Gå til innhold

Den Store og Lovlige Tråden for Piratkopiering


-ErlendA-

Er du for eller mot piratkopiering?  

2 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot piratkopiering?

    • For
      101
    • Mot
      33
    • Ingen formening
      29


Anbefalte innlegg

Etter godkjenning fra moderator oppretter jeg nå en egen tråd hvor vi diskuterer piratkopiering. Ifølge et lite uttak fra Paragraf 2.3 som du kan lese rett under her, ber vi brukere om å følge den regelen.

 

Det vil altså si at all informasjon som leder til piratkopiering. Lenker til cracks, key-gens, og imagefiler o.l er ikke lovlig. Jeg vil midlertidig også presisere at lenker til imagefiler som leder til nettsteder som Ubuntu.com er lovlig.

Ellers ber jeg brukere om å bøye seg etter det som ellers blir presisert på Retningslinjene

 

Skjul
Det er ikke tillatt å stille spørsmål, eller bidra med informasjon som

kan lede til piratkopiering. Dette gjelder informasjon om cracks,

serial key-generatorer, iso/image-filer og lignende. Etiske debatter

rundt emnet piratkopiering er imidlertid lov.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

19-06/2009

 

Nå har småbarnsmoren Jammie Thomas blitt dømt til å betale svimlende 12,3 millioner NOK for fildeling. Livet hennes er ødelagt, og jeg vet ikke hva hun skal gjøre nå. For min del var det den berømte dråpen som rant over. Jeg skal aldri mer kjøpe noe inntill disse skitne og råtne tyvene er skutt og ligger død og begravet i de verste og mest ufyselige traktene rundt sydpolen og jeg håper at flere nå vil følge mitt eksempel.

Endret av ErlendA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes spørsmålet blir helt feil.

 

Piratkopiering er i dem fleste tilfeller et resultat i plate og film bransjen sitt manglende evne til å bevege seg inn i dette århundret.

 

Det å spørre om du er for eller imot piratkopiering er litt som å spørre om du er for eller imot islam.

 

Du har selvf dem som laster ned og aldri kjøper en dritt her i verden, men folk flest driver med denne såkalte "piratkopieringen" pga:

 

* For dyrt enten det er musikk,spill eller film

* Kopibeskyttelse, du kan ikke bruke ditt produkt som du selv vil

* Er ikke interisert i å ha et fysiskt produkt

* Filmen du vil ha er ikke å oppdrive på dvd

* Det kommer til å ta 6mnd til 1år før filmen blir i salg

* Kino er for dyrt

* Du kan laste ned filmer som går på kino FØR dem faktisk kommer på kino her i Norge

* Serier som du ikke får kjøpt i Norge

* Serier som ikke går i Norge enda og som ikke kommer til å komme eller kommer først om 6mnd eller 1-2 år

* Serier du ikke ser på tv pga sende tiden er helt idiotiskt

 

Om produktene som blir "piratkopiert" hadde kommet for salg på nettet til en fornuftig pris og i bra kvalitet så hadde færre mennesker "piratkopiert".

 

Problemet er at det er mennesker som ikke liker forandringer og vil ha ting akkurat slik det var i 1980 og vil bade i penger. Usa er et stort problem da det meste blir produsert der og dem vil ikke slippe produktet før det har hatt sine "glorydays" der borte..problemet for filmbransjen er da at vi over dammen ikke gidder å vente og laster ned filmen og ser den hjemme i vår egen stue.

 

Noe som resulterer i

1: Du gir faen i gå på kino for det tar for lang tid før den kommer til Norge

2: Du er ikke interisert i å betale 100kr for å se en film, spesielt om du er flere.

3: Hvorfor gå på kino når du kan se den hjemme på ditt eget hjemmekino anlegg?

5: Hvorfor kjøpe filmen når den endelig kommer i salg når du har sett den og har den for over et halvt år siden?

 

Og lista bare vokser og vokser....

 

"piratkopiering" er bare et resultat i video og platebransjen sitt inkompetanse til å gi det kundene ønsker.

 

Jeg har forøvrig nå sikkert langt over tusen filmer og hundrevis av episoder som er blitt "piratkopiert", om jeg hadde fått sjansen til å kjøpe noe av dette over nettet så hadde om ikke alt så ihvertfall endel blitt betalt for.

 

EDIT: Det skal nevnes at selv om jeg fremstår som en ivrig "pirat" så liker jeg best å ha det fysiske produktet. Om det er en serie jeg kan få tak i til en normal pris og som jeg virkelig liker så kjøper jeg den..har fks alle boksene til Stargate importert fra Canada.

