Gå til innhold

Den mellomstore Civilization V - tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sterkt uenig i de som påstår at Civ5 er fordummet i forhold til Civ4. Faktisk er det mange flere taktikker som fungerer i Civ5 enn i Civ4. Det er veldig forfriskende å ikke måtte spille på samme måte hver eneste gang. Deilig å bli kvitt religion også, når det bare fungerte som en diplo modifier i Civ4, og gjorde diplomatien håpløst enspora. Virker som en del starter opp spillet på chieftain og sutrer over at det er for lett.

 

Er noen småting som mangler selvsagt i 5'eren, og det kræsjer i hytt i pine for meg, men det er lysår bedre enn vanilla Civ4. Omtrent likestilt som Beyond the Sword, vil jeg si etter å ha spilt hele helgen sålangt. Et helt forskjellig og friskt Civilization. Jeg tror ikke jeg kommer til å gå tilbake til Civ4 for å si det sånn.

 

(Bedre enn Alpha Centauri er det i alle fall :p )

Lenke til kommentar

etter å ha spilt i et halvt døgn +/- er det første jeg tenker at det er en stor forbedring visuelt(dx10/11) versjonen.

bare det er jo litt hyggelig, men langt i fra det som teller mest.

 

mange småbugs.

-unit ikoner som forblir etter jeg har drept styrken som har de (må restarte spillet før de forsvinner)

-loading av teksturer slik at man har enkelte helt brune 4kanter midt på et plainområde f.eks.

-virker som om AI ikke er helt med på kriger, de virker rett og slett dumme. spiller på warlord siden det er min første runde (kan bare være for mye balansert i forhold til IV da man kan gå til krig mot et lite land som plutselig dukker opp med en SOD fra ingenplass:/)

-litt tull at man ikke kan gå forbi en tile med en styrke på så lenge de ikke ender opp på den samme etter enedt flytting(ser de sliter om jeg sender 2 den samme veien og/eller det dukker opp en styrke på veien som står der de tenker å gå)

-får ikke brukt prntscrn bildene blir bar ehelt svarte(ikke SÅ farlig, men alikavel da)

-får ikke til å joine noe MP, står bare at den henter info fra host

 

samt noen flere jeg ikke kommer på i farten.

 

angående dette med fordumming så har jeg som flere andre spilt civ siden nr.1 (ikke så mye 3 though) og synes dette er en frisk tilnærming på en gammel STORslager av en spillmotor.

tror mye av det folk mener er fordummende forsvinner når man spiller MP og møter på noen som tenker like logisk som oss selv og at man kan møte på større utfordringer når man er nødt til å holde styr på units over alt i stede for en stor hær man flytter rundt på som ødelegger alt den kommer over.

 

Jeg personlig vil i allefall spille dette MYE mer så lenge ikke småbugs irriterer meg for mye og får meg til å sette det på hold til ting blir fikset.

Lenke til kommentar

@thiscouldbeanyone: Angående screenshot, når du trykker print screen knappen, så lagres det en .tga fil her(Windows 7): C:\Users\XXXX\Documents\My Games\Sid Meier's Civilization 5\ScreenShots så sant det ikke er den du mener blir sort da, min er i hvertfall helt fin, men du trenger jo et tredjeparts program for å åpne .tga filer, http://www.irfanview.com/ f.eks.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Må si at jeg er både positiv og negativ. Det som trekker mest er når man spiller sammen med andre via "lan" eller nett, så får man ikke med seg animasjonene, det vil si at dersom man angriper noen, så popper det bare opp hvor mye man mistet, og hvis man dreper hele styrken så bare forsvinner de. Hvorfor i allverden har de tatt vekk animasjone?? burde i det minste vært valgfritt.

Lenke til kommentar

Finnes det noen generell guide for hvordan man burde starte et spill. Som en standard opener i sjakk f.eks. Har prøvd 4-5 spill nå, men virker som jeg alltid blir liggende bak AI. Spiller på vanskelighetsgrad prince som burde tilsi at vi stiller likt.

Slik jeg har gjort det nå i starten

 

- Bygger stort sett alltid by på hexen settleren min starter. (Virker igrunn som spillet alltid plasserer den på en rimelig ressurssterk hex).

- Begynner å scoute området rundt hovedstaden med warrioren, lete etter ruiner/barbarer som trenger halskutting.

