Gå til innhold

Kommentar: Lei av å bli behandlet som søppel


Anbefalte innlegg

De sa allerede i nettmøtet at de ville komme med mye mer informasjon rett etter jul...

Og personlig liker jeg mye bedre denne artige måten de gjør det på, enn å over-hype folk lenge før spillet kommer ut (selv om bare det å høre settingen nesten gir meg gåsehud :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den værste kundeservicen jeg har opplevd i MMO må være fra NCSoft North America som drifter blant annet Lineage 2.

 

Kundene får tilnærmet null informasjon om noenting. De må lete etter informasjon om kommende oppdateringer gjennom Koreanske nettsider, og stole på at oversettelsene blir noenlunde korrekt. Om serverne går ned eller spillet opplever alvorlige bugs, så kommer informasjonen sent eller aldri, og sjelden utdypende.

 

Den offisielle nettsiden har ikke oppdatert oversikt over våpen, utstyr og egenskaper. Her må spillerne stole på tredjepart. Lovnader om at nettsiden skal oppdateres har blitt gitt i årevis. Community Managerene (de har kommet og gått, og blir sjelden lenge i stillingen) kan fortelle kundene at siden vil bli oppdatert "Soon" .

 

Om man får problemer, f.eks ved at din konto blir "hacket" (noen logger inn med ditt brukernavn og passord) og tingene dine stjålet, er det ren flaks om man får kontakt med en Game Master som gidder å ordne opp.

 

Mangel på informasjon er regelen fremfor unntaket.

 

Fullstendig horribel kundebehandling generelt, dog finnes det noen få hederlige unntak.

Lenke til kommentar

De sa allerede i nettmøtet at de ville komme med mye mer informasjon rett etter jul...

Og personlig liker jeg mye bedre denne artige måten de gjør det på, enn å over-hype folk lenge før spillet kommer ut (selv om bare det å høre settingen nesten gir meg gåsehud :p )

Å gi ut gameplay videoer er ikke det samme som å hype et spill, snarere tvert i mot. Å hype et spill er å fortelle om alle de fantastiske featurene spillet har, uten å levere i nærheten av dette (les. Peter Molyneux). Ved å gi en demonstrasjon så viser du hva spillet faktisk er. Jeg har fulgt med på utviklingen av så mange spill, så lenge at når jeg ser slik markedsføring som Funcom driver med, så går i hvertfall null-substans-alarmen min.

 

"selv om bare det å høre settingen nesten gir meg gåsehud :p" Hva vet du egentlig om settingen, det eneste du vet er hva de har SAGT om den og en skarve cutscenes (ikke faktiske demonstrasjoner) fra spillet om de forskjellige faksjonene? Vi vet ingenting om hvordan disse faktisk er implementert enda. Hvordan hub'sene (storbyene) fungerer. Så du sier du får gåsehud på grunnlag av hva de har hypet det opp til.

 

Beklager hvis jeg høres litt irritert ut, men dette er kun rettet mot Funcom, som ikke innser at de ikke er mmo-utviklere. De har sagt at de vil fokusere på mmo fordi det er her det er mest penger å hente. Så tydeligvis er strategien deres å bare spy ut mmo'er til de treffer mål, noe jeg ikke ser for meg kommer til å skje.

Endret av Insolent
Lenke til kommentar

Dette er desverre ikke unikt for MMOs, lite informasjon og buggy releases er vanlig innen mange spill, og det er repsektløst ovenfor kundene. Man kan desverre ikke stole på disse firmaene. Feks har jeg begynt å utsette spillinnkjøp til jeg er sikker på at de patches opp til halvies spillbart nivå, ikke alle gidder det engang. Desverre er det også en skare fanboys som forsvarer slik oppførsel, og kommer med unnsykldninger av typen "de har ikke sagt noe, så du vet ikke om det ikke vil fikses", "og det er ingen vits å klage på noe før release".

 

AtW

Lenke til kommentar

<snip>

Hærer med spillere kjemper mot den andre sidens hær for å brenne ned/ta over/beskytte en by eller en festning. Byer kan bygges

opp igjen og bidrar med fordeler

<snip>

 

Bortsett fra at ting skulle resettes jevnlig høres dette veldig kjent ut... ;P (ref. avataren min :whistle: )

 

Problemet er gjerne som du sier at folk er knyttet til karakteren sin og hva de har utrettet, og en "reset" av noe slag i en MMO fører dermed gjerne til at folk rømmer som rotter fra et synkende skip.

 

Men tanken er god, det er mer et spørsmål om noen vil ta risikoen ved å lage en MMO som appellerer til en så minimal andel av kundebasen.

