Gå til innhold

EA dropper spillmanualer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker den tiden da jeg kjøpte C&C Tiberian Sun , med ei gedigen eske og en manual på størrelse med en middels pocketbok. Det var tider...

Håper ikke de andre utviklerne også kutter ut manualer og slikt i coveret. Syns det er ekstra stas med f.eks GTA når man får med et stort utbrettbart kart osv.

 

Personlig setter jeg pris på manualer og det hender seg stadig at jeg kikker i manualen mens jeg spiller. Da først og fremst hvis det er et spill med litt mer komplekse kontroller.

 

C&C TS hadde mye kult vist du kjøpte platinum pakken :p.

 

DSC_0027.jpg

Som hadde figur, og litt annet stuff :p

Lenke til kommentar

Jeg er glad i de gamle manualene mine. Særlig de store gode som til Fallout, Age of Wonders og Heroes of Might and Magic III. Men manualene i dag som jeg har sett har ikke bakgrunnshistore eller dypere informasjon om spillene så de er ikke mye å samle på synes jeg. Da er det bedre å kutte ut de fysiske manualene helt av hensyn til naturen.

 

For de som liker å lese i en god manual før de starter ett nytt spill vil jeg anbefale Good Old Games (www.gog.com). De har mange gode spill med store manualer. Det tår også på informasjonssiden til spillet om det følger med manual og hvor mange sider den er på.

 

Som andre har nevnt så tror jeg ikke et sekund på at de gjør dette for å spare miljøet. Hvis de vil spare miljøet så får de droppe å lage spill. Tenk på hvor mye forurensing som blir skapt under produksjonen av alle disse PCene og konsollene, for ikke å snakke om avfallet som blir igjen hver gang vi går over til en ny generasjon konsoller eller maskinvare.

 

Dette inlegget er faktisk det dummeste jeg har lest her på lenge. "Gratulerer!" Her var det mye å gripe fatt i.

Det du sier over er det samme som å si at det ikke er noen vits i å redde overlevende etter et skipbrudd fordi om man virkelig ville hindre folk i å drukne så hadde man ikke brukt båter. Høres det helt på trynet ut? Bra. Grunnen til at du ikke syns ditt utsagn ovenfor høres like på trynet ut er nok at du ikke egentlig syns at det er verdt å gjøre noe for å spare miljøet eller at du har valgt den late og apatiske ideen om at "det ikke er noe å gjøre allikevell".

 

Hvor mye EA egentlig gjør dette for å spare penger og hvor mye de gjør det for å spare miljøet syns jeg er ganske så irrelevant når de faktisk gjør noe som er bra for miljøet. Har forresten du gjort noe for miljøet i det siste? Jeg vil tippe at penger her er hovedmotivet eller den eneste egentlige grunnen til dette men når du både sparer penger og sparer miljøet så er det en vinn-vinn situasjon. Det vi taper er også veldig lite siden dagens spillmanualer ikke er noe særlig uansett. Jeg tipper også at det blant EA's kyniske lederskap faktisk er noen som er mer opptatt av miljøproblemer enn det du er.

 

Blir selvsagt produsert en god del forurensing under produksjon av papir, men har sett mange utgivere snakke om hvordan de vil redde trær. De eneste trærne som trengs å reddes er i regnskogen, og jeg tror ikke de har blitt mye brukt til papir. Her i Norge har vi så mye trær at det utgjør en trussel for andre typer økosystem.

Så "redd trærne" argumentet er bare tull.

 

Hvor får du disse ideene fra? Dette med at trær er en trussel for andre typer økoystem er tull. Jeg tror det du tenker på er at det er en del dyre og plante-arter som er truet fordi de har levd på visse typer landbruksareal som det blir stadig mindre av idag gjennom gjenngroing. Men det er ikke skogen som er problemet, problemet for disse artene er at vi har valgt eller ikke valgt å legge ned stadig større deler av landbruket vårt. Hvis vi ikke bruker arealet så gror skogen igjen, men det blir ikke noen flere sjeldne planter eller fugler om vi bruker dette arealet til papirproduksjon. Det eneste som hjelper er mer landbruk.