- Bygger Worker, Warrior, Settler, Scout, monument i hovedstaden. I Den rekkefølgen. Bygger by 2 hvor da min scoutende warrior blir værende som beskyttelse mens scouten tar over.

- By 2 starter umiddelbart med å produsere worker, før jeg bygger monument for å utvide grensene mine.

 

Social policy går jeg alltid for Liberty ved første, og honor ved andre.

Forskning kommer litt ann på hvilke ressurser jeg har i nærheten. Går for det som kreves for å oppgradere ressurshexen.

 

Dette er da min standard opener så langt. Men når jeg er kommet til dette punktet ligger jeg stort sett bak AI på det meste, og det er like før de popper opp med et wonder av noe slag.

Sist jeg spilte CIV var vel nr 3 og da hadde jeg ingen problemer med prince vanskelighetsgraden.

Ikke det at jeg har noe imot en god utfordring, jeg bare lurer på om jeg gjør noe fundamentalt ulogisk/feil i starten av et game?

Jeg ignorerer f.eks city states. Er dette noe jeg burde utnytte helt i starten?

Trenger jeg beskyttelse i alle byene mine i starten? Siden byene nå har HP vil jeg klare meg med 1 warrior som beskytter mine første 2-3 byer?

Burde jeg bruke penger på å kjøpe enheter i begynnelsen eller spare penger til senere?

 

 

Så om noen har noen nybegynner tips til meg hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar

dette er jo litt vanskelig sidne man starter ås forskjellig hver gang.

 

det eneste som er viktig for meg er å få ut de to-tre første byene rimelig kjapt, starter på settler to så fort den første greia jeg velger å bygge er ferdig da byen bestandig er på ca 2 eller 3 da.

bruker som regel å drøye workers litt til jeg har de teknologiene jeg trenger for å utnytte ressursene i nærheten av byen og helelr smekke ut monumenter o.l. da kultur er viktigere til flere ting nå en før, bruker helst penger på ting i starten ink grenser da jeg føler man har større cashflow i starten en senere.

 

spiller selv med liberty og honor, men skal velge bort liberty for autocracy.

da blir det jeg kjører med honor, commerce, autocracy og order.

tror i allefall selv at det er de tinga som passer best for MEG.

 

 

Edit: tror man havner bak AI uansett jeg, bare for å skape litt underdogstemning. i mitt siste spill, det eneste jeg har spilt helt til noen vant. (på tid, kom på andre:/) lå jeg langt bak alle til litt over midten. da tok jeg de sakte men sikkert igjen og fortsatte jamnt og fint forbi de andre.

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om jeg skal skaffe dette... er litt blandede kommentarer rundt omkring. Fant f.eks. denne på metacritic:

If you were really bad at previous Civ games, and are looking for something more consoley, Civ Rev 2 is the game for you! New features include: Auto play! Just keep hitting next and automate! Free victories! Tired of the trouble of having to take each of your opponents cities? Now all you have to do is kill a scout and your opponent will literally give you half their empire! They removed all the bothering elements like religion, spies and diplomacy, so all you have to worry about is letting the game play for you! Another fantastic feature added is the settler bomb! Against all odds, are you somehow losing a war to an opponent? Well just drop a settler and all your troubles are over, you now have a unit with some of the best defense in the game, another city! Expect new dlc coming soon featuring an updated graphic pack; now this game will actually look like it uses its monstrous system requirements!

Vet det er satt på spissen, men likevel...

Lenke til kommentar

Og jeg har opplevd flere ganger at en fiender gir opp krigen altfor lett og slenger både gull og grønne skoger i ansiktet mitt for å få fred, etter en krig han startet :lol:

 

Det bakenforliggende problemet er jo at de egentlig gjør det rett (så vidt jeg har sett iallefall) - når du har slått frontstyrkene deres så har de ingen mulighet til å bygge nye i et antall som duger, og resten av krigen blir uansett bare mop-up fra din side (jeg driver foreløpig på "King" difficulty, sånn for the record, kan hende det endrer seg).

 

Har du litt grunnleggende kontroll på unitsene dine så er det ofte alt for lett å knerte det de har av soldater, siden de ofte bare sender dem rett på deg (nok artilleri herjer det meste av direkte frontal-angrep...) Og så snart de dør har de ikke kjangs til å fortsette krigen.

