Gå til innhold

Den Store og Lovlige Tråden for Piratkopiering


-ErlendA-

Er du for eller mot piratkopiering?  

2 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot piratkopiering?

    • For
      101
    • Mot
      33
    • Ingen formening
      29


Anbefalte innlegg

Mitt syn på dette kompliserte emne er følgende;

 

Min moral sier meg at film og musikk ikke lider noe særlig av at jeg laster ned en sang eller film.

 

Hvorfor?

 

Tja... når man ser de ufattelige rikdommene filmstjerner og kjente popstjerner har tenker jeg ganske enkelt.

 

Skal jeg støtte mennesker med mer penger enn jeg kunne tjent opp gjennom flere hundre liv?

 

Nei, ikke søren. B) Kall meg kommunist, hva du vil.

 

Selvom, jeg støtter band og artister relativt ukjente, som varierer fra de lokale Pub rånerne, til globale garasjeband.

 

Spill derimot, der er jeg mot ulovlig nedlastning.

 

Dette er fordi å lage ètt spill tar altfor lang tid, noe som er grunnen til at jeg velger å støtte selskap som sliter med penger, selvom de har laget verdens beste spill.

 

Dette er min mening blant alle verdens. Jeg vil ikke si jeg er korrekt, men jeg mener min etikk og moral er en god en.

Endret av Erlend_E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en laster ned et spill for å gi seg selv en demo-opplevelse (der en "ekte" demo ikke er tilgjengelig) ser jeg ikke noe fryktelig gærent i det så lenge det ikke blir mer enn en time eller to med spilling. Faller spillet i smak forventes det ikke annet enn at det blir kjøpt.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned musikk/filmer/spill/tvserier. Og kan forklare hvorfor:

 

Musikk:

Jeg nekter å betale 120kr for et album om jeg ikke liker absolutt alt på albumet (se: Jimi Hendrix). Derfor laster jeg det ned, hører på det og om det er noe virkelig spesielt ved albumet så betaler jeg gladlig summer for det. MEN du skal vite at artister tjener mye mer på konserter enn disse albumene, så vil du virkelig støtte noen så drar du på konserter og kjøper merch fra boot'en dems.

Filmer:

Seriøst, hvem gidder å vente i flere måneder før du ser en dvd release som nettopp har kommet i USA, og du må sitte med idiotiske sone restriksjoner osv. Igjen, filmer som er av utrolig kvalitet blir innkjøpt, resten uteblir til de kommer på billigbingen.

 

Spill:

Enkelt og greit fordi offisielle demoer suger så heftig at det ikke skulle vært mulig, har flere ganger brent meg på offisielle demoer, så da tar jeg heller å laster ned spillet, spiller det en stund. Er det verdt pengene så blir det kjøpt som alt annet. Er det ikke så ler jeg av de som betaler fullpris for det og sletter hele sulamitten.

 

TV-serier:

Norge henger etter, har ikke HD kanaler og derfor gidder jeg ikke å sitte å glo på tv'en når jeg kan laste ned en HD-release og se det i minimum 720p.

 

Ble en litt lang tekst dette, men nå har dere hvertfall fått en in-sight i hvordan jeg tenker. Og jeg stemte selvfølgelig FOR, helt til alt kommer ut samme datoen i hele forbanna verden!

 

EDIT:

Leif

Endret av worthy
Lenke til kommentar
Jeg laster ned musikk/filmer/spill/tvserier. Og kan forklare hvorfor:

 

Musikk:

Det geniale med digital distribusjon er at du kan kjøpe enkeltlåter, så her ser jeg ikke problemet.
Filmer:
Helt, 100% enig.
Spill:
Det er som å høre meg selv snakke.
TV-serier:
Jeg er så evig enig.
Ble en litt lang tekst dette, men nå har dere hvertfall fått en in-sight i hvordan jeg tenker. Og jeg stemte selvfølgelig FOR, helt til alt kommer ut samme datoen i hele forbanna verden!
I den digitale alderen vi lever i idag burde ikke date-and-date utgivelser av musikk, film, serier og spill være noe problem. Å få andre (dårligere) tilbud utifra hvor du bor den dag idag er ikke annet enn tullete. Vi har ikke engang muligheten til å lovlig se enkelte TV-serier enn hvor mye vi kan betale. Endret av Laland
Lenke til kommentar

Sant, tenkte ikke helt over det, greit å kunne kjøpe fra amazon/play. Men iTunes og sånt holder jeg meg meget langt unna. Men igjen, jeg støtter band ved å kjøpe merch/gå på konsertene dems mer enn jeg kjøper album. Og det er jo som sagt fordi de får pengene der og da, og ikke små provisjoner fra albumsalg.

