Gå til innhold

Fortsetter utviklingen av speilrefleks


Anbefalte innlegg

Personlig er eg ikkje i tvil om at Olympus kommer til å produsere FT kammera og obtikk i mange å, det blir sansynlig fire serier, to Pen serier og to E serier, men på sikkt vil eg tru at E seriene vill være uten speil også med høyoppløselig elektronisk søker og med mulltiaspekt bildebrikke til Panasonic, som dei bruker på GH serien. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes selv Pentax virker som et godt merke. Jeg sto mellom D3100 og Kx. Valgte Nikon ene og alene grunnet jeg ikke liker å bruke AA-batterier. Nå oppgraderte jeg imidlertid til D7k iløpet av få uker... Om jeg skulle valgt merke nå, ville jeg mest sannsynlig gått for K-5, men det er for dyrt å skifte leir.

 

Jeg har K-5 og skaffer meg en K-x i tillegg mest fordi den bruker AA-batterier. På engangs lithium klarer den nærmere 2000 bilder pr batterisett. Det er en egenskap som jeg setter stor pris på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt over her ser jeg ingen grunn til at kontrastbasert vil henge etter fase-AF. Fasedetektert på sensoren kan hemmes av patenter og vil uansett beslaglegge enkelte piksler på sensoren som må interpoleres inn etterpå.

 

Jeg har stor tro på at kontrastdetekrt AF blir bra nok for veldig mange, men jeg har problemer med å forstå at smart bildeanalyse generelt kan klare å detektere om fokus er foran eller bak motivet (og ikke minst hvor mye) uten å refokusere og gjøre en eller flere ekstra målinger. Ta for eksempel en fugl mot himmelen, ikke mye ekstra info i et slikt bilde. Nå var aldri Fourier en av mine favoritter, men jeg vil gjerne høre mer om hvor mye info man kan få ut av en slik analyse - på et ikke alt for teknisk nivå.

Lenke til kommentar

The second sign comes from the UK (The European DSLR market recently overtook the US for sales). Sony have pushed Nikon down to 3rd place for DSLR sales in the last quarter of 2010 (including Christmas), mainly down to strong sales of the NEX mirrorless system.

Heh.

 

Men det må man altså ikke med fasedetektert AF?

Stort sett nei. Fokusjag i svakt lys og når man har dårlig kontrast er alltid et potensielt problem, men i utgangspunktet så vil et riktig kalibrert fasedeteksjonssystem vite nøyaktig hvor mye fokus trenger å endres basert på én måling.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...