 

I ekstreme tilfeller har jeg rullet over naboens 20 byer uten tap overhode etter at jeg tok de 2-3 første front-byene... Det er her systemet (eller AI-en?) har litt problemer foreløpig.

 

Unrelated: March promotion er superawesome overpowered :p

Endret av Ehtirno
Lenke til kommentar

Spiller også på kings, altfor lett, mens det var ofte utfordrene for meg på kings i civ4. I begynnelsen synes jeg combaten var ny og spennende, egentlig så er den helt grusom etter og ha spilt litt. Mye mulig fordi ai'en er veldig dum? Det er svært få ting jeg synes har forbedret seg i civ5 - den nye "civic" sida er jo grei, men grusomt kjedelig når man ikke kan forandre på noe. Tror det kan bli vanskelig å lage skikkelig bra scenarios(historiske) også med denne combaten og hvordan spillet er, man kan kun forandret så mye i en mod.

 

Gikk på en diplomacy bug nå som forhindrer meg i og erklære krig mot russland fordi vi forsatt har en fredsavtale, og dette har vart i nærmere 100 turns.

 

Jeg har spilt mye civ opp igjennom årene og er en slags veteran, det gjør meg ikke bedre enn andre og min mening betyr ikke mer bare så det er klar, men jeg er overrasket over at så få "veteraner" er mer kritisk til dette spillet på dette forumet.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Jeg er en gammel civ veteran som har spilt alle spillene opp gjennom tidene, og jeg elsker civ 5. Nå har jeg kjøpt splitter ny high end pc kun for civ og kjører alt på maks, og har ingen problemer med spillet i seg selv. Det krasjer ikke, ingen grafikk feil etc. Jeg gjorde det samme med civ 4 og det spillet var jo helt ubrukelig i lang tid.

 

Jeg liker alle nyhetene veldig godt, også at man ikke har en Napoleon liker deg +10. Synes dette er mye mer naturlig enn å sette en verdi på hvor godt en eller annen civ liker eller ikke liker deg.

 

At religion er borte synes jeg åpner for mange fler muligheter i spillet. I 4 ente jeg alltid opp med å forske fram og grunnlegge religionene også spre religionene så jeg tjente masse penger. Nå spiller jeg på mange forskjellige måter istede. Og starter mer med å forske fram teknologi etter hva jeg trenger, ikke de samme hver gang.

 

Bystatene er ett friskt pust, liker å ha de som allierte og forsvare de mot de andre bøllene. Enten ved å gi de enheter så de kan fighte tilbake selv, eller ved å gå aktivt inn i krigen.

 

Jeg ser at diplomatiet har ett lite problem med hvordan de andre civene ser på deg. Jeg hadde ikke gått til krig mot en eneste civ, så tar Rusland over Lhasa (en bystat som var alliert med meg) Jeg går og frigjør Lhasa, men må utslette en del russiske tropper på veien. Etter å ha frigjort Lhasa, syntes de jeg er en gedigen Warmonger og bølle som kriger mot alle som er svakere enn meg. Og dette skjer ganske jevnt og trutt.

 

At man ikke kan bygge ti tanks (SoD) og bare rulle over motstanderen er også deilig. Før var det jo enkelt å greit den med flest tanks vinner. Nå kan du forsvare deg mot overlegne motstandere på en mer gerilja aktig måte.

 

At de har fjernet korrupsjon er også veldig deilig. Nå kan du grunnlegge byene dine akkurat hvor du vil uten at de blir totalt ubrukelige. Samme gjelder happynes. Slå opp ett coloseum i en produksjons by og det hjelper i penge byen din hvor alt tar hundre år å gjennomføre.

 

Så alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med dette spillet.

Lenke til kommentar

tror dette med at AI er stokk dum er en ting vi må leve med inntill videre.

hadde de bare fått rævva i gir og fiksa slik at alt i MP funker som det skal(har ikke testa etter 1.20 versjon eller hva den heter) så tror jeg fort at dette med at det er så simpelt ville forsvunnet når du rteffer noen som er like logisk som deg.

er vel også en "veteran" og ser bekymringene til div folk, men føler at mange blir trekt med på bølgen og mener ting er galt bare fordi mange andre mener det.

synes spillet har et frisk pust og velger å vente med uttalelser i allefall til det har kommet et par patcher o.l.

