Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lei av posten til tidligere beboer


Wabby

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

kjøpte en leilighet for ca et halvt år siden og siden den gang har det jevnt og trutt falt inn post fra tidligere eier. I starten var jeg snill og videresendte dette men nå er jeg drit lei.

 

Har man noe forpliktelser til dette eller har man lov å bare kaste det i søpla? Han er jo selv ansvarlig å melde adresseendring, og et halvt år er mer enn nok tid spør du meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greieste er vel å ta kontakt med han selv og finne en løsning.

Etter et halvt år så har han jo en viss formening om hvem han må melde addresseendring til.

 

Noen alternativer;

 

1. Ta deg betalt for jobben

2. Få han i tale og si at han får betale posthuset for videresending om han fremdeles vil ha den videresendt.

 

Hva som er juss i dette får ekspertene uttale seg om, men det er synd at det må gå til det skrittet for å finne en ok løsning, men noen ganger er det desverre nødvendig.

Lenke til kommentar

Heisann,

 

kjøpte en leilighet for ca et halvt år siden og siden den gang har det jevnt og trutt falt inn post fra tidligere eier. I starten var jeg snill og videresendte dette men nå er jeg drit lei.

 

Har man noe forpliktelser til dette eller har man lov å bare kaste det i søpla? Han er jo selv ansvarlig å melde adresseendring, og et halvt år er mer enn nok tid spør du meg.

Posten har, (de hadde hvertfall , men fant det ikke på nettsiden deres nå), et skjema der man kunne informere om post som kom feil, altså hvis en adresse får post til et bestemt navn blir det automatisk sendt i retur til avsender. Gjorde dette på 20+ navn når jeg bodde i et stor kollektiv og vi fikk 10-20 brev daglig til allverdens av mennesker som ikke bodde der, var et par brev som av og til ikke ble plukket opp men da la vi dem bare i en rød postkasse med "retur til avsender" på.

 

er en løsning hvertfall, men det var andre gode og her!

 

bare ikke åpne posten!! det er straffbart! VELDIG straffbart! :p

 

-frank

Lenke til kommentar

Du har ikke lov å kaste post.

 

Den korrekte fremgangsmetoden er heller IKKE å fremsende til vedkommendes adresse.

Det du SKAL gjøre, er å krysse over adressefeltet, og skrive med store bokstaver: RETUR UKJENT, sette en pil til baksiden og RINGE RUNDT returadressen. Deretter legger du brevene i en av postens røde kasser.

 

Det postmannen burde gjøre er selvfølgelig å gjøre dette på egenhånd.

Du bør ringe 810 00 710 som er postens kundeservice, klage på at det leveres post til deg som ikke hører hjemme hos deg, og forlange at de gjør jobben sin.

 

De har nemlig spesielle rosa klistremerkelapper for retur, da er det en liten lapp foran på brevet, og en stor lapp på baksiden av brevet som forteller om årsaken for retur. Da er det selvfølgelig retur/ukjent som er den korrekte merkingen.

 

Da vil det etter kort tid bli slutt på dette.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Jeg får fortsatt brev (type inkasso) adressert til han som bodde her før meg. Får ikke tak i fyren, så nå har jeg bare begynt å kaste posten som kommer. Det har gått to år siden jeg overtok leiligheten, så han får pokker ta skylde seg selv. Virker ikke som om han har endret folkeregistrert adresse heller siden jeg fikk lisenskravet hans i fjor. Kastet det også.

De får skylde seg selv når de ikke klarer noe så enkelt som å melde flytting!

 

Edit: Jeg har også kontaktet posten, men får allikevel posten hans av og til. Det er grenser for hva man skal bruke tid på. :)

Tipset til Ideal er også forsøkt uten at det hjelper. Mulig det skyldes gjennomtrekk av postbud??

Endret av insolvent
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

om du fremdeles får brev etter å ha rapportert til posten at denne personen ikke bor der bør det vel være nok å makulere/brenne brevene. da er brevene uleselige og du har kvitta deg med et problem

Det er forsatt ikke lov til å kaste eller makulerere brevene.

 

Den beste måten, er å få sendt brevene i retur. Når avsender får brevene i retur, så forstår de at det bare blir bortkastede penger å sende brevene på nytt.

 

Men om det skjer ofte, så ville jeg ikke brukt krefter og tid på å sende brevene i retur samme dag. Men de burde sikkert bli sendt i retur innen rimelig tid ihvertfall.

Lenke til kommentar

om du fremdeles får brev etter å ha rapportert til posten at denne personen ikke bor der bør det vel være nok å makulere/brenne brevene. da er brevene uleselige og du har kvitta deg med et problem

 

Problemet med det er at det er ulovlig, og straffbart..

Lenke til kommentar

Når postmannen fortsetter å hive andre sin post i en postkasse etter at den er merket med at denne personen ikke bor der lengre kan vi jo diskutere hvem som gjør noe straffbart. Hvis det postmannen gjør ikke er straffbart foreslår jeg følgende løsning: Løp over gata og hiv all posten som ikke er din i en annen postkasse.

 

Og ja, jeg har irritert meg over akkurat samme problem selv. Begynte med å merke postkassa med personene som faktisk bodde der. Det hjalp ikke men varslet gamle beboer om at det var post til han i min postkasse så han hentet den ettervært mens noe blei stjelt før han rakk å hente det. Merket lokket på postkassa med at en person IKKE bodde der lengre. Det hjalp ikke. Tok all post til den fraflyttede personen og skreiv på all posten "NEI, DENNE PERSONEN BOR FOR FAEN IKKE DER LENGRE. HAN FLYTTET FOR 5 MÅNEDER SIDEN" og leverte det på posthuset. Siden den gang har jeg ikke mottatt noe mere post til folk som ikke bor der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...