Lenke til kommentar

Å gi ut gameplay videoer er ikke det samme som å hype et spill, snarere tvert i mot. Å hype et spill er å fortelle om alle de fantastiske featurene spillet har, uten å levere i nærheten av dette (les. Peter Molyneux). Ved å gi en demonstrasjon så viser du hva spillet faktisk er. Jeg har fulgt med på utviklingen av så mange spill, så lenge at når jeg ser slik markedsføring som Funcom driver med, så går i hvertfall null-substans-alarmen min.

 

Beklager hvis jeg høres litt irritert ut, men dette er kun rettet mot Funcom, som ikke innser at de ikke er mmo-utviklere. De har sagt at de vil fokusere på mmo fordi det er her det er mest penger å hente. Så tydeligvis er strategien deres å bare spy ut mmo'er til de treffer mål, noe jeg ikke ser for meg kommer til å skje.

 

Ja, du har et poeng der. Ordentlige gameplay videoer skader ikke.

 

Allikevel ser jeg ingen grunn til å stresse det, det er fremdeles lang tid til release. Og jeg vet jeg ikke er den enseste som elsker alle disse gåtene og mystikken de lager.

Som du sier kan dette kun være et dekk for at spillet deres mangler substans, men jeg bryr meg ærlig talt lite. Har ikke noe hastverk med å få avskrivd spillet eller ikke, nyter heller markedsføringen slik den er, og hvis spillet failer endrer ikke det dette faktum ;)

 

Og angående settingen, merk deg hvordan setningen er bygd opp. Jeg sier jeg liker måten de gjør det på bedre enn å hype spillet, selv om jeg allerede får gåsehud. Dette antyder at jeg allerede er hypet, og at jeg er fullt klar over det, og dermed er litt selv-ironisk... Så ja, jeg er hypet, men ikke på en slik måte at jeg tror spillet kommer til å rocke kun fordi jeg liker settingen. Og settingen i seg selv vet vi vel? Hemmelige samfunn i en verden lik vår, bare at monstrene fra mytene eksisterer? Eller har jeg bare blitt ført med på et hype-train nå? Hvordan dette virker in-game vet jeg ikke, men det er heller ikke dette jeg sier jeg liker.

 

Og før jeg nå blir beskyldt for å være fanboi, la meg gjøre det klart en siste gang at jeg ikke har noen form for tankegang om at jeg tror dette vil revolusjonere mmo-verdenen som vi kjenner den, eller at dette vil bli en suksess. Synes kun det er en morsom vri på introduksjonen til et MMO med disse gåtene, og at det er en ny og spennende setting.

Lenke til kommentar

*SNIP*

 

Og før jeg nå blir beskyldt for å være fanboi, la meg gjøre det klart en siste gang at jeg ikke har noen form for tankegang om at jeg tror dette vil revolusjonere mmo-verdenen som vi kjenner den, eller at dette vil bli en suksess. Synes kun det er en morsom vri på introduksjonen til et MMO med disse gåtene, og at det er en ny og spennende setting.

Jeg kan igrunn ikke gjøre noe annet enn å si meg enig i at de har en artig markedsføring (hadde de vært et marketingbyrå, så hadde jo dette vært supert, men hadde blitt mest fornøyd med et skikkelig spill), og at vi vet hva de har sagt settingen skal være i en veldig vag forstand (som forøvrig høres grei ut). Men settingen teller ikke en døyt før man vet hvordan den er implementert. Det er en drøss av spill med en fantastisk setting som styrtet og kræsjet som en følge av implementeringen av nevnte setting. Alle visste settingen til Black&White 1 (og 2), Masquerade: Bloodlines, Spore, APB, Driv3r, Messiah etc, hvor samtlige hadde stilige settinger og konsepter.

 

Settingen er en veldig overfladisk detalje. Gi meg heller demonstrasjoner av spillmekanikk. Gjennomgang av klasser/roller, historie, abilities, interaksjoner med andre spillere. Gi noe informasjon om hva vi spillere faktisk kommer til å gjøre i spillet, hva skal vi forvente? I stedet får vi artige gåter, som gir en link til en tom nettside. Men dette er å gjenta meg selv.

 

Har ingen planer om å beskylde deg for å være fanboy, som du sier, du har ingen forventninger til at det blir en suksess. Og jeg sier meg enig i at det er stilig markedsførig, men så langt er det desverre bare hyping.

Lenke til kommentar

Tja, de skal fortsatt ikke lyve, noe som er ulovlig i henhold til norsk lov

Det eneste som faller under denne loven er reklame som vises i norske medier - hva de sier på sine egne websider og på messer e.l. har ikke norsk lov noe med.

