Gå til innhold

Mass Effect 2 - Utforsk og diskuter Sci-Fi kjempen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en av de få kanskje som likte 1ern mye mye bedre, ser ikke helt grunnen til å endre for mye når man først har en god formula hvorfor endre for mye på den? er som om god of war 3 skulle blitt et spill der kratos danset ballet hele tida.

 

Bioware er eksperter på rpg'er også kutter de ut så og si alle rpg elementer som var verdt å beholde fra det første. Men men, alt i alt var 2ern verdt pengene og det var fantastisk mesteparten av tida.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de få kanskje som likte 1ern mye mye bedre, ser ikke helt grunnen til å endre for mye når man først har en god formula hvorfor endre for mye på den? er som om god of war 3 skulle blitt et spill der kratos danset ballet hele tida.

 

Bioware er eksperter på rpg'er også kutter de ut så og si alle rpg elementer som var verdt å beholde fra det første. Men men, alt i alt var 2ern verdt pengene og det var fantastisk mesteparten av tida.

 

dude, I would buy that game ;)

Lenke til kommentar

Gameplayet er ikke bedre, det er - med unntak av skytemekanikken

Dersom skytemekanikken er bedre så er vel også gameplayet bedre? Jeg synes for øvrig at brukergrensesnittet og minispillene i ME2 er bedre enn i originalen.

 

- bare forenklet.

Kan du forklare hvorfor det er en dårlig ting? Det enkle er ofte det beste. Jeg synes det er bra at Bioware trimmet bort alt det unødvendige fettet. Det at man måtte sløse bort stats for å kunne bruke det våpenet man ville var en dårlig spillmekanikk.

 

Selv synes jeg ikke at det var en viktig del av forgjengeren, men jeg kan skjønne hvorfor folk savner flere muligheter til å skifte utstyr o.l. Jeg foretrekker dog oppgraderingssystemet til ME2.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Har spelt igjennom ME1 sikkert 10 ganger. ME2 spelte eg igjennom en gang.

 

Det er mange grunnar til det. Gears of War 1 og 2 er betre spel på deknings-shooter-greia, og karakterutviklingselementa blei dumma ned for masse. Eg merka ikkje noko til nokon av oppgraderingane eg brukte så masse tid på å skaffe. Storyen bar preg av å gå på skinner mot ein trear, utan dei "store" valga man måtte ta i enaren, som f.eks Rachni-dronninga. Det massive fokuset på kompanjongane ødela for meg det vesle som var av storyline.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke liker å gjenta meg selv: http://www.innlegg.no/index.php?showtopic=9342&view=findpost&p=280162

 

Personlig synes jeg at gameplay omfatter en hel del mer enn bare skytemekanikken, men hvis folk synes at alt annet er "unødvendig fett", så forstår jeg hvorfor de gjorde som de gjorde - selv om jeg ikke liker det.

Jeg mener heller ikke at skytemekanikken er alt som teller i Mass Effect. Jeg bryr meg mest om hva jeg synes er underholdende eller ikke. Overflødig fluff som å måtte bruke stat points for å kunne ta i bruk en sniper rifle var ikke underholdende. Besøk til nye planeter, utforsking av universet, prating med npc'er og kampsekvensene var derimot underholdende.

 

Jeg leste posten din, og jeg er ikke enig i alt du sier. Da jeg leste gjennom posten måtte jeg tenke hardt for å huske om det faktisk var en coverfunksjon i Mass Effect. Etter min mening er denne funksjonen mye bedre i ME2.

 

Jeg er enig i at det burde vært flere åpne områder. Med tanke på hvor frustrerende makoen kunne være til tider så savner jeg den ikke noe særlig. Jeg synes dog at det var slapt å fjerne den istedenfor å prøve å fikse den. Håper hammerheaden blir mer underholdende.

 

Forskjeller som armour penetration og thermal clips påvirket meg ikke noe nevneverdig.

 

Jeg har full forståelse for at andre folk vil ha andre meninger enn meg, så jeg skal være mindre bastant neste gang jeg uttaler meg om gameplayet. Det er min egen mening, og jeg forventer ikke at folk skal være enige med meg.

Lenke til kommentar

Mass effect 2 er bedre generellt sett etter min mening, men det er altfor dummet ned i forhold til ME1. utvalget av skills og våpen/armor er latterlig i forhold til ME1, selv om eneren nok hadde litt i overkant av dette. De kunne heller ha funnet en gyllen middelvei her synes jeg.

Brettene i ME2 er totalt fantasiløse og "rett fram", ME1 er bedre her, bare se på Citadelbyen der i forhold. ME2 skal ha for at de tar oss med til litt mer eksotiske steder slik som The Migrant Fleet.

ME2 sin hovedhistorie er også latterlig kort, ta vekk all rekruttering og loyalty oppdrag så er spillet over på ett blunk. Her synes jeg ME1 var ett hestehode foran.

Lenke til kommentar

ME1 er bedre for statshorene og pakkeslene ihvertfall. Vi som vil bli underholdt av cinematisk action uten å fikle for mye vil nok ha mer sansen for ME2.

