Gå til innhold

Den Store og Lovlige Tråden for Piratkopiering


-ErlendA-

Er du for eller mot piratkopiering?  

2 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot piratkopiering?

    • For
      101
    • Mot
      33
    • Ingen formening
      29


Anbefalte innlegg

*snip*

Jeg er helt enig i det du sier. Det burde være åpenbart for alle at det å laste ned musikk/film/spill gratis ikke er en edel handling i ekte "Robin Hood stil". Det er regelrett stjeling, det er definisjonen av stjeling rett ut fra ordboka. Du kan syte og klage over at det er dyrt og at de bare lager det for å bli søkkrik, men det rettferdiggjør ikke på langt nær det å stjele noe som andre har brukt tid og krefter, noen ganger også penger på å lage. Er dere virkelig så naive at dere tror filmer som Ringenes Herre lager seg selv. Slike filmer koster milliarder å lage. Hvor mange ganger tror dere at slike filmer ville bli laget hvis ingen var villig til å betale en skarve hundrelapp eller to for den.

 

Jeg ser også at argumentet om at dere laster ned filmen/musikken/spillet for å se om dere liker det før dere kjøper det. Tro meg det skjer ikke i den virkelige verden (kanskje dere er noen få ærlige sjeler som gjør det, men det er ikke mange). Når dere først har lastet det ned er det svært usansynlig at dere kommer til å gå i butikken å betale 200 kroner for den samme filmen som dere nettopp så og har på datamaskinen. Det er som Snureleif sier, denne typen underholdning er ikke en rett, men et privilegie. Har du ikke råd til å unne deg ett spill i uken så er det ikke synd på deg. Det er bare et bevis på at du har det egentlig mye bedre enn du trenger. Det finns den som ikke har nok til å brødfø seg fra dag til dag. Tenk litt på dem du hver gang du klager over å måtte betale 200 kroner for ennå en film som du skal se i stua på hjemmekinoanlegget og den 50" flatskjermen.

 

Hadde det vært av sympati for at produsentene skor seg i gullsko fremfor å gi penger til de som trenger det at du nekter å betale så kunne jeg forstått det, selv om det fremdeles ikke ville være rett. Men desverre så er grunnen til piratkopiering bare god gammeldags grådighet. Og på hvilken måte gjør det deg bedre enn "de griske produsentene" du hevder å kjempe mot? Og jeg hører mange klager over at de ikke har råd fordi det er så dyrt. 100-200 kr for en film og 80 kr for et album! På hvilken måter er det dyrt? Det er ikke dyrt i det hele tatt skal jeg si deg. Har du ikke råd til det så buhu. Skaff deg en jobb og tjen penger til å kjøpe det du ønsker, det er slik verden går fremover, for det er nå engang sånn at det er økonomien som styrer i verden i dag.

 

Nå sier jeg ikke at piratvirksomheten er hundre prosent negativt (kanskje bare 98% :p ). Hvis du allerede har kjøpt f.eks en film og så har mistet discen eller den er ødelagt, så skal jeg strekke meg så langt som å si at det er greit å laste den ned. Det er ikke rettferdig å kreve at du skal betale for samme ting to ganger. Og også som en bevarer av gamle minner er nedlasting en positiv ting. Gamle ting som ikke produseres lengre, eller som ikke kan kjøpes er egentlig greit å laste ned, selv om man kanskje burde betale litt for det.

 

Beklager at jeg virker litt krass, men føler at det må til for å få frem budskapet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke et snutt av pirat kopiering her lenger, slettet det siste nå som fantes av det. Selvom jeg var av den sorten som kjøpte ting hvis jeg likte det godt nok, men jeg har funnet ut, som RoR sier her: Det er alt et privilegie og hvis jeg vil ha det kjøper jeg det og har "Hardbox" versjonen istedet. Mye mer tilfredsstillende å bruke produktet da.

Lenke til kommentar

199,- er egentlig ganske mye for oss skolelever og studenter som etterhvert begynner å hanke inn utgifter fra andre steder. Enda verre blir det med et 360 spill til 599,- Hvordan skal jeg få tak i Gears of War 2 uten en del penger til overs?

 

Edit: Forøvrig har jeg alltid sympati med skapere av musikk, filmer, spill osv, men desverre har jeg ikke alltid råd til noe jeg virkelig har lyst på, og da kommer jo da den litt mer "alternative" metoden.

