Gå til innhold

Den mellomstore Civilization V - tråden


Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd å ta det andre kontinentet etter at det første var kake, så har jeg konkludert med det samme. Er plenty plass på mitt eget, det andre fører bare til at troppene på et eller annet tidspunkt blir overveldet, og så kunne du likegodt bare ha latt det være fordi det tar for lang tid før forsterkningene kommer.

 

At den siste AI-en hadde 6x så mange pointy sticks som meg fører uansett ikke til at den forstår invasjon på tvers av kontinentene... Waste of time, skulle bare slettet alle units og fylt kontinentet med byer...

Endret av Ehtirno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har sett AI'en bruke skip, I det hele tatt? Har spilt 2-3 lengre runder på continents maps, men det ender alltid med at jeg tar mitt kontinent, så surner diplomatien med folk på det andre kontinentet med påfølgende krig, men de *gjør* aldri noe for å angripe meg på den andre siden.

 

Civ V er rålekkert, men AI'en er en seriøs demper på gleden for min del, hittil. Håper Firaxis koder inn litt mer fornuft i AI'en snart.

Endret av Couchfighter
Lenke til kommentar

Må si meg enig i at AI'n ikke akkurat imponerer stort når det gjelder aggressiv oppvisning og truende holdninger og har sett at mange har samme oppfatningen som her på forumet.

Ville vel tro at de kommer til å forbedre akkurat den biten i en eller annen (snarlig) fremtidig patch.

Om de får på plass AI-biten så er Civ V på full høyde med, og muligens til og med bedre enn, IV i mine øyne.

Endret av Phydeos
Lenke til kommentar

Noen som har sett AI'en bruke skip, I det hele tatt?

 

Persia og England brukte skip på min første gjennomgang, spilte som Babylon, dog de var ikke brukt veldig aggressivt. England seilte rundt å skøyt litt på barbarian camps, dog hu angrep en av båtene min i ny og ned når vi var i krig. Persia hadde også noen båter, men han brukte de ikke stort, eneste var at han plasserte et krigsskipet utenfor en av byene mine når vi var i krig men det angrep aldri.

 

Ellers har jeg lagt merke til at barbarian skip ikke gjør stort mot bygninger på land, eneste de gjør er å seile rundt byene dine, men stort mer enn det gjør de ikke, dog de angriper om du beveger deg utpå vannet med et skip.

Lenke til kommentar

Cultural victory er jo helt latterlig når man spiller på større maps en "small". Jeg bestemte meg for å gå for cultural fra tur en. Hadde aldri mer enn 3 byer (bortsett fra når jeg utslettet tyskland, siden jeg bestemte meg for å raze byene deres). Jeg hadde hele tiden full kontroll over situasjonen, og tidlig i spillet hadde jeg mulighet til å fjerne Amerika som var den største trusselen på mitt kontinent (Veldig stort kontinent pga jeg hadde satt vannmasse til low). De ga meg fire byer, alle sine penger og masse resources for peace treaty, så jeg tenkte at det var litt mer gøy å ha noe resistans. Derfor aksepterte jeg.

 

Jeg blir selvfølgelig invadert av amerikanerne på et senere tidspunkt, men alle unitsene mine hadde minst 120% bonus, så jeg mistet ikke mer enn to stykk mot hele den fiendtlige hæren, som på det tidspunktet eide alt landområde på kontinentet utenom et par civil states og det arealet jeg hadde med mine tre byer.

 

På tur 499 får jeg endelig nok kultur til å starte utopia project, og det ville ta omtrent 20 turer å bygge. I tillegg hadde jeg bygget FN og hadde fått klart mest stemmer.

 

Så, på tur 500 finner jeg ut at Babylon, som utslettet statene på sin øy veldig tidlig i spillet, har mer score enn meg.

 

Hva er poenget med å vinne cultural victory, når det er ekstremt mye enklere å bare gå for militære, expande og vinne med poengsum. Hva er poenget med å vinne space race, når du nesten aldri får det ferdig til tur 500? Hva er vitsen med å vinne democratic victory når du så godt som aldri vil ha 10 votes og UN før noen andre vinner?

 

Blir for dumt.

