Gå til innhold

De 5 beste skytespillene i tredjeperson


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!Ville bare si at jeg reagerer litt på at dere anbefaler spill med klar 18-årsgrense til personer som er klart yngre, siden dere nevner følgende i kommentaren til Dead Space 2: "Ikke gå glipp av dette – men hold for all del mamma på god avstand." Synes at også dere som spillanmeldere bør tenke på et etisk ansvar i forhold til hvem dere anbefaler å spille hvilke spill. Og for all del: Dead Space 2 er absolutt ingenting for personer under 18 år!

 

Inntil videre er det ganske store forskjeller mellom Norge og USA, og de forskjellene håper jeg består. Hysteri for vold i spill, pupp på TV og annet proteksjonistisk tøv håper jeg vi lar forbli over dammen. Om barn utfører skolemassakre eller andre sinnssyke handlinger så er det mye annet som er galt i livet og/eller hodene deres enn voldelige spill. Jeg spilte Doom, Wolfenstein 3D, Rise of the Triad, Phantasmagoria (De varierte drapsmetodene her framstår vel som spesielt ekle) og mye annet som både er voldelig og grusomt, da jeg var i alderen 13-16 år.

Likevel klarte jeg meg helt fint. Jeg fikk aldri lyst til å hverken slakte ned klassekamerater eller plage katten min. For guess what? Det er bare et spill. Og de aller aller fleste unge gutter og jenter i Norge idag er gode oppegående mennesker som kan se vold både på TV og i spill uten å ta skade av det. De få som lar seg påvirke har andre problemer som foreldre og psykiatrien må ta seg av. Det blir som å forby alle biler fordi en har kjørt i fylla.

 

 

Anyways, ON topic: Flott liste jeg er meget enig i. Jeg har hatt mange flotte stunder både med Alan Wake og Mafia II. Spesielt Alan hadde en stemning og ga en følelse jeg enda husker. Jeg spilte det tidlig i mai og når jeg nå planlegger i forhold til 17. mai i år på jobb så kommer tankene ofte innom Alan Wake, det gjorde et solid inntrykk. Siden det er historiedrevede spill så er det naturligvis påkrevd at man lar seg dra inn i historien for å få opplevelsen som utvikleren ønsket. Ser man bort fra historiebiten så er naturligvis lommelykta teit, at fiender "spawner" ut av det blå er enda teitere og det blir kjipe saker sammenlignet med de råeste FPS-spillene. Fokuserer man derimot på historien så er det mange gode opplevelser å finne i spillene som nevnes her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Disse artiklene tar for seg det nyeste som er på markedet.

 

Veldig enig i Dead Space 2 (glem ikke forgjengeren!) og Splinter Cell: Conviction, de er knallgode.

Mindre enig i Alan Wake, som skytespill er det fryktelig svakt. Repeterende skyting en masse, med svært få valgmuligheter og lite underholdningsverdi. Drit kjedelig gameplay rett og slett.

 

Vi vurderte å ta med Uncharted 2, men kom frem til at det ble litt feil i forhold til sjanger. Dead Rising 2 fikk også fyken av samme grunn.

 

Hvordan da egentlig? Dead Rising 2 kan jeg forstå, men Uncharted 2 er da ikke noe mindre tredjepersonsskytespill enn det Alan Wake er. Forholdsvis lineært og historiedrevet. Om det er for gammelt for artikkelen er kanskje en annen sak.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Synes ikke det verste med Alan Wake var selve skytingen, synes i grunn den var helt kurant. Lommelyktgreien var et morsomt eksperiment, men det ble fort litt ... Oppbrukt.

 

Det som plaget meg var at historien kunne ha vært morsom, hvis ikke de hadde gjort de litterære inspirasjonene sine så utrolig åpenbare, eller konsekvent undervurdere intelligensen til spillerne ved å hamre inn at dette skal du lure på, dette er den dramatiske twisten, også videre. Å bli fortalt en sånn historie uten så mye som et hint av subtilitet fungerte ikke helt for meg.

 

Var et helt greit spill, men "helt greit" rettferdiggjør ikke en halv evighet under utvikling. Synes Remedy traff bedre med den lett satiriske noir-historien i Max Payne.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

"Vi er nå kommet frem til tredje del av artikkelserien hvor vi trekker frem fem anbefalinger innen en bestemt sjanger."

 

Hvor mange av disse spillene hører egentlig hjemme til den sjangeren?

 


  •  
  • Dead Space, OK
  • Vanquish, OK
  • Alan Wake, er ikke dette tredjeperson action/eventyr thriller?
  • Splinter Cell, kan dette kalles en shooter? Er vel heller et tredjeperson action eventyr/stealth-spill.
  • Mafia 2, dette er et action eventyr, litt i samme stil som Red Dead.

 

De som klager over at ikke Mass Effect 2 er på listen, det er hovedsaklig et tredjeperson RPG-spill.

 

 

Hvorfor er ikke Gears of War på lista? Dette er et spill som har fått langt bedre kritikk en mange av de som er på lista, og det er en shooter.

 

Og spill som har vært ute på markedet i ett år, preger disse fortsatt markedet i særlig stor grad? Hvilket tidsperspektiv har dere satt?