Endret av The Mozambique
Lenke til kommentar

Jeg laster ned ting regelmessig. Eller, jeg laster ikke ned spill av prinsipp, og musikk trenger jeg ikke laste ned pga Spotify. Men film, jeg gidder bare ikke dra ned på butikken og kjøpe en film. Jeg har ingen spesielle grunner, når det ligger gratis ut på nettet, orker jeg bare ikke ta turen ned til butikken for å kjøpe en film. Kanskje er jeg lat, men jeg savner et lignende spotify-program for film og tv-serier. Det hadde i alle fall fått meg til å slutte å laste ned ulovlig

 

Jeg ser også at argumentet om at dere laster ned filmen/musikken/spillet for å se om dere liker det før dere kjøper det. Tro meg det skjer ikke i den virkelige verden (kanskje dere er noen få ærlige sjeler som gjør det, men det er ikke mange). Når dere først har lastet det ned er det svært usansynlig at dere kommer til å gå i butikken å betale 200 kroner for den samme filmen som dere nettopp så og har på datamaskinen. Det er som Snureleif sier, denne typen underholdning er ikke en rett, men et privilegie. Har du ikke råd til å unne deg ett spill i uken så er det ikke synd på deg. Det er bare et bevis på at du har det egentlig mye bedre enn du trenger. Det finns den som ikke har nok til å brødfø seg fra dag til dag. Tenk litt på dem du hver gang du klager over å måtte betale 200 kroner for ennå en film som du skal se i stua på hjemmekinoanlegget og den 50" flatskjermen.

Jeg laster ned film, men har mer enn nok penger til å kjøpe de. Mye pga av at jeg "protestnedlaster" pga den håpløse måten 'folka i dress' har håndert piratkopiering på. Jeg er også såpass egoistisk at jeg ikke gidder tenke på at noen rike skuespillere taper litt på at folk laster ned. Det er stjeling - og jeg bryr meg egentlig ikke mye.

 

Så vidt jeg vet har 400.000 mennesker i Norge lastet ned pirat, det sier mye om oss, men også mye om at plateselskapene(osv.) har håndtert dette ekstremt dårlig. Jeg vet ikke hvor mange som sluttet å laste ned musikk etter Spotify, men det må ha vært mange. Da sier det nesten seg selv at filmbransjen burde komme med noen ordentlige tiltak i stedet for å kjempe en tapt krig.

 

Men desverre så er grunnen til piratkopiering bare god gammeldags grådighet.

Excatly. Men jeg kan leve med at noen kaller meg grådig, om jeg får se hva slags filmer jeg vil.

Endret av iharal3
Lenke til kommentar
Jobb - Trenger jeg å si mer? Hjelper bare på godfølelsen når du faktisk får tak i noe. Jeg er selv i helt samme situasjon, men jeg er sånn av den typen at jeg bryr meg ikke om noen pirat kopierer lenger, gjør de det har ikke det noe for meg å si.

 

Desverre blir det ikke mye tid til jobb pga et travelt skoleår.

Lenke til kommentar
199,- er egentlig ganske mye for oss skolelever og studenter som etterhvert begynner å hanke inn utgifter fra andre steder. Enda verre blir det med et 360 spill til 599,- Hvordan skal jeg få tak i Gears of War 2 uten en del penger til overs?

 

Edit: Forøvrig har jeg alltid sympati med skapere av musikk, filmer, spill osv, men desverre har jeg ikke alltid råd til noe jeg virkelig har lyst på, og da kommer jo da den litt mer "alternative" metoden.

 

 

Tror du virkelig ikke jeg har vært der selv? Jeg er der faktisk nå.

Jeg lever på max 50 kroner dagen, men jeg laster fortsatt ikke ned filmer jeg har lyst å se, musikk jeg vil høre (foruten abonnentet mitt hos spotify) eller spill, rett og slett pga prinsipp.

Å være student er en fase av livet, og ikke en unnskyldning for å laste ned, det er ikke uten grunn at gjennomsnitts-gameren i diverse land er 35 år, fordi de faktisk da har råd til å kunne kjøpe alle spillene/hva nå enn de vil ha.

Bare fordi man er student så har man ikke større rett til å laste ned, så det blir rett og slett fristelsen som blir for stor, og man bryter loven (i noens tilfeller rett og slett fordi man er for lat).

 

Jeg skulle likt å se de av disse her inne som både protestnedlaster eller hva nå enn unnskyldningene deres er, gå i en butikk, ta produktet og valse ut igjen.

Eller gå til butikk-arbeideren i spill-butikken og spørre om man ikke kan få låne spillet, da det er for dårlig at man ikke kan få teste det før man kjøper det (men hei! man kan jo alltids utnytte Gamestops 7 dagers tilbud, hvis det da fortsatt eksisterer på tross av misbruk).

 

Som nevnt flere ganger, underholdning er et privelegie, ikke en menenske-rett, derfor er det ikke bare å ta på seg offer-hatten og forvente å høste all verdens forståelse for situasjonen.

Jeg klarer meg i den situasjonen jeg er i, og folk som kjenner meg vet da at også alle andre vil klare det da jeg regelmessig er en slask.

 

Men film, jeg gidder bare ikke dra ned på butikken og kjøpe en film. Jeg har ingen spesielle grunner, når det ligger gratis ut på nettet, orker jeg bare ikke ta turen ned til butikken for å kjøpe en film.

