Gå til innhold

Objekt og utstyr til Sony A55


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har kjøpt meg Sony a-55 med kit objektiv, 18-55 3.6-5-6 SAM. Er meget godt fornøyd så langt, og er i gang med å prøve ut. Jeg er på nybegynner stadiet, men satser på å få knipsa en del bilder fremover. Ser også at det er relativt få som bruker sony her, men sikker noen som kan anbefale "ekstrautstyr".

Spørsmålet er:

-objekt til portrettfoto?

-Objekt til lengre hold, tele? og telekonverter?

-Andre must objekter, eller objekter som funker godt for flere forhold?

- Hvor mye må en ut med for å få bedre bilder en kit objektivet?

-filter og beskyttelse, hvilke trenger man og til hvilke forhold?

-Blitz?

 

Håper noen sony entusiaster kan hjelpe meg litt på vei:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut dette:

Portrett: Alpha 35mm 1.8 som blir tilnærmet lik normalobj på ditt kamera, alt Alpha 50mm 1.8. Begge to er rimelige og gode som en start for portrett. Sigma 30 og 50mm er også gode alternativer, men dyrere. Etterhvert kan du se på objektiver rundt 80-85mm med lav blender som også er gode for portrett. Sigma 85 F1.4 er veldig bra, men koster også!Ellers har du Alpha 85 F2.8 som et rimelig men godt alternativ.

 

Tele: Sigma 70-200 F2.8 er et veldig godt alternativ, rimelig med høy kvalitet. Alpha 75-300mm er også et greit valg dersom du ikke vil innvistere alt for mye med en gang. Men da mister du lysstyrken

 

Andre normalobjektiver: Sjekk ut Tamron 17-50 2.8. Et lyssterkt objektiv, har bedre byggekvalitet enn ditt orginale og gir skarpere bilder. Er vel fra 3000,- og oppover. Sigma har også noen gode alternativer til ditt objektiv, men favoritten min er Tamron.

 

Filter: Må du ha filter er det snakk om ND og Pol man bruker mest nå. UV er ute, og protection benyttes der du ønsker å beskytte objektivet ditt. Finn først ditt område når det gjelder foto, så melder behovet for filter seg naturlig.

 

Blitz: Et "must-have" for de fleste fotografer. Bruker det personlig minst mulig, men noen ganger må man og med fordell. HVL-42 vil nok være et godt alternativ i startfasen. HVL-43 er meldt som erstatter men har ikke kommet på markedet enda.

Lenke til kommentar

Klassisk er å kikke på:

 

-Stativ.

-Blits.

-Makroobjektiv. 50-60mm til blomster, 150mm+ til insekter og 90-105 mm til en mellomting.

-Lyssterkt fastobjektiv til portretter (anbefalt et sted 55-90mm).

-Lyssterk fastoptikk i ønsket brennvidde.

-Mer lyssterk og skarp normalzoom (f/2.8).

-Vidvinkelzoom (10-20 eller lignende).

-Telezoom.

 

Ekstra:

-Polariseringsfilter for kontroll på refleksjoner.

-Gråfilter for lange lukkertider.

-Solblender til objektiv for beskyttelse og for å unngå strølys.

-Fotobøker.

-God kameraveske.

Lenke til kommentar

Hei

 

Supert forum, takker for raske og gode svar.

Skal søke litt rundt på nettet her nå og se om det ikke blir bestilt noe snadder i løpet av dagen:)

Det jeg fortsatt lurer litt på er hvor mye bedre bilde en får ved å oppjustere objektet, finnes vel ikke noe standardsvar på det, men noen har sikkert en hvis formening..

Lenke til kommentar

Du har allerede fått gode svar av cthhelle og Trondster, men jeg vil minne om at kameraet ditt er Minolta kompatibelt (Minolta AF) både når det gjelder optikk og blitser. Veldig mye Minolta optikk er svært god og med litt tålmodighet kan du finne mye som er billig og bra på bruktmarkedet. Siden du spør om tele så må jeg nesten foreslå Minolta AF 70-210 f/4 (Beercan). Denne får du gjerne til 1000 - 1500 kr brukt og er meget bra.

Lenke til kommentar

Du har allerede fått gode svar av cthhelle og Trondster, men jeg vil minne om at kameraet ditt er Minolta kompatibelt (Minolta AF) både når det gjelder optikk og blitser. Veldig mye Minolta optikk er svært god og med litt tålmodighet kan du finne mye som er billig og bra på bruktmarkedet. Siden du spør om tele så må jeg nesten foreslå Minolta AF 70-210 f/4 (Beercan). Denne får du gjerne til 1000 - 1500 kr brukt og er meget bra.

 

Takker!

Det var egentlig mitt neste spørsmål, brukthandel..

Hvor får jeg kjøpt brukt, har søkt litt på finn.no, men var lite å finne..