 

selv så synes jeg det er fornøyelig og trives i dets univers, det store spørsmålet er om det kan holde like lenge på meg som civ4 uten at jeg går lei.

her kan det komme litt til korte for i civ4 så var det bestandig ting man kunne lære å gjøre bedre neste gang, mens her føler jeg fort at jeg kommer på et høyt mestringsnivå(i allefall på prince vanskeligheten, som forøvrig var en smule vanskeligere på forgjengeren) alle rede etter et par spilte runder og føler fort at jeg går på autopilot for ting går bra uansett.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes World Wonder som gjør at du får bonus når du slåss innenfor dine egne grenser + civicen som gjør det samme comboen er alt for sterk?

 

Jeg smekker opp World Wonderet, noe som pleier å gå nokså greit. Så bygger jeg ut byene mine i det uendelig med en liten reservehær i backup.

Når jeg ser at fienden begynner å line seg opp langs grensene mine (noe de gjør titt og ofte siden de er glade i å krige) setter jeg i gang med full produksjon av units (byene mine har mange bygninger på det tidspunktet, så det går raskt) og siden jeg har 58% bonus når jeg slåss i mine grenser + byer som skyter og at jeg har frontlinja mens motstanderen må invandere så er det regelrett umulig å tape. Spiller ikke på så veldig vanskelig, men likevel. Fienden må liksom ha 3-4 ganger flere units enn det jeg har for å i det hele tatt ha en sjanse.

 

Når AI'en har kastet alt han har av units mot min vegg av defense, så går jeg bare inn i territoriet hans og kjører over alt han har av byer som en dampveivals på femtegir.

 

Whoop, du har plutselig dine originale supersterke byer, en hel haug av puppets og du er klar for å slakte verden.

Lenke til kommentar

Så langt så er jeg fornøyd med femmern. Det er ikke en blåkopi av IV med forbedret grafikk og det krever ny taktikk i forhold til hva som var innarbeidet fra tidligere Civ's.

 

Tekniske problemer med ATI-kortet mitt gjør at spillet klikker om jeg bruker DX10/11. Irriterende men da grafisk eye-candy uansett ikke er det viktigste her så fungerer det utmerket å spille med DX9 inntil videre for min del.

 

Ellers så har jeg ikke sett noe særlig til tidligere nevnte bugs, ai'n er for enkel på Chieftain så blir å restarte på vanskeligste graden og jobbe meg ned derifra om alt annet skulle feile :D

Lenke til kommentar

Når AI'en har kastet alt han har av units mot min vegg av defense, så går jeg bare inn i territoriet hans og kjører over alt han har av byer som en dampveivals på femtegir.

 

Du trenger ikke engang wonders eller policies for at dette skal funke. Litt skuffende igrunnen, siden det ER fullt mulig å seile rundt og angripe fra andre kanter...

Lenke til kommentar

Jeg er også skuffet over at spillet er for lett mot AI.

De forstår seg ikke på det nye combat-systemet, noe som er veldig ødeleggende.

Du kan drite i alt som heter diplomati og citystates, skaffe deg en liten hær og ta over hele kontinentet du er på.

Combat tar også fryktelig lang tid nå, ettersom man må gi hver enkelt unit ordre hver runde. Det er klart systemet er bedre enn SOD, men kom igjen. Siden units nekter å flytte til en okkupert tile så er det virkelig irriterende å gi 20 units samme ordre helt til alle har passert det fjellpasset som står i veien og kommet seg ut i formasjon på den andre siden. Det er fryktelig tidkrevende.

Uansett, de runden jeg har spilt ender som regel med at jeg eier hele kontinentet rundt år 1500 og da vil jeg tippe at det bare å sette seg tilbake, disbande hæren og bygge romskip. Ikke at jeg har orket å fullføre ett helt game enda, siden den ene krigen varer noe sånt som 4-5timer og jeg føler jeg alt har vunnet uansett om det er 8 civs på andre siden av havet. Jeg leder stort sett så mye at det vil være umulig å ta meg igjen hvis ikke en av de andre klarer å utslette all motstand, noe jeg tviler på at de gjør. Da er det virkelig bare å sette workers på auto og trykke enter for å få rundene til å gå.

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...