 

Og i og med at dere drar inn så mange spill under kategorien shooter, så knuser metakarakteren til Metal Gear 4 og Uncharted 2 de fleste (alle?) spillene her. Og hva med Wii. burde ikke Wii vært med? Selv om ikke Wii stiller sterkt blant skytespill så har de gode titler under andre sjangre. Kunne iallefall nevnt Metroid Trilogy og GoldenEye som anbefalinger for første person skytespill for de som ikke har de andre konsollene.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Har ikke nye å si på listen, bortsett fra at "lister" er den kjipeste formen for spilljournalistikk som finnes. Forventer bedre av dere gamer.no

Om Gamer.no hadde hatt en mer oversiktelig letefunksjon over spill så man kan sortere anmeldelser for ønskede konsoller, etter ny til gammel, beste karakter til dårligste, osv.

 

Samt vise karakter når man blar igjennom oversikt over anmeldelser så man slipper å klikke seg inn på artikkelen og deretter inn på side to kun for å finne karakteren.

 

... så hadde slike lister vært meningsløse. Og derfor bruker jeg andre sider til å liste opp spill på gitte sjangere innenfor gitte kriterier på andre nettsider når jeg ikke helt vet hva som befinner seg på markedet.

 

 

 

Ser at en rekke andre sider drar det hele litt lenger å lister beste rumper, beste pupper, morsomste hatt, osv. Litt underholdende er det med slike artikler, men slike sider har vel ikke stort ønske om å bli tatt seriøst. Det finnes alltid nyheter som kan skrives eller spill som kan anmeldes fremfor slike artikler.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Missledende artikkel i og med dere skal utnevne fem beste skytespillene i tredjeperson. Burde vel kanskje nevnt i tittelen at det var en liste av spillene som finnes på markedet akkurat nå.

 

Allikevel om dere vil "hjelpe" gamere å finne gode tredjepersons skytespill ville det vært relevant å tatt med titler som Uncharted, Gears of War, Mass Effect osv.

Endret av Tor92
Lenke til kommentar

Hei!Ville bare si at jeg reagerer litt på at dere anbefaler spill med klar 18-årsgrense til personer som er klart yngre, siden dere nevner følgende i kommentaren til Dead Space 2: "Ikke gå glipp av dette – men hold for all del mamma på god avstand." Synes at også dere som spillanmeldere bør tenke på et etisk ansvar i forhold til hvem dere anbefaler å spille hvilke spill. Og for all del: Dead Space 2 er absolutt ingenting for personer under 18 år!

 

Ta deg ei bolle!

 

Det er ikke Gamer.no sin skyld hvis en 16-åring går å kjøper ett spill fordi de har anmeldt det på sine nettsider. Det er DU/DERE som foreldre sin oppgave å passe på barnet ditt!

 

Holdninger som du viser til er de mest umodne og bakvendte jeg kommer over. Når ble det noen gang samfunnets oppgave å oppdra ditt barn? Det er ditt ansvar helt til barnet fyller 18.

 

Forøvrig en god artikkel, men jeg har vanskelig for å forstå hvorfor ikke Gears of War eller Red Dead Redemption er her.

 

Missledende artikkel i og med dere skal utnevne fem beste skytespillene i tredjeperson. Burde vel kanskje nevnt i tittelen at det var en liste av spillene som finnes på markedet akkurat nå.

Om du faktisk hadde lest artikkelen gjennomgående hadde du sluppet å kaste bort energi på dette avsnittet da det står svart på internett-hvitt at de tar for seg de spillene som preger markedet akkurat nå.

Endret av Sesseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!Ville bare si at jeg reagerer litt på at dere anbefaler spill med klar 18-årsgrense til personer som er klart yngre, siden dere nevner følgende i kommentaren til Dead Space 2: "Ikke gå glipp av dette – men hold for all del mamma på god avstand." Synes at også dere som spillanmeldere bør tenke på et etisk ansvar i forhold til hvem dere anbefaler å spille hvilke spill. Og for all del: Dead Space 2 er absolutt ingenting for personer under 18 år!

 

Nå finnes det ikke noen norsk lov som sier at hvis det står 18+ på spillet at INGEN under 18 år kan spille det. Det er en anbefaling, og ingen butikk kan nekte en 14-åring å kjøpe det. Gutten/jenta har full rett til å kjøpe det :)

 

Er helt enig at visse spill ikke burde spilles av folk under 18, men ingenting kan egentlig stoppe dem ;)

 

 

Savner selv Mass Effect, Red Dead Redemption og/eller Gears of War. Men god liste, og liker at Vanquish ble nevt =D

Lenke til kommentar

Nå finnes det ikke noen norsk lov som sier at hvis det står 18+ på spillet at INGEN under 18 år kan spille det. Det er en anbefaling, og ingen butikk kan nekte en 14-åring å kjøpe det. Gutten/jenta har full rett til å kjøpe det :)

 

Er helt enig at visse spill ikke burde spilles av folk under 18, men ingenting kan egentlig stoppe dem ;)

 

 

Savner selv Mass Effect, Red Dead Redemption og/eller Gears of War. Men god liste, og liker at Vanquish ble nevt =D

De har ingen plikt å nekte en 14-åring å kjøpe et 18-årsgrensespill, men de har vel rett til å nekte?

 

Allikevel, er noen lover som kan komme under TV-spill, §382 (dataspill går inn under -eller lignende-):

 

"Med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller med begge deler straffes den som utgir eller frambyr til salg eller leie eller på annen måte søker å utbre film, videogram eller lignende der det i underholdningsøyemed er gjort utilbørlig bruk av grove voldsskildringer."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...