Gå til innhold

Den Store og Lovlige Tråden for Piratkopiering


-ErlendA-

Er du for eller mot piratkopiering?  

2 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot piratkopiering?

    • For
      101
    • Mot
      33
    • Ingen formening
      29


Anbefalte innlegg

Nå har småbarnsmoren Jammie Thomas blitt dømt til å betale svimlende 12,3 millioner NOK for fildeling. Livet hennes er ødelagt, og jeg vet ikke hva hun skal gjøre nå. For min del var det den berømte dråpen som rant over.

 

Kødder du med meg? Har det virkelig skjedd? I så fall, Pirakopiering ftw.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var hennes egen skyld. Hun kunne velge å ikke drive med fildeling, og ikke være i fare for å bli dømt, eller hun kunne drive med fildeling, og risikere å ødelegge hennes eget og sine barns liv.

 

EDIT: Å joda, "piratkopiering ftw". Hadde det ikke vært for piratkopiering kunne den damen levd et normalt liv, men istedet er det ødelagt.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

OK, fortell meg da, iharal, hvordan skal plateselskapene takle det? Du sier jo selv at det ikke kommer til å forsvinne, så hvilken måte skulle de takle det på? Og selv om det ikke kommer til å forsvinne, betyr absolutt ikke det at man ikke skal kunne slå ned på det. Verden blir aldri kvitt kriminalitet, skal vi derfor slutte å straffe folk som driver med det?

 

Dessuten er det en domstol som bestemte dommen. Skyld på dem hvis du synes straffen var for hard.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Hva med å straffe folk på en litt mindre komisk måte og ikke tråkke ned på en av de svakeste i samfunnet?

 

Face it. De er desperate, de skyter seg selv i foten for færre og færre ser noen grunn til å kjøpe noe som helst fra dem.

Endret av ErlendA
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke kan forsvinne, jeg sier det ikke kan forsvinne av seg selv.

 

1) Senk prisene på filmer, spill og musikk

2) Spotify var et genialt tiltak mot piratkopiering(Joda, det var ikke ment mot piratkopiering) kanskje få opp lignende program for film?

 

Det finnes mange typer kriminalitet, noen typer kriminalitet kan bekjempes, andre kan ikke. Så selve kriminaliteten kan ikke fjernes, men noen "grener" innenfor kriminaliteten kan fjernes.

 

Dessuten har plateselskapene påvirket domstolen på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Det kommer et lignende program for film.

 

Og jeg er spent på hvordan du mener plateselskapene har påvirket en domstol

 

@ErlendA: Og hva har det å si hvor sterke eller svake de som blir straffet er i samfunnet? Man blir dømt etter forbrytelsen man gjør, ikke status. Hvis en millionær tar livet av noen, får han like streng straff som om en fattiglus gjør akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Her er to forslag til korleis musikkbransjen skal redde seg sjølv, og vi slepp å betale/vi betalar lite:

 

1. Ei gruppe menneske lagar eit program, dei betalar artistane om å bruke deiras musikk, og så distribuserar dei musikken vidare til meg. Altså som Spotify, det er ein win-win situasjon.

 

2. Auke tilbodet med musikk på nett, og senk prisane, det er få butikkar som iTunes Store no.

 

 

Det er så enkelt, men musikkbransjen velgjer å jobbe mot teknologien. Dei er dømd til å tape, uansett kva dei gjer så vil teknologien alltid vinne.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de bekjempe det? Det er helt umulig. Så hva gjør de? Jo, de konkurrerer mot fildeling. (Spotify!) Så du venter forgjeves på noen forslag fra (i det minste) meg.

 

De får betale sin pris for at de satt seg ned på kontorstolene med sigarene sine og sett på elva som rant forbi.

Lenke til kommentar

@Flosshatt: Teknologien er ikke så fantastisk som du sier, den er tvert imot ofte veldig ødeleggende.

 

Og du omtaler musikkbransjen som om det er én gruppe mennesker, men den er ikke det. Det er ikke slik at alle plutselig kan begynne å selge musikk på internett til lavere priser. Men jeg skjønner tankegangen din, det burde bli større fokus på slikt. Men det vil fortsatt være mennesker som deler disse sangene ulovlig ut på nettet, og det vil fortsatt være folk som laster dem ned.

