Gå til innhold

Dragon Age


Anbefalte innlegg

Er vel egentlig en naturlig konsekvens av at DA:O etablerte seg med å låne en del konvensjoner fra MMO-sjangeren, særlig når det kommer til ting som threat/aggro og tanking. Med mindre jeg husker helt feil forholdt ikke fiender i de gamle Infinity Engine-spillene seg til noe så abstrakt som threat-nivåer - de valgte mål basert på helt andre ting, og d10/12-karakterer fungerte som fysiske barrierer foran de mindre tøffe gruppemedlemmene, heller enn å holde oppmerksomheten fra de andre ved å si upene ting om mødrene til en gjeng med gnolls.

 

Det er jo en slags ironi i at fiendene i singleplayerspill har blitt dummere siden tidlig på 2000-tallet.

 

Problemer med at den som nå er tank ikke klarer å holde på alle fiendene er ikke så vanskelig å unngå, men om du ikke vil micromanage er det kanskje enklere som 2h-warrior, siden autoattackene dine treffer ganske mange, og Whirlwind dekker halve kartet. Har dog ikke noen direkte sammenlikning å lene meg på der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det kan være fordi i Infinity-dagene hadde jeg ikke bredbånd, så jeg hadde aldri spilt et MMO. Eller multiplayer, for den saks skyld. (annet enn Doom og sånne run 'n run-spill.) Etter en del år med MMOer er jeg blitt så vant med å tenke på MMO-vis at jeg gjør det automatisk når det er flere folk til stede, selv om tre av dem er styrt av AIen. Jeg gjorde det til en viss grad også i Origins. Problemet med Origins var at jeg hele tiden ble omringet av fiender, og det var slettes ikke alltid jeg hadde sjanse å gjøre noe med det.

 

Men kjapt spørsmål om den der bossen jeg sliter med. Kan jeg velge det andre alternativet og unngå bossen?

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være fordi i Infinity-dagene hadde jeg ikke bredbånd, så jeg hadde aldri spilt et MMO. Eller multiplayer, for den saks skyld. (annet enn Doom og sånne run 'n run-spill.) Etter en del år med MMOer er jeg blitt så vant med å tenke på MMO-vis at jeg gjør det automatisk når det er flere folk til stede, selv om tre av dem er styrt av AIen. Jeg gjorde det til en viss grad også i Origins. Problemet med Origins var at jeg hele tiden ble omringet av fiender, og det var slettes ikke alltid jeg hadde sjanse å gjøre noe med det.

 

Men kjapt spørsmål om den der bossen jeg sliter med. Kan jeg velge det andre alternativet og unngå bossen?

 

Det vet jeg faktisk ikke, men kan jo slenge på noen småting om nevnte boss

 

 

Det er som sagt en relativt taktisk kamp og dreier seg mye om å holde folk i live. Varric og magene du evt har med deg bør egentlig ta minimalt med skade hele kampen igjennom, men dette krever en god del pausing og flytting. Så å si alle ting bossen har som gir skade er nemlig i melee range (med få unntak);

 

- Han vil rulle sammen som en ball og sikte mot en spiller, dette skal alle bortsett fra "tanken" kunne unngå

- Han har noen slag/animasjoner som gir aoe skade både foran eller rundt seg. Dette kan skade de som er i nærkamp men alle andre skal selvsagt unngå dette.

- Han trekker seg sammen i midten og slipper ut et slags lys. Dette skal ingen ta skade av da du gjemmer deg bak søylene. Her fungerer også den aoe heal auraen til Anders uhyre godt siden alle står samlet.

- Etter dette spawner det adds. Disse er de som stort sett ender opp med å drepe gruppen din, de gir veldig stor skade til alle de sikter mot. Rogues er meget gode til å ta de ned raskt samtidig som de kan stunne/cc de som ikke fokuseres. Begynn å drepe disse før de har reist seg fullt opp.

- Han trekker alle imot seg som en magnet og skader de som er for nærme. Ingen bør ta noe skade her, sørg for at alle kontinuerlig får beskjed om å gå så langt unna som mulig.

 

Ta det med ro hele kampen igennom og fokuser mest på å unngå skade så går det greit. Første gang jeg drepte han slukte jeg 14 health pots, mens andre gang (og på høyere vanskelighetsgrad) brukte jeg bare en brøkdel. Tanking er ikke egentlig nødvendig her (normal vanskelighetsgrad), jo færre i nærkamp jo bedre. Størst suksess hadde jeg med 2 rogues (meg selv og varric) samt 2 mages.

