Gå til innhold

Analyse: Star Wars: The Old Republic (PC)


Anbefalte innlegg

Eg trur eg kjem til å prøve spelet, men om det skal halde på meg, og mange andre, må det gje meg lov til å utforske verda på eiga hand.

 

Så er det mange av typene i Starwars universet som historisk sett liker seg alene ;) Sith-Lordene er jo et eksempel. Bounty-huntere liker heller ikke å ha folk masende rundt seg :p

Så jeg tror vi som noen ganger liker å jogge litt på egenhånd ikke blir skuffet ;)

Jeg sier ikke nei-takk til litt gruppespilling når jeg har tid og lyst , men liker meg også veldig godt på egenhånd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
No hugsar eg ikkje kvar eg las\høyrde dette, så ta det med ein tre-fire klyper salt. Men eg meiner eg las eit intervju med ein eller anna spelutvikler, det kan vere ein kar frå Blizzard, sidan få veit så mykje om akkurat dette som dei. Poenget var uansett at det var svært mange som valte å vandre rundt åleine på denne måten. Eg hugsar ikkje noko tal, men det var ei ganske betydeleg mengde.

Mener jeg leste noe slik i forbindelse med The Secret World, og at tallet var 80%. Mulig jeg kan blande med andelen "casual players". Men uansett så har jeg også lest at andelen som velger å spille solo (eller store deler solo) er høy, slik at mmo utviklere må ta høyde for denne kundegruppen når de utvikler ett (mmo) spill.

--

 

Hvis denne artikelen får rett i sine antagelser, så er ikke dette ett mmo for meg. Da vil jeg gå alt for fort lei. Ønsker ett mmo som kommer opp med noe nytt. The Secret World ser lovende ut så langt, arg'en har i alle fall gitt mye underholding og spenning. Men tviler på at det blir noe revolusjonerende innen mmo sjangeren. Men jeg får vente å se ;)

Lenke til kommentar

Veldig veldig bra artikkel, og jeg var 100% enig i alt som ble sagt. Vi blir servert overfladisk velpolert materiale i små doser fra en garantert overdimensjonert PR-avdeling med en klar slagplan.

 

Uansett, bekymringer eller ikke, jeg er nesten overbevist om dette spillet vil innfri. Jeg baserer det på den subtile hypen jeg har blitt servert, selvfølgelig, men også en stor tiltro til en utvikler som viser engasjement og "kjærlighet" til produktene sine.

 

Også LucasArts, som kanskje ikke har lykkes helt teknisk med spillene sine de siste, men de har også en fortellerglede som naturlig nok kommer rett fra tronen til George Lucas som følger med med haukeøyne.

 

EA vil stelle i stand det største mediasirkuset noen sinne når de for alvor begynner å selge dette til massene, og det er nok kun australske stammer dybt inne i jungelen som ikke vil få høre om dette. Abonnementer VIL bli solgt, og WoW har nok en konkurent.

 

Om "SWTOR" eller "TOR" blir like hverdagslig og uttale som "WoW" gjenstår å se - det skal jo mildt sagt godt gjøres - men er det en fremtidig MMO som har sjans til å knerte WoW - så må det være The Old Republic.

 

Min 11. gamerlige sans overbeviser meg stadig om det.

Jeg liker iallefall å leve i trua inntil det motsatte kan bevises.

 

Og for de som er interessert i å joine det første litt tidlig startede norske The Old Republic community - så trenger vi veldig gjerne hjelp til det. Vi skal vokse oss store, er planen.

 

Artikkelen er lagt ut der - så ingen går glipp av den.

Adressen er: www.starwarsnorge.com

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med å spille alene så skjønner jeg ikke helt hvordan det er mulig i et slikt spill.

 

Altså jeg skjønner at det kan oppfattes som man er alene om man velger å holde seg vekke fra guilds, raids og evt andre ting som åpenbart gjøres sammen med andre. Det jeg vil frem til er at selv om man spiller på denne måten så er det jo en viss interaksjon med omverdenen gjennom kjøp og salg på auksjon, crafting, ja bare det å queste feks etter x drop fra y skapning i z område har jo en viss innvirkning på andres opplevelse i den utstrekning vi her snakker om høsting av ressurser med en viss knapphet. Og mange synes jo dette er en fin måte å spille på. Er jo ikke dermed sagt at man ville fått samme glede av et singelplayer spill. Man kan jo fint sette pris på at man opererer i en spillerdrevet økonomi selv om man ikke egentlig kjenner noen av de andre aktørene i markedet. Samme med farene ved PVP. Det er jo klart at det er mye mer spennende og utfordrende å oppholde seg i et område hvor man risikerer å bli overfalt av en menneskelig motspiller mens man sysler med sitt. Ja i det hele tatt så er min oppfatning at det å "eksistere" i en verden hvor andre intelligente vesener også eksister kan være veldig mye mer interessant enn om det var snakk om kun npcer styrt av en skral AI. Dette selv om man aldri prater med så mye som ett annet individ.

