Gå til innhold

Førsteinntrykk: Final Fantasy XIV Online (PC)


Anbefalte innlegg

Testet betaen jeg også og jeg rev nesten av meg håret. Tungvindte designvalg hele veien og slåssesystem gud bedre hjelpe MEG ! Det er så sykt dårlig. Jeg hater WoW men WoW er faktisk langt bedre enn dette her. Her kan 4-5stk grinde for å bekjempe en sau. Ja de har faktisk sauer i spillet og de tåler vanvittig mye utan at det er en forklaring på det :o ahhhhhhh hodepine!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Final Fantasy XIV virker først som et veldig variert og mangfoldig spill, men du merker fort at det meste innholdet bruker klipp-og-lim-formelen. Den vakre fasaden hjelper lite når dybden uteblir.

 

"Assassins Creed 2" tenkte jeg da jeg leste denne setningen.

Takk for at du satt ord på det for meg. Har diskutert med kompiser om AC2 i snart et år uten å ha kunnet sette ordentlig ord på hva jeg mener om spillet!

 

Takk!

 

Synd at FFXIV endte slik. Vi trenger et ordentlig alternativ til WoW snart.

Lenke til kommentar

Hmm... Er det bare meg eller får jeg ikke lov til å spille spillet jeg har betalt for? Regristrert konto og startet spillet, får bare beskjed om å gå inn i options hvor jeg må regristrere et debit card. Hvis det er sånn må jeg vente i nesten 3-6 måndter før jeg får gjort det. Har mistet passet og får derfor ikke oppgradert kontoen min, må vente på at politiet bestemmer seg for at det mistede passet ikke blir brukt til noe kriminelt.

 

Edit: Ok, da må jeg nok vente i 3-6 måndter før jeg får i det heletatt prøvd det. For et idiotisk system.

Endret av Vaenas
Lenke til kommentar

Hvis du har diskutert AC2 i ett år med kompisene dine så vil det si spillet funket ;)

Jeg digget storyen i AC2. Syns det folder seg ut nesten som The Matrix når hovedkarakteren begynner å få samme abilitiene som sitt virtuelle selv.

 

Tja, kanskje :)

Det vel mest det at de er fanatiske fans, mens jeg ble ganske skuffet. Det er jo ikke et dårlig spill, da!

Mer enn bra nok til at jeg skal ha Brotherhood, for å si det sånn. 68/100, kanskje?

 

 

Edit: Ok, da må jeg nok vente i 3-6 måndter før jeg får i det heletatt prøvd det. For et idiotisk system.

 

Kan du ikke bare registrere med foreldre/venner sitt kort? Eller må kortet være registrert på deg? Jeg mener å huske å ha brukt kona sitt kort ved flere slike anledninger (WoW, LotRO, AoC, Warhammer).

Det blir vanligvis, ved slik bruk, ikke trukket noe fra det. Det kan jo eventuelt sjekkes i etterkant at det ikke er lagt til noe autobetaling.

Lenke til kommentar

De tok alt som var bra med FFXI, kastet det vekk, startet på scratch og resultatet er et halvhjerta og elendig produkt med noen så idiotiske valg man knapt kunne tenke seg noen kunne tatt. De som har laget dette kan umulig like spill.

 

Det var som bra med FFXI, det som de burde bygge videre på er ikke eksisterende. i FFXI var det store punktet å gjøre utrolige ting sammen, her er det knapt noe som kan kalles lagarbeid, det er bare en klynge som trykker på tilfeldige knapper.

 

FFXI var utrolig vakkert for sin tid, og selv nå holder gameplayet en såpass mye høyere standard enn det FFXIV gjør. Nei det er langt langt mer fristende å begynne å spille FFXI enn å tvinge meg gjennom dette drittet. Et spill med så høyt potensiell, med tanke på faktisk hvor stor suksess FFXI hadde, og hvor mye som fungerte svært bra. Dette MMORPGet ligger så langt tilbake i tid, det er så bedritent og jeg synes det er så synd. FFXI var utrolig, selv om man måtte bruke lang tid for å sette seg inn i det, FFXIV er ikke i nærheten av samme nivå.

 

Eneste som er forebedret er graffikken. Gameplayet er forverret, craftingen er vel delvis bedre, gruppe mekanisme er begdrelige, utfordringene er langt ifra hverandre, uff nei. Musikken holder ikke engang FFXI til knærne engang, Uematsus verste verk jeg noengang har hørt.

Lenke til kommentar

Sjelden har jeg sett en samling av flere feil/ødeleggende elementer i et og samme spill.

EQ1 som kom ut for over ti år siden hadde bedre UI, og det var enklere for brukeren å forstå grunnleggende elementer. Samme med SWG og WOW.

Seff hadde de tre spillene bugs og noen problemer i starten. Men langt fra så alvorlige at en blanding av lykkepiller, høy fart og billig vodka ble utskrevet på blå resept for brukeren. Noe som er tilfelle med FFXIV.

Sikkert litt flåsete skrevet, men jeg klarer ikke å slutte å irritere meg over at jeg kastet bort pengene på dette drittspillet.

Lenke til kommentar
Edit: Ok, da må jeg nok vente i 3-6 måndter før jeg får i det heletatt prøvd det. For et idiotisk system.

 

Kan du ikke bare registrere med foreldre/venner sitt kort? Eller må kortet være registrert på deg? Jeg mener å huske å ha brukt kona sitt kort ved flere slike anledninger (WoW, LotRO, AoC, Warhammer).