 

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

Du møter den bossen uansett hva du velger.

 

DA:O (og i mye mindre grad, DA2) er basert rundt at du tenker med MMO-mekanikker når det kommer til gruppesammensetning; altså tank, healer og DPS med litt utility spredt rundt. Kjernen i spillet er jo å komme deg forbi "urettferdige" (de er flere, omringer deg, har bosser og minibosser som ikke følger de samme reglene som deg ..) kampsituasjoner ved å disponere gruppen du har satt sammen mest mulig effektivt... Altså, litt som et MMO. :p

 

De mente vel kanskje det var lettere for folk i 2009 å forholde seg til MMO-konvensjoner i et taktisk RPG, enn et mer eller mindre esoterisk regelsett (som de på toppen av det hele ville vært nødt til å lage fra grunnen av selv) som bestemmer alt.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg gir opp. Bossen er ikke mulig å ta med folkene jeg har nå fordi jeg ble tvunget til å fjerne Beth og ta med Verric i stedet. Valgene mine er å starte helt på nytt med en ny karakter eller stikke innom Gamestop og selge spillet. Akkurat nå er det 50/50 hva jeg gjør...

 

 

Alle tre companions vil dø. Det er ikke til å unngå. Delvis fordi jeg ikke har healer og bare ni health potions, og delvis fordi jeg ikke har noen taktikk som funker på dem. Så da var det solo. Jeg bruker 2H våpen, og uten skjold går det jo dårlig. Prøver jeg å bruke Aveline i stedet overlever jeg ganske lenge, men hva hjelper det når jeg ikke klarer å skade bossen? Går jeg for nært treffer han meg selv om jeg står bak søylene, men jeg må jo nært for å kunne skade ham. Merrill er håpløs solo (men det var jo aldri meningen at hun skulle gå solo uansett), og prøver jeg å bruke Verric solo overlever jeg helt til bossen slipper de addsene. De skyter meg konstant, så jeg dør raskere enn jeg klarer å heale, og han har ikke noe angrep som kan drepe dem rask nok. Med andre ord er det ikke mulig å ta bossen. Hadde jeg hatt Beth i stedet for Verric ville bossen ikke vært noe problem.

 

Edit: Som en aller siste utvei skal jeg skru vanskelighetsgraden helt ned så langt det går og se om det hjelper. Jeg spiller vanligvis på Normal, btw.

 

Endret av PityTheFool
Lenke til kommentar

Du møter den bossen uansett hva du velger.

 

DA:O (og i mye mindre grad, DA2) er basert rundt at du tenker med MMO-mekanikker når det kommer til gruppesammensetning; altså tank, healer og DPS med litt utility spredt rundt. Kjernen i spillet er jo å komme deg forbi "urettferdige" (de er flere, omringer deg, har bosser og minibosser som ikke følger de samme reglene som deg ..) kampsituasjoner ved å disponere gruppen du har satt sammen mest mulig effektivt... Altså, litt som et MMO. :p

 

De mente vel kanskje det var lettere for folk i 2009 å forholde seg til MMO-konvensjoner i et taktisk RPG, enn et mer eller mindre esoterisk regelsett (som de på toppen av det hele ville vært nødt til å lage fra grunnen av selv) som bestemmer alt.

 

Nå var vel denne gruppesammensettingen vel så viktig i eldre rpg spill og, dette oppsettet ble jo brukt av de fleste fantasy rpg som har blitt laget i papirform.Og de fleste rpg spill til PC har hentet sin inspirasjon derfra. Aldri tenkt på den sammensettingen som spesielt MMO, siden jeg er vandt til å spille rpg i papirform og det har alltid vært normen i kampanjer hvor det er mye slåssing. :)

Lenke til kommentar

Jeg gir opp. Bossen er ikke mulig å ta med folkene jeg har nå fordi jeg ble tvunget til å fjerne Beth og ta med Verric i stedet. Valgene mine er å starte helt på nytt med en ny karakter eller stikke innom Gamestop og selge spillet. Akkurat nå er det 50/50 hva jeg gjør...

