i denne linken: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1193033

 

2b. Legge inn oppdatert radio firmware <-- Dette er teknisk sett ikke et must men sterkt anbefalt for best mulig batteri-tid, mobildekning osv.

 

3. Legge inn oppdatert firmware-pakke for telefonen. Uten å ha gjort dette vil ikke telefonen starte opp etter at ROM er langt inn. Er ROM lagt på plass før dette er gjort er det ikke noe krise, det er bare å legge inn firmware etter en reboot til bootloaderen. Merk at nå er clockwork mod byttet ut med en annen enda mer fancy gjennopprettingsprogram kalt 4EXT touch.

 

4. Legg inn "superwipe". <-- Dette fjerner all gammel grums på telefonen men ikke noepå minnekortet slik at det nye ROM'et har nye ark å begynne på.

 

5. Installere ARHD 6.0.3 ROM <-- Dette går egentlig temmelig kjapt men oppstarten av telefonen i etterkant første gangen tar litt tid. Tar det mer enn 10 min, har du sannsynligvis ikke fått lagt inn firmwarepakke i punkt 3 som er et must.

 

Jeg har ikke tenkt å skrive så mye om selve framgangsmåten fordi den står egentlig forklart på XDA sin side for ARHD ROM'et. Forklaringene som er der er gode de, bare man skjønner rekkefølgen og hva som egentlig trengs å gjøres. Det eneste som ikke står forklart på ARHD tråden, er hvordan man endrer fra SHIP S-OFF til ENG S-OFF, alt det andre er der bare man klarer å sortere ut alt det man ikke trenger å vite.

Husk at alle filer som ikke heter PG58IMG.zip kan legges inn på minnekortet så fort det lar seg gjøre slik som Superwipe, det nye ROM'et osv.

Takk for flott "bruksanvisning". Jeg lurer bare på 1 ting: er "Superuser-3.0.7-efgh-signed.zip" det samme som "su-2.3.6.3-ef-signed.zip" bare en oppdatert versjon? Blir litt mer skeptisk til om jeg skal gå løs på oppgaven med å få s-off, installere ROM, osv... Virker nokså avansert. Vil jo ikke ødelegge mobilen heller! ;)

Det kan jeg ikke svare 100% på, men jeg vil vel tro det. Jeg har 3.0.7 på min telefon nå men den har fulgt med ROM'en som har blitt lagt inn etter hvert. Jeg kjører nå ARHD 6.1.0 men ser at det har kommet enda en oppdatert versjon av ARHD. Uansett så trenger du ikke å stresse med å prøve å få inn den nyeste superuser app'en i første omgang. Når telefonen er permanent root'et kan du oppdatere slike ting veldig enkelt i etterkant.

Telefonen min var mindre enn et døgn gammel nå jeg rootet den og med tanke på at det er første gang jeg gjorde det, var jeg rimelig skjelven ja, såpass skal jeg innrømme.

Lenke til kommentar

Machz: fulgte guiden din i går og innstallerte revolution. Men litt kjapp i svingene, så klarte seff å installere 3.6 med påfølgende rekommandert radio istedenfor siste hd 6.1 som jeg hadde lyst på.

 

Hadde fra før super cid og nyeste firmware (3.24 tror jeg det var) så jeg la inn eng s-off, kjørte super wipe og la inn revolution 3.6 (som jeg trodde var 6.1..Hehe)

 

Spm da er...må jeg innstallere firmware på nytt? Eller holder det med å oppdatere radio, kjøre super wipe og installere revolution 6.1?

 

Har nå i følge bootloader hboot 1.17.2008 (pg5813000) og radio 10.14.9035.02_2.

 

Burde ikke være værre enn at du bare prøver å legge inn 3.24 på nytt. Enten så oppdaterer den, ellers så gjør den ikke det. Og uansett da så burde du sitte igjen med 3.24 og kan installere Sense 3.6 og Rev6.1 romen.

Lenke til kommentar

Nyeste firmware skal bare fungere sammen med ARHD 6.1.0 og 6.1.1 siden disse to versjonene av kjernen er bygd på bakgrunn av nyeste firmware. Jeg tviler vel derfor på om du har nyeste firmware for ARHD 6.1.0 eller 6.1.1. Nyeste firmware tar også med seg radio-oppdatering men sjekk selv i etterkant nå telefonen er oppe å går. Har du ikke siste radioversjon er det ikke noe krise, det er bare å oppdatere den biten for seg selv.