 

Faktisk er mitt inntrykk at veldig mange synes det er kurant å spille "solo". Problemet til disse er at det er vanskelig å "komme noen vei" på egen hånd. Det kan jo debatteres hvorvidt dette er riktig eller galt men sånn for min egen del så tror jeg det ville blitt svært stusselig om jeg ikke visste at med en viss innsats så kan jeg iallefall hypotetisk skaffe meg en character som er rimelig bra utifra hva det nå vil være slags kriterier som anses som bra i den settingen jeg befinner meg.Nå har jeg ikke spillt på denne måten selv men om jeg starter et nytt mmo nå så vil det nok være som rimelig casual. Jeg joiner gjerne et guild og har ingenting imot å gruppe med andre men noe sånt "5 raids, 5 dager i uken" opplegg er helt uaktuelt. Så personlig så håper jeg det vil være noe å strekke seg etter i form av utstyr, cash, mounts eller whatnot som er, om ikke like bra som det hardcore spillere kan få, så ihvertfall såpass brukbart at differansen i stats ikke blir så avskrekkende at jeg er wtfpwnd før kampen på en måte starter.

 

Da kunne jeg kost meg med både solo spill, gruppespill og pvp kanskje uten den der kjipe bismaken av at "hadde jeg ikke hatt så stusselig gear så hadde jeg vunnet den fighten der". Kanskje noen raidere griner på nesa nå men sånn som det var i WoW like før TBC kom ut så var det jo knapt noen uten tier 2 raid gear, uansett klasse og skill, som kunne true min tier 2.5 character selv om jeg spilte med 1 hånd på ryggen. Det ble litt for voldsomt altså.

 

My 2 cents.

Lenke til kommentar

Eg trur eg kjem til å prøve spelet, men om det skal halde på meg, og mange andre, må det gje meg lov til å utforske verda på eiga hand.

 

Så er det mange av typene i Starwars universet som historisk sett liker seg alene ;) Sith-Lordene er jo et eksempel. Bounty-huntere liker heller ikke å ha folk masende rundt seg :p

Så jeg tror vi som noen ganger liker å jogge litt på egenhånd ikke blir skuffet ;)

Jeg sier ikke nei-takk til litt gruppespilling når jeg har tid og lyst , men liker meg også veldig godt på egenhånd ;)

Er enig med Bulletus og LMH her. Folk er forskjellige, også når det gjelder spill. Er mer eller mindre fan av LOTR, så bestemte meg for å teste ut LOTRO av den grunn. Endte opp med å spille det en god del, men syntes end-game og raiding var ufattelig kjedelig i lengden. Det var "reisen" dit og questingen som hovedsakelig var spillet for meg. Det var det jeg fikk mest glede av. Handlingen og loren i spillet rett og slett, det er det viktigste for meg. Kanskje perioder med crafting og crafte quest inni mellom. Det kinshipet (guildet) jeg var med i er et av de eldste og største på serveren der folk hadde forskjellige måter å spille på og fokus på forskjellige deler/sider ved spillet. Noen likte end-game/raiding, andre likte questing og bygge opp karakteren i sitt eget tempo. Noen likte crafting best, mens andre var mest opptatt av å "sosialisere" seg og chatte virket det ut som hehe. Jeg var en av dem som likte det meste utenom å raide rett og slett. For meg så blir det som en form for sport. Jeg liker ikke sport. Det er alltid noen som har en "elite" mentalitet. Du er plutselig bare dritt og ubrukelig for noen hvis du ikke følger taktikken deres perfekt osv. Det var en av faktorene som fikk meg til å miste interessen av den delen av spillet. Det var heller ikke i det hele tatt det jeg hadde i tankene da jeg først ville prøve spillet. PvP har jeg egentlig ikke noen formening om. Var få som brydde seg om den delen.

 

Når det er sagt så ble det like kjedelig å springe rundt helt alene i starten. Jeg så fort verdien i å være med i et skikkelig kinship. Møtte jo tidvis på noen som ikke svarte på tiltale i det hele tatt nesten, til og med i gruppe quest. De bare var der og ignorerte andre totalt virket det ut som. Det nytter jo ikke. En kan ikke late som det er et single player spill heller. Tror de har misforstått litt. Kommer jo ingen vei i spillet på den måten lol.

 

Kjekk artikkel forresten. Har selv vokst opp med Star Wars, samt er fan av Bioware. Så ser meg nødt til å prøve det når det kommer ut neste år. Men som sagt, når det gjelder MMO så må jeg helst ha et forhold til universet spillet er basert på. Questingen/handlingen og loren i spillet (og det det er basert på) er et stort påskudd for at jeg i det hele tatt tar meg bryet med å hive meg inn i noe jeg vet jeg sannsynligvis kommer til å bruke mange mange timer på.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...