Mange land har tilsvarende lover, har jeg inntrykk av, men dette er uansett små pirk. Uansett om man juger, er "kreativ" i markedsføringen osv spiller nok ikke den største rollen, til syvende og siste så blir det hvordan vi spillere/forbrukere overlever hva vi har blitt lovet og hva vi blir levert. Er vi ikke fornøyde så går det på rykte deres løs, uavhengig av hva loven tillater (uavhengig av hvilke lands lover som måtte være gjeldende). For meg så har de fleste (ikke at jeg har testet så mange, så noen ødelegger muligens for flertallet) MMO utviklere ett frynsete rykte i forhold til lovnader/hype og faktisk innhold, men det er foreløpig ikke så skakkjørt at jeg ikke kommer til å teste ut fremtidige MMO. Men det skal nok ikke så mange feilsteg til før sjangeren blir lagt på hylla.

 

 

 

Hvorfor beskytter noen Blizzard? Det er jo de som gjør mest mennesker avhengig av WoW. Sluttet med WoW for mange år siden. Man blir avhening.

Seriøst

Ja, Blizzard dytter WoW ned i halsen på folk til de blir "avhengige" mener du også at Prince gjør folk avhengig av røyk og General gjør folk avhengig av snus? Eller er det kanskje de som ikke klarer å styre seg sin egen feil?

 

Ikke helt sammenlignbart. Prince og Snus er tobakksprodukter som inneholder nikotin, og nikotin er avhengighetsfremkallende. Det man i beste fall kan argumentere med er at WoW inneholder elementer som oppfordrer til videre/mye spilling (kan sikkert formuleres bedre). Men alt med måte. Uansett så er det ett valg man gjør.

--

 

Edit:

Ang. Funcom og TSW. Jeg har liten tro på utgivelse neste år, vil heller tippe på mot slutten av 2012. Ser to ytterpunkter å informere om ett spill før release/under utvikling. Det ene er mye informasjon, hvor man da kan følge utviklingen og alle endringer, forkastede ideer, game play videoer osv osv, det andre blir ingen/minimalt med informasjon frem til spillet begynner å nærme seg ferdig, for så å komme den samme informasjonen. Fordelen slik jeg ser det med den siste er at elementer, klasser osv man gleder seg til ikke blir fjernet fordi det viste seg å ikke fungere/pass inn o.l. Slik at når noe blir presentert, så kan du forvente at det vil være i spillet.

Tror Funcom har lagt seg på den siste, men siden ingen lanseringsdato er satt enda så gjenstår det å se om det kommer snart, eller vil rivalisere Duke Nukem Forever i utviklingstid ;) Så potensialet for mye informasjon før lansering er fremdeles til stedet, og så gjenstår det å se hva de klarer å levere.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Et "Gammelt" spill er ikke nevnt :(

Asheron's Call Var i beta'en i 99.. men kom ut 2000.. Microsoft drev det noen år og Turbine tok over.. Spillet er forsatt i gang.. holdt på over 11 år.. En av de beste spillene synes jeg.. Dessvere er det gammelt og grafikken er ikke oppe to date...

Har enno ikke funnet et så bra online spill etter AC.. Det har mye kriterer som de "nye" ikke har.. Savner et spill som har i grund "AC" men bedre grafikk ect...

Lenke til kommentar

Funcom er kanskje den mmo-utvikleren jeg har minst tillit til. Suksessfulle spillutviklere velger å vise gameplay videoer under utviklingen sin. Men Funcom virker som om de er så sikker på hva spillerene vil ha, at de velger å holde kortene tett til seg helt til release date.

 

Hvorfor i alle dager viser de ikke noe av gameplayet i Secret World, er det fordi de vet at det er sub-par? Jeg har sett to gameplay videoer som noen hadde lekket, og disse så fabelaktig kjedelige ut. Hvis de hadde hatt noe gjennomsiktighet til hva de hadde laget, så hadde de fått tilbakemeldinger fra en stor del kundegruppen sin. Men i stedet så får vi servert CG'er og cutscenes og NULL videoer med substans.

 

Håper Funcom slutter med dette mølet, og går tilbake til Drømmefall.

 

Hvis du gidder å sjekke litt rundt hadde du bl.a. kommet over dette klippet av hvordan de første tretti minuttene vil utspille seg. Spillet er fortsatt langt unna noen utgivelse så det er vel ikke så rart at de dropper å vise ting som etter all sannsynlighet vil endre seg mye før det er ferdig.

