Gå til innhold

Slutt på ubegrenset gratislytting i Spotify


Anbefalte innlegg

Enig. Å ikke ville betale 50 kr i måneden er strengt tatt gjerrigheten selv.

 

Jeg tenker slik, at istedet for å kjøpe meg mat på skolen en dag, som koster ~50 kr (meget dyrt, men ja..) så tar jeg med meg mat hjemmefra, og sparer de 50 kronene.

Jeg tar gjerne en hel uke slik, fordi jeg også har et webhotell på 50 kr måneden og et mobilabonement på 200 kr måneden.

 

Det er ikke de 50 kr i måneden som er dyrt. Det er all brusen og tyggegummi og sånne ting man gjerne kjøper uten helt å tenke over det som blir dyrt til slutt.

Istedet for å klage, tenk heller på hva du kan ofre, som i mitt tilfelle, et måltid varm mat. Det er så lite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er enkel, de som ikke ser verdien av å betale 50-90,- for et tilnærmet uendelig stort musikkbibliotek får bare se om de klarer å finne bedre lovlige midler.

 

Det blir vel heller ofte at kritikerne går i den ulovlige gaten. Pirater er nok ofte de som kritiserer småpengebruken mest.

Lenke til kommentar

Mener du da at musikere skal gjøre musikken på siden av en fulltidsjobb, eller misforstår jeg deg? :)

Jeg mener kun at man bør gjøre det som passer en selv best og som fungerer, ikke noe mer eller mindre :)

Du klarte ikke å finne et mer abstrakt svar da?

 

- - -

 

Men uansett, 50kr er ingenting for Spotify. Den som mener det er dyrt, må gjerne finne et bedre tilbud. Og da skal tilbudet matche følgende:

 

- Enkel, strømlinjeformet GUI

- Organisering er allerede gjort. Du trenger bare å lete frem og nyte musikken

- Related artists (som jeg har oppdaget MASSE ny musikk igjennom)

- 4 mill sanger ++ tilgjengelige

- 100% lovlig

- ++

 

Samt for 49kr ekstra slik at du har Premium:

 

- 320kbps kvalitet som er 99,9% lossless

- Mulighet til å synce til mobiler og høre offline (bruker det selv, er helt brilliant)

- Ubegrenset tilgang, betinget kun på en bredbåndslinje

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Wimp.

 

Men det koster jo penger det også, så det er jo HELT uaktuelt! Ideelt sett så burde vi fått all musikk gratis, og gjerne fått betalt for å høre på musikk.

Synes også man burde fått betalt for å gå på kino, og for å spise på McDonalds, osv...

 

:p

 

Man betaler for andres arbeid. Bedre å lære det før enn senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg blir rett og slett skuffet av folk som klager over en femtilapp i måneden over en tjeneste som gir en MYE større verdi enn 50kr. Det tyder på mangel på økonomisk kunnskap. Uff.

Tja.. Du kan ikke videreselge dette så verdien blir strengt tatt opp den enkelte å vurdere. Folk som kun hører norsk musikk eller ikke lytter på musikk i det hele tatt vil muligens verdisette det anderledes enn deg.

Lenke til kommentar

Jeg blir rett og slett skuffet av folk som klager over en femtilapp i måneden over en tjeneste som gir en MYE større verdi enn 50kr. Det tyder på mangel på økonomisk kunnskap. Uff.

Tja.. Du kan ikke videreselge dette så verdien blir strengt tatt opp den enkelte å vurdere. Folk som kun hører norsk musikk eller ikke lytter på musikk i det hele tatt vil muligens verdisette det anderledes enn deg.

Folk som ikke hører på musikk i det heletatt har ingen grunn til å være med i denne diskusjonen, har de?

 

Jeg vil tippe for de fleste som hører på musikk, så gir Spotify en positiv verdiavkastning. Hvor mange låter på iTunes har du råd til for 99kr? 6stk eller noe? Da er det lett å regne ut hvor fort Spotify lønner seg.

 

Ting kan ha verdi selv om man ikke kan videreselge det. Kan jeg selge opplevelsen jeg fikk av en film på kino? Nei. Men jeg fikk fremdeles en positiv verdiavkastning(som var den gode opplevelsen) av de 100kr jeg la i en film, betinget at filmen var god, selvsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Folk som ikke hører på musikk i det heletatt har ingen grunn til å være med i denne diskusjonen, har de?

Jeg svarte / reagerte på denne;

Jeg blir rett og slett skuffet av folk som klager over en femtilapp i måneden over en tjeneste som gir en MYE større verdi enn 50kr. Det tyder på mangel på økonomisk kunnskap. Uff.

... ting er ikke alltid så himla enkelt.

Jeg vil tippe for de fleste som hører på musikk, så gir Spotify en positiv verdiavkastning. Hvor mange låter på iTunes har du råd til for 99kr? 6stk eller noe? Da er det lett å regne ut hvor fort Spotify lønner seg.

