Gå til innhold

Objekt og utstyr til Sony A55


Anbefalte innlegg

Sjekk Minolta 100-200 f/4,5

 

Halvparten så stor vekt og størrelse. Nesten like bra opptikk som 70-210 f/4.

 

Sjekk dyxum.com for erfaring fra andre brukere.

 

Fant denne på ebay. 88 gbp + moms og tollbehandlingsavgift. Du skal klare å komme under kr. 1200,-

 

http://cgi.ebay.com/...1#ht_1801wt_905

 

Objektivet fungerer i alle fall godt for meg, har hatt beercan før, men autofokus og vekt/størrelse irriterte meg. 100-200 er et bedre alt. for meg:-)

 

Just my two cents!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vurdere den, men hadde kunnet tenkt meg noe fra 70-200 (250), da jeg tenker på å oppgradere kit objektivet og ha et telezoom som overlapper dette.

 

Altså tips til to brukt objekt, har ikke noen absoulutt makspris, men gjerne under 2000.- pr objektiv.

 

- oppgradering av kit objektiv

- telezoom ca 70-200

Lenke til kommentar

Jeg har jo ganske liten erfaring og fortsatt er sikkert kit-objektivet mer enn bra nok for mine ferdigheter. Har også lest at dette kit objektivet er et bra objektiv, til å være kit-objektiv. Det jeg savner er mer lysstyrke og enda bedre bildekvalitet.

Har fortsatt beercan eller lignende på ønskelista som telezoom, og det skal jeg kjøpe så fort som mulig.

Har også minolta 50mm 1,7 på vei i posten, blir spennende å teste.

 

CZ 24-70 er nok for dyr... dessverre

CZ 16-80 er aktuell

Finnes det noen andre alternativer?

Lenke til kommentar

Jeg har et sal16-105 som er forholdvis bra nok. Ikke utrolig skarpt eller fantastisk kontrast, men det har gjort jobben godt nok på rundt 10 000 bilder for meg. Kjøpte meg 35 mm 1.8 til rundt 2200, for å få bedre dybdeskarphet og bedre lys, og det er en fantastisk linse for pengene. Men nå er jo 50 mm på vei så da klarer du deg sikkert en stund der.

 

Så 16-105 er et greit objekt for en fantastisk rekkevidde, men den går fra 3.5 som kjapt hopper oppover til 5.6 der den ender på 105. Den er nok sammenlignbar med kitobjektivet, så noe veldig forbedring får du ikke men zoomen er fin å ha. Har vurdert å selge mitt faktisk, for å kjøpe CZ 16-80 istede. Ikke helt sikker på om det er verdt pengene da oppgraderingen ikke blir så veldig stor.

Tenkte å selge for rundt 2500 kr +- opprinnelig.

Lenke til kommentar

Må jo være allsidig å ha brennvidde 16-105 på et obejktiv da, høres spennende ut. Er det bra på vidvinkel og landskapsbilder?

Et spørsmål, 18-250, optikk og lys suger?? Eller er det omtrent som kit objektivet?

Tamron 18-250 f/3.5-6.3 Di II anbefales på Akam ser jeg, spesifikasjonene ser jo ok ut, men funker optikken sammenlignet med kit objektivet mitt? vekta er jo også ok, så kan vel bæres med.. beercan (300g mer) ser jeg for meg at blir et mer stasjonelt objektiv.

Et objektiv med den brennvidden kan jo være utrolig allsidig?

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha mer tele på en A55, så ville jeg sterkt vurdert en 55-200, og heller skiftet objektiv enn å ha på en 18-250...

http://www.dyxum.com/lenses/Sony-AF-DT-55-200-F4-5.6-SAM_lens522.html

Eller ville jeg hvis jeg var deg investert i Gary Friedmans bok om A55, han forslår og de beste objektivene til de ulike Sony-modellene i bøkene sine.

Finns nedlastbar her:

http://www.friedmanarchives.com/alpha55/index.htm

De bøkene er virkelig å anbefale for Sonyeiere som vil forstå kameraene sine og få gode fototips.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha mer tele på en A55, så ville jeg sterkt vurdert en 55-200, og heller skiftet objektiv enn å ha på en 18-250...

http://www.dyxum.com/lenses/Sony-AF-DT-55-200-F4-5.6-SAM_lens522.html

Eller ville jeg hvis jeg var deg investert i Gary Friedmans bok om A55, han forslår og de beste objektivene til de ulike Sony-modellene i bøkene sine.