 

PS: Jeg spiller på AI difficulty 3, som på alle områder er alt for lett. Spiller på 3, siden det var et passende nivå i Civ4. Her derimot er all combat rofl enkel, mens plassering tydeligvis har alt å si. (Hvis AI'en blir plassert på en øy med kun andre AI's som spillet på forhånd har bestemt at skal tape, så må man invadere den personen. Invadering er ikke så lett når du ikke er en militærmakt.

 

Er jo som nevnt ikke en gang vits i å teste ut andre modes en Pangea.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Fordi det er mer utfordrene kanskje error? Nei altså jeg kan ikke uttale meg, har egentlig ikke gjennomført et spill pga bugs eller for lav vanskelighetsgrad, og vet ikke hvordan de ulike victory conditionen funker. Prince var en rimelig fin fin vanskelighetsgrad etter jeg ble vant med civ4, men på civ5 merker jeg ingen forskjell på cheiftain og prince, like lite utfordrene uansett stort sett.

 

Jeg føretrekker også pangean, eller earth map med riktige plasseringen, men det får vi jo ikke i civ5 :(

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er det mulig å vinne uten å bruke militær makt, kun diplomati?

Det er flere måter å vinne på, ja.

Allikevel tror jeg neppe du klarer deg helt uten militære styrker siden AI spillerne gjerne angriper deg (selv om du ikke går til angrep på noen). Dette særlig når du ser ut til å yte lav motstand.

Lenke til kommentar

Fordi det er mer utfordrene kanskje error? Nei altså jeg kan ikke uttale meg, har egentlig ikke gjennomført et spill pga bugs eller for lav vanskelighetsgrad, og vet ikke hvordan de ulike victory conditionen funker. Prince var en rimelig fin fin vanskelighetsgrad etter jeg ble vant med civ4, men på civ5 merker jeg ingen forskjell på cheiftain og prince, like lite utfordrene uansett stort sett.

 

Jeg føretrekker også pangean, eller earth map med riktige plasseringen, men det får vi jo ikke i civ5 :(

 

joda.

det er bare å gå innpå mods og laste ned den som gjør at du starter på rett plass når du velger verdenskartet.

bare å sortere etter rangering så havner den blant topp 3 tror jeg det var.

 

@error

 

man kan velge victoryconditions inne på advanced setup og velge bort de man ikke vil ha

Lenke til kommentar

Meh, jeg liker på en måte dette spillet godt, men på en annen måte så synes jeg det blir litt kjedelig. AI'en er rett og slett for dårlig.

 

Dette er min tredje runde, og jeg spiller nå som Japan. Med en litt halvveis start pga jeg expanda for mye uten å bygge happiness-bygninger, så ble jeg invadert av to nasjoner, på hver sin side av "landet" mitt. Frankrike som var veldig sterke på den ene siden, og Persia som var "ok" på den andre.

 

Jeg rakk akkurat å teche opp til samuraier før styrkene deres bega seg inn i landet mitt, og på det tidspunktet trodde jeg virkelig at jeg skulle tape. Masse unhappiness, uendelig lite "hammere" pga det, -33% attack pga misnøye osv. Likevel er samuraier veldig gode (de er jo tross alt unique units) og jeg fikk også et par great generals som følge av mine samuraier.

 

Etter litt svetting, en by eller to tapt, og litt til styr så begynte samuraiene mine å komme i rimelig høy level. Plutselig gikk jeg fra å være underdog til å lage hakkekjøtt av alle fiender som kom mot meg. Persia ga seg nokså tidlig, men frankrike fortsatte å pøse på med units.

 

Etter en del runder fikk jeg march, i kombinasjon med medic. Dette gjør dem så godt som udødelige. Når jeg i tillegg fikk blitz (Angripe x2 hver runde) så var krigen vunnet. Med KUN mine to samuraier moste jeg ned by etter by, og det tok ikke lang tid før frankrike var vekk.

Snaue rundene etter at Frankrike er bekjempet ærklærer plutselig Alexander (den mest fryktinngytende personen i mitt "pangea-spill"), sammen med en liten drittstat, krig mot meg. Nå, et par runder etter mistet jeg helt lysten på å spille.