 

Det er såvisst ikke bare regnskogen som er viktig for å ta vare på artsmangfoldet vi fortsatt har igjen på kloden! Det som skjer globalt er at det blir stadig mindre og mindre natur-areal igjen. Stadig mer av det som er natur blir omgjort til landbruksareal, urbane trøk og andre former for kulturlandskap som vi gjør oss nytte av. (Papirproduksjon er også en del av dette.) Dette er det største miljøproblemet vi står ovenfor, faktisk enda verre enn den globale oppvarmingen.

At vi i Norge har så mye skog som vi har er noe vi bør være veldig glade for. De fleste andre steder i verden blir det mindre og mindre av den. Det betyr også at det ikke er kristisk for artenes overlevelse om noe av naturarealet blir omgjort til kulturareal men jeg syns at vi burde satse på å beholde en slik sunn og bærekraftig natur i fremtiden også.

 

Stadig flere dyre og plantearter vil dø ut i fremtiden fordi det blir stadig flere og flere mennesker som vil ha det bedre og bedre. At det ikke i særlig stor grad gå den veien med Norge er veldig bra.

 

Men uansett så går det denne veien siden alle vil spare penger. Bare synd at for oss forbrukere blir det bare dyrere og dyrere.

Har ikke så mye imot å lese en pdf manual. Høres dog ut som om de ikke har tenkt til å legge til en pdf fil en gang og det er bare ren latskap.

 

Det var en gang jeg avskydde PDF filer men idag er jeg godvenner med Adobe Acrobat. Jeg syns det er en helt ålreit måte å lese en manual på. Desverre tror jeg nok du har rett angående PDF filene. Å lage en PDF manual koster også penger og for mainstreamtitler som også utvikles til konsoll vil dette sikkert ikke bli prioritert. Men PDF manualer, såvell som fysiske kommer nok fortatt til å bli benyttet i enkelte spill som avanserte strategi titler og blant de som vil gjøre ting på en mer old-school måte.

Lenke til kommentar

Jeg liker manualer. De setter meg i en viss stemning for spillet, og der som andre har skrevet før meg utrolig digg å bla i i påvente av å spille. Er en digg måte å bli hypet på. Eller når jeg har lagt meg for kvelden og egentlig er i gang med spillet.

 

Alle spill starter med en introduksjonshalvtime uansett, så slikt sett er ikke manualen viktig. Ikke står det så mye i dem uansett, men allikevel - jeg er glad i dem.

Lenke til kommentar

Mulig, men lesing på dass er svært undervurdert. Synd smartelefoner har ødelagt gleden med aviser og blader mens man sitter på porselen! :)

 

Du snakker intet annet enn sannheten broder.

 

For ikke å snakke om at det å bruke telefonen på dass er jævlig nasty business.

Du spiller Angry Birds med touchscreen mens du sitter på tronen og stuer i septiske bakterier. Du gjør deg ferdig med pressa og papirarbeidet, vasker henda og går til middagsbordet. Dagens rett er tacowraps og de skal spises med henda! Telefonen ringer, Hallo?

Endret av azper
Lenke til kommentar

 

Takk. Jeg skummet med gjennom en del av det som stod der. Det stod mye positivt om hvordan det går med den Amerikanske skogen som jeg ikke visste. Det er også interessant å lese noen meninger fra den andre siden.

 

 

Den ene siden http://www.palletenterprise.com er til en interesseorganisasjon for amerikansk skogsindustri. Jeg regner med at det som står der er korrekt, men at det selvfølgelig bare står ting der som er i deres interesse. Kan sammenlignes med informasjonen til miljøvegelse som ikke overdriver så mye.

 

Den andre siden ble jeg mer skeptisk til. De kriver blant annet om hva Lord Christopher Monckton foretar seg. (Han er en ganske tvilsom type.) Det virker som de som står bak den er en politisk organisasjon som jobber for å motvirke alle miljøhensyn som går ut over økonomien. Denne typen organisasjon kan man ikke stole på at gir noe sannferdig bilde av hvordan ting er og det er mitt intrykk at "anti-miljø bevegelsen" er ganske mye verre enn miljø bevegelsen på å genngi virkeligheten. Det er kjent at miljøbevegelsen som andre organisasjoner som jobber for et godt formål ofte overdriver i sine elendighetsbeskrivelser.