 

Ikke at jeg mislikte ME1, det er et stort, rikt og bra spill. Og på noen områder bedre, absolutt.

 

 

ME2 sin hovedhistorie er også latterlig kort, ta vekk all rekruttering og loyalty oppdrag så er spillet over på ett blunk.

Men rekrutterings- og lojalitetsoppdragene ER ME2, vel så mye som det som er imellom og til slutt. Om man ser dem som et ork istedet så er det synd, for man ødelegger bare spillegleden for seg selv.

Lenke til kommentar

Rekrutteringen burde ikke sees på som en del av hovedoppdraget etter min mening, til tross for at utviklerne absolutt mener at de er det. Grunnlaget mitt for dette er rett og slett det at du får beskjed av The Illusive Man om å være klar til aksjon når han finner ut mer om The Collectors. I mellomtiden anbefaler han deg å samle et sterkt lag og gir deg en del mapper på spesielle personer som kan være av stor verdi, men understreker med en feit gul markeringstusj at det er Shepard som styrer skuta. Om jeg da føler at jeg ikke trenger noen flere lagmedlemmer enn Tali og Garrus så burde jeg da kunne bestemme meg for å ikke hente noen fler og heller begynne på selve historien, men nei.

 

Helt greit at spillet legger opp til å samle sammen lagmedlemmer og bruker det til og fylle tid, da oppdragene generelt er veldig underholdende, men om man ser på det fra en litt annen vinkel er det jo ikke noe annet enn nettopp fyllstoff. Det ekte oppdraget ditt starter jo ikke før man faktisk har samlet hele laget, og når du har gjort det er det ikke snakk om mange timene før du er ferdig med spillet. Hvor ble det liksom av historiefortellingen? Alt dreide seg jo om enkeltpersonene og ikke Mass Effect universet som jeg forelsket meg i i det første spillet.

 

Ellers har jo også spillet blitt totalt overhalt og dratt mer mot action enn rollespill, og det enda mer enn tidligere. Alt av rollespillelementer som i eneren fikk meg til å føle at jeg og Shepard var samme person er borte. Vel, ikke alt, men det som er igjen er nå utrolig tynt. Og nei, det å kunne snakke med folk betyr ikke at det er et dritbra rollespill, det betyr ganske enkelt at det er mulig å snakke med folk.

 

Som et Sci-Fi actionspill er Mass Effect 2 tre tusen hestehoder foran Mass Effect, men som rollespill ligger det bak. Hele problemet mitt med oppfølgeren kan vel egentlig summeres opp med at når de la grunnlaget for serien med Mass Effect var det et slikt spill jeg ville at toeren skulle bli, ikke et actionspill. Synes det blir noe alà den nye Star Trek filmen: Den inneholder sinnsykt mye underholdning, men det er en helt annen type underholdning enn den originale serien. Jeg liker begge, men foretrekker det første grunnet personlige preferanser.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Personlige preferanser er en ting. Men at rekrutterings- og lojalitetsoppdragene er main quests og helt essensielle for hovedhistorien er fakta (nære nok, ihvertfall - alle trenger ikke fullføres). De er ikke fyllstoff.

 

Jeg kan godt "ta vekk" essensielle elementer fra ME1 og stå igjen med et produkt som er enklere å kritisere. Men ville det vært særlig redelig?

Lenke til kommentar

ME2 sin hovedhistorie er også latterlig kort, ta vekk all rekruttering og loyalty oppdrag så er spillet over på ett blunk.

Men rekrutterings- og lojalitetsoppdragene ER ME2, vel så mye som det som er imellom og til slutt. Om man ser dem som et ork istedet så er det synd, for man ødelegger bare spillegleden for seg selv.

 

Misforstå meg rett. Jeg hoppet ikke over ett eneste rekruttering eller lojalitets oppdrag i hele spillet og jeg kommer ikke til å gjøre det heller. Men hvis man ser på selve hovedhistorien som handler om The Collectors og Reapers så gjør rekrutteringen fint lite annet enn å fylle ut staben din og forandre det siste oppdraget.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt Onkel. Syntes selv det ble altfor lite av Reaper historien. Får vel håpe på en god del flere Reapers i ME3, og ikke enda en romvesen rase som tar ordre fra Reaperne. Men jeg syntes for all del at recruit/loyal oppdragene var utrolig bra og dype alle sammen.

Lenke til kommentar

ME1 er bedre for statshorene og pakkeslene ihvertfall. Vi som vil bli underholdt av cinematisk action uten å fikle for mye vil nok ha mer sansen for ME2.

 

Den cinematiske biten er jo berre interessant på første gjennomspeling, med mindre man er typen som ser filmar man likar 8 gonger.

 

Men joda, eg er ei stathore :) Synest det er artig å bygge karakterar. Trist at den biten vart tatt ned på barnehagenivå i ME2. Det er jo ingenting å mestre, hverken når det gjeld utstyr eller korleis karakterpoenga er fordelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...