Og hvordan sjekke om det er kompatibelt, hvilke objekt passer?

Er det noe jeg kan se etter for å sjekke om de brukte objektene er skadet?

Lenke til kommentar

Takker!

Det var egentlig mitt neste spørsmål, brukthandel..

Hvor får jeg kjøpt brukt, har søkt litt på finn.no, men var lite å finne..

Og hvordan sjekke om det er kompatibelt, hvilke objekt passer?

Er det noe jeg kan se etter for å sjekke om de brukte objektene er skadet?

 

Som GENTorly sier er foto.no sitt brukmarked det vanligste. Ellers kan man gjøre gode kjøp på ebay eller keh.com. De fleste her sverger til foto.no. foto.no har et genialt tilbakemeldingssystem og hvis en selger har fått mange gode tilbakemeldinger så kan du stort sett ta det for gitt at varen er i den stand det blir beskrevet. Hvis ikke er det personlig fremmøte som gjelder. Sjekk etter riper, at AF fungerer og at det ikke er noen ulyder. Fotoutstyr er ikke som bruktbiler og de fleste som kjøper/selger er ærlige mennesker. Jeg har gjennomført minst 30 brukthandler av forksjellig fotoutstyr og har fortsatt tilgode å bli lurt.

 

I utgangspunktet kan du regne med at objektiv fra Minolta eller Sony Alpha med autofokus passer. Når det gjelder blitser så er det noen fra AF tiden som ikke passer, men jeg har ikke oversikt. Finner du en så finner du ut om den passer gjennom Google (eller spør her). Minoltaobjektiver med manuell fokus passer dessverre ikke, med unntak av noen få som har blitt modifisert. Det er synd, for her er det virkelig mye gromoptikk.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et mer fleksibel standard objektiv så kan du gjerne se på 16-80 fra Carl Zeiss. Deres rimeligste objektiv, men den holder likevel veldig god kvalitet. Dog er allerede kitlinsen til sony på et greit nivå så kjøper du en i det zoomområdet så er det nok ikke helt nødvendig.

 

Jeg har Sony, den litt eldre A500. Jeg kjøpte meg 50 mm f1.8 som jeg forsåvidt var fornøyd med bildekvalitetsmessig, men den hadde et bakfokusproblem. Det jeg erfarte var at 50 mm var litt vel mye zoom til å gå rundt med til vanlig. Skal du kun ha et lyssterkt objektiv hadde jeg heller gått for 35 mm dt 1.8 med mindre det er for portrett bruk. Med A55 går det fint å croppe litt i etterkant om du skulle ønske det.

 

Gratulerer med fantastisk kamera!

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et mer fleksibel standard objektiv så kan du gjerne se på 16-80 fra Carl Zeiss. Deres rimeligste objektiv, men den holder likevel veldig god kvalitet. Dog er allerede kitlinsen til sony på et greit nivå så kjøper du en i det zoomområdet så er det nok ikke helt nødvendig.

 

Jeg har Sony, den litt eldre A500. Jeg kjøpte meg 50 mm f1.8 som jeg forsåvidt var fornøyd med bildekvalitetsmessig, men den hadde et bakfokusproblem. Det jeg erfarte var at 50 mm var litt vel mye zoom til å gå rundt med til vanlig. Skal du kun ha et lyssterkt objektiv hadde jeg heller gått for 35 mm dt 1.8 med mindre det er for portrett bruk. Med A55 går det fint å croppe litt i etterkant om du skulle ønske det.

 

Gratulerer med fantastisk kamera!

 

Har i løpet av ei kort uke knipset vel 2000 bilder og ja kameraet er bra, linsa er vel også rimelig bra. Mangler en del på han bak kameraet enda, men det kan vel bli etterhvert..

Har ikke bestemt meg helt enda, men tror jeg ønsker 2 objekt i første omgang, et telezoom ca 70-200 eller helst ca 70-300 og et nærbildeobjekt, men er litt usikker på om det skal være 35, 50 eller 85mm... Har bestemt meg å finne brukte objekter slik at ikke hele feriebudsjettet ryker:) blits blir nok den som jeg er blitt anbefalt på denne linken.

Lenke til kommentar

Har i løpet av ei kort uke knipset vel 2000 bilder og ja kameraet er bra, linsa er vel også rimelig bra. Mangler en del på han bak kameraet enda, men det kan vel bli etterhvert..

Har ikke bestemt meg helt enda, men tror jeg ønsker 2 objekt i første omgang, et telezoom ca 70-200 eller helst ca 70-300 og et nærbildeobjekt, men er litt usikker på om det skal være 35, 50 eller 85mm... Har bestemt meg å finne brukte objekter slik at ikke hele feriebudsjettet ryker:) blits blir nok den som jeg er blitt anbefalt på denne linken.

