Gå til innhold

Slutt på ubegrenset gratislytting i Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av det smarteste Spotify har gjort på lenge. Hadde egentlig forventet dette for 1 år tilbake eller noe sånt.

 

Har både Spotify Premium og Wimp (gratis siden jeg har Canal Digital), og de er gode på ulike ting. Wimp har selvfølgelig mer norsk musikk, og kanskje generelt litt mer musikk enn Spotify, men for de som vil ha musikk på mobilen, iPad e.l. så ville jeg gått for Spotify. Wimp sin tjeneste for dette er (til dags dato) ikke særlig god.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært en av eierne av Spotify, eller et annet program som var verdenskjent og brukt av ti millioner personer daglig, ville jeg selvfølgelig prøvd å tyne ut hver lille krone jeg kunne. Så det er maks dritt hvis de mister halvparten av sine brukere nå (bare et eksempel)

Men siden jeg så ikke er en av disse eierne, tenker jeg som så at jeg driter da vel i om de tjener tusener eller milliarder, _jeg_ skal ikke betale for noe jeg uansett kan få gratis ved to minutters mer arbeid daglig =)

 

Fett nok, det koster kun 99 kr i måneden for premium, det er jo så og si ingenting hvis du regner i f.eks. timelønna di, dagslønna, ukeslønna, månedslønna. Allikevel er det kjipe penger. Me får sjå, kanskje om noen måneder, så spanderer jeg på meg noe lekkert i Spotify-verdenen.

Lenke til kommentar

_jeg_ skal ikke betale for noe jeg uansett kan få gratis ved to minutters mer arbeid daglig =)

Hvis du mener at tiden din ikke er mer verdt så er jo det en grei sak.

 

Personlig gidder jeg ikke å bruke så mye som fem minutter i måneden en gang for å laste ned, overføre, synce og tulle for å få låtene på de ulike avspillerne mine når jeg kan få tilgang til Spotify sine millioner av låter med et tastetrykk både på jobb- og hjemme-pc'en og ikke minst på mobilen for 99,- i måneden.

 

Synes det var på høy tid at Spotify gjorde dette; hadde det vært 'ordentlige' penger å tjene på reklamesalget hadde de selvfølgelig heller gjort det gratis for alle.

 

Fordelen med at de 'sperrer' ganske mye for de som ikke betaler nå er nok at enkelte labels/artister vil være mer interessert i å ha musikken sin på Spotify.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spotify på mobilen er fantastisk lettvint. Skal jeg ut av huset er det bare å synkronisere spillisten(e) før jeg drar, så har jeg akkurat samme musikk som på PC'en. Når jeg er på laptopen har jeg de samme spillelistene der også. Elsker Spotify, og betaler gladelig 99,- i måneden. Har ikke kjøpt en CD-plate eller en sang på iTunes på over et halvt år (dessverre).

Endret av Tomriel
Lenke til kommentar

Ulempen er selvsagt at når Spotify til slutt stenger butikken for godt, så sitter du der uten noen som helst musikk, som du i utgangspunktet også har betalt for. :(

Jeg kan ikke helt se at Spotify har overbevist om deres levedyktighet, hele tiden forsvinner låter og i tillegg gjør de nå et desperat forsøk på å tvinge folk over på abonnement. Blir hvertfall spennende å se hvordan dette vil ende opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Platebransjen vil vel ha mer (rart navn forøvrig siden det knapt finnes plater lengre) så det måtte vel komme før eller senere.

 

Jeg personlig kommer neppe til å bruke slike tjenester, jeg vil kun kjøpe & laste ned ukomprimert (FLAC) slik at jeg har ting i all evighet. En stor ulempe med slike tjenester er det faktum at artister kommer og går.

Lenke til kommentar

Ulempen er selvsagt at når Spotify til slutt stenger butikken for godt, så sitter du der uten noen som helst musikk, som du i utgangspunktet også har betalt for. :(

 

Hmm? Du kjøper ikke musikk hos Spotify, du leier den. Dette kommer vel såpass godt frem at jeg ikke helt ser den store problematikken. Det blir som å slutte å betale husleie og forvente å fremdeles få lov å bo i leiligheten din ...

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hlnd: Det må da være bedre å støtte litt enn å støtte ingenting bed å bare laste ned\piratkopiere slik flere gniere her foreslår for dem vil ikke betale 50kr i mnd for tilgang til spotify, se litt på hva annet som kan kjøpes for 50kr mnd... cd singel, 2x1.5 liter cola? Mcdonalds meny? 2 potetgullposer?

Det er ganske så latterlig att folk ikke gidder å betale 50kr mnd for en så bra tjeneste som spotify er, 50kr i mnd er jo praktisk talt gratis og i tilegg så er spotify veldig enkelt å bruke.

Lenke til kommentar

Vell ingen cash fra meg til Spotify.

Til og med gratis versjonen som de hadde etter at de kom med sine landebegrensninger var for dårlig.

Jeg mistet faktisk HELE spillelista mi, ikke en eneste låt var igjen der!

Nei, det å kjøre innholdet lokalt er og blir uslåelig, streaming er bare rot og sitte å vente på en tekniker uten å kunne fikse det selv for du ikke eier serveren med innholdet er bare irriterende.

MP3 samlinga mi er væpnet nok allerede, og her kan platebransjen spise eksosen fra mine etterbrennere mens jeg nyter innholdet slik JEG vil ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som synes Spotify er en fin måte å støtte artistene på:

Hvor stor blir den sirkelen når artistene skal tjene minstelønn når brukerene laster ned skiva fra pirate bay? Enda større? Nåvel, jeg kjøper hovedsaklig ikke musikk for å betale lønna til artistene. (Ja jeg kjøper plater, både på cdbaby og platekompaniet) Jeg kjøper (og streamer fra spotify premium, siden det er så fordømt praktisk) musikk fordi jeg liker musikken. At artistene får betalt er ikke mitt problem. Vil jeg vise støtte til en artist jeg liker, går jeg på konsert og stiller meg opp fremme ved scenen.

Lenke til kommentar

Wimp er et dritt program med godt utvalg. Hadde en måned med sånn gratis opplegg og jeg lagga i sanger, sanger stoppet osv... og det med 15mb/s linje...

 

Nei vet dere hva? Min hovedspilleliste med 250 sanger har ikke mistet EN sang på spotify. Jeg har ikke opplevd å miste noe bra (unntatt Rammstein, Metallica, Pink Floyd, Bob Dylan...).

Kjøper nok premium igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg også er ufornøyd med Spotify etter at jeg mista alt for mange sanger fra spillelistene mine :( Nå har jeg vært Premium kunde i ca. ett år før jeg gav det opp. Tjenesten hadde vært uvurderlig dersom artistene hadde fått mer og sangutvalget hadde gått i riktig retning, men siden det ikke er tilfelle så...

Ellers synes jeg fremdeles det er verdt bryet å laste ned. Det jeg liker godt kjøper jeg uansett, fordi uten støtte kommer det bare musikk fra drittartister :)

Lenke til kommentar

NJa, har hatt premium i over et år og er godt fornøyd med det.

De som er så kjipe at de ikke gidder å være på spotify, vel man har jo alltids piratbukta :devil:

Og utenom Pink Floyd og Metallica, hvilke andre store band mangler man?

Endret av gwh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Spotify ikke gir den helt store profitten til artistene, så er følgende punkter essensielle å tenke over når man bruker Spotify:

 

- Man streamer musikk for en billig penge

- Man gjør det lovlig

- MYE bedre enn å downe fra Piratebay, som er det værste alternativet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...