 

 

Alle tre companions vil dø. Det er ikke til å unngå. Delvis fordi jeg ikke har healer og bare ni health potions, og delvis fordi jeg ikke har noen taktikk som funker på dem. Så da var det solo. Jeg bruker 2H våpen, og uten skjold går det jo dårlig. Prøver jeg å bruke Aveline i stedet overlever jeg ganske lenge, men hva hjelper det når jeg ikke klarer å skade bossen? Går jeg for nært treffer han meg selv om jeg står bak søylene, men jeg må jo nært for å kunne skade ham. Merrill er håpløs solo (men det var jo aldri meningen at hun skulle gå solo uansett), og prøver jeg å bruke Verric solo overlever jeg helt til bossen slipper de addsene. De skyter meg konstant, så jeg dør raskere enn jeg klarer å heale, og han har ikke noe angrep som kan drepe dem rask nok. Med andre ord er det ikke mulig å ta bossen. Hadde jeg hatt Beth i stedet for Verric ville bossen ikke vært noe problem.

 

Edit: Som en aller siste utvei skal jeg skru vanskelighetsgraden helt ned så langt det går og se om det hjelper. Jeg spiller vanligvis på Normal, btw.

 

 

Taktikken på den bossen kan være kødden, det handler om timing og plassering mer enn hvilke du har med. Mer detaljert i spoileren.

 

 

De søylene som står rundt bossen når han står i midten og samler energi for å skyte ut aoe er nøkkelen. Plasser folka dine bak disse slik at de ikke står i line of sight for bossen og husk å sette på "hold position". Så lenge du unngår AOE skaden er det kun snakk om å nuke addsa fort som F for deretter å nuke bossen.

 

Hvis du har Black emporium kan det være verdt og kjøpe en potion som resetter stats og abilites og specce opp anders som delvis healer. Ddet hjelper masse med litt healing

 

Lenke til kommentar

Jeg skrudde ned vanskelighetsgraden ett hakk og tok bossen med én health potion. Alle companions overlevde. Snakker om dårlig balansert boss... Men han er nå i alle fall død, skattene er mine (hehe) og Varric skal kjeppjages til helvete om jeg får tak i ham straks vi kommer ut av Deep Roads. :angry:

 

For å skifte tema er den klassiske warrior/warrior/healer/ranged ikke akkurat MMO, men har eksistert helt siden rollespill ble oppfunnet. Mer eller mindre. Det jeg mente meg at jeg tenker på DA2 som et MMO er at jeg alltid har hatt full kontroll over gruppen i alt fra Might & Magic til Baldur's Gate til DA: Origins, men i DA2 styrer jeg i hovedsak kun en karakter. AIen tar seg av resten, og gjør strengt tatt ikke noen dårligere jobb enn mange PUGs jeg har vært i i diverse MMORPGer. Og de hopper ikke ut av gruppen midt i en bosskamp fordi mammaen deres sa det var sengetid. :p

Lenke til kommentar

Nå var vel denne gruppesammensettingen vel så viktig i eldre rpg spill og, dette oppsettet ble jo brukt av de fleste fantasy rpg som har blitt laget i papirform.Og de fleste rpg spill til PC har hentet sin inspirasjon derfra. Aldri tenkt på den sammensettingen som spesielt MMO, siden jeg er vandt til å spille rpg i papirform og det har alltid vært normen i kampanjer hvor det er mye slåssing. :)

 

I P&P har man gjerne større grupper enn 4-5, og - slik jeg har erfart det - en langt mindre rigid rollesammensetning, fordi balansehensyn generelt ikke krever en like stor grad av spesialisering. Dette gjelder forsåvidt i AD&D på PC også, som jeg må vedgå å ha spilt mer av enn P&P. Man kan snakke om Tank/Healer/DPS-treenigheten også der, men i spill som DA:O og MMO-er uten ørten hybridklasser er det ganske mye mer entydig hvem som gjør hva. I den grad man opererer med et tank-konsept er det ikke snakk om at en karakter har den høyeste verdien av en abstrakt attributt som kun fiender har, men om å holde en frontlinje og fungere som fysiske barrierer. Klasser med høy hit die er også fullt i stand til å gjøre mye skade, fordi balanseringen ikke må ta hensyn til at en klasse med høy survivability helst ikke bør ha et høyt skadepotensiale når spillet ikke er basert rundt grupper 100% av tiden, og det ligger et direkte kompetitivt element i spillet. MMO-er bruker også et regenererende ressurssystem i stedet for å la deg bruke ting så og så mange ganger for dagen (fordi sistnevnte sikkert hadde blitt veldig upraktisk), noe Bioware valgte i DA:O i stedet for å vektlegge dager og netter og denslags.