 

Om jeg laster ned en film som jeg liker så kjøper jeg den på Bluray når den kommer til Norge et halvt år etterpå eller lenger. Spill laster jeg ikke ned da jeg har en nesten sykelig trang til å ha det fysiske produktet.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Helt enig. Og veldig bra at du ramser opp hele suppa!

 

Jeg ser også på piratkopiering som et spark i baken for underholdningsbransjen.

 

Det er år og dag siden jeg gikk på platekompaniet. Musikken selges i et helt håpløst format. En CD-plate er uhendig, består av kopisperrer og koster 120,- Det er uforskammet dyrt, og dessuten vet du ikke engang hva du får.

 

Det som jeg midlertidig syns er det mest skremmende er desperasjonen til underholdningsbransjen. Nå er boten for èn film 100 000 NOK Håpløst!

Den siste aksjonen i norge er skolene som de mener bør betale for å vise filmer i klassen som en del av undervisningen. Dette er også et eksempel for hvordan de snur på gatesteinene, graver i søpla og ser bakom gatehjørnene for å få tynet ut penger med den forbannede copyright herket sitt.

 

Hvis jeg kjøper kjøper en PC fra Dell, så kan jeg gjøre hva jeg vil med den. Åpne den, hive den ut vinduet, ta med på LAN, bruke den som oppvaskkost eller sitte på den. Derfor vil jeg også kunne gjøre hva jeg vil med filmer fordi det er min eiendom, og ikke Warner Bros sin.

Endret av ErlendA
Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke kjøpt en eneste låt på 10 år, utenom ett REM album og noe Backstreet Boys tilbake på 90-tallet.

Filmer har jeg tidligere også lastet ned mye av, men i det siste har begge deler kommet mer eller mindre til en stopp.

 

Filmer har jeg sluttet å laste ned fordi jeg faktisk vil ha dem i hylla, og dermed kjøper jeg dem fysisk. Musikk har man tjenester som Spotify til. På iPod'en ligger det fremdeles 60GB med nedlastet musikk, men siste nedlastede album er ganske gammelt nå. Ellers går det utrolig mye i Podcasts, som er det jeg bruker iPod'en mest til har jeg kommet fram til, noe som også er gratis.

 

Mindre og mindre piratkopiering fra min side, men det har nok mer med at jeg nå begynner å tjene greit med penger fremfor alt annet. Det gjør jo at jeg kan bruke penger på mer av det jeg har lyst på fremfor bare nødvendigheter hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg har piratkopiert en del spill - ikke fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe dem, men fordi det var enklere, og at det var titler jeg ikke var helt ga-ga over (altså ingen "OMG! MÅ HA!"-titler). I det siste har jeg sluttet mer med det, fordi jeg spiller lite på PC, og at crackene har blitt så komplekse at jeg rett og slett ikke gidder å styre med 19-stegs installasjonsguides som involverer å trekke ut nettverkskabelen tre ganger, boote to ganger og gud-vet-hva.

 

Mesteparten av spillingen min foregår nå på PS3 eller Nintendo DS. På PS3en har jeg fem originalspill, på DSen har jeg ingen. På PCen var min siste gode spillopplevelse "Portal", som jeg betalte for ("Orange Box") etter å ha prøvd hos en kamerat.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Jeg syns at "piratkopiering" skal bli lov. Det kan godt innebære å betale en fin sum i året, eller en pris med ant. GB som har blitt lastet ned, si 1 kr/GB.

Lenke til kommentar
Det kan godt innebære å betale en fin sum i året, eller en pris med ant. GB som har blitt lastet ned, si 1 kr/GB.

Når tjeneste som Spotify blir etablert håpe jeg virkelig at det kommer slike tjeneste både for musikk, film og spill. Musikk er jo som sagt på vei med tjeneste som Spotify, og spill har jo bl.a Steam, noe som er i nærheten av målet. For film finnes det enda ikke en slik plattform dog.

 

Det jeg ser for meg er en platform som da ligner på Spotify hvor du kan høre på så mye musikk du vil for en viss sum i mnd. For noen kroner ekstra kan du også kjøpe "addon-abonnement" som gir deg X antall MP3 nedlastninger i døgnet eller noe slikt. Pengene du betaler vil da gå til de respektive artistene du laster ned fra.