Lenke til kommentar

Har prøvd flere MMO uten å se appellen. Noe av det deilige med spill er å ta seg en pause fra omverdenen og isolere seg selv med eskapistiske problemstillinger som for en stakket stund kan lure deg til å tro du er noe mer enn en kjøttklump som skal jobbe, spise, reprodusere og dø. Illusjonen blir fort brutt hvis du spiller omgitt av selvironiske folk som overhodet ikke klarer å leve seg inn i settingen eller fjortiser som løper rundt og roper navnet på kjønnsorganer. Det må selvfølgelig ikke være sånn, men den menneskelige faktoren er i høyeste grad til stede i MMOer og det blir ofte et problem for min del. Jeg hadde nok elsket WoW hvis det var et singleplayer-eventyr.

Lenke til kommentar

Funcom er kanskje den mmo-utvikleren jeg har minst tillit til. Suksessfulle spillutviklere velger å vise gameplay videoer under utviklingen sin. Men Funcom virker som om de er så sikker på hva spillerene vil ha, at de velger å holde kortene tett til seg helt til release date.

 

Hvorfor i alle dager viser de ikke noe av gameplayet i Secret World, er det fordi de vet at det er sub-par? Jeg har sett to gameplay videoer som noen hadde lekket, og disse så fabelaktig kjedelige ut. Hvis de hadde hatt noe gjennomsiktighet til hva de hadde laget, så hadde de fått tilbakemeldinger fra en stor del kundegruppen sin. Men i stedet så får vi servert CG'er og cutscenes og NULL videoer med substans.

 

Håper Funcom slutter med dette mølet, og går tilbake til Drømmefall.

 

Hvis du gidder å sjekke litt rundt hadde du bl.a. kommet over dette klippet av hvordan de første tretti minuttene vil utspille seg. Spillet er fortsatt langt unna noen utgivelse så det er vel ikke så rart at de dropper å vise ting som etter all sannsynlighet vil endre seg mye før det er ferdig.

Har sett den videoen før, men takk likevel. En ~8 min lang video som viser de første "30 min" av spillet, hvorav knapt 1 av de minuttene viser "spillmekanikker" i faktisk gameplay (uten å gå i dybden vel og merke). Resten er cutscenes og concept art (min mor og hvermannsen kan lage stilige cutscenes, det har lite å si for spillet). Hvordan kan du si at de ikke har noe å vise frem? De skryter selv av alle de stilige tingene de har laget (i samme videoen til og med). Gi oss en demonstrasjon av det! Det er ikke langt unna release, knapt ett år unna (kanskje litt lenger), og har vært i produksjon siden 2007. På dette tidspunktet burde de ha noe. Et bra eksempel på gjennomsiktighet under utviklingen er Brink, de har vært i produksjon siden 2008 (ett år mindre enn TSW) og har hatt visninger av spillmekanikken sin på youtube i over ett år nå, til tross for at de enda er et stykke unna release.

 

Edit:

Ang. Funcom og TSW. Jeg har liten tro på utgivelse neste år, vil heller tippe på mot slutten av 2012. Ser to ytterpunkter å informere om ett spill før release/under utvikling. Det ene er mye informasjon, hvor man da kan følge utviklingen og alle endringer, forkastede ideer, game play videoer osv osv, det andre blir ingen/minimalt med informasjon frem til spillet begynner å nærme seg ferdig, for så å komme den samme informasjonen. Fordelen slik jeg ser det med den siste er at elementer, klasser osv man gleder seg til ikke blir fjernet fordi det viste seg å ikke fungere/pass inn o.l. Slik at når noe blir presentert, så kan du forvente at det vil være i spillet.

Tror Funcom har lagt seg på den siste, men siden ingen lanseringsdato er satt enda så gjenstår det å se om det kommer snart, eller vil rivalisere Duke Nukem Forever i utviklingstid ;) Så potensialet for mye informasjon før lansering er fremdeles til stedet, og så gjenstår det å se hva de klarer å levere.

Hvordan i alle dager er det en fordel at en mekanikk som ikke fungerer ikke forandres eller forkastes før release? Greit nok at du gleder deg til den, men hvis den ikke fungerer, så bør den endres. I tillegg vil da spillerene få vite om at den er endret/fjernet i motsetning til alle spillene hvor utviklere har fjernet mekanikker UTEN å si i fra til brukerne. "Jeg har liten tro på utgivelse neste år, vil heller tippe på mot slutten av 2012." Selve release daten kan jeg desverre ikke si noe på, jeg forholder meg bare til hva jeg har lest om den (Funcom har sagt at de sikter på 2011).

Endret av Insolent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...