Det er vel i utgangspunktet mindre jobb å legge inn firmwarepakke enn bare å legge inn radio oppdatering siden da telefonen også må være i ENG S-OFF.

 

Jeg hadde derfor kjørt superwipe, lagt inn nyeste ARHD(6.1.1 er det vel nå) og så lagt inn nyeste firmware. <<-- Ja jeg vet, rekkefølgen er nå anderledes enn før men det er en grunn til det. Legger du inn nyeste firmware først, starter ikke telefonen(skal i teorien i allefall ikke det) og du må ta ut minnekortet fra telefonen for å slette PG58IMG.zip filen med en annen telefon eller koble den til en PC før du får lagt inn ROM. Du kommer ikke inn i RECOVERY pga PG58IMG filen som bootloaderen starter automatisk så lenge filen er der.

 

Oppdaget det når jeg oppdaterte fra ARHD 6.0.3 til 6.1.0 :(

Lenke til kommentar

Nyeste firmware skal bare fungere sammen med ARHD 6.1.0 og 6.1.1 siden disse to versjonene av kjernen er bygd på bakgrunn av nyeste firmware. Jeg tviler vel derfor på om du har nyeste firmware for ARHD 6.1.0 eller 6.1.1. Nyeste firmware tar også med seg radio-oppdatering men sjekk selv i etterkant nå telefonen er oppe å går. Har du ikke siste radioversjon er det ikke noe krise, det er bare å oppdatere den biten for seg selv.

Det er vel i utgangspunktet mindre jobb å legge inn firmwarepakke enn bare å legge inn radio oppdatering siden da telefonen også må være i ENG S-OFF.

 

Jeg hadde derfor kjørt superwipe, lagt inn nyeste ARHD(6.1.1 er det vel nå) og så lagt inn nyeste firmware. <<-- Ja jeg vet, rekkefølgen er nå anderledes enn før men det er en grunn til det. Legger du inn nyeste firmware først, starter ikke telefonen(skal i teorien i allefall ikke det) og du må ta ut minnekortet fra telefonen for å slette PG58IMG.zip filen med en annen telefon eller koble den til en PC før du får lagt inn ROM. Du kommer ikke inn i RECOVERY pga PG58IMG filen som bootloaderen starter automatisk så lenge filen er der.

 

Oppdaget det når jeg oppdaterte fra ARHD 6.0.3 til 6.1.0 :(

 

Var en gammel fw jeg hadde fått tydeligvis. Men jeg oppdaterte den før super wipe og rom. Fikk jo seff problemet med fw filen i bootloader etter fw flash, men løsningen var bare å starte tlf uten sd kort, boote inn i 4ext recovery, sette i sd kort og velge mount to usb eller hva det valget er, for så å slette fila i windows. Null stress :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste status fra meg vedr bytte til Ankerbatteri. Det er nå 8 døgn siden jeg begynte å bruke det, og brukstid er definitivt forbedret. Originalbatteriet holdt typisk til ca 3 timer og maksimalt 4 timer aktiv bruk (skjerm/telefontid) før det måtte lades, og jeg pleide ha det i lading på jobben for å være sikker på at jeg hadde strøm nok til kvelden.

 

Ankerbatteri holder glatt 4 timer, kan fint bikke 5. Siste sjekk I dag: skjermtid 5:05:40, tid på batteri: 21:47:55 og 15% batteri igjen. Jeg er såpass paranoid at jeg ikke tør lade om natta med dette batteriet, men lader telefonen full før leggetid og slår av synk, mobilnettet og wifi om natta for å spare strøm mens jeg sover. Telefonen står da typisk fortsatt på 100% om morgenen. Ellers står alltid wifi og/eller mobilnett og synkronisering på.

 

Alt i alt må jeg gi tommel opp for dette batteriet.

Lenke til kommentar

Siste status fra meg vedr bytte til Ankerbatteri. Det er nå 8 døgn siden jeg begynte å bruke det, og brukstid er definitivt forbedret. Originalbatteriet holdt typisk til ca 3 timer og maksimalt 4 timer aktiv bruk (skjerm/telefontid) før det måtte lades, og jeg pleide ha det i lading på jobben for å være sikker på at jeg hadde strøm nok til kvelden.