 

Uansett, alt dette tullet med sone restriksjoner, forskjellige release dates, overprisede spill i diverse land osv. Det må bare kuttes helt ut, det er ubrukelig og en stor hindring jeg ikke orker å tenke på.

 

Det er direkte urovekkende at de sverger til så gamle metoder. Og å skylde på at det tar tid å shippe varer rundt om her i verden er bare piss, hadde de valgt å bruke digitalt format som ikke kommer med dumme restriksjoner så ville folk kjøpt mer. enkelt og greit, samt at ting ville vært billigere. Ettersom man ikke trenger å kopiere opp masse papir og plastikk.

 

Og disse latterlige dommene. Det går meg til hodet, jeg blir direkte sint. Politiet skal bruke ressuser på fildelere, men ikke på de som faktisk TRUER samfundet som for eks voldtektsforbrytere, ranere, mordere, du skjønner hvor jeg skal. Og det at de faktisk får MINDRE straff enn en fildeler er enda mer urovekkende.

Lenke til kommentar

Jeg driver ikke med piratkopiering. Helt enkelt fordi jeg liker å se på coveret og ha det fysiske produktet i hylla/samlinga. Men samtidig så ser jeg jo at hvis jeg ikke hadde brukt så mye tid på å lese om nye filmer, spill osv. så ville sjansen for piratkopiering økt, rett og slett fordi jeg liker å vite hva jeg kjøper. Syns også prisene er altfor høye og ser at det fører til piratkopiering. Yngre mennesker har gjerne mindre penger men desto mere fritid ;) Så jeg hater ikke de som driver med det, bare gjør det ikke selv ^^

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk tyr til nedlasting av musikk når man har kjempemessige programmer som Spotify, som til og med er lovlig.

 

Film kan jeg til en viss grad forstå, men selv er jeg av den "gamle klassen", og foretrekker å ha den fysiske versjonen.

Ser folk klager over sone-restriksjoner..

Hallo? 2009? Sone-fri DvD-spiller?

 

Spill er jeg veldig i mot, da man har ingen virkelig gode argumenter for at ulovlig nedlasting av spill burde bli lov.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Norske artister får iallefall ikke langt på nær nok av det de burde ha gjort via spotify: Blabladet.

 

 

Personlig synes jeg Spotify burde ha en abonnement-pris på minst 250 Kroner i måneden, og hvis folk synes det er dyrt kan dere tenke dere at man da får høre på så mye musikk man vil, for prisen av 2 nye CDèr i måneden.

 

Latterlig?

Ikke så latterlig som at 55 100 avspillinger gir 19 kroner, det blir som om 55 100 folk skulle ha "kjøpt" en singel, der den totale prisen ble 19 kroner.

Det MÅ da finnes en gylden middelvei?

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Som trådstarter er jeg for piratkopiering, og bruker det selv fordi jeg rett og slett ikke har råd til å kjøpe filmer, spill og musikk som gleder meg. Jeg kjøper alltid spill til 360'en, kanskje en film til tider, og selvfølgelig kino med venner. Musikk finner jeg i Spotify og musikkbiblioteket.

 

En av de stiore store problemene blant ungdom er at de mangler kapital til å tilfredsstille markedet. Dessuten er ordet "gratis" etttertraktet i vår verden uansett alder.

