Gå til innhold

Objekt og utstyr til Sony A55


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har kjøpt meg Sony a-55 med kit objektiv, 18-55 3.6-5-6 SAM. Er meget godt fornøyd så langt, og er i gang med å prøve ut. Jeg er på nybegynner stadiet, men satser på å få knipsa en del bilder fremover. Ser også at det er relativt få som bruker sony her, men sikker noen som kan anbefale "ekstrautstyr".

Spørsmålet er:

-objekt til portrettfoto?

-Objekt til lengre hold, tele? og telekonverter?

-Andre must objekter, eller objekter som funker godt for flere forhold?

- Hvor mye må en ut med for å få bedre bilder en kit objektivet?

-filter og beskyttelse, hvilke trenger man og til hvilke forhold?

-Blitz?

 

Håper noen sony entusiaster kan hjelpe meg litt på vei:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut dette:

Portrett: Alpha 35mm 1.8 som blir tilnærmet lik normalobj på ditt kamera, alt Alpha 50mm 1.8. Begge to er rimelige og gode som en start for portrett. Sigma 30 og 50mm er også gode alternativer, men dyrere. Etterhvert kan du se på objektiver rundt 80-85mm med lav blender som også er gode for portrett. Sigma 85 F1.4 er veldig bra, men koster også!Ellers har du Alpha 85 F2.8 som et rimelig men godt alternativ.

 

Tele: Sigma 70-200 F2.8 er et veldig godt alternativ, rimelig med høy kvalitet. Alpha 75-300mm er også et greit valg dersom du ikke vil innvistere alt for mye med en gang. Men da mister du lysstyrken

 

Andre normalobjektiver: Sjekk ut Tamron 17-50 2.8. Et lyssterkt objektiv, har bedre byggekvalitet enn ditt orginale og gir skarpere bilder. Er vel fra 3000,- og oppover. Sigma har også noen gode alternativer til ditt objektiv, men favoritten min er Tamron.

 

Filter: Må du ha filter er det snakk om ND og Pol man bruker mest nå. UV er ute, og protection benyttes der du ønsker å beskytte objektivet ditt. Finn først ditt område når det gjelder foto, så melder behovet for filter seg naturlig.