 

Siden de kunne lage alt fra bunnen av har jeg ingen problemer med valgene de tok, men jeg forbinder dem mer med konvensjoner fra MMO-delen av cRPG-sjangeren enn P&P.

 

Jeg går forresten ikke med på at bossen er umulig - uansett vanskelighetsgrad - det handler bare om posisjonering :p

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Hun tar seg jo ikke betalt, så definisjonsmessig er hun vel ingen hore. Hun er derimøt løsere enn reaktorskjoldet på Fukushima Daiichi, så det er lite romanse i bildet for hennes før mye senere - altså ca. da et eventuelt forhold med Merrill hadde manifestert seg.

Lenke til kommentar

Logisk. Alle romanser jeg har hatt i spill fra BioWare har bygd seg opp over hele spillet og nådd klimaks (hihi) mot slutten. Men jeg håper de følger utviklingen. I ME1 fikk jeg en svært så grafisk.... romanse... med Liara, men i gamle Knights of the Old Republic fikk jeg bare et lite kyss fra hun jedi-dama. Det var litt nedtur, for å si det mildt. :p Jeg krever jo ikke en halvtimes hardporno, men litt hanky-panky bør de da klare å få til. Vi snakker jo om et spill for voksne, så jeg ser ikke noe grunn til å ikke ha en "sånn" scene for å skåne noen. Vi må jo streve litt for å få den scenen, så det vil være en bra belønning. Vil man kun ha en sånn scene spiller man ikke et spill på tretti, førti timer for å få en scene på noen minutter. Selvsagt kan vi jo se dem på youtube, men da kan man jo like greit stikke innom redtube når vi først er i gang.

Endret av PityTheFool
Lenke til kommentar

Neh, helt annen greie. Bulletstorm var aldri på TV, og selv om de slo om seg med at det CAUSES RAPE så var det ingenting som kunne minne om sex i spillet, bare innuendo i navnene på skillshots.

 

Mass Effect hadde nakne kroppsdeler og sideboob og andre ting som gjør uopprettelig skade på unge sinn (til tross for at ME sin ESRB-rating var, M, altså 17+ ...). Fox sa ting som: "'SE'XBOX?' New video game shows full digital nudity and sex." "the game ... leaves nothing to the imagination" and features "the ability for players to engage in full graphic sex" where the player gets to decide what happens". Det er selvfølgelig fullstendig virkelighetsfjernt, men de kunne fort ha klart å lage problemer om de hadde holdt seg til fakta.

 

ME1 ble publisert av Microsoft, som i tur både gjorde Fox oppmerksomme på hva spillet faktisk inneholdt og fortalte dem hvordan ESRB-ratings fungerer. Så snart EA tok over publiseringsrollen var imidlertid alt undertøy sveiset på folkene i Bioware-spill, og jeg tror ikke det er av estetiske hensyn. Det lukter direktiver ovenfra. Å få oppmerksomhet av Fox News er ikke nødvendigvis positivt, slik som det var for Bulletstorm, siden hele sex-greien er veldig betent og reaksjonære neocons kan bestemme seg for å tvinge fram kjedebaserte boikotter. Alle vil unngå det for enkeltprodukter, store utgivere som EA enda mer enn andre.

Lenke til kommentar

40 - 50? Jeg ble dekket av blod etter første kampen... Heldigvis går det ann å skru av Persistant Gore, så blodet forsvinner når kampen er over. Jeg har selvsagt ikke noe imot litt blodsøl, men å bli dekket av blod resten av spillet fordi vi snublet blir for dumt.

 

Btw jeg fikk Isabel til sengs og fikk den til nå dårligste sex-scenen noensinne. De gadd ikke engang ta av seg ytterklærne. De kysset litt, la seg ned i sengen, Isabel tok meg på puppen utenpå jakken... og fade out. Fade in, og de kler på seg klær de ikke tok av seg. Jippi... Ikke misforstå, jeg er ikke en pervo som tar opp scenen og ser dem om og om igjen for å ha litt "kvalitetstid", men vi snakker om et spill for voksne, og skal vi først ha litt erotikk blir det for dumt å ikke ta av seg klærne engang. Det blir som på film der to folk er stormkåte, havner til sengs sammen og våkner neste morgen med undertøyet på. WTF? :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...