Endret av ErlendA
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke bruker itunes osv er fordi det er for dyrt.. 80kr for et album? kunne det ikke heller verdt en månedspris med "ubegrennsa" nedlasting?

når det kommer til film og spill så er låta den samme, jeg er veldig i mot nedlasting av spill fordi dette er da et medium jeg bruker mye og jeg vil støtte disse som lager spill. Derimot når det kommer til film og musikk så har det blitt alt! for mye som lager film og musikk bare for og tjene penger og musikken og filmene er direkte dårlige. De som har et budskap de SELV brenner for og har EGNE syn på kjøper jeg med glede. Derfor tror jeg piratkopiering av filmer og musikk er bra, for da greier ikke de som virkelig ikke brenner for og selge nok og da er det bare de ordentlige og de med som sagt egne meninger som står igjen.. Ser for meg at desverre disse kan forsvinne også dersom platebransjen og film industrien ikke tenker og niholder på gamle formater og distribueringsmetoder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Som trådstarter er jeg for piratkopiering, og bruker det selv fordi jeg rett og slett ikke har råd til å kjøpe filmer, spill og musikk som gleder meg

 

Underholdning som man egentlig betaler for er ikke en menneske-rett, det er et privelegie, noe man kan unne seg om man har råd til det.

Det er synd at folk ikke kan skaffe seg den samme mengden underholdning på lovlige måter, men slik er nå verden.

Det er jo ikke akkurat rart at de fleste som er i mot pirat-kopiering er folk som selv driver med det som blir rammet.

Griskhet vil noen påstå, men om man hadde kunnet pirat-kopiere fotballkamper, og flere og flere stadioner måtte legges ned fordi økonomien var for skral, da hadde folk kanskje tatt poenget.

 

Jeg sier igjen at jeg ikke er imot abonnents-løsninger og nedlastning i seg selv, men jeg er imot at man skal kunne skaffe seg dette gratis da vi snakker om produkter som artistene/produsentene har ofret blod, tårer og tid for å få utgitt, og da gir jeg blanke i om noen av de har motivasjoner om "Big money og fast women", folk burde betale for underholdningen som de benytter seg av, uavhengig av artistenes formål.

Det blir liksom litt dumt og tannløst å si "jeg liker ikke artisten fordi jeg synes han/hun er grådig, derfor laster jeg ned musikken og hører på den", det henger liksom ikke helt på greip.

 

Men la oss si at du jobber i en stor-kiosk, en mann kommer inn og krever å få en bacon-pølse.

Du gir mannen bacon-pølsa, og vil gjerne ha betaling fordi baconpølsa er kjøpt inn fra slakteriet og matfirmaet av kioskens penger.

Mannen nekter å betale, fordi han (når det gjelder mat er det jo riktig, men poenget burde uansett komme frem) mener at mat er en menneske-rett og at det er skamløst å fø andre mennesker og kreve betaling for noe slikt.

Mannen går ut, og du står igjen med skjegget i post-kassa, siden du som mellom-part har tapt penger fordi du kjøpte produktet fra produsenten, men måtte GI bort pølsa.

Dette gjentar seg til det uendelige, og som et resultat må du slutte å bestille fra produsenten.

 

Vi kan også bruke eksempler på folk som leser gjennom blader i butikker og kiosker uten å betale for de først, som ikke forstår at siden de har fått lest det de ville lese gratis, så taper de som lagde bladet penger fordi du mener "det er bare et blad" og siden du ikke leste alt så er det ikke riktig at du skal betale for det.

Selv om jeg er for digitalisering av medier, vil jeg fortsatt påstå at å digitalisere alt vil føre til en innsnevret underholdnings/nyhets-form, som kun vil være tilgjengelig for folk med de korrekte apparatene.

 

Jeg ville blitt pottesur om jeg viet all min fritid på å lage musikk, som masse folk liker, som jeg til å begynne med må betale fra min egen lomme for å spre rundt til massen for så å bare bli frastjålet produktet jeg har brukt flerfoldige tusener av kroner på å lage.

Det vil si at jeg betalte massen for at de skulle kunne få høre på musikken min gratis, en logikk som kanskje er mulig for store band, men som skader de som opp og frem i verden.

Musikken sprès kanskje til flere, men det er jo vitterlig bevist gang på gang at mindre og mindre betaler for musikken de laster ned, noe som er en meget foruroligende situasjon, da det vil resultere i at musikere skjønner at det bare er blod svette og tårer, og ingen belønning, og dermed ikke se poenget i å drive på med det.

 

Ja man kan selvfølgelig begynne med at "kunst burde vært gratis, underholdning er for alle bla bla" noe som er en fin drøm.

Men så lenge kunstnere, musikere, film-skapere og spill-produsenter er avhengige av tredje-parts midler for å kunne gi deg den største mulige bredden innen hver av sine respektive sjangre, så vil aldri dette kunne fungere på sikt med mindre noe skjer NÅ!