 

Det jeg har sett fra "anti-miljø bevegelsen" så langt har vært en veldig fordreid og subjektiv virkelighetsbeskrivelse. De man burde høre på er forskere som skriver i seriøse forskningspublikasjoner eller populærvitenskapelige magasiner som feks New Scientist (http://newscientist.com/news.ns). Det er en kjent sak at påstandene til "anti-miljø bevegelsen" pleier å gå imot det som er konsensusen blant forskere og heller finne noen få forskere som har et syn som passer til deres agenda.

 

Anti-miljø folk kommer av og til med en påstand om at klimaforskere har funnet på global oppvarming for å tjene penger eller annerkjennelse på det, men hva er det egentlig som mange mennesker har mye å tape på? Miljøtiltak, og det er derfor mange av dem er imot det.

Lenke til kommentar

Mithridates: Ok.... Vet ikke helt hva jeg skal si. Gikk nok litt fort i svingene i det første avsnittet mitt som du kvoterte der ja. Men hvis det er det dummeste du noen gang har hørt så har du ikke vært lenge på nettet. Er veldig for å spare miljøet. Mente ikke at jeg ikke bryr meg om miljøet.

Selv bidrar jeg ved å ikke kjøre bil, ikke kaste ting hele tiden osv. Det er masse ting jeg ikke tør kaste til og med fordi jeg ikke helt vet hvordan det skal kastes her.

Studerer i utlandet og har ikke funnet ut hvor innsamling for forskjellige typer avfall er så derfor er det en del ting jeg ikke tør hive ennå (bare oppbevarer det til jeg finner ut av det).

 

Det jeg mente var at jeg tviler på at hensikten deres er å spare miljøet. Jeg er bare litt for kynisk til å tro det. Akkurat som at jeg ikke tror klimakvoter og slikt er så mye til hjelp. Man må selvsagt begynne i det små, men jeg synes det blir tullete å tro at verden blir reddet av å kutte ut spillmanualer. Jeg synes vi ikke kan si oss fornøyde med sparedusj og offentlig transport. Jeg tror at så mye mer må til, og at man må minne folk på dette.

 

Når det gjelder skog så står jeg fortsatt fast på at det kan være skadelig for andre naturtyper og ikke bare landbruksområder. Blant annet vokser tregrensen hele tiden, og jeg ser nå masse skog på områder hvor det visstnok var intet for 50 år siden. Slike endringer er selvsagt menneskeskapt. Jeg har aldri hevdet noe annnet. Global oppvarming er et faktum. Jeg har aldri tvilt på det.

Og jeg mente selvsagt at vi må bruke flere områder til landbruk. Problemet er at vi har gått over til en "unaturlig" måte å holde husdyr på hvor de mye sjeldnere får gå og beite ned store områder. Dette gjør igjen at skogen brer seg. Det jeg skrev var at trærne ikke trengs å reddes sånn sett. Som du nevnte betyr ikke det at å fjerne dem får truede arter til å poppe opp. Men det er nok trær å ta av hvis man først skal produsere papir. På dette punktet synes jeg du leste innlegget mitt som fanden leser bibelen.

 

Er veldig glad for at det er så mye "uberørt" (i den grad det er mulig) natur i Norge. Heldigvis har vi mye fornybar energi å ta av i tillegg til olje og gass. Har dog lest at vi importerer en del kullkraft hvilket er synd. Håper at når oljen en gang tar slutt (fortsatt en stund til) så benytter vi oss av det vi har blitt gitt.

 

Hvis dette blir veldig utenfor tema så får du svare meg på PM, men håper at du svarer. Synes slike diskusjoner er veldig interessante, men det hører nok ikke hjemme her på Gamer.no. Følte likevel at jeg måtte forsvare meg. Blir jo litt såret av at mitt innlegg er det dummeste du har sett.

Lenke til kommentar

Mulig, men lesing på dass er svært undervurdert. Synd smartelefoner har ødelagt gleden med aviser og blader mens man sitter på porselen! :)

 

En fantastisk måte å få dekket mobilen i dass bakterier (ikke at mobilen ikke er en av verstingene fra før av).

