Gå til innhold

Se hvordan iPhone sporer deg


Anbefalte innlegg

Og hvem leser det 32 sider lange dokumentet man får med liten skrift første gang man starter telefonen sin? Android informerer om dette, og lar en deaktivere det. Dag og natt forskjell, at det i det hele tatt sammenlignes gjør meg faktisk litt overrasket.

 

Kan ikke folk bare lese forklaringen fra Apple før man uttaler seg videre i saken?

Dagens "journalister" kjenner ikke til begrepene research, kildekritikk og egne meninger.

Vil du kalle det kildekritikk å være en av Jobs disipler ved å ukritisk viderformidle deres pressemeldinger.

Apple is not tracking the location of your iPhone. Apple has never done so and has no plans to ever do so.

Om dere godtar det utsagnet uten videre, når empirisk data viser at det blir lagret og lett kan brukes, er det da kildekritisk å automatisk tro det Apple sier, eller å peke på hva som faktisk skjer slik som journalisten her gjør?

 

Når pressen ikke leser pressemeldinger som direkte handler om saken og som kommer direkte fra bedriften, er det noe galt i systemet..

Pressemeldinger lyver, enkelt og greit. Synd Apple kan si hva som helst, og det da er greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Om man leser de to innleggene til Alex Levinson burde man forstå det hele litt bedre. Seriøst, les dem om dere vil ha litt innsikt i dette. Fyren jobber med programvare som brukes til etterforskning blant politiet og har veldig god innsikt i det hele :)

Lenke til kommentar
Systemet har jo vært i bruk lenge, og de fleste som utvikler applikasjoner til iPhone har jo tilgang til disse dataene. Forøvrig har filen aldri vært skjult, den har jo i utgangspunktet vært godt kjent i noen år. Om du leser innlegget til Alex Levinson ser du at det har vært brukt lenge, og aldri skjult. Den jevne forbruker bryr seg enten ikke eller så har de ikke leitet godt etter det. Ikke bare har teleleverandører allerede sporet oss i noen år, nå er det en lovpålagt ting. Apple sporer opp telemaster for å gi en forbruker en bedre opplevelse. Ser ikke problemet. Tvilsomt at politiet har noe behov for å i det hele tatt gå til Apple for å hente den dataen.

 

Personlig er jeg veldig imot DLD, jeg bare kommenterer at denne saken er blåst ut at proporsjoner. Apple sporer ikke folk, de sporer telemaster for å kunne gi en bedre opplevelse. Vesentlig forskjell. Bare media som tar det til det neste steget.

 

At systemet har vært i bruk lenge og er kjent blant en del utviklere er overhodet ingen unnskyldning. Ei heller at den jevne forbruker ikke bryr seg eller ikke har leita nok. Det er akkurat det samme med DLD. Om media ikke hadde fokusert på det, hadde folk brydd seg null og niks. Folk liker ikke å bli overvåket, og for å si det rett ut; Apple sin lagring av hvor du beveger deg (lagring av mobilmaster og trådløse nettverk er nettopp det), og attpåtil det å gjøre den lagringen ukryptert og vidåpen for enhver som måtte finne på å lage en App for dette (eller enda verre; tyver og andre uvedkommende) er langt verre enn DLD (som bare gir tilgang for høyere instanser).

Lenke til kommentar

Konspirasjonsteorier? HALLO!!!

Tåler du ikke at folk har andre meninger enn deg, burde du strengt tatt ikke befinne deg på et DISKUSJONSFORUM.

Apple lagrer info om hvor du har vært. Det er jo faktisk akkurat det de sier. Informasjon om hvilke basestasjoner telefonen har blitt triangulert mellom/vært tilkoblet, samt informasjon om hvilke trådløsnett som har befunnet seg innen rekkevidde, er jo nettopp informasjon om hvor telefonen har befunnet seg! At de pynter på sannheten er ikke noe nytt. De har lagret denne informasjonen helt åpent i lengre tid, uten at majoriteten av brukerne har hatt den minste lille anelse. Ikke noe informasjon om hva de gjør. Ikke noe samtykke noe sted ved for eksempel førstegangsstart av telefonen. Med mindre du selv utforsker dette og finner ut hvordan du skal skru av funksjonaliteten, har Apple lagret rubbel og bit fra man først skrur på telefonen. Og en bug har medført at selv om man har skrudd av location-funksjonaliteten, har det likevel blitt lagret. Først når media setter fokus på dette, gidder Apple å reagere, og pressemeldingen er jo som seg hør og bør intet annet enn et forsøk på å berge sitt eget skinn.

Wow, du er jo virkelig paranoid. Du og alle de andre som hater Apple 50% pga priser ift. det man får, og 50% av ren prinsipp.

Pressemeldinger lyver, enkelt og greit. Synd Apple kan si hva som helst, og det da er greit.

Poenget mitt var ikke hva innholdet i pressemeldingen er, men at en journalist burde klare å lese en pressemelding som omhanlder det nøyaktig samme temaet som vedkommende skriver en artikkel om.