 

Ankerbatteri holder glatt 4 timer, kan fint bikke 5. Siste sjekk I dag: skjermtid 5:05:40, tid på batteri: 21:47:55 og 15% batteri igjen. Jeg er såpass paranoid at jeg ikke tør lade om natta med dette batteriet, men lader telefonen full før leggetid og slår av synk, mobilnettet og wifi om natta for å spare strøm mens jeg sover. Telefonen står da typisk fortsatt på 100% om morgenen. Ellers står alltid wifi og/eller mobilnett og synkronisering på.

 

Alt i alt må jeg gi tommel opp for dette batteriet.

Har du merket noe negativt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet noe mer ang. når Ice Cream Sandwich oppdateringen kommer og hvilken Sense versjon som kommer? Har sett noen steder at det er i slutten av februar at oppdateringen skal komme og at det er HTC Sense 3.6 som følger med, men at det skal komme en senere oppdatering med HTC Sense 4.0! Stemmer dette? :)

Endret av Nystad97
Lenke til kommentar

Noen som vet noe mer ang. når Ice Cream Sandwich oppdateringen kommer og hvilken Sense versjon som kommer? Har sett noen steder at det er i slutten av februar at oppdateringen skal komme og at det er HTC Sense 3.6 som følger med, men at det skal komme en senere oppdatering med HTC Sense 4.0! Stemmer dette? :)

 

Sense 3.6

4.0 kommer senere har jeg lest, lanseres nok med en ny HTC telefon så deretter bli lagt ut til andre telefoner.

 

Er godt for salget at folk vil ha sense 4 med en splitterny modell før dem venter og gir ut til oss andre

Lenke til kommentar

Har fått et problem med min Sensation som jeg håper noe her vet svaret på.

 

På hytta bruker jeg min tlf som Wi-fi hotspot og dette har alltid fungert problemfritt.

Nå fungerer det, men etter noen minutter kobler alt av nettverk ut på telefonen og man må åpne tastlåsen så kommer nettet tilbake.

Slik har det aldri vært før, da kunne tlf bare ligge i vinduskarmen og jeg hadde nett hele tiden.

 

Noen ide om hva som har gjort at den er blitt slik nå?

Lenke til kommentar

men etter noen minutter kobler alt av nettverk ut på telefonen og man må åpne tastlåsen så kommer nettet tilbake.

 

 

Jeg regner med dette kommer av en strømsparer funksjon, f.eks. slå av når inaktiv eller lignende.

 

EDIT: wifi sleep policy = when screen turns off.. ;)

Endret av Redman
Lenke til kommentar

men etter noen minutter kobler alt av nettverk ut på telefonen og man må åpne tastlåsen så kommer nettet tilbake.

 

 

Jeg regner med dette kommer av en strømsparer funksjon, f.eks. slå av når inaktiv eller lignende.

 

EDIT: wifi sleep policy = when screen turns off.. ;)

 

For en litt uvitende kar vil dette si? Er det et sted man kan skru dette av/på?

Bruker ingen strømsparerfunksjon eller programmer som har den hensikt å spare strøm.

Meg bekjent har jeg ikke gjort noe annerledes nå enn tidligere.

Lenke til kommentar

Nei, da er det noe annet som skjer. Blir telefonen veldig varm? Det kan isåfall hende den kobler ned pga det.

 

Edit: sjekk også å åpne wifi hotspot fra apo-menyen, trykk ok på første siden, og meny når du kommer inn på innstillingsbilset. Der ligger det valg for deaktivering ved inaktivitet.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Ikke så varm at jeg tror det skulle være noe problem egentlig. I hvertfall ikke noe jeg kan kjenne på utsiden.

Har prøvd å tenke på om jeg har installert noe siden sist jeg var her og alt fungerte og eneste jeg har installert er vel Wordfeud og det skal vel ikke ha noe med dette å gjøre heller.

 

Prøvde å sette den på aldri når tilkoblet i stedet for aldri, siden den uansett alltid ligger med lader på så får jeg se om det hjelper.

 

Edit: sjekk også å åpne wifi hotspot fra apo-menyen, trykk ok på første siden, og meny når du kommer inn på innstillingsbilset. Der ligger det valg for deaktivering ved inaktivitet.

 

Den stod på alltid på.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...