Gå til innhold

Den Store og Lovlige Tråden for Piratkopiering


-ErlendA-

Er du for eller mot piratkopiering?  

2 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot piratkopiering?

    • For
      101
    • Mot
      33
    • Ingen formening
      29


Anbefalte innlegg

Noen nevnte tidligere en Spotify-ish tjeneste for film. Er det noe som er nærme å bli tilgjengelig for oss? Sånn som det er med filmutgivelser, og det å bli satt i baksetet i forhold til Amerika, så er jeg kort og greit drit lei. Hvis den eneste måten for meg å få tilgang til et album, film eller spill defineres som ulovlig av dem som distribuerer det fordi det ikke har blitt gjort tilgjengelig lovlig for meg, så kan de ta seg en bolle. Med internett idag er det ingen grunn til å ikke gi oss det samme som Amerika day-and-date. Da får de heller vente til de har løst alle lisensproblemer i et område før de gir det ut i det hele tatt. Hulu.com er et eksempel på en genial, gratis, reklamefinnansiert tv-serie versjon av Spotify, men det er ikke tilgjengelig her til lands. Vil jeg se de nyeste episodene av noe er det ingen vei utenom piratkopiering.

Endret av Laland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utan å kverulere om at det ikkje er noko menneskerett å få sjå siste episode av ein serie, eller ein episode av kva som helst, så er eg heilt einig :p

 

Men at musikk- og filmindustrien er gamaldags er jo ikkje noko nytt. I alle fall ikkje for alle andre enn dei sjølve. Spotify er eit steg i riktig retning, men sjølv dei støyter vel på problemer rundt lisensiering i diverse land. At Hulu og liknande tenester ikkje er tilgjengelige utanfor USA er det kun bransjen sjølv som tapar på.

 

NOFX - Dinosaurs Will Die, ein særdeles passande song ^_^

Lenke til kommentar

@Laland Prøvde hulu.com og fikk "video can only be streamed within the united states". Hurray...... Jeg vil uansett ikke ha noe som ligner på youtube for serier. Skal det vere nettleser basert vil jeg at det skal vere slik at man skal kunne laste ned bare at man ikke får lagre/åpne valget. Bare åpne slik at man kan bruke sin egen media player. Det beste ville likevel vert noe du har innstalert på dataen. Når jeg hadde xp fikk jeg en oppdatering hvor det fulgte med et programm med live tv. Det fungerte ikke på min pc eller så fungere det ikke i Norge, jeg vet ikke. Men det bør heller vere noe sånt en noe nettleser basert.

Lenke til kommentar

Vel, da har vi forskjellige meninger. Jeg skulle helst hatt en filmfil (be it wmv, mpg, avi, mkv, mp4 eller noe annet rart) og spilt av på mine egne vilkår, men det skjer neppe med det første. Nå vet jeg ikke hvordan Hulu's avspiller er, men hvis den er som MegaVideo's klager jeg ikke. Det er tross alt gratis, og da er ikke kvaliteten noe særlig å klage på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Eneste grunnen til at folk piratkopierer er jo fordi det er så mye enklere enn å gå til butikken. Hvem gidder å bruke 200 på et album som har 2 kule, av totalt 14 sanger? Og det samme med filmer, så syns jeg de nye er dyre, fordi man ofte ikke får mer enn 2-3 timer (noe mer hvis det er en dritbra film), og mens på spill kan man få rundt 15 - om ikke mer, for den dobbelte prisen og litt til.

 

Og Benny; Har du seriøst aldri kjøpt musikk? Da må jeg slå meg enig med Shampoo, og si at du ikke fortjener å høre på musikk. Det er rett og slett tragisk, ihvertfall når du beskytter det, og sier "De taper jo ikke", "det er ikke stjeling" osv.. (No offence)

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
Eneste grunnen til at folk piratkopierer er jo fordi det er så mye enklere enn å gå til butikken. Hvem gidder å bruke 200 på et album som har 2 kule, av totalt 14 sanger? Og det samme med filmer, så syns jeg de nye er dyre, fordi man ofte ikke får mer enn 2-3 timer (noe mer hvis det er en dritbra film), og mens på spill kan man få rundt 15 - om ikke mer, for den dobbelte prisen og litt til.

 

Og Benny; Har du seriøst aldri kjøpt musikk? Da må jeg slå meg enig med Shampoo, og si at du ikke fortjener å høre på musikk. Det er rett og slett tragisk, ihvertfall når du beskytter det, og sier "De taper jo ikke", "det er ikke stjeling" osv.. (No offence)

 

Jeg har kjøpt musikk her å der. Men er keen på lossless og rask tilgang til det jeg vil ha. Så mesteparten av tiden går faktisk på nedlasting av FLAC, noen ganger 96khz/24bits vinyl rips som høres helt utmerket ut.

 

Synd itunes ikke har lossless formater på butikken sin. De gir deg dog mulighet til å rippe til MP4 lossless format. Men det hjelper lite på musikksalg.

Lenke til kommentar
Og Benny; Har du seriøst aldri kjøpt musikk? Da må jeg slå meg enig med Shampoo, og si at du ikke fortjener å høre på musikk. Det er rett og slett tragisk, ihvertfall når du beskytter det, og sier "De taper jo ikke", "det er ikke stjeling" osv.. (No offence)

Nei? Jeg har Spotify og Youtube dammit..

 

Edit: Og radio. Jeg hører mer på P4 enn jeg bruker Spotify. :love:

Endret av Benny
Lenke til kommentar
La oss nå ikke bryte retningslinjene for åpenbart da..

 

Er det ikke mulig å bruke en proxy eller no? Funker hulu da?

 

Nei, hulu funker ikke. Ikke de videoene jeg har sett da. Bruker man proxy og har litt flaks kan man bruke hulu. Jeg vil heller laste ned en og bruke hulu da. Jeg ser en god del film på kino! 26 skal jeg se angels and demons og en annen film. Problemet er at jeg bor i "på landet" så det tar ca 3-4 MÅNDER fra USA til der jeg bor. De kjente filmene feks. Mamma Mia osv. Men The Spirit kom aldri hit engang. Når bare de 20 mest kjente filmene på et år kommer på kino kan film industrien takke seg selv for at man ikke venter 1 år på og kjøpe den på dvd...

Lenke til kommentar
La oss nå ikke bryte retningslinjene for åpenbart da..

 

Er det ikke mulig å bruke en proxy eller no? Funker hulu da?

Det er fortsatt ulovlig å bruke Hulu om du ikke sitter på en datamaskin som er i statene. Jeg ser hvordan en proxy kan være løsningen, men det er et brudd på Hulu's reglement, og kan derfor defineres som ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...