Endret av toycar007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

At systemet har vært i bruk lenge og er kjent blant en del utviklere er overhodet ingen unnskyldning. Ei heller at den jevne forbruker ikke bryr seg eller ikke har leita nok. Det er akkurat det samme med DLD. Om media ikke hadde fokusert på det, hadde folk brydd seg null og niks. Folk liker ikke å bli overvåket, og for å si det rett ut; Apple sin lagring av hvor du beveger deg (lagring av mobilmaster og trådløse nettverk er nettopp det), og attpåtil det å gjøre den lagringen ukryptert og vidåpen for enhver som måtte finne på å lage en App for dette (eller enda verre; tyver og andre uvedkommende) er langt verre enn DLD (som bare gir tilgang for høyere instanser).

 

Jeg skjønner hvor du skal hen men jeg ser virkelig ikke noe problem med det. Android gjør det, dog sier kanskje bedre i fra om det. Likevel, det er ikke akkurat en skjult hemmelighet. Og media har jo forøvrig såvidt snakket om DLD, var bare noen saker om at det var gått gjennom og ellers fullstendig stille. Direkte tragisk. Og hva i huleste skal tyver med informasjon om hvor du har vært hen med tanke på mobilmaster? Det er forresten ikke snakk om trådløse nettverk, kun telemaster sålangt jeg har forstått.

 

Jeg er selv imot overvåkning, men herlig fred. Dette kan da ikke kalles overvåkning. Det innebærer at noen sjekker opp hvor du er konstant, det eneste denne gjør er å gi programmer tilgang til informasjon om telemaster du muligens har vært i nærheten av før så du f.eks. slipper å måtte søke hele tiden med GPS og kan istedenfor ta utgangspunkt i de nærmeste mastene. Det er virkelig ikke snakk om overvåkning. Og det virker ikke til at folk bryr seg nevneverdig. Å bruke diskusjon.no som utgangspunkt for undersøkelser vil jeg si er litt fåfengt da flertallet her er ganske mer tekniske enn hvermannsen. DLD er stort sett mottatt uten store oppstandelser rundt om i Norge. Her i Kristiansand møtte skarvelige 30 stykker opp på protesten, mesteparten unge, jevnt over datakyndige mennesker.

 

DLD er mye, mye verre enn dette her. Det er snakk om overvåkning over dine bevegelser på nett og mobil. Ikke lagret informasjon om de nærmeste mobilmastene i området. Hvermannsen er de som kun er ute etter produkter som fungerer, de bryr seg ikke nevneverdig over spesifikasjonene og hva som ligger bak. Den jevne bruker på diskusjon.no vil jeg tro bryr seg mer enn de som kun bruker nett til mail og nyheter osv.

Lenke til kommentar
Wow, du er jo virkelig paranoid. Du og alle de andre som hater Apple 50% pga priser ift. det man får, og 50% av ren prinsipp.

Pressemeldinger lyver, enkelt og greit. Synd Apple kan si hva som helst, og det da er greit.

Poenget mitt var ikke hva innholdet i pressemeldingen er, men at en journalist burde klare å lese en pressemelding som omhanlder det nøyaktig samme temaet som vedkommende skriver en artikkel om.

 

Du kan gjerne diskutere SAK, ikke person.

Dette er ikke snakk om å hate Apple. Det er derimot snakk om å stille spørsmålstegn ved hva de driver på med. Den jevne forbruker får først nå greie på at deres iPhone har lagret informasjon om hvor de har befunnet seg hele tiden. Apple har ikke bedt bruker om samtykke til dette, annet enn å prakke på en eviglang juridisk blekke som ingen gidder lese. Man skal jo bare åpne eska og bruke telefonen rett ut uten videre, ikke sant? "It just works" som Apple sier. Hvem evner da å tenke på at man blir overvåket på en sånn måte?

 

Og nå tok media tak i problemstillingen. Apple svarer med en pressemelding for å forsøke å dekke sin egen rygg på best mulig måte. Men uansett hvor snill Apple forsøker å fremstå gjennom sin pressemelding, så har de bæsja på leggen. De har unnlatt å gjøre den jevne forbruker oppmerksom på lagring av location-informasjonen. Og det er først nå de innrømmer at det finnes en bug som gjør at det ikke hjelper å skru av denne location-lagringen...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvor du skal hen men jeg ser virkelig ikke noe problem med det. Android gjør det, dog sier kanskje bedre i fra om det. Likevel, det er ikke akkurat en skjult hemmelighet. Og media har jo forøvrig såvidt snakket om DLD, var bare noen saker om at det var gått gjennom og ellers fullstendig stille. Direkte tragisk. Og hva i huleste skal tyver med informasjon om hvor du har vært hen med tanke på mobilmaster? Det er forresten ikke snakk om trådløse nettverk, kun telemaster sålangt jeg har forstått.

 

Ja, Android gjør det. Men for det første; de informerer bruker om det allerede når bruker fyrer opp telefonen første gang. Og for det andre; de lagrer bare et begrenset antall mobilmaster og trådløse nettverk. Ikke en evig lagring slik Apple gjør.