Finns nedlastbar her:

http://www.friedmanarchives.com/alpha55/index.htm

De bøkene er virkelig å anbefale for Sonyeiere som vil forstå kameraene sine og få gode fototips.

 

skal kaste meg over boka;)

 

edit: hmm!! ville ikke ha visakortet mitt.. for en gjeng

Endret av ingebrigts1
Lenke til kommentar

Jeg har jo ganske liten erfaring og fortsatt er sikkert kit-objektivet mer enn bra nok for mine ferdigheter. Har også lest at dette kit objektivet er et bra objektiv, til å være kit-objektiv. Det jeg savner er mer lysstyrke og enda bedre bildekvalitet.

Har fortsatt beercan eller lignende på ønskelista som telezoom, og det skal jeg kjøpe så fort som mulig.

Har også minolta 50mm 1,7 på vei i posten, blir spennende å teste.

 

CZ 24-70 er nok for dyr... dessverre

CZ 16-80 er aktuell

Finnes det noen andre alternativer?

 

Har du fått testet 50mm Minolta enda?

Jeg er litt spent på dette og vurderer å kjøpe et selv.

Lenke til kommentar

Jeg har jo ganske liten erfaring og fortsatt er sikkert kit-objektivet mer enn bra nok for mine ferdigheter. Har også lest at dette kit objektivet er et bra objektiv, til å være kit-objektiv. Det jeg savner er mer lysstyrke og enda bedre bildekvalitet.

Har fortsatt beercan eller lignende på ønskelista som telezoom, og det skal jeg kjøpe så fort som mulig.

Har også minolta 50mm 1,7 på vei i posten, blir spennende å teste.

 

CZ 24-70 er nok for dyr... dessverre

CZ 16-80 er aktuell

Finnes det noen andre alternativer?

 

Har du fått testet 50mm Minolta enda?

Jeg er litt spent på dette og vurderer å kjøpe et selv.

 

Har såvidt fått starta å knipsa bilder ja, er meget godt fornøyd selv om jeg ikke er overveldet.. tror det har noe med mine egne kunnskaper å gjøre. Fargene er fantastiske og en del bilder blir knallbra, men jeg sliter litt med å sette fokuset riktig og få den skarpheten jeg vil ha. Driver å prøver ut M funksjonen og da blir det også noen bom..

 

Men som sagt, jeg tror det skorter på meg selv.. terningkast 5 så langt, tror jeg kommer opp på 5,5 når selve fotografen bli dyktig nok. Stor forskjell på kvaliteten fra kit-objektet, men også litt mer krevende synes jeg.

 

beercan på vei i posten, skal bli spennende å få zooma litt igjen.

 

Hvis du sender meg e-posten din kan jeg sende deg et par eksempler i jpeg. Har ikke startet i raw format enda.

Lenke til kommentar

Snip

 

Har såvidt fått starta å knipsa bilder ja, er meget godt fornøyd selv om jeg ikke er overveldet.. tror det har noe med mine egne kunnskaper å gjøre. Fargene er fantastiske og en del bilder blir knallbra, men jeg sliter litt med å sette fokuset riktig og få den skarpheten jeg vil ha. Driver å prøver ut M funksjonen og da blir det også noen bom..

 

Men som sagt, jeg tror det skorter på meg selv.. terningkast 5 så langt, tror jeg kommer opp på 5,5 når selve fotografen bli dyktig nok. Stor forskjell på kvaliteten fra kit-objektet, men også litt mer krevende synes jeg.

 

beercan på vei i posten, skal bli spennende å få zooma litt igjen.

 

Hvis du sender meg e-posten din kan jeg sende deg et par eksempler i jpeg. Har ikke startet i raw format enda.

 

Spennende. Hvor har du kjøpt objektivene fra? Jeg finner ingen til salgs i Norge, men en god del på Ebay fra USA.

 

Jeg har et par objektiver som jeg har kjøpt på salg, blant annet en Cosina 28-75mm f/3,5-5,6 Cosina Macro som så langt er en total fiasko, men prisen havnet på 1,- kr. hos JapanPhoto i Bergen så skaden er ikke stor. Kanskje det blir en kaffekopp av objektivet til slutt :D

 

Jeg håper å få kjøpt et brukbart portrett-objektiv og kanskje et greit vindvinkel for bybilder til sommeren. Hvis noen har et godt tips til vidvinkel så hadde det vært flott.