 

@iharal: Selvfølgelig er piratkopiering ulovlig! Det er fordi piratkopiering er å stjele. Stjeling er ulovlig. Hadde de plutselig gjort piratkopiering lovlig, ja da hadde vi ikke hatt musikk, filmer eller spill lenger, for ingen hadde kjøpt dem!

 

Dessuten har det ingenting å si på hvor mye domstolene dømmer tiltalte for.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

For min del er spotify helt ubrukelig. Jeg finner kanskje 20 % av all musikk jeg leter etter, og dessuten får man jo ikke lastet ned.

 

Har ikke noe problem med å betale for musikk eller film men da det faktisk er slik at jeg får det desidert beste utvalget på piratebay så velger jeg heller å laste ned der.

Er såklart noe jeg kunne kjøpt, men orker ikke å drive å kjøpe musikk på grunn av prinsipper.

 

Det jeg syntes det er litt merklig er at etter at vi har fått vite hvor mye musikkbransjen har tapt osv, så har jeg enda ikke merket NOE som helst forskjell på musikken (utvalget, hvor ofte CD'et blir lansert, hvor mange CD'er i året som blir sluppet ut)

 

Man kan lure på hvem alle de pengene gikk til.

Lenke til kommentar

@ErlendA: Og hva har det å si hvor sterke eller svake de som blir straffet er i samfunnet? Man blir dømt etter forbrytelsen man gjør, ikke status. Hvis en millionær tar livet av noen, får han like streng straff som om en fattiglus gjør akkurat det samme.

 

I dette tilfellet snakker vi om en småbarnsmor som har en inntekt på under 200 000,- i året. Hadde Bill Gates blitt dømt for dette, så kunne han bare åpnet lommeboken og gitt pengene som om han var på Kiwi for å kjøpe en Cola. Hva med småbarnsmoren? Hun blir gjeldsslave for resten av livet, og har hun drept eller voldtatt noen? Neida, hun har delt noen fillesanger og fått en bot på 500 000,- PER sang. Jeg håper du ikke er så trangsynt at du ikke ser korrupsjonen bak dette.

 

PS: Det er godt at du lager diskusjon her.

Endret av ErlendA
Lenke til kommentar

@ErlendA: Jeg synes det er i drøyeste laget, ja, men det er også tåpelig og dumt av henne å gjøre. Hun tjener jo ikke noe på det. Jeg håper du ikke er så trangsynt at du ikke skjønner dette.

 

@iharal: Når noen lager en sang, og du tar den ulovlig fra nettet uten å betale for den, er det stjeling.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Det jeg syntes det er litt merklig er at etter at vi har fått vite hvor mye musikkbransjen har tapt osv, så har jeg enda ikke merket NOE som helst forskjell på musikken (utvalget, hvor ofte CD'et blir lansert, hvor mange CD'er i året som blir sluppet ut)

 

Man kan lure på hvem alle de pengene gikk til.

 

Det er fordi musikkproduksjonen bare har økt med årene. Fildeling er en fantastisk reklame.

Lenke til kommentar
@iharal: Når noen lager en sang, og du tar den ulovlig fra nettet uten å betale for den, er det stjeling.

Nei. Man KOPIERER, så med andre ord har ikke plateselskapene mistet noe.

 

Piratkopiering er ikke å stjele. Piratkopiering er å kopiere noe. Om jeg stjeler en lampe fra deg, mister du den. Om jeg kopierer en lampe fra deg, er det ingen som mister den.
Endret av Benny
Lenke til kommentar

@iharal: Ingen? Jeg betaler glatt 150,- for en CD. Kan gjerne betale 300,- også, om den er bra. Men sjelden jeg betaler så mye for en CD med musikk, da venter jeg til den blir billigere.

 

@Benny: De mister ikke penger, nei. Men det er ikke det som er poenget. Det er ikke det at de mister penger, det er det at de ikke tjener penger på sangene de har laget.

 

Men de mister likevel noe: Moral.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...