Det blir vanligvis, ved slik bruk, ikke trukket noe fra det. Det kan jo eventuelt sjekkes i etterkant at det ikke er lagt til noe autobetaling.

 

De bruker et Autobetaling system så langt jeg har forstått, men er ikke et veldig stort problem dette med kortet, bortsett fra at jeg ikke ville måtte bruke andre til å få spilt et spill. Jeg skal fortsatt prøve ut spillet blir bare til at jeg må vente litt, har også fått vite at jeg kunne få et nytt pass for å bestille nytt kort tidligere enn det jeg var fortalt. Men det jeg reagerte litt på var hvordan spillet ikke fulgte med 30 start dager engang, som alle andre mmoer jeg har prøvd har.

Lenke til kommentar

Det følger med 30 dager gratis (60 nå pga alle problemene), men i likhet med mange andre MMORPGer må du registrere et gyldig kort før du kan begynne å bruke av gratisdagene.

 

Jeg for min del tenker det er like greit at du må vente 3-6 måneder på å spille dette spillet. Kanskje det er spillbart da.

Lenke til kommentar

Gametrailers, Gamespot og andre var tidlig ute med anmeldelser som slaktet spillet. Det var ingen grunn til å "kaste bort" penger på FFXIV, samtidig er serien kjent for å holde høy standard og det er forståelig at mange tok sjansen på å kjøpe uten å gjøre research.

 

Men nå har det har faktisk vært noen positive anmeldelser og:

 

"A worthy heir of Final Fantasy XI which improves some aspects of the original." - Vandal Online, 80/100

 

"Anyone who has experienced Final Fantasy XIV Online and has fought his way through the complex control will hardly want to leave Eorzea." - Gaming XP, 84/100

 

Spillet har et snitt på 50/100 på Metacritic og det er det dårligste gitt til noe FF noensinne. Brukerscoren er enda lavere og ligger på 3.8/10. Det er interessant iom brukerscore vanligvis ligger høyere enn anmelderne. Når det er sagt er brukeranmeldelsene barnslig useriøse og er delt mellom de som gir det 0 i score og de som gir full pott. Det gir ikke mening å si at spillet fortjener 10 samtidig som man innrømmer at det er mye som må forbedres, det gir heller ikke mening å gi det 0 og innrømme man ble imponert av grafikken.

Lenke til kommentar

Det følger med 30 dager gratis (60 nå pga alle problemene), men i likhet med mange andre MMORPGer må du registrere et gyldig kort før du kan begynne å bruke av gratisdagene.

 

Jeg for min del tenker det er like greit at du må vente 3-6 måneder på å spille dette spillet. Kanskje det er spillbart da.

 

Det er da ganske mange spill man ikke må regristrere et gyldig kort med før man spiller. Selv liker jeg ikke å regristrere kortet mitt på en slik måte, selv foretrekker jeg en løsning hvor man skriver inn kort info hver eneste gang for å betale, føler jeg har mer kontroll da.

Lenke til kommentar

Har spilt dette siden alpha.

 

Det er mange mangler tilstede, men tross disse ser jeg så mye potensial i spillet.

Det kommer en stor oppdatering både i November og Desember.

 

Oppdateringen inneholder:

 

Forbedring av UI (Forenkling av meny)

Flere quests

Innføring av flere mobs i områdene samt Notorious monsters.

Retainers og Marketward forbedringer (søkefunksjon på items)

Chat blir overhalt.

Battleregime og combat systemet blir også overhalt.

 

Tror det er litt tidlig å avskrive seg spillet før de har fått satt igang med finjusteringene. (Alpha og beta er noe man bruker det til, jeg vet.) Men et spill blir ikke fiks ferdig og tipp topp stand bare fordi de har satt en release dato.

Jeg koser meg med spillet i den tro at de fikser det meste av de problemer som er tilstede.

Gi spillet noen måndeder til så vil det bli sett annerledes på.

 

Tror nok at flesteparten som spilte FFXI har en større sjanse for å like FFXIV siden det er bygd på de samme prinsipper.

Lenke til kommentar

Kudos for å ikke nevne World of Warcraft i artikkelen. Virker som det er blitt standarden for skribenter å måle alt opp mot, men du unngikk den fella heldigvis!

 

Når det er sagt, er jeg glad jeg leste denne artikkelen. Har vurdert å kjøpe spillet, men om det er såpass knotete å spille så venter jeg heller å ser om det forbedrer seg. Trenger et godt MMO hvor jeg ikke blir holdt i hånda gjennom hele spillet, håpa det skulle være FFXIV.

Lenke til kommentar

Square må holde seg til singleplayer-rollespill. Hver gang de beveger seg utenfor sjangeren sin ender det med middelmådige eller som i dette tilfellet direkte dårlige produkter.

 

FF11 var jo et bruktbart MMO, ikke noe dårligere enn FF13 eller andre spill i serien for den saks skyld. Så synes ikke det er helt fair å si at square må holde seg til enspiller spill.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Jeg bruker så lite tid på MMOer at jeg skal ikke begi meg ut på noen sammenligning mellom XI og andre spill i serien, jeg baserer meg kun på anmeldelser. FFXI til PC ble godt mottatt (på nivå med XIII), dog bedre blant anmelderne enn brukerne, mens 360-versjonen av en eller annen grunn fikk en svært lav score av de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...