50mm for et APS-C kamera vil jo tilsvare ca 75mm så dette passer kanskje midt i blinken som portrett-objektiv.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Har såvidt fått starta å knipsa bilder ja, er meget godt fornøyd selv om jeg ikke er overveldet.. tror det har noe med mine egne kunnskaper å gjøre. Fargene er fantastiske og en del bilder blir knallbra, men jeg sliter litt med å sette fokuset riktig og få den skarpheten jeg vil ha. Driver å prøver ut M funksjonen og da blir det også noen bom..

 

Mulig jeg undervurderer deg, i så fall må du ikke bli fornærmet..

 

Det er vanskeligere å treffe fokus med stor blenderåpning (som på 50 mm'eren din) siden du får mye mindre dybdeskarphet. Et tips er å bare velge ett fokuspunkt (ikke la kameraet velge for deg). Jeg bruker i 99 % av tilfellene det fokuspunktet i midten eller manuell fokus.

 

Artig at du nevner fargene. Det er jo akkurat det Minoltaoptikk er kjent for :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg fikk tips fra BarneyGumble i denne tråden om foto.no og kom i kontakt med en i Brønnøysund. I etterkant viste det seg at han også hadde beercan (minolta 70-210 f4) til salgs, så nå er det også på vei. Han har ikke flere til salgs, men er bare å følge med på bruktmarkedet på foto.no

 

Ligger en sigma 10-20mm f3,5 til 3000,-

Den burde være midt i blinken for bybilder, men er litt dyr etter min smak og får heller ikke maks score på tilbakemeldinger:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=10-20&id=151546

 

For omtale og erfaringer med objektet se:

http://www.dyxum.com/lenses/Sigma-10-20-F3.5-EX-DC-HSM_lens539.html

 

 

Jeg kjøpte 50mm for 650.- kr, og tror absoulutt den er verdt pengene for portrettfoto.

Beercan for 1500.- skulle være i topp stand.

 

 

BarneyGumle; har nok helt rett som jeg også skrev, at det fortsatt mangler litt ferdigheter og erfaring hos fotografen for å få de beste bildene.

Takk for tipset med å sette fokus, skal prøves :)

Endret av ingebrigts1
Lenke til kommentar

Jeg fikk tips fra BarneyGumble i denne tråden om foto.no og kom i kontakt med en i Brønnøysund. I etterkant viste det seg at han også hadde beercan (minolta 70-210 f4) til salgs, så nå er det også på vei. Han har ikke flere til salgs, men er bare å følge med på bruktmarkedet på foto.no

 

Ligger en sigma 10-20mm f3,5 til 3000,-

Den burde være midt i blinken for bybilder, men er litt dyr etter min smak og får heller ikke maks score på tilbakemeldinger:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=10-20&id=151546

 

For omtale og erfaringer med objektet se:

http://www.dyxum.com/lenses/Sigma-10-20-F3.5-EX-DC-HSM_lens539.html

 

 

Jeg kjøpte 50mm for 650.- kr, og tror absoulutt den er verdt pengene for portrettfoto.

Beercan for 1500.- skulle være i topp stand.

 

 

BarneyGumle; har nok helt rett som jeg også skrev, at det fortsatt mangler litt ferdigheter og erfaring hos fotografen for å få de beste bildene.

Takk for tipset med å sette fokus, skal prøves :)

 

Hei, Jeg har både den 50mm og beercan. Synes begge er skarpe og fine. Eneste minus jeg kan finne er at beercan er treg.. egner seg ikke til motiv som beveger seg hurtig.

 

klyts

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en blits-diffuser til Sony 42AM, helst i Norge?

Det billigste er å lage en selv, kutt nederste delen av feks en av de nye Zalo-sprayflaskene, eller en annen flaske med hvit/klaraktig plastikk.

http://www.brighthub.com/multimedia/photography/articles/37034.aspx

 

Det funker som regel, eller pek blitsen opp og tape fast ett hvitt ark i front. Eller lag en boks av å brette ett hvitt ark.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en blits-diffuser til Sony 42AM, helst i Norge?

Det billigste er å lage en selv, kutt nederste delen av feks en av de nye Zalo-sprayflaskene, eller en annen flaske med hvit/klaraktig plastikk.

http://www.brighthub.com/multimedia/photography/articles/37034.aspx

 

Det funker som regel, eller pek blitsen opp og tape fast ett hvitt ark i front. Eller lag en boks av å brette ett hvitt ark.

 

Takk for link og nyttige tips.

 

Prisen for en diffuser er jo relativt liten (f.eks. ebay) og er langt lettere å ta med seg enn en papir boks. Jeg finner lignende for andre merker i Norge, men som de fleste gangene er ikke utvalget fantastisk for oss Sony brukere...

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...