 

Å miste de små manualene er nok ikke noe stort tap og som alle andre så tror jeg ikke miljøsparing er det som var hovedgrunnen til at de dropper spillmanualer, men det blir jo litt mindre forsøpling så det hjelper jo på. Savner de store manualene som var før, håper de gjør comeback i PDF format før eller siden.

Lenke til kommentar

Mulig, men lesing på dass er svært undervurdert. Synd smartelefoner har ødelagt gleden med aviser og blader mens man sitter på porselen! :)

 

En fantastisk måte å få dekket mobilen i dass bakterier (ikke at mobilen ikke er en av verstingene fra før av).

 

Gir det noen reell forskjell i hvor "smittsom" en mobil er?

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørs hva du tenker på ATW, du kan greie å gi deg selv noe om du putter mobilen opp til øret etterpå og har f.eks. ett lite kutt som bakteriene kommer inn i. Luftbåren smitte derimot er det ikke snakk om for da hadde du hatt nok problemer fra før av. Skal se om jeg finner fram hvor jeg leste om dette igjen. En praksis som ikke mange gjør (meg selv inkludert) er å dra en små fuktig klut med legesprit over for å rengjøre den.

Lenke til kommentar

Mobiler er nok ikke mer smittsomme enn nøkler og andre ting som man stadig drar med seg rundt. Med mindre man gir den til noen som er forkjølet og så spiser noe etter man har fått den tilbake skal det ikke være et stort problem. Som med alt annet gjelder det å ikke spise noe eller gni seg øynene før man har vasket hendene.

Jeg tror det kan være lurt å vaske over mobilen nå og da likevel som med alt annet.

 

Mye rart denne tråden har kommet inn på må jeg si.

For å holde meg til temaet litt så ble jeg positivt overrasket over Drakensang sin pdf manual. Ganske lang, men veldig enkel å lese, og inneholdt nesten alt man trengte å vite om reglene i spillet. Når det kommer til RPGer og strategispill så er en god manual helt nødvendig.

Det verste eksempelet jeg kan komme på er Anno 1404 hvor jeg måtte lese på forumet for å lære meg spillet.

Et spill som Anno burde hatt en manual på minst hundre sider. Jeg har ikke så mye imot å prøve og feile litt, men det var funksjoner i spillet jeg aldri hadde funnet uten hjelp fra andre spillere.

Lenke til kommentar

Spørs hva du tenker på ATW, du kan greie å gi deg selv noe om du putter mobilen opp til øret etterpå og har f.eks. ett lite kutt som bakteriene kommer inn i. Luftbåren smitte derimot er det ikke snakk om for da hadde du hatt nok problemer fra før av. Skal se om jeg finner fram hvor jeg leste om dette igjen. En praksis som ikke mange gjør (meg selv inkludert) er å dra en små fuktig klut med legesprit over for å rengjøre den.

 

Mobilen er full av dritt allerede, hva har dobesøket å si? Man blir jo selv, og alle klærne dine like "badet i bakterier" som telefonen blir inne på doen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor ofte vasker du klær? Hvor ofte rengjør man en mobil? Og igjen, klær puttes sjeldent opp mot øre/munn (iallefall ikke klær man vanligvis har på seg på toalettet). Uansett, dette begynner vel å bli en smule offtopic gjør det ikke? Vi snakket tross alt om spill manualer, ikke hvor skittent en mobil eventuelt toalett er? Finnes skitnere sted i huset uansett, som kjøkkenet.

 

Vi snakker om savnet av de store gamle manualene :p Tror faktisk jeg fortsatt har x-com apocalypse manualen på 300 sider eller noe her ett sted....

Lenke til kommentar

Så det er ikke bare jeg som lukter på manualene? Jeg synes seriøst de lukter godt. Enda en grunn til å ikke kjøpe spill brukt for min del. Kommer de ikke en gang til å legge ved den lappen hvor det står hvordan man starter spillet? Da kan det bli vanskelig å få fatt i manualen inne i selve spillet, for det er vel en grunn til at det følger med en slik lapp. Enkelte er vel dummere enn andre.

Endret av Traktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...