 

Fint at du iallefall innrømmer at du er grådig og lat.

 

Kanskje er jeg lat

 

Jepp.

 

Jeg laster ned film, men har mer enn nok penger til å kjøpe de.

 

Noe som igjen er en skremmende tendens, folk har faktisk råd til å kjøpe ting lovlig, men gjør seg til kriminelle fordi det er "lettere".

Jeg utfordrer deg til å gå til nærmeste film-butikk (hvis du orker) og stjele en film derfra, så kan du se om samvittigheten din er så mye renere etterpå.

 

Mye pga av at jeg "protestnedlaster" pga den håpløse måten 'folka i dress' har håndert piratkopiering på.

 

Dette er bare tåpelig, og et forsøk fra din side å gjøre deg selv til en slags re-inkarnert Robin Hood.

Du laster ned ulovlig fordi du mener at "folka i dress" ikke aksepterer, men kanskje har handlet på feil måte ang. ULOVLIG nedlasting.

Hadde du snakket om å laste ned for å vise at nedlasting er fremtiden hadde vært noe annet (men fortsatt like idiotisk etter min mening), men å laste ned ulovlig fordi du mener at "politiet" har vært sløve i å håndtere pirat-kopiering er ikke noe annet enn å utnytte situasjonen.

 

Så vidt jeg vet har 400.000 mennesker i Norge lastet ned pirat, det sier mye om oss, men også mye om at plateselskapene(osv.) har håndtert dette ekstremt dårlig

 

Ikke nødvendigvis, det sier mer om at nordmenn utnytter en stor ulempe/fordel med internett nemlig tilgjengeligheten.

Det hjelper ikke om plateselskap kjemper i 1000 år med bevilgede penger, det er ingen måte å stoppe ting som spres via internett, bare spørs folk som får bilder av seg selv spredt via internett.

Vil man stoppe pirat-kopiering, må man i stor grad sensurere internett, og da får man plutselig refs fra samme parter om at de frarøver folks frihet.

Forstår du problemet bedre nå kanskje?

 

Excatly. Men jeg kan leve med at noen kaller meg grådig, om jeg får se hva slags filmer jeg vil.

 

Deg om det.

Lenke til kommentar
Jeg skulle likt å se de av disse her inne som både protestnedlaster eller hva nå enn unnskyldningene deres er, gå i en butikk, ta produktet og valse ut igjen.

 

Veldig svart/hvitt argument. Å ta en ting fra en butikk, er noe helt annet enn å laste ned. Stjeler man en fysisk kopi, taper butikken på det, gjør man et innbrudd og stjeler en vase til 5000 kroner, taper eierne på det. Laster man ned, er dette kun potensielle penger som en tredjepart ikke får.

 

Når det er sagt, er ikke jeg typen som laster ned spesielt mye. Egentlig kun musikk, fordi mye av musikken jeg hører på ikke selges i Norge, og må importeres fra USA, ergo blir det mye penger. Egentlig litt en protest mot statens avgifter. Filmer og spill kjøper jeg, og jeg har aldri lastet ned noe av dette.

Lenke til kommentar
Veldig svart/hvitt argument. Å ta en ting fra en butikk, er noe helt annet enn å laste ned. Stjeler man en fysisk kopi, taper butikken på det, gjør man et innbrudd og stjeler en vase til 5000 kroner, taper eierne på det. Laster man ned, er dette kun potensielle penger som en tredjepart ikke får.

 

Men det er fortsatt et tilfelle der penger ikke går dit de egentlig skal, uavhengig av hva folk synes om det/de/den.

Lenke til kommentar
Men det er fortsatt et tilfelle der penger ikke går dit de egentlig skal, uavhengig av hva folk synes om det/de/den.

 

Ja, såklart. Jeg har heller ikke skrevet noe annet, men måten du formulerte innleggene dine på ville nesten ha det til at å stjele en fysisk kopi er like ille som å piratkopiere. Det er ikke tilfellet. Ved stjeling taper både selger/eier, samt tredjeparten som produsenter, regissører, artister osv. Ved piratkopiering er som sagt dette potensielle tap for tredjeparten. Med potensielt sett sikter jeg til at mange som laster ned ulovlig aldri vil kjøpt det egentlige produktet, eller at mange som laster ned ulovlig også kjøper det ekte produktet. Det mediebransjen taper på er personer som ville kjøpt det reelle produktet om piratkopiering ikke eksisterte. Derfor blir dette et etisk dilemma om hvorvidt mediebransjen, produsenter o.l. burde straffe personer som egentlig ikke kan bevises å ha gjort noe ulovlig. Ved fysisk stjeling er det ikke potensielt lenger. Hvem er det som stjeler et spill fysisk fra en butikk og så senere kjøper spillet?

 

Så poenget mitt står. Å laste ned er ikke like alvorlig som å stjele en fysisk kopi.

Endret av 41204
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...