 

Igjen, jeg snakker ikke om å forby nedlastning, jeg snakker om at folk burde skjønne hvorfor pirat-kopiering er skadelig på andre måter enn at man skal leve i en glorifisert drøm der man leker "Robin Hood" og gir fingeren til "The Man and the Culture-Elite".

 

Derimot når det kommer til film og musikk så har det blitt alt! for mye som lager film og musikk bare for og tjene penger og musikken og filmene er direkte dårlige. De som har et budskap de SELV brenner for og har EGNE syn på kjøper jeg med glede

 

Jeg synes dette blir for dumt da du som person ikke har noen anelse om hvorfor folk bedriver med det de faktisk gjør.

Sant nok er det noen der ute som kun har penger i øyne, men så lenge folk faktisk kjøper produktene deres og er fornøyde, hvorfor skal de straffes?

Det ironiske er at man forsvarer en stil som "Målet rettferdigjører middelet" ved å privat-kopiere, men ikke tenker på at det samme da gjelder innen underholdning.

Er ikke målet at folk skal bli underholdt?

Har ikke filmene til Uwe Boll en fan-skare?

 

De som har et budskap de SELV brenner for og har EGNE syn på kjøper jeg med glede.

 

Her gir du deg selv jobben som Dommer og Jury, hvilken rett har du til å bedømmes andre produkter med din personlige smak, uten å tenke på at andre også har en personlig smak?

Personlig fordrar jeg ikke gangster-rap, men noen gjør det, derfor synes jeg at det er helt greit at slik musikk lages og dermed bidrar til et mangfold.

Du forsvarer pirat-kopiering av musikk og film, men du kjøper fortsatt de har tro på?

Hvordan ser du at de brenner mer for budskapet enn andre?

Problemet er imidlertidig ikke de som kjøper musikken de er glad i, men de som ikke kjøper produktet de selv bruker.

 

Derfor tror jeg piratkopiering av filmer og musikk er bra, for da greier ikke de som virkelig ikke brenner for og selge nok og da er det bare de ordentlige og de med som sagt egne meninger som står igjen..

 

Folk har forskjellige meninger om hvem som brenner mest for sitt osv, dette kamufleres ofte med ordene "personlig smak".

Igjen må jeg bare få påpeke at jeg synes at filmer av klassen Michael Bay virker preget av å kun være ute etter penger, men folk blir underholdt av det, og kjøper med glede kino-billetter til filmene hans.

Vil du da boikotte Michael Bay og mene at han er en "falsk kunstner"?

Folk blir jo underholdt, er ikke kunstneres/underholderes ansvar å underholde den betalende massen?

 

 

Folk tror at å stjele produkter vil vekke opp plateselskap/filmselskaper og få de til å lage "ekte" filmer, problemet er bare at folk ikke skjønner at dette kan virke den andre veien også med at de ikke tør å produsere mer av det.

Dette rammer da artistene, og oss som konsumenter, hver aksjon har minst en reaksjon, og en annen reaksjon man ikke liker og dermed dekker over.

 

Vi krever belønning for at vi lovpriser produktene deres, da skulle det bare mangle at de får mer tilbake enn 19 kroner for 15 000 lyttninger.

Skaff oss en gylden-middelvei, ellers så står vi i fare for at piratkopiering kan ødelegge den samme kvalitèten den påstår å støtte.

 

 

Edit: Jeg vil også føre til at jeg synes det er selv-motsigende å støtte en spill-industri som man selv benytter ofte, bl.a. med argumenter om at det tar lang tid å lage spill.

Tror man virkelig at Ringenes Herre-trilogien ble laget på et år?

Folk skal få lov til å støtte hva de vil for min del, men i mitt hode henger det ikke på greip at spill skal være mer "verdt" enn film og musikk, kun fordi at film og musikk er mer utbredt.

 

Man sier jo alltid at pirat-kopiering innen spill ødelegger for PC, da er det vitterlig at såpass få ikke skjønner at det samme kan skje innen film og musikk.

"Jammen de tjener mer og slikt bla bla" jo det er klart, men så er det også flere som pirat-kopierer film og musikk enn det er folk som laster ned spill.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...