Hmmm.... jeg har 4Tb med FLAC (og minst like mye komprimert) liggende. Jeg har ikke allverdens behov for leietjenester. Er 50 spenn dyrt eller billig for noe jeg ikke bruker stort ?

Ting kan ha verdi selv om man ikke kan videreselge det.

Seff, men verdien blir da brått høyst individuell.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Og jommen var det ikke griskhet fra plateselskapene sin side som satte stopper for den beste (lovlige )musikktjenesten som noensinne fantes: Fire store plateselskap skal ha tvunget Spotify til å slutte med reklamefinansiert gratisinnhold. Mye vil ha mer.

Det avgjør hvertfall saken for min del. Ingen Premium på meg :)

Griskhet? Vet du hvor lite artistene faktisk får betalt i forhold til antall nedlastninger? (link) Slik jeg ser det er dette et helt nødvendig grep for at Spotify skal få råd til å betale artistene det de har rett på.

Som det står i artikkelen du lenker til :"Norske artister blir ikke rike på Spotify". Hvorfor skal man absolutt bli rik på musikk? Hvorfor er ikke småpenger bedre enn ingenting? Bransjen må innse at musikkens gullalder er forbi. Folk er ikke lengre villig til å betale særlig mye for et produkt som har blitt såpass hverdagslig. Uansett, selv vom man får svært lite pr. spilling så må man huske på at man har et enormt stort potensielt publikum. Bare Europa alene har ca 750 millioner innbyggere.

 

Siden du er så verdagslig kan du komme hit 5 dager i uka og vaske og rydde for meg gratis ? Du skal få lov til å høre på Wimp og velge musikken selv. Men ikke si det til noen altså for noen kan tolke det dithen at jeg utnytter deg ved å jobbe gratis her, og det viktigste er å holde dette strengt hemmelig så ikke andre finner ut av dette og vil ha deg til å jobbe gratis for de også.

 

Den musikken du hører på som er så har blitt så hverdagslig får man jo håpe noen gidder å lage i fremtiden siden du ikke vil betale for det ? Instrumenter, lokale, mat, klær, studio, innspilling, skatter og avgifter, promotering, reklame og sånt er vel også gratis i din verden ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som ikke hører på musikk i det heletatt har ingen grunn til å være med i denne diskusjonen, har de?

Jeg svarte / reagerte på denne;

Jeg blir rett og slett skuffet av folk som klager over en femtilapp i måneden over en tjeneste som gir en MYE større verdi enn 50kr. Det tyder på mangel på økonomisk kunnskap. Uff.

... ting er ikke alltid så himla enkelt.

Jeg vil tippe for de fleste som hører på musikk, så gir Spotify en positiv verdiavkastning. Hvor mange låter på iTunes har du råd til for 99kr? 6stk eller noe? Da er det lett å regne ut hvor fort Spotify lønner seg.

Hmmm.... jeg har 4Tb med FLAC (og minst like mye komprimert) liggende. Jeg har ikke allverdens behov for leietjenester. Er 50 spenn dyrt eller billig for noe jeg ikke bruker stort ?

Ting kan ha verdi selv om man ikke kan videreselge det.

Seff, men verdien blir da brått høyst individuell.

 

Du er ikke i målgruppen. Ikke kjøp Spotify.

 

Problem løst.

 

Jeg har ikke 4TB med FLAC, jeg trenger et musikkbibliotek. Er 50 spenn dyrt eller billig for noe jeg bruker hver dag i uka?

Jeg er i målgruppen. Jeg kjøper Spotify.

 

Problem løst.

 

Ikke kom å si at Spotify er et dårlig tilbud. Det hadde jo vært greit med mye billigere abbonement, men det hadde jo også vært greit med billigere busskort også da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*snip*

Jeg vil være bråkjekk og si at de fleste som surver over 50kr i måneden, ikke tenker seg godt nok om. Spotify må begynne å tjene penger de også, for å overleve.

 

Og de 4 TB dine med FLAC, er dette selvrippet av ekte CD-er eller pirat? Ikke at jeg skal melde deg til kripos, men er interessert i dette for diskusjonens skyld.

 

Har du tenkt over at dine 4 TB som tilsvarer en del disker sikkert bruker like mye strøm i mnd som en Spotify lisens i mnd? Slike ting er verdt å trekke med i regnestykket.

 

Det eneste jeg savner med Spotify er lettere integrering med hjemmekinoen. -> Noe som er bedre med å ha musikken lagret lokalt. Nå har dog Squeezebox og Sonos kommet på banen, og snart Onkyo forsterkere. Mangler bare PS3 og flere forsterkere nå, så er Spotify tilbudet komplett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

du sammenlignet en hverdagslig aktivitet med en "spesiell" aktivitet. du kunne like gjerne sammenlignet det med fallskjermhopping.