 

Det er nettopp overvåkning dette er, på samme linje som DLD. Bortsett fra at informasjonen som befinner seg på iPhone er tilgjengelig for alle som vil vite hvor brukeren av telefonen har beveget seg. Informasjonen tiltenkt DLD er bare tilgjengelig for høyere instanser etter forespørsel. En vesentlig forskjell.

 

Folk bryr seg ikke fordi de knapt nok har hørt om saken. Hva tror du skjer om VG, Dagbladet etc kjører et rotterace med denne saken?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Artikkelen ble skrevet i går før Apples Q&A-liste kom ut, og manglet derfor info derfra. Saken er nå oppdatert med nyeste info fra Apple.

Som det står i artikkelen lagrer Android-telefoner denne typen informasjon i begrenset tid så vel som at den er kryptert. I tillegg blir man informert og får valget, noe som nå er påpekt tydeligere i artikkelen.

 

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja, Android gjør det. Men for det første; de informerer bruker om det allerede når bruker fyrer opp telefonen første gang. Og for det andre; de lagrer bare et begrenset antall mobilmaster og trådløse nettverk. Ikke en evig lagring slik Apple gjør.

 

Det er nettopp overvåkning dette er, på samme linje som DLD. Bortsett fra at informasjonen som befinner seg på iPhone er tilgjengelig for alle som vil vite hvor brukeren av telefonen har beveget seg. Informasjonen tiltenkt DLD er bare tilgjengelig for høyere instanser etter forespørsel. En vesentlig forskjell.

 

Folk bryr seg ikke fordi de knapt nok har hørt om saken. Hva tror du skjer om VG, Dagbladet etc kjører et rotterace med denne saken?

 

Informasjonen på iPhone er i utgangspunktet kun tilgjengelig for bruker og sendes anonymt til Apple. Selvfølgelig, om noen absolutt vil kan de stjele mobilen din og dermed finne ut hvor du har vært. Dog, dette er ikke overvåkning. Det er så langt ifra overvåkning. Overvåkning defineres som stadig iakttakelse, observasjon, oppsikt. Det er akkurat det dette er ikke er, det er kun informasjon som ikke er ment til å være brukt av andre enn Apple. Jeg er enige i at de er krypterte, men det er definitivt ikke overvåking. DLD kommer uansett til å bli utvidet, så fort lovforslaget går gjennom får blant annet PST kontroll over det, og de har store planer om det.

 

Hadde Dagbladet og VG nevnt saken i stor skala hadde folk brydd seg i to dager før det kom en ny stor sak som dukket opp.

Lenke til kommentar
Det er bare misforståelser ute og går. Påstår du noe annet, kan du ta konspirasjonsteoriene dine og stappe de en viss plass. Dersom Apple sier de ikke lagrer noen slik informasjon, kom med noe håndfast som tilsier at det ikke stemmer, eller hold kjeft.

Selv om ikke Apple kanskje ikke er ute etter dataene gjør de det veldig enkelt for andre, når applikasjonene får tilgang til de.

Lenke til kommentar

Noe jeg personlig aldri har forstått, er menneskers ustoppelige trang til å se det negative i dette. DLD for eksempel, hvis du ikke gjør noe galt, og dette blir lagret, hva har du da å skjule? Jeg vet dette er overfladisk, det finnes selvfølgelig ting en ikke vet alle vil vite. Men fremdeles, problmemet er jo naturligvis størst for de som gjør noe galt, som har noe å skjule.

 

Denne saken, er jo for det første noe annet enn DLD. Det er at en telefon registrerer hvor den er. Rimelig harmløst. Som om det har noe å si at jeg var på Bygdøy eller Majorstuen den 22/4/2011. Hvorfor ta sin død over noe slikt?

 

Det en bør diskutere, er om dette er noe alle bør bli informert om. Og det er de jo, om de leser Apples pressemelding.

 

Mange biler og båter har GPS som registrerer hvor den er til enhver tid. Dette kan du av og til ikke skru av, og jeg har aldri sett noen klage over det?

Lenke til kommentar
Det er bare misforståelser ute og går. Påstår du noe annet, kan du ta konspirasjonsteoriene dine og stappe de en viss plass. Dersom Apple sier de ikke lagrer noen slik informasjon, kom med noe håndfast som tilsier at det ikke stemmer, eller hold kjeft.

Selv om ikke Apple kanskje ikke er ute etter dataene gjør de det veldig enkelt for andre, når applikasjonene får tilgang til de.

Applikasjoner har tilgang til disse dataene via et API, de har ikke direkte tilgang til filen. Eneste måten å få tilgang til filen er om du hacker telefonen.

Lenke til kommentar

Da har det kommet ny oppdatering for iPhone (4.3.3) som bl.a. skal la deg slå av stedstjenester helt, og sørge for at posisjoneringsdata (hvis du velger å ha stedstjenester på) ikke blir lagret over lang tid.

 

Vi får se om alle kritikere blir mer fornøyde nå...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...