 

For film og spill kunne jeg sett for meg noe lignende, men uten muligheten til å spille alle spille fitt, men heller ha en demo av mer eller mindre alle spillene som er tiljengelige via plattformen. Utleie i X antall dager osv burde jo selvfølgeglig være en mulighet.

 

Tror ikke at vi får se noen merkbar reduksjon i piratkopiering før noe slikt kommer på banen.

Lenke til kommentar
Er egentlig mot piratkopiering, ihvertfall når det kommer til spill.

 

Det tror jeg folk flest er, spillebransjen gjør ting korrekt. Dem slipper spill for salg samtidig over hele verden og har i noen tilfeller mulighet for digitalt kjøp.

 

Om filmbransjen hadde gjort dette så hadde "problemet" nærmest løst seg selv. Selv om ting er selvf litt mer komplisert med filmbransjen pga kino, men kino systemet er avleggs og må oppgraderes heldigitalt over hele linja for utgivelser samtidig over hele verden.

 

Etterfulgt av en release av dvd og bluray noen uker etterpå, først da blir "piratkopiering" en saga blått.

Lenke til kommentar

Er stort sett imot piratkopiering, kommer an på hva det er snakk om da. Spill og software er jeg sterkt imot piratkopiering av. Spesielt grunnet den enorme spredningen av virus det forårsaker.

Musikk og film.. vel. Jeg kjøper omtrent alt av musikk og filmer idag, men det var jo en tid da man hadde lite penger.

 

edit: leif

Endret av Vaine
Lenke til kommentar
Er egentlig mot piratkopiering, ihvertfall når det kommer til spill.

 

Det tror jeg folk flest er, spillebransjen gjør ting korrekt. Dem slipper spill for salg samtidig over hele verden og har i noen tilfeller mulighet for digitalt kjøp.

 

Ja! Lenge leve EA! Vi vil ha flere ufrivelig innstalerende anti-pirat programer, Melking og Reklame!

 

Vel EA har gått noen drastiske veier i håp om å få bukt med "piratkopiering" men som heller har resultert i det motsatte. Men om vi ser på konsoller så er det ikke noe problem, personlig så synes jeg at å spille på pc er like gammeldags som 80talls musikk, så jeg har kke vært borti EA sine anti-pirat programmer.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
For meg er piratkopiering et ikke-tema.

 

Jeg elsker å ha den ekte varen rett og slett, og "samler" på spill og cd'er. Og da nytter det ikke å ha hylla full av begredelige brente cd-covere.

 

Som om jeg skulle sagt det selv. Har muligheten til å laste ned både musikk, spill og filmer når enn jeg vil, og vet greit hvordan det gjøres. Men jeg er også en samler, har sikkert over 300 musikkalbum og ivertfall 200 spill jeg har kjøpt siden NES kom ut. Har lastet ned 2 spill i hele mitt liv, men de har til gjengjeld blitt kjøpt 2 ganger senere.

Lenke til kommentar

Wow, nå forandret pollen seg drastisk. Har sagt mye hvor mye jeg hatet piratkopiering før, men bruker det fortsatt til litt musikk og film TV-serier nå og da (ikke musikk lenger siden jeg har spotify), og å laste ned noen gamle spill som ikke selges mer^^ Går fortsatt ofte på kino da.

 

Uansett, det finnes selvfølgelig de som dropper å kjøpe spill pga dette, og bare bruker resten av lønna si på WoW. Så finnes det de (som på det forumet her, inkl meg), som liker å ha kjøpt spilla for flere grunner. F. eks ha koveret, ha "støttet" utviklerne som lagde spillet, eller at man kanskje ikke har motivasjon til å runde spill du har piratkopiert av en eller annen grunn.

 

Piratkopiering er absolutt ikke noe spillutviklere som lager singelplayerspill-som-ikke-selger-så-mye ikke trenger. De har det hardt nok fra før av, og det blir trist når folk skal bare bruke penger på å mate mmo makers som blizzard.

Men det skal også sies at piratsider kan være veldig kjekt hvis du vil ha gamle spill som ikke selges lengre. Og, det er absolutt ikke sikkert att folk som piratkopierer, ville ha kjøpt spillet hvis det var umulig å piratkopiere. Men det er nok noen som ville :)

 

Uansett så er det galt ja. Larzens post var god.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Jeg bruker Piratkopiering til mye, men det jeg ikke bruker det til er å laste ned spill. Spill er noe jeg vil ha i et cover sammen med orginal platen. Filmer derimot er et annet tema, jeg akter ikke å bruke penger på en DVD når jeg kan laste den ned på ti minutt, rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...