Jepp, det er også en underholdsningsform noen synes det er verdt å bruke penger på, uten at man sitter igjen med noe (fysisk). Kunne forsåvidt like gjerne sammnliknet det med en feriereise eller en tog- eller bussbilett og, for den del, selv om det er litt fjernere.
Lenke til kommentar

Siden du er så verdagslig kan du komme hit 5 dager i uka og vaske og rydde for meg gratis ? Du skal få lov til å høre på Wimp og velge musikken selv. Men ikke si det til noen altså for noen kan tolke det dithen at jeg utnytter deg ved å jobbe gratis her, og det viktigste er å holde dette strengt hemmelig så ikke andre finner ut av dette og vil ha deg til å jobbe gratis for de også.

 

Den musikken du hører på som er så har blitt så hverdagslig får man jo håpe noen gidder å lage i fremtiden siden du ikke vil betale for det ? Instrumenter, lokale, mat, klær, studio, innspilling, skatter og avgifter, promotering, reklame og sånt er vel også gratis i din verden ?

Siden du synes at 99 kroner i måneden ikke er noe å snakke om så kan du kanskje sette inn stakkarslige 10kr pr. måned på kontoen min hver måned. Du kommer GARANTERT ikke til å merke noen forskjell om du gir fra deg disse 10 kronene og det er en vanvittig liten sum. I praksis er det ingenting. Men for meg ville det bety mye å motta pengene. Og det samme går til mange andre her i tråden også: Dere gjør en god gjerning samtidig som dere ikke merker noen som helst økonomisk forskjell. Eller er dere så gjerrige at dere ikke kan unnse stakkarslige 10kr pr. måned for å glede andre mennesker?

 

Og bare for å si det: Om man virkelig føler et kall til å skape musikk så er det ikke økonomisk betinget. Det blir stadig billigere å lage musikk og pr. idag får man tak i gratis musikk som er like profesjonell og bra som millionprodusert listemusikk.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

du sammenlignet en hverdagslig aktivitet med en "spesiell" aktivitet. du kunne like gjerne sammenlignet det med fallskjermhopping.

Jepp, det er også en underholdsningsform noen synes det er verdt å bruke penger på, uten at man sitter igjen med noe (fysisk). Kunne forsåvidt like gjerne sammnliknet det med en feriereise eller en tog- eller bussbilett og, for den del, selv om det er litt fjernere.

Du skjønner sikkert at en konsert er hakket mer spesiell og mer verdt enn å høre ei låt på radio? Eller sidestiller du en konsertopplevelse med en CD opplevelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil være bråkjekk og si at de fleste som surver over 50kr i måneden, ikke tenker seg godt nok om. Spotify må begynne å tjene penger de også, for å overleve.

Du fikk kanskje ikke med deg artikkelen jeg postet tidligere i tråden? Grunnen til at Spotify nå må gi et dårligere tilbud til kundene er ikke fordi de er på randen til konkurs eller har problem med å overleve. Grunnen er at de har blitt presset av plateselskapene som ikke er fornøyde med inntektene. Plateselskapene vil naturlig nok forsøke å tvinge tilbake de gamle tidene hvor de kunne håve inn penger i svære lass bare ved å eksistere. Musikk er nå blitt så hverdagslig at ingen ser på det som noe spesielt lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil være bråkjekk og si at de fleste som surver over 50kr i måneden, ikke tenker seg godt nok om. Spotify må begynne å tjene penger de også, for å overleve.

Du fikk kanskje ikke med deg artikkelen jeg postet tidligere i tråden? Grunnen til at Spotify nå må gi et dårligere tilbud til kundene er ikke fordi de er på randen til konkurs eller har problem med å overleve. Grunnen er at de har blitt presset av plateselskapene som ikke er fornøyde med inntektene. Plateselskapene vil naturlig nok forsøke å tvinge tilbake de gamle tidene hvor de kunne håve inn penger i svære lass bare ved å eksistere. Musikk er nå blitt så hverdagslig at ingen ser på det som noe spesielt lenger.

Jeg forstår at plateselskapene presser Spotify, for jeg mener jeg så et regnestykke hvor Lady Gaga fikk 700kr fra Spotify i løpet av ett år. Det er ikke noe god bedrift å kjøre alt gratis, noe som kanskje vil bli bedre nå fremover. Men jeg håper INDERLIG at de ikke lar seg presse ytterligere!

Lenke til kommentar

Og bare for å si det: Om man virkelig føler et kall til å skape musikk så er det ikke økonomisk betinget. Det blir stadig billigere å lage musikk og pr. idag får man tak i gratis musikk som er like profesjonell og bra som millionprodusert listemusikk.

Det er en sannhet med modifikasjoner; lager man musikk på gode gamlemåten må man kjøpe studiotid for å få alt ut av instrumentene, og de aller, aller fleste vil også trenge en lydtekniker. At enkelte velger å gi bort musikken sin selv etter alle disse utgiftene er komplett irrelevant – du kan ikke forvente at Kiwi skal gi deg dagligvarer bare fordi Kirkens bymisjon gjør det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...