 

Er litt usikker på hva du mener med nærbilde, men hvis du mener macro (close ups av inneskter, blomster eller lignende) så er det ikke slik at 35, 50 eller 85 mm nødvendigvis løser dette. Dette går på nærgrensen på objektivet, altså hvor nært objektivet klarer å fokusere. Dette kan du teste på objektivet du har, hvis du går veldig nærme noe og prøver å ta bilde, så ser du at du aldri finner fokus, hvis du beveger deg litt lenger unna klarer du til slutt å fokusere, der har du nærgrensen ved den brennvidden på ditt objektiv.

 

Skal du ha et ekte macroobjektiv så finnes det vel bare 50 mm fra Sony eller Sigma i de brennviddene du nevner (35, 50 og 85), men det finnes også 60 mm, 70 mm, 90 mm, 100 mm, 105 mm osv. Det du gjerne får med et macroobjektiv i forhold til vanlig fastoptikk er noe mindre lysstyrke (typisk f = 2.8) og en tregere autofokus. Skarpheten på macrobjektivene er jevnt over meget god.

 

Hvis du med nærbilde ikke mente macro, men portretter osv så kan du stort sett glemme det jeg skrev over. Hva du velger av brennvidde da blir stort sett en smakssak og det kan du finne ut ved å "låse" objektivet ditt på for eksempel 35 mm for en periode for å se hvordan du liker den brennvidden i forhold til 50 mm. Jeg ville tilstrebet å ha en 35 mm og en 85 mm på ditt kamera, men det er individuelt.

Lenke til kommentar

Har i løpet av ei kort uke knipset vel 2000 bilder og ja kameraet er bra, linsa er vel også rimelig bra. Mangler en del på han bak kameraet enda, men det kan vel bli etterhvert..

Har ikke bestemt meg helt enda, men tror jeg ønsker 2 objekt i første omgang, et telezoom ca 70-200 eller helst ca 70-300 og et nærbildeobjekt, men er litt usikker på om det skal være 35, 50 eller 85mm... Har bestemt meg å finne brukte objekter slik at ikke hele feriebudsjettet ryker:) blits blir nok den som jeg er blitt anbefalt på denne linken.

 

Er litt usikker på hva du mener med nærbilde, men hvis du mener macro (close ups av inneskter, blomster eller lignende) så er det ikke slik at 35, 50 eller 85 mm nødvendigvis løser dette. Dette går på nærgrensen på objektivet, altså hvor nært objektivet klarer å fokusere. Dette kan du teste på objektivet du har, hvis du går veldig nærme noe og prøver å ta bilde, så ser du at du aldri finner fokus, hvis du beveger deg litt lenger unna klarer du til slutt å fokusere, der har du nærgrensen ved den brennvidden på ditt objektiv.

 

Skal du ha et ekte macroobjektiv så finnes det vel bare 50 mm fra Sony eller Sigma i de brennviddene du nevner (35, 50 og 85), men det finnes også 60 mm, 70 mm, 90 mm, 100 mm, 105 mm osv. Det du gjerne får med et macroobjektiv i forhold til vanlig fastoptikk er noe mindre lysstyrke (typisk f = 2.8) og en tregere autofokus. Skarpheten på macrobjektivene er jevnt over meget god.

 

Hvis du med nærbilde ikke mente macro, men portretter osv så kan du stort sett glemme det jeg skrev over. Hva du velger av brennvidde da blir stort sett en smakssak og det kan du finne ut ved å "låse" objektivet ditt på for eksempel 35 mm for en periode for å se hvordan du liker den brennvidden i forhold til 50 mm. Jeg ville tilstrebet å ha en 35 mm og en 85 mm på ditt kamera, men det er individuelt.

 

Med nærbilde så mener jeg nok portrettfoto ja, bør vel sikker ha en på 35mm og en på 85mm som du sier de, sikkert greit å kjøpe den på 35mm først?

Lenke til kommentar

Tja, 35 mm er vel mer anvendelig enn en 85 mm med tanke på at du kan bruke den til mye mer. En 85 mm krever relativt mye plass (avstand til motivet). På den andre siden er ikke 35 mm veldig god til portrett siden du må litt nærmere motivet enn man gjerne foretrekker. Et annet argument for 85 mm er jo at objektivet du har i dag dekker 35 mm, selv om det ikke gir særlig mye lysstyrke.

 

Du må nesten prøve deg litt frem og se hvilken brennvidde du liker med objektivet du har i dag.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en helt grei pris. Skylight filteret har du vel i praksis ingen bruk for, så det er jo ikke det helt store kjøpsargumentet.

 

Da tror jeg at jeg kjøper den + beercan så er jeg vel bra oppdekt i først omgang.. Blitzen var solgt så jeg får finne en annen..

 

Takker for hjelpa :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...