Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryke i fag, får man standpunkt som privatist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Om ikke ting har forandret på de få årene siden jeg kom meg helskinnet ut av videregående, så fungerer det på følgende måte:

 

Har du fått 1 som standpunktkarakter i et fag, så har du rett til særskilt eksamen, så lenge du ikke kom opp til eksamen i samme fag. Dette innebærer at du får vitnemål og kan søke på primærkvoten ved opptak til videre utdanning.

 

Hvis du stryker på den særskilte eksamenen i tillegg, så må du ta det opp som privatist. Dette vil sørge for at du består videregående og får en gyldig karakter på vitnemålet. Den negative effekten av dette er at du som følge av dette ikke kan søke som andre med førstegangsvitnemål. Du vil her måtte søke på sekundærkvoten, som er 40% av plassene. Det vil gjøre at det er et høyere karakterkrav og det vil følgelig være vanskeligere å komme inn.

 

Har du fått 1 i standpunkt og 3 på eksamen (ikke særskilt) i det aktuelle faget, og du tar det opp som privatist, vil privatistkarakteren erstatte både standpunkt- og eksamenskarakteren.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk! Det gjorde det hele klarere.

 

Har slitt litt i det siste med sykdom, så det er ett fag jeg ikke får karakter i. Men det ordner seg nok!

 

Takk igjen :)

Hvis du får ikke vurdert har du ikke rett til særskilt eksamen med mindre fraværet er dokumentert.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk! Det gjorde det hele klarere.

 

Har slitt litt i det siste med sykdom, så det er ett fag jeg ikke får karakter i. Men det ordner seg nok!

 

Takk igjen :)

Hvis du får ikke vurdert har du ikke rett til særskilt eksamen med mindre fraværet er dokumentert.

Alt er dokumentert, selvsagt. Har vært syk, så har legemelding og alt det der. Kan bare tas som privatist uansett, så det er ikke noe problem.
Lenke til kommentar

I forskrift til opplæringslova står dette:

§ 3-7. Varsling Eleven og foreldra skal varslast skriftleg dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag fordi det ikkje er grunnlag for fastsetjing av karakter.

 

Eleven og foreldra skal også varslast skriftleg dersom det er fare for at eleven i halvårsvurdering med karakter eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i åtferd.

 

Varselet skal givast utan ugrunna opphald. Varselet skal gi eleven høve til å skaffe grunnlag for halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter, eller gi eleven høve til å forbetre karakteren i orden eller åtferd.

 

Etter at eleven har fylt 18 år, skal foreldra ikkje varslast.

 

Kilde: http://www.lovdata.n...724.html#map005

 

Slik jeg tolker det har du krav på varsel dersom du står i fare for å få IV i faget. Dersom du holder på å stryke, har du ikke krav på varsel.

Lenke til kommentar

Fikk klar beskjed av lærer at jeg kom til å bli ikke vurdert. Selv når jeg var åpen for å ha fremføringer og prøver for å vise min kompentanse. Derfor ser jeg egentlig ingen annen utvei enn å klage.

 

I tillegg til dette har jeg blant annet fått svært dårlig oppfølging, ingen muligheter eller intiativ fra lærer til å ta prøver/holde presentasjoner i noen form. Alt jeg fikk var et blankt nei. Jeg sliter med kronisk sykdom, dette er alle lærerene mine klar over og fått beskjed om. Jeg har krav på tilrettelagt undervisning, noen jeg ikke har fått og har stort sett måttet stå på egne ben.

 

Har også vært 100% åpen for å ta prøver når som helst, noe læreren er fullt klar over. Det som har skjedd her er at lærer ikke har jobbet/tilrettelagt for at jeg skal få en karakter i faget.

 

Det virker som jeg har en relativt sterk sak her. Noen meninger?

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...