 

Mine to karer løper rundt og instapopper alt som er av units, og siden de har blitz så tar jeg ned 3-4 fiendtlige units hver eneste runde, selv om fiendene er en tech høyere (de første som har skytevåpen, husker ikke hva de heter). Det blir bare for dumt.

 

Så mye potensiale i dette spillet, og på tross av gjentatte klager synes jeg egentlig at det er et fantastisk spill, men AI'en ødelegger virkelig spillopplevelsen til de grader.

Likevel har jeg overhodet ikke lyst til å gå tilbake til Civ4, i hovedsak på grunn av det uber-idiotiske kampsystemet og SODs.

Regner med at det blir multiplayer som kommer til å ta tiden fremover.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Fordi det er mer utfordrene kanskje error? Nei altså jeg kan ikke uttale meg, har egentlig ikke gjennomført et spill pga bugs eller for lav vanskelighetsgrad, og vet ikke hvordan de ulike victory conditionen funker. Prince var en rimelig fin fin vanskelighetsgrad etter jeg ble vant med civ4, men på civ5 merker jeg ingen forskjell på cheiftain og prince, like lite utfordrene uansett stort sett.

 

Jeg føretrekker også pangean, eller earth map med riktige plasseringen, men det får vi jo ikke i civ5 :(

 

joda.

det er bare å gå innpå mods og laste ned den som gjør at du starter på rett plass når du velger verdenskartet.

bare å sortere etter rangering så havner den blant topp 3 tror jeg det var.

 

@error

 

man kan velge victoryconditions inne på advanced setup og velge bort de man ikke vil ha

 

Ja rekner med det kommer som mod, slik det har gjort i alle civ spill. Fant to earth kart inne på mods, men de ville ikke installere av en eller annen grunn. Prøvde en annen mod, som gjorde at du bygger litt fortere på marathon, den funket. Dunno why.

 

Da har du en case error, når du hater combat i begge spillene :lol: Men kan ikke si meg veldig uenig, selv om jeg aldri har irritert meg stort over sod.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Jeg hater absolutt ikke combat i Civ5, snarere tvert i mot. Problemet er elendig AI (vel, noe balanse "issues" i henhold til bonuser og skills du får når du levler i tillegg. Hvis du kjører riktig vei har plutselig soldaten din 200% bonus og eier alle units i spillet)

Endret av Error
Lenke til kommentar

Combaten er bra, AI-en er ikke flink til den... Til Multiplayer burde det bli helt supert, men jeg holdt meg alltid til coop i Civ4, så det spørs vel om det appellerer å begyne med versus.. :/

 

Hadde AI-en hatt vett til å stoppe deg med noe slikt, da skulle jeg bli greit imponert...:

choke.png

:whistle:

Lenke til kommentar

Prøvde en annen mod, som gjorde at du bygger litt fortere på marathon, den funket. Dunno why.

Det er relativt enkelt å fikse på hvor fort du bygger og forsker selv.

 

Din disk: Steam\steamapps\common\sid meier's civilization v\Assets\Gameplay\XML\GameInfo\CIV5GameSpeeds

 

Åpne filen i notepad f eks, og juster tallene. Høyere tall, lengre tid. Alle verdiene på Marathon er stort sett 300, sett lavere på ConstructPercent og det går fortere å bygge.

Husk å ta kopi av filen før du starter.

Lenke til kommentar

Prøvde en annen mod, som gjorde at du bygger litt fortere på marathon, den funket. Dunno why.

Det er relativt enkelt å fikse på hvor fort du bygger og forsker selv.

 

Din disk: Steam\steamapps\common\sid meier's civilization v\Assets\Gameplay\XML\GameInfo\CIV5GameSpeeds

 

Åpne filen i notepad f eks, og juster tallene. Høyere tall, lengre tid. Alle verdiene på Marathon er stort sett 300, sett lavere på ConstructPercent og det går fortere å bygge.

Husk å ta kopi av filen før du starter.

Ah, kjekt at det er såpass enkelt å endre innstillingene selv. Har ikke tenkt på å se etter setting-filer selv enda men nå blir det nok å teste ut litt forskjellige konfigurasjoenr.

Civ5 er vanedannende til tross for svak AI.

Endret av Phydeos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...